Matth27v46: Ongeveer op het negende uur riep Jezus met een luide stem: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat betekent: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?GG links schreef: ↑Vandaag, 22:29Dat is correct ! We weten echter niet wat daar precies mee bedoeld wordt. Dat is toch nadat Jezus gestorven is en het is volbracht geklonken heeft ?DDD schreef: ↑Vandaag, 19:41Dat staat er toch niet? Al staat er wel in het NT dat Jezus is neergedaald in de laagste delen van de aarde en in het dodenrijk.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 17:17Jezus is niet in de Godverlatenheid geweest??GG links schreef: ↑Vandaag, 16:37
Ik geloof ook niet in nieuwe openbaringen maar er is over de Bijbel heen wel de dogmatiek gelegd en de belijdenis geschriften.
Voorbeeld: de nederdaling ter helle komt in de Bijbel als zodanig niet voor maar is wel een onderdeel geworden van de schriftuitleg.
Aangezien belijdenis en de hc feilbaar zijn moet je ook oppassen door te zeggen: zo spreekt de Heere.
Wordt dat trouwens de gewoonte hier op het forum om de geloofsbelijdenis, HC, NGB, DL waarmee ingestemd is zonder onderbouwing te bekritiseren?
Dat maakt het theologisch gezien naar mijn mening. Hoe denkt Jan Rab hierover ?
HC
Vraag 44
Waarom volgt daar: 'Nedergedaald ter helle'?
Antwoord:
Opdat ik in mijn hoogste aanvechtingen
verzekerd zij en mij ganselijk vertrooste,
dat mijn Heere Jezus Christus
door Zijn onuitsprekelijke benauwdheid,
smarten, verschrikking en helse kwelling,
in welke Hij in Zijn ganse lijden,
(maar inzonderheid aan het kruis) gezonken was,
mij van de helse benauwdheid en pijn verlost heeft.