Welke muziek beluister je nu?

Henk J

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef: Gisteren, 10:45 een nieuw stukkie Bach

https://www.youtube.com/watch?v=4hXzUGY ... ODExMjAyNQ
Gisteravond even kunnen luisteren. Heb nu niet het idee dat deze werken het gemiddelde niveau bij Bach omhoog trekken, de G-moll vond ik nog wel leuk, de D-moll heeft niet echt die genialiteit die veel van Bachs werken wel hebben. Opname is ook niet al te best trouwens. En hoewel ik het spel van Koopman vaak wel kan waarderen, was dit op sommige punten wel iets rommelig.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Misschien kun je deze uitvoering meer waarderen?
https://www.youtube.com/watch?v=tko39kUfk8o
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 10:48 Misschien kun je deze uitvoering meer waarderen?
https://www.youtube.com/watch?v=tko39kUfk8o
In de comments onder dit stuk wordt ook behoorlijk geklaagd over de uitvoering van Koopman. Mijn oren en die van Maanenschijn zijn dus niet zo slechts als ik dacht.
Bedankt voor de link. Ik vind dit muzikaler klinken dan gisteren.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef: Gisteren, 11:41 De man is 81 hè. Ik hoop dat ik op m'n 81ste nog zo kan spelen.
Hebben musici ook een houdbaarheidsdatum? Hoe wordt daarmee omgegaan? In de orkestpraktijk gaan dirigenten tot heel oud door. Pianisten ook wel. Maar iemand moet op een goede dag toch het besef hebben dat het niet meer gaat.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

net zoals bij dominees, een wijze vrouw, lieve kinderen of een kerkenraad die verstandig hierin richting geeft
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Henk J

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 47 minuten geleden
Hendrikus schreef: Gisteren, 11:41 De man is 81 hè. Ik hoop dat ik op m'n 81ste nog zo kan spelen.
Hebben musici ook een houdbaarheidsdatum? Hoe wordt daarmee omgegaan? In de orkestpraktijk gaan dirigenten tot heel oud door. Pianisten ook wel. Maar iemand moet op een goede dag toch het besef hebben dat het niet meer gaat.
Tja, dat ligt altijd gevoelig. Dirigenten kunnen denk ik sowieso wel langer door, het meeste gebeurt daar al voor de uitvoering natuurlijk, dan wordt de klank bepaald. Organisten lopen er tegenaan dat het geheel wat stroever wordt, pianisten ook natuurlijk. Ken jij pianisten die op hoge leeftijd nog zoveel doen als dat bijvoorbeeld Ton Koopman doet?
Het verschilt wel per organist, sommigen stoppen bewust met grote concerten op een bepaalde leeftijd, er kan ook natuurlijke selectie zijn doordat concertcommissies iemand niet meer vragen. Anderen blijven doorgaan. Gelukkig heb je voor vaste functies tegenwoordig wel dat het gekoppeld is aan AOW, dan is het voor iedereen duidelijk dat het bij 67 stopt.
Plaats reactie