De kleine lettertjes van het Evangelie

Piet Puk

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Piet Puk »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:Mooi en herkenbaar interview in het ND vandaag met dr. G. van den Brink: https://www.nd.nl/geloof/protestant/115 ... -refokring

Gelezen. Inderdaad de moeite waard.
Iemand zei tegen me, 'ik mis wat zelfreflectie' en dat is wel waar.
Het had van meerwaarde geweest als hij iets gezegd had over de toon waarmee hij zijn punt maakte.
Dat verdiende geen schoonheidsprijs.
Nu lees ik je posting(en dat zal niet de laatste zijn vermoed ik) en vraag ik me af: moet ik je opmerking serieus nemen met alles wat je gezegd hebt over de waarde van Refoforum? Ik heb het idee dat je dit serieus meent. Klopt dat?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Mooi en herkenbaar interview in het ND vandaag met dr. G. van den Brink: https://www.nd.nl/geloof/protestant/115 ... -refokring
Geen idee waarom het herkenbaarheid bij jou oproept.

Feit is in ieder geval dat er nu zelfs middenpredikanten uit de GG hiertegen waarschuwen en de eenzijdige leer die via Geloofstoerusting verspreid wordt zelfs een list van de satan noemen om onze jeugd in verwarring te brengen.

Ik kan het artikel niet lezen, maar ik zie wel dat er in de GG van Rijssen een catechisatieavond werd gehouden voor alle jongeren. Weet er iemand of dit gebeurde vóór dr. Van den Brink daar een lezing hield of dat dit er na gebeurde?

Nadere toevoeging: de catechisatieavond werd erna belegd: https://www.gergemrijssen.nl/gezamenlij ... atieavond/. Het laat dus zien dat de moeite met de leer die dr. Van den Brink verspreid niet alleen beperkt blijft tot een smaldeel van de reformatorische gezindte maar zich veel breder verspreid. En dat is wel een nieuw aspect, mijns inziens.
Een list van satan nog wel, gaan we weer.
Ik zie dr. R. van Kooten, Ds Vreugendhil, ds Schreur, Ds. P. den OUden staan, nou nou, dan moet je wel durven om dat zo generalistisch neer te zetten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Vreemd hoor. In het artikel staat juist dat de predikanten in Rijssen geen behoefte hadden aan een gesprek met deze dominee. Als dat waar is, deugt het mijns inziens niet dat zij wel een catechisatie-avond er over hebben belegd.

Ik vond het ook een mooi artikel. Iets meer kritische vragen over de toon van de bijdrage waren wellicht goed geweest. Maar anderzijds: het probleem zit hem daar niet in, denk ik.
huisman

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:

Gelezen. Inderdaad de moeite waard.
Iemand zei tegen me, 'ik mis wat zelfreflectie' en dat is wel waar.
Het had van meerwaarde geweest als hij iets gezegd had over de toon waarmee hij zijn punt maakte.
Dat verdiende geen schoonheidsprijs.

Ik kan het artikel niet lezen. Ook geen behoefte aan. Vond de hele discussie van beide zijden beschamend. Wat ik op CVandaag heb gelezen is zelfreflectie een vaardigheid waar deze predikant nog ruim in kan groeien. Dat zeg ik best lief vind ik :huhu Het zou zomaar een RF’er kunnen zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Alleen het zinnetje onder de foto zegt al genoeg.
De gereformeerde theologie is niet meer veilig bij hen.
Propaganda, niet lezenswaardig.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Vreemd hoor. In het artikel staat juist dat de predikanten in Rijssen geen behoefte hadden aan een gesprek met deze dominee. Als dat waar is, deugt het mijns inziens niet dat zij wel een catechisatie-avond er over hebben belegd.
Ik vind het wel een teken aan de wand dat ds. Den Haan en zelfs ds. Janse geen behoefte hebben aan een gesprek met dr. Van den Brink. Het zegt voor mij in ieder geval meer dan genoeg.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Volgens mij zijn dit ongeveer 30 woorden.
Ik heb ze verder niet geteld:
ND schreef:Dominee Gert van den Brink blikt terug op de ophef in refokring. ‘Dit kan niet goed blijven gaan’

Een video die viral ging op YouTube, honderden reacties en predikanten die een verplichte catechisatieavond beleggen om jouw ideeën te weerleggen. Dominee Gert van den Brink liet dit jaar een flinke schokgolf door de reformatorische wereld gaan. Hoe kijkt hij daarop terug?

---knip--- vanwege auteursrechten
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef:Vreemd hoor. In het artikel staat juist dat de predikanten in Rijssen geen behoefte hadden aan een gesprek met deze dominee. Als dat waar is, deugt het mijns inziens niet dat zij wel een catechisatie-avond er over hebben belegd.
Ik vind het wel een teken aan de wand dat ds. Den Haan en zelfs ds. Janse geen behoefte hebben aan een gesprek met dr. Van den Brink. Het zegt voor mij in ieder geval meer dan genoeg.
Ik vind het juist lovenswaardig dat ze geen tijd daarin gaan steken, maar liever die tijd aan het werk in hun beide gemeenten besteden
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik kan wel hieruit opmaken dat al dat gediscussieer opgehouden is?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik denk dat als er hier op het forum iemand op eigen titel net zo zou spreken als in dit artikel dat hij per direct verbannen zou worden.

Ik vind deze aanvallen bijna neigen naar laster. Het is nog heel veel erger dan ik al dacht. Wat ontzaggelijk triest als je zo praat over je mededienstknechten. Ik vind het vreselijk.

Dr. Van den Brink had beter vóór zijn lezing eerst het gesprek kunnen aangaan.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef:Ik denk dat als er hier op het forum iemand op eigen titel net zo zou spreken als in dit artikel dat hij per direct verbannen zou worden.

Ik vind deze aanvallen bijna neigen naar laster. Het is nog heel veel erger dan ik al dacht. Wat ontzaggelijk triest als je zo praat over je mededienstknechten. Ik vind het vreselijk.

Wie zegt dat hij dat niet geprobeerd heeft.
Het zegt heel veel over de betreffende dominees dat ze niet in gesprek willen gaan.
Recent twee bijzonder evenwichtige preken van dr. v d Brink gehoord
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Maanenschijn

De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Maanenschijn »

Het ‘vandebrink’ bashen is weer heerlijk begonnen. Inclusief een analyse van de predikanten die niet met hem wilde praten, ingedeeld naar rechts, midden en linkse ligging. En aan de hand van die analyse kunnen we dan gelukkig concluderen dat het nog veel erger is dan gedacht, maar fijn bevestigd te worden in het eigen gelijk.

Hulde aan die enkele predikant die wel met hem gesproken heeft en geen hulde aan die predikanten die veel over hem gesproken hebben, maar hun bezorgdheid blijkbaar niet wenste te delen met hem die hun heilig huisje omver dreigt te werpen.

Ik heb er inhoudelijk in dit draadje voldoende over geschreven, dat ga ik niet meer doen. Maar van beide kanten weegt de ernst van de hun toevertrouwde zielen blijkbaar zo weinig dat niet eens met enige reflectie de eigen boodschap kan worden bezien.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 29 dec 2022, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

GerefGemeente-lid schreef:Ik denk dat als er hier op het forum iemand op eigen titel net zo zou spreken als in dit artikel dat hij per direct verbannen zou worden.

Iemand voor tweelingbroer van Arminuis uitmaken en daarmee buiten de zaligheid stellen vind ik niet veel beter. Jij?
Fides Quaerens Intellectum
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Voor mij ook. Petrus zegt dat je altijd bereid moet zijn om je te verantwoorden. Als een medebroeder in het ambt je uitnodigt voor een gesprek en je bent niet tot getuigen bereid wat een Bijbelse opdracht is, zegt dat inderdaad genoeg.
Fides Quaerens Intellectum
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:Het ‘vandebrink’ bashen is weer heerlijk begonnen. Inclusief een analyse van de predikanten die niet met hem wilde praten, ingedeeld naar rechts, midden en linkse ligging. En aan de hand van die analyse kunnen we dan gelukkig concluderen dat het nog veel erger is dan gedacht, maar fijn bevestigd te worden in het eigen gelijk.

Hulde aan die enkele predikant die wel met hem gesproken heeft en geen hulde aan die predikanten die veel over hem gesproken hebben, maar hun bezorgdheid blijkbaar niet wenste te delen met hem die hun heilig huisje omver dreigt te werpen.

Ik heb er inhoudelijk in dit draadje voldoende over geschreven, dat ga ik niet meer doen. Maar de ernst van van beide kanten weegt de ernst van de hun toevertrouwde zielen blijkbaar zo weinig dat niet eens met enige reflectie de eigen boodschap kan worden bezien.
Eens met je laatste zin. Bijzonder dat ook hier weer mensen weer direct met grote woorden overal over heen buitelen en dan letterlijk schrijven 'ik heb het niet gelezen'.
Gesloten