Laat God mensen hun hele leven vergeefs roepen, omdat zij niet geloven? Maar wat als wij niet kunnen geloven?
Als excuus God tot een leugenaar stellen? "Indien wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn Woord is niet in ons." Het ontgaat God alles niet. En het is: Ik wil en zij zullen: "En zij zullen den heidenen niet meer ten roof zijn, en het wild gedierte der aarde zal hen niet meer vreten; maar zij zullen zeker wonen, en er zal niemand zijn die ze verschrikke."
Als het mensenmacht zou zijn om te kunnen geloven, wat wil een mens dan geloven? Dat God God is? Waartoe heeft Hij Farao verwekt? Dat is indringen in Zijn raad, daarin valt een mens te pletter! Paulus schrijft: "Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde." Zo heeft Mozes inderdaad tot Farao in Gods Naam gesproken: "Maar waarlijk, daarom heb Ik u verwekt, opdat Ik Mijn kracht aan u betoonde, en opdat men Mijn Naam vertelle op de ganse aarde."
Maar Zijn Woord zál zegen hebben: "De HEERE sprak wel tot Manasse en tot zijn volk, maar zij merkten daar niet op. Daarom bracht de HEERE over hen de krijgsoversten die de koning van Assyrië had, dewelke Manasse gevangennamen onder de doornen; en zij bonden hem met twee koperen ketenen en voerden hem naar Babel. En als Hij hem benauwde, bad hij het aangezicht des HEEREN zijns Gods ernstiglijk aan, en vernederde zich zeer voor het aangezicht van den God zijner vaderen, en bad Hem; en Hij liet Zich van hem verbidden en hoorde zijn smeking, en Hij bracht hem weder te Jeruzalem in zijn koninkrijk. Toen kende Manasse, dat de HEERE God is."