Maatregelen kerk ivm coronavirus

Hendrikus

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
Herman schreef:Maar als je psalm 25 begint op D, dan is de laagste noot dus een A. Ik zie niet lager dan C willen voorstellen te zingen. Dus het gemiddelde bereik loopt van van C naar D (een octaaf hoger, is dat D'?)
Dat heet officieel D4 geloof ik.
Maar inderdaad tot de A, voor de mannen prima te doen, sommige vrouwen vinden het niet fijn.
Ooit wel eens psalm 42 op een C begonnen, dan zak je tot de G. Dat was net iets te.
Ik hou overigens wel van moduleren maar overdaad schaad.
Psalm 68:17 op een F beginnen bijvoorbeeld.
Het is simpel: het gebied van c1 tot es2 (voor vrouwen, mannenstemmen een octaaf lager) is voor zowel sopranen en tenoren als alten en bassen goed te doen. Alles was hoger ligt dan es2 resp. es 1) is voor alten en bassen te hoog, alles wat lager ligt dan c1 (resp. c0) is voor sopranen en tenoren te laag.
Blijf je binnen het gebied van c1 tot es2, dan zou iedereen tevreden moeten zijn. 

En wie dan toch zo nodig moet moduleren, heeft bij Psalm 116 toch nog enige mogelijkheden: die melodie heeft immers maar een heel kleine omvang.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

En Psalm 103, @Hendrikus?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:En Psalm 103, @Hendrikus?
Die melodie heeft de ambitus van een octaaf.
~~Soli Deo Gloria~~
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zijn er al gemeenten die gecommuniceerd hebben over het wel of niet doorgaan van de bediening van het HA in september?
ejvl

Bericht door ejvl »

Deze begin ik bijna altijd op de G omdat het op de A steeds vrij hoog is (D). Het kan overigens prima maar op een G beginnen vind ik wat fijner zingen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
Deze begin ik bijna altijd op de G omdat het op de A steeds vrij hoog is (D). Het kan overigens prima maar op een G beginnen vind ik wat fijner zingen.
Het maakt inderdaad nogal een verschil of de hoge d veelvuldig aanwezig is, met name aan het begin van een regel. Een psalm als 106 speel ik doorgaans een toon lager dan in de meeste psalmboekjes staat: zoveel hoge noten aan het begin van de regel, dat zingt niet fijn, zeker niet op zondagmorgen als de meeste stembanden nog vast zitten.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 21 aug 2020, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Herman schreef:Zijn er al gemeenten die gecommuniceerd hebben over het wel of niet doorgaan van de bediening van het HA in september?
Verwacht het niet. Men wil het HA alleen in de gebruikelijke vorm bedienen, voor de gehele gemeente. In september gaat dat 'em niet worden.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Herman schreef:Zijn er al gemeenten die gecommuniceerd hebben over het wel of niet doorgaan van de bediening van het HA in september?
Ik weet van meerdere gemeentes die inderdaad in september de bediening van het HA door laten gaan. De manier waarop verschilt een beetje per gemeente.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik hoor het ook al.

Sommigen overwegen HA bediening over meerdere diensten.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:
En kun je Psalm 103 nog lager inzetten dan een G?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl

Re: RE: Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
ejvl schreef:
Je kunt op elke toon beginnen maar dan kom je lager uit dan de centrale C en dat is voor sopranen en tenoren niet fijn, zie het voorgaande van Hendrikus.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ik hoor het ook al.

Sommigen overwegen HA bediening over meerdere diensten.
Dat wordt hier wel problematisch dan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:
Jantje schreef:
ejvl schreef:
Je kunt op elke toon beginnen maar dan kom je lager uit dan de centrale C en dat is voor sopranen en tenoren niet fijn, zie het voorgaande van Hendrikus.
Ik weet namelijk van een gemeente waar bij Psalm 103 vers 8 altijd zo vreselijk laag wordt ingezet dat je bijna niet kunt meezingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef: Ik weet namelijk van een gemeente waar bij Psalm 103 vers 8 altijd zo vreselijk laag wordt ingezet dat je bijna niet kunt meezingen.
En dan bij vers 9 omhoog?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef: Ik weet namelijk van een gemeente waar bij Psalm 103 vers 8 altijd zo vreselijk laag wordt ingezet dat je bijna niet kunt meezingen.
Dwaasheid. Zal wel bedoeld zijn om de somberheid te illustreren. Maar de organist zit er om de gemeentezang in goede banen te leiden, niet om de gemeentezang met geluidseffecten te illustreren en al helemaal niet om de gemeentezang onmogelijk te maken door dit soort fratsen.
De toonhoogte zoals in de psalmboekjes en koraalboeken genoteerd is niet willekeurig gekozen!
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie