Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

DDD

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Ouderling schreef:DDD kennende , trekt hij ook geen korte broek naar de kerk aan. Hij kan het alleen wel doen als hij wil. Zo zegt hij het.
Dat doe ik niet, om geen ergernis te geven. Althans, niet in mijn eigen gemeente. Als het elders geen probleem is, dan doe ik dat wel. Naar mijn werk draag ik met dit weer ook een korte broek, zolang ik geen afspraken heb. Dat bedoelde ik, dat ik eigenlijk altijd ofwel airco heb ofwel in korte broek loop.

Om precies dezelfde reden draag ik geen spijkerbroek naar de kerk, althans niet in gemeenten waarin dat niet zeer gebruikelijk is.

@Tiberius:
Ik heb vorig jaar al zeker vier uur gegoogled en ook bij verschillende bedrijven informatie opgevraagd, maar de meeste leveranciers leveren alleen aan bedrijven en het is echt niet eenvoudig om uit te vinden wat een geschikt vest zou zijn voor in de kerk. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat ik bij wijze van spreken met onderkoelingsverschijnselen moet worden opgenomen in het ziekenhuis en je kunt ze ook niet ruilen. Ze zijn zo een paar honderd euro, dus ik zou een praktijkadvies wel fijn vinden.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

DDD schreef:
Ouderling schreef:DDD kennende , trekt hij ook geen korte broek naar de kerk aan. Hij kan het alleen wel doen als hij wil. Zo zegt hij het.
Dat doe ik niet, om geen ergernis te geven. Althans, niet in mijn eigen gemeente. Als het elders geen probleem is, dan doe ik dat wel. Naar mijn werk draag ik met dit weer ook een korte broek, zolang ik geen afspraken heb. Dat bedoelde ik, dat ik eigenlijk altijd ofwel airco heb ofwel in korte broek loop.

Om precies dezelfde reden draag ik geen spijkerbroek naar de kerk, althans niet in gemeenten waarin dat niet zeer gebruikelijk is.

@Tiberius:
Ik heb vorig jaar al zeker vier uur gegoogled en ook bij verschillende bedrijven informatie opgevraagd, maar de meeste leveranciers leveren alleen aan bedrijven en het is echt niet eenvoudig om uit te vinden wat een geschikt vest zou zijn voor in de kerk. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat ik bij wijze van spreken met onderkoelingsverschijnselen moet worden opgenomen in het ziekenhuis en je kunt ze ook niet ruilen. Ze zijn zo een paar honderd euro, dus ik zou een praktijkadvies wel fijn vinden.
https://www.google.com/search?q=koelves ... 80&bih=578
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik vraag me toch af op welke zoekfunctie @DDD dan 4 uur gegoogled heeft. :haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Dat zijn (in ieder geval de eerste) ongeschikte koelvesten.

Je hebt ze in soorten en maten. Die voor motoren werken met verdamping. Maar dat is ongeschikt voor in een kerk nog los van het feit dat je daar je broeders en zusters geen plezier mee doet. Al kan een licht vochtig t-shirt wel een deel verkoelen, je verhoogt met een verdamper de luchtvochtigheid in de kerk enorm en daarmee maak je het veel benauwder. Zo'n koelvest zou bij mij in huis de luchtvochtigheid ongeveer twee procent verhogen, schat ik in. Als iedereen zoiets doet, wordt het een tropisch regenwoud.

Een vest met verdamper werkt eigenlijk ook veel beter bij beweging, zoals op een motor, en bij relatief droge warmte.

Je moet er dus een hebben met koelelementen en die zijn vrijwel alleen voor professioneel gebruik te koop.
Dodo

Bericht door Dodo »

Er zijn voor huisdieren matjes en dergelijke te koop, die werken met een soort kristallen. Je legt het matje of de halsdoek in water, en de kristallen nemen dat op. Bedoel je die techniek als je het hebt over verdamping?
Hoe werken de anderen dan?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

:yahoo
Als je het gevonden hebt, laat je me het dan weten @DDD? Misschien ga ik er dan ook wel één kopen. Dat scheelt me een helenboel ergernis in de kerk. Wie weet, als ik hem morgen bestel, heb ik hem zaterdag nog in huis. Zondag wordt het 32 graden, dus dan kan ik hem gelijk uittesten. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Dat zou wel fijn zijn inderdaad. Wordt het zondag ook zo warm? En dat in jouw woonplaats :lock
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat zou wel fijn zijn inderdaad. Wordt het zondag ook zo warm? En dat in jouw woonplaats :lock
Ik zie dat het zondag wel meevalt. Gelukkig! :) Kan ik de aanschaf nog een x aantal weken uitstellen. :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Delftenaar schreef:
Jantje schreef:Een korte broek doe ik naar de kerk nooit aan. Dat vind ik absoluut niet stijlvol.
Mee eens. Toch zijn er gemeentes waar men zo gekleed zelfs aan het avondmaal gaat.
Ja hoor heb er zondag bij ons wel gezien die in een korte broek aangingen en ook in zomerse jurkjes.
Ik heb er zelf geen probleem mee(had zelf ook een mouwloos kort jurkje aan met een stukje blote rug) en de kerkenraad/dominees schijnbaar ook niet!
Maar ja je mag bij ons ook hoedloos aan de sacramenten deel nemen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Orchidee

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

aggieoudje schreef:
Delftenaar schreef:
Jantje schreef:Een korte broek doe ik naar de kerk nooit aan. Dat vind ik absoluut niet stijlvol.
Mee eens. Toch zijn er gemeentes waar men zo gekleed zelfs aan het avondmaal gaat.
Ja hoor heb er zondag bij ons wel gezien die in een korte broek aangingen en ook in zomerse jurkjes.
Ik heb er zelf geen probleem mee(had zelf ook een mouwloos kort jurkje aan met een stukje blote rug) en de kerkenraad/dominees schijnbaar ook niet!
Wanneer is het afgeschaft dat je geen hoofdbedekking meer op hoeft bij de doop en het avondmaal?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

aggieoudje schreef:
Delftenaar schreef:
Hoe kort is kort en hoe diep was de rug uitgesneden?
Sorry, maar in een korte broek deelnemen aan het H.A. vind ik echt onbegrijpelijk. Je doet niet mee met een kerkelijke broodmaaltijd!
Dat de hoed af mag blijven, is bij ons ook inmiddels. Het was ook hypocriet dat 4 x per jaar een hoedje uit de mottenballen werd gevist, en als de nabetrachting dan nog werd bijgewoond, was dat ook bloothoofds.
Dan is het toch maar een uiterlijk vertoon of wettisch opgelegd, en heeft het geen waarde.

Als iemand naar het buitenland gaat en een r.k. dom of basiliek bezoekt, en het verzoek is er om armen en hoofd te bedekken, doet iedere vrouw dit. En in eigen gemeente ga je dan in een "floddertje"?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Het andere uiterste vind ik is dat ze je vragen om (helemaal) in het zwart te komen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

On-topic verder graag.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:O.
Hier hield de dominee zijn driedelig pak (inclusief stropdas, vest en jacquet) gewoon heel de dienst aan.
Zit er airco in de preekstoel? Ik vind dat toch wel bijzonder.
Nee, voor zover ik het weet niet. Maar er staat daar wel een ventilator. Die draait zomers overuren. Verder is het hier een hele hete kerk die pal in de zon staat. Desondanks kan ik me alleen herinneren dat ds. J.J. Tanis ooit zijn jacquet afdeed. Verder kan ik me niet heugen dat het ooit eerder gebeurd is.

Het viel me trouwens wel op dat de dominee gisteren meer liet zingen dan anders.
Ja.... dat doet me denken aan wijlen ds. A. Bregman. Hij had altijd een wit vlinderdasje voor. Maar dat ding wilde een keer niet goed zitten. Het hinderde hem niet in de preek, en als hij goed in de preek zat was hij soms ook nogal bewegelijk. Af en toe greep ds. naar get vlinderdasje dat wat eigenwijs zat. Maar zonder resultaat. Ten slotte maakt ds. er korte metten mee: Hij rukte het vlinderdasje af, wierp het achter zich in de kansel, en preekte ongestoord verder.... Nee, hij deed daar niet moeilijke over... Overigens is er nu wel airco op de kansel, destijds stond er een ventilator.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

In de beide morgendiensten(9.00 en 11.00) ging Ds. A. v. Vuuren em. Predikant uit Capelle a/d IJssel voor. Hij preekte over Numeri 11: 4b en 14 daarom jammerden ook de Israëlieten opnieuw en zeiden: Wie zal ons vlees te eten geven?
Ik alleen kan al dit volk niet dragen, want het is mij te zwaar.

Thema: God is goed!
1. 2 klachten
2. 2 opdrachten
Schriftlezing: Numeri 11: 1 t/m 25
Zingen:
Ps 87: 3
Ps 42: 1 en 2
Ps 38: 6
Ps 106: 1, 8 en 9
Ps 103: 7
Ps 135: 2

In de middag&avonddienst(16.30 en 18.30) ging Ds. J.J. Mulder voor. Hij behandelde Zondag 43 van de H. Catechismus over het 9e gebod Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste
Thema: Betrouwbare liefhebbers van waarheid
1. Wat?
2. Waarom?
3. Hoe dan wel?
Schriftlezing: Efeze 4: 17 t/m 32
Zingen:
Ps 91: 1
Ps 86: 6
Ps 4: 4
Ps 38: 1, 2, 3, 4 en 15
Ps 108: 1
Az: 1, 4 en 7
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gesloten