Wat doen we vandaag?

TSC

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door TSC »

Roos2018 schreef:
TSC schreef:
Roos2018 schreef:Deze week vanwege het heerlijke weer ´s middags de koeiendames (melkvee) de wei in gestuurd.
Dat is in februari nog nooit voorgekomen.
Mijn hart werd warm bij het zien van zoveel beestenvreugde :love
Ik moest denken aan een artikel van ds Beens (ik dacht in het RD) die ooit eens een ode over deze trouwe viervoeters geschreven heeft en de Schepper heeft geloofd dat Hij de koeien zo geschapen heeft dat zij de mensheid mogen dienen (in m´n eigen woorden gezegd).
Prachtig Roos, wat is dat genieten zeg! Stiekem wel een beetje jaloers... inderdaad genieten om zo de vreugde bij je vee te mogen zien.
Nou, inderdaad! Heb je ook (huis)dier(en), @TSC? Daar kan je ook van genieten hoor, of de vogeltjes in de tuin.
Ja, ik geniet weer van mn volierevogels en ook weer lekker bezig in de moestuin. Maar koeien hebben toch altijd wel een zwak bij me. Een dagje op een boerderij meelopen, in de melkstal aan de slag, koeien ophalen etc. staat nog steeds op mn verlanglijstje voor als ik een keer een dag over heb.
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

TSC schreef: Ja, ik geniet weer van mn volierevogels en ook weer lekker bezig in de moestuin. Maar koeien hebben toch altijd wel een zwak bij me. Een dagje op een boerderij meelopen, in de melkstal aan de slag, koeien ophalen etc. staat nog steeds op mn verlanglijstje voor als ik een keer een dag over heb.
Nou joh, dat is best wel te regelen.
Probeer gewoon eens bij een boer in je omgeving; hij zal dat zeker waarderen en je een kans willen geven!
Boeren in het algemeen worden er erg blij van wanneer "stadsmensen" (ik weet niet of je dat wel bent) serieus kennis willen maken met het boerenleven.
Maak daarvoor - na afspraak - gewoon een dagje vrij voor.
Succes!
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Roos2018 schreef:
DDD schreef:Groeit het gras al?
Jazeker, vanaf 12 graden celcius.
Ik zou nu hele verhandelingen kunnen houden over bodemtemperatuur, T-som, verschillen in grondsoort..;)

Maar altijd weer een geweldig moment als de koeien naar buiten kunnen.

Om gezondheidsreden hebben wij ons mooie bedrijf verkocht. Een pijn die bij zulke momenten weer een beetje wordt gevoeld.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Gaat de T-som wel op bij een gewijzigd klimaat dan? Als de sprongen vooruit groter worden, stijgt de bodemtemperatuur toch veel harder?

Kun je niet gewoon kijken of het gras langer wordt;-)

De bodemtemperatuur in Woerden is om tien uur 's avonds nog 7 graden, dus dan moet er al wel wat gras groeien. Ik zie het trouwens ook in de tuin, al is dat vast een ander gras.
Laatst gewijzigd door DDD op 26 feb 2019, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
TSC

Bericht door TSC »

Roos2018 schreef:
TSC schreef: Ja, ik geniet weer van mn volierevogels en ook weer lekker bezig in de moestuin. Maar koeien hebben toch altijd wel een zwak bij me. Een dagje op een boerderij meelopen, in de melkstal aan de slag, koeien ophalen etc. staat nog steeds op mn verlanglijstje voor als ik een keer een dag over heb.
Nou joh, dat is best wel te regelen.
Probeer gewoon eens bij een boer in je omgeving; hij zal dat zeker waarderen en je een kans willen geven!
Boeren in het algemeen worden er erg blij van wanneer "stadsmensen" (ik weet niet of je dat wel bent) serieus kennis willen maken met het boerenleven.
Maak daarvoor - na afspraak - gewoon een dagje vrij voor.
Succes!
Bedankt voor je tip Roos. Echt een stadsmens ben ik nooit geweest, alhoewel ik de charmes van een stad ook steeds meer leer waarderen. En ik kan inderdaad wel bij een flink aantal kennissen terecht. Knelpunt zit hem meer in de tijd er voor maken.
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

Maanenschijn schreef:
Roos2018 schreef:
Ik zou nu hele verhandelingen kunnen houden over bodemtemperatuur, T-som, verschillen in grondsoort..;)

Om gezondheidsreden hebben wij ons mooie bedrijf verkocht. Een pijn die bij zulke momenten weer een beetje wordt gevoeld.
Dat kan ik me goed voorstellen.
Eens een boer, altijd een boer.
Maar de Heere heeft de mens over de Schepping gesteld, en de mens heeft denkvermogen ontvangen om niet bij de pakken neer te zitten.
Jullie zullen voor jezelf moeten ontdekken (dat kan een ander echt niet voor je doen!) op welke manier je alsnog van de Schepping kunnen genieten.
Sterkte ermee! :love
Er zal vast wel een manier zijn.
Maanenschijn

DDD schreef:Gaat de T-som wel op bij een gewijzigd klimaat dan? Als de sprongen vooruit groter worden, stijgt de bodemtemperatuur toch veel harder?

Bodem temperatuur is belangrijk voor de wortelgroei (de witte puntjes aan de wortels) en daarbij het vermogen om voedingstoffen op te nemen. Door verandering in klimaat zou het best kunnen dat dit moment eerder in het jaar komt te liggen. Overigens hoorde ik vandaag dat het vorige warmterecord van februari uit 1964 stamt.

Door voeding op te nemen zal het gras eerst ‘kleur’ krijgen en dan gaan groeien. Dat de koeien nu naar buiten gaan is vooral goed voor beweging van hun beenwerk en goed voor de klauwen. Er zal nog niet zo veel te vreten zijn.

Wel aardig om dit zo te delen op refo forum. Dit doet me denken dat ik tijdens een Rusland reis in en kleine gemeente was, twee uur achter Kazan. Daar weren we geacht in de dienst te (s)preken en was er gelegenheid tot stellen van vragen. Al snel kwam men er achter dat ik een agrarische achtergrond heb en gingen de vragen over koeien en land. Op mijn vraag aan de pastor of hij dit een geschikt onderwerp in de dienst vond was hij welwillend. Hij gaf graag de mensen gelegenheid om geestelijke vragen, en vragen van de dagelijkse beslommeringen te stellen.

Leuk was dat.
Maanenschijn

Roos2018 schreef:
Maanenschijn schreef:
Roos2018 schreef:

Dat kan ik me goed voorstellen.
Eens een boer, altijd een boer.
Maar de Heere heeft de mens over de Schepping gesteld, en de mens heeft denkvermogen ontvangen om niet bij de pakken neer te zitten.
Jullie zullen voor jezelf moeten ontdekken (dat kan een ander echt niet voor je doen!) op welke manier je alsnog van de Schepping kunnen genieten.
Sterkte ermee! :love
Er zal vast wel een manier zijn.
Zeker, en daar heb ik mijn draai ook wel in gevonden. De beslissing om te stoppen was zwaar en moeilijk, maar ik kan van harte zeggen dat de Heere hierin heeft geholpen en mij/ons welwillend gemaakt.

Naast mijn werk ben ik voorzitter van één van de collectieven die agrarisch natuurbeheer faciliteren. Prachtig om daar mee bezig te zijn.
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

DDD schreef:Gaat de T-som wel op bij een gewijzigd klimaat dan? Als de sprongen vooruit groter worden, stijgt de bodemtemperatuur toch veel harder?

De bodemtemperatuur in Woerden is om tien uur 's avonds nog 7 graden, dus dan moet er al wel wat gras groeien. Ik zie het trouwens ook in de tuin, al is dat vast een ander gras.
Dat weet ik niet.
Het "klassieke" boerenverstand heeft ons altijd geleerd dat het gras bij 12 graden celsius gaat groeien (ja, dan wordt het langer om het even simpel te zeggen).
Voor paarden zal er dan ongetwijfeld nog teveel suikers in het gras aanwezig zijn en de kans om hoefkatrol te ontwikkelen groot zijn (hoe kleiner het paard, bijvoorbeeld een Shetlandpony, hoe groter de kans op hoefkatrol, een zeer pijnlijke stofwisselingsziekte, waarbij de buitenste hoornlaag los laat van de hoef).
In het algemeen - in de winter - wanneer het gras kort wordt, dan gaat het gras een soort overlevingsmodus in, en slaat het extra suikers op.
Voor paarden is dat funest, maar voor (melk)koeien ligt dat anders; zij hebben juist dat zeer eiwitrijke gras nodig omdat hen baat te laten hebben bij eiwitrijk voedsel vanwege de melkproductie. Dit is ook de periode dat de meeste koeien drachtig zijn van hun kalf, en een probaat middel is om de biest productie te optimaliseren.
Paarden komen oorspronkelijk van de toendra´s, waar het gras schraal is en zij grote afstanden moeten afleggen om aan de dagelijkse voeding te voldoen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Gisteren: mijn eerste oefeningen op de mondharmonica. Ik kreeg er zowaar Altijd is kortjakje ziek uit.

Het zou mooi zijn als ik er in de toekonst ook psalmen en geestelijke liederen uit zou kunnen krijgen. Wie weet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef:Gisteren: mijn eerste oefeningen op de mondharmonica. Ik kreeg er zowaar Altijd is kortjakje ziek uit.

Het zou mooi zijn als ik er in de toekonst ook psalmen en geestelijke liederen uit zou kunnen krijgen. Wie weet.
Dan heb je 955 uit het nieuwe Liedboek dus al onder de knie.
~~Soli Deo Gloria~~
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Maanenschijn schreef: Naast mijn werk ben ik voorzitter van één van de collectieven die agrarisch natuurbeheer faciliteren. Prachtig om daar mee bezig te zijn.
Daar gebeuren mooie zaken die ik als vogelaar van harte toejuich.
16 feb was ik op een dag van landschappen.nl of natuur in het boerenland, veel opgestoken!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Maanenschijn

J.C. Philpot schreef:Gisteren: mijn eerste oefeningen op de mondharmonica. Ik kreeg er zowaar Altijd is kortjakje ziek uit.

Leuk! Het gaat sneller dan je denkt, hier komt menig psalm uit de Hohner.

Overigens tot groot verdriet van de hond, die luidkeels meejammert.

In een dorpje niet ver van je vandaan, tegenwoordig zelfs binnen jouw gemeente is een mondharmonica vereniging met de illustere naam 'Nog Eens Proberen'.
liz boer

Bericht door liz boer »

Maanenschijn schreef:

In een dorpje niet ver van je vandaan, tegenwoordig zelfs binnen jouw gemeente is een mondharmonica vereniging met de illustere naam 'Nog Eens Proberen'.
Onze hond gaat ook jammeren, maar ik vind mondharmonica echt wel mooi.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:

Grappig :)

Ik ben nogal melancholisch aangelegd, en vind het een prachtig geluid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie