De kleine lettertjes van het Evangelie

Nasrani

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Nasrani »

GerefGemeente-lid schreef:Waarom reageert er niemand die het met dr. Van den Brink eens is op zijn onterechte en ongefundeerde kritiek richting de kerkenraden van de GG's te Rijssen en de onjuiste informatie die hij daarover verspreid? Vindt men dat een te gevoelige kwestie?
Waarom moet ik daar iets van vinden? Wil je alles maar aangrijpen om deze predikant zwart te maken en weg te zetten als onbetrouwbaar?

Als ik het me goed herinner is die avond hier op RF ook benoemd als zijnde een reactie op de lezing van dr. vd Brink.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD

Bericht door DDD »

Daar hoeft inderdaad niemand iets van te vinden. Het is al kwalijk genoeg dat predikanten weigeren om met hem het gesprek aan te gaan.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef:Daar hoeft inderdaad niemand iets van te vinden. Het is al kwalijk genoeg dat predikanten weigeren om met hem het gesprek aan te gaan.
Overigens is dit maar van een zijde benoemd, iemand de predikanten Janse en den Haan benaderd of het klopt?
TSD

Bericht door TSD »

bombus schreef:
TSD schreef:Maar gezien jouw positie begrijp ik wel dat jij vindt dat hij gewoon lekker door mag gaan hiermee en dat wij allemaal onze mond moeten houden. Het is alleen niet objectief :)
Kben wel benieuwd wat jij bedoelt met mijn positie? :)
Hmm...ik heb je verward met iemand anders zie ik want ik zie niets in de postings in dit topic wat enige positie kan verraden :) Excuus! Blijft toch altijd gevaarlijk om niet eerst iets te checken voordat je iets post....

Verder: Elk opzienbarend interview in refoland wordt hier op dit forum uitgebreid besproken, dat heb je nu eenmaal op een discussieforum. Ds. vd Brink heeft v.w.b. dit forum de "pech" dat hij nogal wat opzienbare mediaoptredens heeft.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Waarom reageert er niemand die het met dr. Van den Brink eens is op zijn onterechte en ongefundeerde kritiek richting de kerkenraden van de GG's te Rijssen en de onjuiste informatie die hij daarover verspreid? Vindt men dat een te gevoelige kwestie?
Waarom moet ik daar iets van vinden? Wil je alles maar aangrijpen om deze predikant zwart te maken en weg te zetten als onbetrouwbaar?

Als ik het me goed herinner is die avond hier op RF ook benoemd als zijnde een reactie op de lezing van dr. vd Brink.
Nee. Dr. Van den Brink maakt hier de Rijssense kerkenraden al dan niet bewust of onbewust zelf zwart. Het feit dat jullie als voorstanders dat ter kennisgeving aannemen, maar vervolgens wél breed uitmeten hoe erg het wel niet is als tegenstanders bepaalde zaken uitmeten of verwoorden, is meten met twee maten.

Daar leg ik de vinger bij. En ik kan het ook niet helpen als dat een vinger is op een voor jou zere plek. Maar het is wel tekenend voor deze discussie en heel dit draadje.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Posthoorn schreef:Ik heb de preek van ds. A. Simons geluisterd op verzoek van een vriendin. Dit was mijn reactie naar haar:

"Ik heb de preek van ds. Simons beluisterd. Sowieso houd ik niet van zijn stijl. Maar ik vond het ook geen mooie preek. Ik hou er niet van als een prediker het Evangelie erin wil 'ranselen' bij zijn hoorders, en dat is wat hij doet.
Het citaat van ds. Kohlbrugge vond ik zeer deprimerend. Laat God mensen hun hele leven vergeefs roepen, omdat zij niet geloven? Maar wat als wij niet kunnen geloven? Mogen we dan niet bidden óm het geloof? Nee, erg troosteloos."
Jullie zijn wel nog steeds vriendinnen?

Overigens begrijp ik heel goed wat je schrijft. Ik herken het beeld uit mijn eigen (kerkelijke) omgeving.
TSD

Bericht door TSD »

Posthoorn schreef:Ik heb de preek van ds. A. Simons geluisterd op verzoek van een vriendin. Dit was mijn reactie naar haar:

"Ik heb de preek van ds. Simons beluisterd. Sowieso houd ik niet van zijn stijl. Maar ik vond het ook geen mooie preek. Ik hou er niet van als een prediker het Evangelie erin wil 'ranselen' bij zijn hoorders, en dat is wat hij doet.
Het citaat van ds. Kohlbrugge vond ik zeer deprimerend. Laat God mensen hun hele leven vergeefs roepen, omdat zij niet geloven? Maar wat als wij niet kunnen geloven? Mogen we dan niet bidden óm het geloof? Nee, erg troosteloos."
Wel een treffende reactie, ja. Maar dat krijg je met alleen appél en het nauwelijks benoemen van het werk van de Heilige Geest.

Ik kon ook geen weg met het citaat van Kohlbrugge. Zeker niet in de context van de preek, lastig ook om het citaat van Kohlbrugge te verifiëren / in context te lezen.
Terri

Bericht door Terri »

GerefGemeente-lid schreef:

Overigens begrijp ik heel goed wat je schrijft. Ik herken het beeld uit mijn eigen (kerkelijke) omgeving.
Vind je dit niet erg vrijpostig? Wat heb je daar mee te maken. En het zegt wel wat over jou. Waarom kan je niet bevriend zijn met iemand die een andere ligging heeft?
Ik heb vriendinnen van Ger.Gem in Ned tot Evangelisch.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Terri schreef:

Vind je dit niet erg vrijpostig? Wat heb je daar mee te maken. En het zegt wel wat over jou. Waarom kan je niet bevriend zijn met iemand die een andere ligging heeft?
Ik zou dat extreem lastig vinden, als je op godsdienstig-theologisch gebied mijlenver van elkaar verwijderd bent. Het spijt me.
Adagio

Bericht door Adagio »

Laat God mensen hun hele leven vergeefs roepen, omdat zij niet geloven? Maar wat als wij niet kunnen geloven?
Als excuus God tot een leugenaar stellen? "Indien wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn Woord is niet in ons." Het ontgaat God alles niet. En het is: Ik wil en zij zullen: "En zij zullen den heidenen niet meer ten roof zijn, en het wild gedierte der aarde zal hen niet meer vreten; maar zij zullen zeker wonen, en er zal niemand zijn die ze verschrikke."

Als het mensenmacht zou zijn om te kunnen geloven, wat wil een mens dan geloven? Dat God God is? Waartoe heeft Hij Farao verwekt? Dat is indringen in Zijn raad, daarin valt een mens te pletter! Paulus schrijft: "Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde." Zo heeft Mozes inderdaad tot Farao in Gods Naam gesproken: "Maar waarlijk, daarom heb Ik u verwekt, opdat Ik Mijn kracht aan u betoonde, en opdat men Mijn Naam vertelle op de ganse aarde."

Maar Zijn Woord zál zegen hebben: "De HEERE sprak wel tot Manasse en tot zijn volk, maar zij merkten daar niet op. Daarom bracht de HEERE over hen de krijgsoversten die de koning van Assyrië had, dewelke Manasse gevangennamen onder de doornen; en zij bonden hem met twee koperen ketenen en voerden hem naar Babel. En als Hij hem benauwde, bad hij het aangezicht des HEEREN zijns Gods ernstiglijk aan, en vernederde zich zeer voor het aangezicht van den God zijner vaderen, en bad Hem; en Hij liet Zich van hem verbidden en hoorde zijn smeking, en Hij bracht hem weder te Jeruzalem in zijn koninkrijk. Toen kende Manasse, dat de HEERE God is."
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:

Ik zou dat extreem lastig vinden, als je op godsdienstig-theologisch gebied mijlenver van elkaar verwijderd bent. Het spijt me.
Als Gods Geest in beiden werkt ga je elkaar wel vinden.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zeeuw schreef:Als Gods Geest in beiden werkt ga je elkaar wel vinden.
Het interview van dr. Van den Brink leert mij wel wat anders.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:Als Gods Geest in beiden werkt ga je elkaar wel vinden.
Het interview van dr. Van den Brink leert mij wel wat anders.
Ja, Gods kinderen kunnen af en toe van hun plaats zijn he. Fijn dat dat na dit leven allemaal over is. Wat zal het heerlijk zijn als al die verschillen weg zullen vallen en we alleen Hem de eer mogen geven.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik heb vrienden waar ik het theologisch meestal mee oneens ben, maar als we beiden op onze plek zijn hebben we de mooiste gesprekken van hart tot hart.
Zowel naar links als naar rechts.
We kennen hier maar ten dele.

Eenmaal zullen er geen verschillen meer zijn.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik zie dat ik je weer na zit te praten Zeeuw ;)
Gesloten