Beroepingswerk discussie [7]

HHR

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HHR »

Wel opvallend in Amerika dat er zoveel ouderen lang actief zijn.
Senatoren van 80, 90 jaar, president van 80 jaar die nog een ronde mee wil.
En een predikant van 90 die nog beroepbaar is.
merel

Bericht door merel »

HHR schreef: 04 sep 2023, 19:24 Wel opvallend in Amerika dat er zoveel ouderen lang actief zijn.
Je kan je afvragen in hoeverre deze ouderen nog daadwerkelijk actief zijn . Vermoedelijk hebben ze een scala aan werknemers om zich heen die alles voor hem regelen/ oplossen.

De gemiddelde predikant van 75+ vind ik over het algemeen niet meer optimaal preken.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef: 04 sep 2023, 20:15
HHR schreef: 04 sep 2023, 19:24 Wel opvallend in Amerika dat er zoveel ouderen lang actief zijn.
Je kan je afvragen in hoeverre deze ouderen nog daadwerkelijk actief zijn . Vermoedelijk hebben ze een scala aan werknemers om zich heen die alles voor hem regelen/ oplossen.

De gemiddelde predikant van 75+ vind ik over het algemeen niet meer optimaal preken.
De gemeente van ds. Den Hoed telt 124 (doop)leden.

Als jij een preek beluistert van ds. C. Harinck zeg je dat laatste niet meer.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

GerefGemeente-lid schreef: 04 sep 2023, 21:07

Uitzondering, die de regel bevestigt.
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 04 sep 2023, 21:07

Daarom zegt Merel ook de gemiddelde predikant. Ben het daar wel mee eens maar ken ook een uitzondering, luister eens naar ds. Op 't Hof. Maar meestel hoor je geen diepgaande exegese meer maar eenvoudige preken die evengoed veelzeggend kunnen zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Dat preken wat eenvoudiger worden, kan ook levenswijsheid zijn.

Over het algemeen genomen, is het een grotere kunst om eenvoudig iets zinnigs te zeggen dan om moeilijk iets minder zinnigs te zeggen.

Ingewikkeld praten is zelden een teken van een helder verstand.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 04 sep 2023, 22:53 Dat preken wat eenvoudiger worden, kan ook levenswijsheid zijn.
Ik denk dat de relatieve vrijheid van het emeritaat bij oude(re) predikanten ook een stuk eenvoud in de prediking brengt of terugbrengt. Ze zeulen niet de zorglast van een gemeente meer met zich mee. Het geeft hen de ruimte om gewoon het Woord na te spreken zonder kennis te hebben aan allerlei gevoeligheden in de gemeente.

En ze hebben door schade en schande ook geleerd in hun ambtelijke loopbaan dat Gods werk niet door kracht, noch door geweld, noch door overcomplete en ingenieuze preken, maar altijd alleen door Zijn Geest geschiedt. Dat zal ootmoedig maken, maar ook veel ontspanning brengen. Het is niet van hen afhankelijk, ze hoeven "alleen het Woord maar" te brengen.
Henk J

Bericht door Henk J »

@DDD Daar zit wat in, maar je kunt even goed wel horen of er gestudeerd is of dat het qua studie bleef bij de kanttekeningen en er verder vooral wat algemene waarheden worden gezegd. Dat kan alsnog veelzeggend en eenvoudig zijn maar je hoort dat er geen echte studie is geweest.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zit in een kerk waarin predikanten gemiddeld genomen sowieso weinig studie maken van hun preek. Maar dat hoeft niet te betekenen dat een preek slecht in elkaar zit.

Het gaat in een goede preek ook niet zozeer om exegetische hoogstandjes, maar meer om een goede vertaalslag naar het geloofsleven van de luisteraars.

Maar goed, het is een vrijwel onmogelijke opgave om week aan week iets intelligents te zeggen. Dus dat hoeft ook niet het doel te zijn. Het is al heel wat als een voorganger eenvoudig de bijbel naspreekt en niet voor de verleiding bezwijkt om de gemeente voornamelijk zijn eigen stokpaardjes voor te houden.

En ik denk toch echt dat daar soms nog wat werk van de heilige Geest voor nodig is. Beginnende dominees hebben naar mijn idee toch vaak meer de neiging om zoveel mogelijk opinies in hun preken te stoppen, en ik betwijfel of ze dat zo leren in hun opleiding, maar het is in ieder geval niet de manier om het Evangelie te verkondigen.

Ik vrees dat veel jonge predikanten veel te weinig de tijd nemen om naar zichzelf, naar de gemeenteleden en naar God te luisteren. Als je niet zoveel taken meer hebt, dan kun je daar beter de tijd voor nemen. En een goede preek begint met drievoudig luisteren.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hier een bericht verwijderd. Advies: reageer inhoudelijk of reageer niet.
KDD

Bericht door KDD »

GerefGemeente-lid schreef: 04 sep 2023, 18:51
gallio schreef: 04 sep 2023, 18:34
GerefGemeente-lid schreef: 04 sep 2023, 18:16
DDD schreef: 04 sep 2023, 18:05 Waarom? Ik vind het niet heel duidelijk.
Misschien moet je eerst de leeftijd van ds. Den Hoed checken.
Volgens mij is ds Den Hoed iemand die een enorm goede band heeft met de jeugd. Daar komt nog bij dat als je hem hoort preken je hem zeker 15 jonger inschat dan zijn werkelijke leeftijd. Tenminste, dat was mijn impressie toen ik hem voor het laatst hoorde.

Het zou me daarom helemaal niet verbazen als hij nog beroepen wordt.
Oké. Dat kan. Bijzonder in ieder geval.
Volgens ds. Kersten kan in Amerika alles. Zie de bijlage in de Saambinder van vorige week.
Job

Bericht door Job »

Is zijn foto op GGinfo enigszins recent? De man oogt daar als een zestiger zeg.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Job schreef: 05 sep 2023, 22:21 Is zijn foto op GGinfo enigszins recent? De man oogt daar als een zestiger zeg.
Die foto is nog maar een jaar of drie oud.
Hartelijke groet,
Evangelist
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 05 sep 2023, 22:21 Is zijn foto op GGinfo enigszins recent? De man oogt daar als een zestiger zeg.
En Biden als een dertiger zeker?
Opperzangmeester

Bericht door Opperzangmeester »

Aangezien onze gemeente afgelopen juni vacant is geworden, door het vertrek van onze geliefde predikant naar Rijssen-Noord. En de kerkenraad het beroepingswerk inmiddels ter hand heeft genomen. Leek het me goed om me ook hier eens te mengen in de discussies.

Vacant zijn is voor ons als gemeente een nieuw begrip. Praktisch sinds de instituering en na het uitbrengen van het 1e beroep mochten we gezegend zijn met een eigen herder en leraar. Na zijn vertrek blijft de vraag achter; wat hebben wij met zijn bediening gedaan?

Komende dinsdag zal er voor het eerst sinds zijn vertrek een beroep worden uitgebracht op Ds. B.J. van Boven of Ds. G. van Manen. We hopen allen, dat de vacante tijd niet te lang hoeft te duren.
Jesaja 53:10b
"Het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan."
Plaats reactie