O, ik wil zeker niet doen alsof de aanval niet bij ds. van de Brink vandaan komt. Zeker niet, hij is zelf de oorzaak van alle ophef. En dat hij nog steeds podium zoekt of krijgt.Simon0612 schreef: Nee, (al heet ik geen Bertiel). Zou een goed vraag aan hem zijn. Zie ook mijn reactie op @TSD. Ik heb sterk de indruk dat elementen uit zijn lezingen worden uitvergroot en dat ds. Van de Brink daar dan weer met nog grotere woorden ‘overheen’ gaat. En zo zie ik dat opmerkingen en zinsneden een eigen leven en discussie op zich worden.
En ds. Van de Brink lijkt niet die zelfreflectie of ootmoed te hebben dat in te zien. Zijn bestrijders overigens vaak ook niet.
Het begon ooit met een lezing van ds. van den Brink vol grote woorden over collega predikanten. Het is oneerlijk nu te doen alsof men vanuit de collega’s de aanval opende. Dat is niet juist.
Zijn bestrijders hoor ik al een tijdje niet meer. Ds. van den Brink komt iedere keer als een boomerang terug. Op Cvandaag, ND, refoweb, geloofsuitrusting, hij blijft er over bezig. Ook hoe erg het is dat hij een tweelingbroer van genoemd is. Maar zelf zijn vergelijking met knechten van satan onder ogen zien is er niet bij. Het is een obsessie voor hem aan het worden.
Maar ik kijk ook naar het vervolg van de discussie. Als voorbeeld wil ik noemen enkele antwoorden van hem op Refoweb, waarin hij nadrukkelijk ingaat op het schuldbesef van de mens. Die bijdragen worden helaas niet benoemd. Dat vind ik best jammer. Daarom pleit ik voor het breder kennis nemen van zijn preken en bijdragen, voordat we kunnen duiden (en veroordelen) waar hij zich theologisch bevind.
Over zijn mindere karaktertrekken (voor zover ik die kan beoordelen) heb ik het genoegzaam gehad, dat hoef ik denk ik niet te herhalen. Maar daar signaleer ik er ook wel wat van bij zijn collega’s.