Ik zie de lijn van je opmerking naar de post van Tiberius niet moet ik zeggen. Een uitzondering lijkt me bepaald geen wetmatigheid. En zeker niet in volgorde van alfabet.Herman schreef:Nou, de gemeente Hasselt-Rouveen-Zwolle beriep ongeveer 1,5 week na het bedanken van ds. Kaptein de volgende predikant.Zeeuw schreef:Wat mij betreft zeker niet voor de HHK.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 06 jul 2021, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien interesseert het ze niet welke predikant, als ze maar een predikant hebben. Is op zich een valide uitgangspunt.Zeeuw schreef:Ik zie de lijn van je opmerking naar de post van Tiberius niet moet ik zeggen. Een uitzondering lijkt me bepaald geen wetmatigheid.Herman schreef:Nou, de gemeente Hasselt-Rouveen-Zwolle beriep ongeveer 1,5 week na het bedanken van ds. Kaptein de volgende predikant.Zeeuw schreef:Wat mij betreft zeker niet voor de HHK.
Soms kijk ik met jaliezie naar de RKK, waar een bisschop de pastoors benoemt. Met zijn visie en wijsheid, en geleid door de Heilige Geest, weet hij precies welke parochie welke voorganger nodig heeft.
Who is John Galt? 

- J.C. Philpot
Dat lijkt me niet. Op die manier gaat er een morele druk uit naar de gemeente om die kandidaat te beroepen. Bovendien kun je dan niet toetsen of de kandidaat het echt van de Heere had, of dat het inbeelding of een onjuiste conclusie betrof.Bogerman schreef:Deze wijze van doen komt voort uit het feit dat vrijwel alle kandidaten zeggen dat ze “al wisten waar ze naar toe moesten”. Is het niet beter dat ze dit vooraf meedelen, dan hoeven maar drie gemeenten te beroepen?
Als het echt van de Heere is, zal dat bevestig worden doordat de gemeente zelf met een beroep komt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik weet niet hoe deze specifieke gemeente het beroepingswerk hanteert. Bij ons was er een profielschets, longlist/shortlist, kennismaking etc. Het ging er dus zeker wel om welke predikant het was.Ambtenaar schreef:Misschien interesseert het ze niet welke predikant, als ze maar een predikant hebben. Is op zich een valide uitgangspunt.Zeeuw schreef:Ik zie de lijn van je opmerking naar de post van Tiberius niet moet ik zeggen. Een uitzondering lijkt me bepaald geen wetmatigheid.Herman schreef:Nou, de gemeente Hasselt-Rouveen-Zwolle beriep ongeveer 1,5 week na het bedanken van ds. Kaptein de volgende predikant.Zeeuw schreef:Wat mij betreft zeker niet voor de HHK.
Ik geloof niet dat je een menselijk systeem kan optuigen en vervolgens kan zeggen: het uitbrengen van een beroep is een bevestiging dat het écht van de Heere is. Wij weten slechts ten dele hoe de Heere werkt.J.C. Philpot schreef: Als het echt van de Heere is, zal dat bevestig worden doordat de gemeente zelf met een beroep komt.
- J.C. Philpot
Dat klinkt alsof een bischop dezelfde kwwaliteiten als een engel heeft, en daar bovenop ook nog alwetend is.John Galt schreef:Soms kijk ik met jaliezie naar de RKK, waar een bisschop de pastoors benoemt. Met zijn visie en wijsheid, en geleid door de Heilige Geest, weet hij precies welke parochie welke voorganger nodig heeft.
Maar aangezien bischoppen ook zondige en beperkte mensen zijn, kleven aan dit systeem dezelfde nadelen als de andere systemen waar zondige mensen een rol in spelen. En dan kun je beter de correctie hebben van meerdere zondaren die samenstemmen en elkaar op die manier corrigeren, als afhankelijk zijn van 1 zondaar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Ik vind vanuit pastoraal opzicht dat er best wel wat tijd tussen mag zitten. Maar ik weet de achtergrond niet, het zou kunnen zijn dat ze heel erg getwijfeld hebben tussen 2, maar dan alsnog kan je ook nog even een paar weken wachten, maar het zou ook kunnen dat ze het belangrijk vinden dat a.s. september er een dominee is die de jeugd catechisatie geeft en het winterwerk opstart.Ambtenaar schreef:Misschien interesseert het ze niet welke predikant, als ze maar een predikant hebben. Is op zich een valide uitgangspunt.Zeeuw schreef:Ik zie de lijn van je opmerking naar de post van Tiberius niet moet ik zeggen. Een uitzondering lijkt me bepaald geen wetmatigheid.Herman schreef:Nou, de gemeente Hasselt-Rouveen-Zwolle beriep ongeveer 1,5 week na het bedanken van ds. Kaptein de volgende predikant.Zeeuw schreef:Wat mij betreft zeker niet voor de HHK.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
- J.C. Philpot
Dat snap ik, maar dat was niet mijn punt.Erskinees schreef:Ik geloof niet dat je een menselijk systeem kan optuigen en vervolgens kan zeggen: het uitbrengen van een beroep is een bevestiging dat het écht van de Heere is. Wij weten slechts ten dele hoe de Heere werkt.J.C. Philpot schreef: Als het echt van de Heere is, zal dat bevestig worden doordat de gemeente zelf met een beroep komt.
Mijn punt is dat je niet van tevoren als predikant zegt: ik moet naar die gemeente toe van de Heere. De gemeente beslist zelf aan wie ze een beroep uitbrengt, en als de Heere een predikant naar die gemeente wil hebben, zal Hij daar zelf zorg voor dragen, en hoeven we Hem niet een handje te helpen.
George Whitefield
George Whitefield
Maar daar komt het in de praktijk wel op neer.J.C. Philpot schreef:Dat snap ik, maar dat was niet mijn punt.Erskinees schreef:Ik geloof niet dat je een menselijk systeem kan optuigen en vervolgens kan zeggen: het uitbrengen van een beroep is een bevestiging dat het écht van de Heere is. Wij weten slechts ten dele hoe de Heere werkt.J.C. Philpot schreef: Als het echt van de Heere is, zal dat bevestig worden doordat de gemeente zelf met een beroep komt.
Mijn punt is dat je niet van te voren als predikant zegt: ik moet naar die gemeente toe van de Heere.
In feite is elk beroep van de Heere, als het goed is. Maar zolang men dat in de praktijk niet gelooft, is het hieronder door mij voorgestelde systeem veel efficiënter.
Maar het scheelt wel een helboel statistiekjes en 'beroepingswerkvorsers'. En dat lijkt me dan weer een voordeelJ.C. Philpot schreef:Dat klinkt alsof een bischop dezelfde kwwaliteiten als een engel heeft, en daar bovenop ook nog alwetend is.John Galt schreef:Soms kijk ik met jaliezie naar de RKK, waar een bisschop de pastoors benoemt. Met zijn visie en wijsheid, en geleid door de Heilige Geest, weet hij precies welke parochie welke voorganger nodig heeft.
Maar aangezien bischoppen ook zondige en beperkte mensen zijn, kleven aan dit systeem dezelfde nadelen als de andere systemen waar zondige mensen een rol in spelen. En dan kun je beter de correctie hebben van meerdere zondaren die samenstemmen en elkaar op die manier corrigeren, als afhankelijk zijn van 1 zondaar.

In feite is het nu ook afhankelijk van één zondig mens: degene die het beroep in overweging neemt en al dan niet aanneemt.
Who is John Galt? 

- J.C. Philpot
Dat is ook zo. Het is de vraag of dit systeem wel zo bijbels is, en we in een gemeente niet meerdere lerende ouderlingen moeten hebben, in plaats van 1 betaalde dominee die tevens duizendpoot moet zijn. Daar zie ik meer in, dan in een bisschop die pionnetjes schuift op het dambord dat dan zijn bisdom is.John Galt schreef:Maar het scheelt wel een helboel statistiekjes en 'beroepingswerkvorsers'. En dat lijkt me dan weer een voordeelJ.C. Philpot schreef:Dat klinkt alsof een bischop dezelfde kwwaliteiten als een engel heeft, en daar bovenop ook nog alwetend is.John Galt schreef:Soms kijk ik met jaliezie naar de RKK, waar een bisschop de pastoors benoemt. Met zijn visie en wijsheid, en geleid door de Heilige Geest, weet hij precies welke parochie welke voorganger nodig heeft.
In feite is het nu ook afhankelijk van één zondig mens: degene die het beroep in overweging neemt en al dan niet aanneemt.
George Whitefield
George Whitefield
Dat tweede ronde gebeuren komt doordat in de GG ook gebruikelijk is om een beroep z.s.m. aan te nemen. Waarom niet rustig alles overwegen. Arglistig is het hart. En als je denkt dat je weet waar je naar toe moet, laat die overtuiging nog eens een week rijpen en rusten.J.C. Philpot schreef:Dat lijkt me niet. Op die manier gaat er een morele druk uit naar de gemeente om die kandidaat te beroepen. Bovendien kun je dan niet toetsen of de kandidaat het echt van de Heere had, of dat het inbeelding of een onjuiste conclusie betrof.Bogerman schreef:Deze wijze van doen komt voort uit het feit dat vrijwel alle kandidaten zeggen dat ze “al wisten waar ze naar toe moesten”. Is het niet beter dat ze dit vooraf meedelen, dan hoeven maar drie gemeenten te beroepen?
Als het echt van de Heere is, zal dat bevestigd worden doordat de gemeente zelf met een beroep komt.
Als je bijv. al een jaar weet waar je naar toe moet en je krijgt als bevestiging ook een beroep van de betreffende gemeente en die moet je dan nog een poosje laten rusten? Ik vind dat je dat iemand niet op moet leggen.
Menselijk bezien vind ik het juist respectvol om snel aan te nemen, je hebt je beslissing in je hart al genomen, maak die dan ook kenbaar zodat andere gemeenten gewoon beroepbare predikanten / kandidaten 'zetten'.
Wat betreft die 2e ronde zou ik wel terughoudendheid verwachten. Nu lijkt (ik zegt, lijkt, want ik kan er niet over oordelen) het wel kansberekening: Er is nog een kandidaat die een beroep 'moet' aannemen, dus laten we snel zijn voordat hij een beroep naar een andere gemeente aanneemt (alsof dat wat uit maakt, de Heere heeft al een bestemming voor hem, "wie gelooft die zal niet haasten").
Menselijk bezien vind ik het juist respectvol om snel aan te nemen, je hebt je beslissing in je hart al genomen, maak die dan ook kenbaar zodat andere gemeenten gewoon beroepbare predikanten / kandidaten 'zetten'.
Wat betreft die 2e ronde zou ik wel terughoudendheid verwachten. Nu lijkt (ik zegt, lijkt, want ik kan er niet over oordelen) het wel kansberekening: Er is nog een kandidaat die een beroep 'moet' aannemen, dus laten we snel zijn voordat hij een beroep naar een andere gemeente aanneemt (alsof dat wat uit maakt, de Heere heeft al een bestemming voor hem, "wie gelooft die zal niet haasten").
Het is de vraag of je met een shortlist kunt werken en dan bij een bedankje nummer 2 prikt. Als je de eerste beroept - onder aanroeping van de naam van de Heere - en hij neemt het niet aan, dan moet je de complete lijst heroverwegen. Dat lukt niet binnen een week of twee als je daar een tiental broeders over moet laten nadenken.Zeeuw schreef:Ik weet niet hoe deze specifieke gemeente het beroepingswerk hanteert. Bij ons was er een profielschets, longlist/shortlist, kennismaking etc. Het ging er dus zeker wel om welke predikant het was.