Hij kan de politieke reactie testen.
Oorlog in Oekraine
Re: Oorlog in Oekraine
Die kon hij wel raden. Nog meer commitment met Oekraïne. Nog meer luchtafweer naar Polen en Oekraïne enz. Voor een schaker als Poetin lijkt mij dit geen handige zet als er opzet in het spel is.
Het enige wat ik mij kan indenken is Europa en de VS nog meer van elkaar losweken. Maar hij heeft hiermee zijn vriend Trump in zijn hemd gezet dat lijkt mij ook niet handig voor Poetin.
M.a.w. ik geloof nog niet direct in opzet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Drones die geen bedreiging vormen worden volgens mij niet neergehaald.Wim Anker schreef:Heldendaad? 4 van de 19 neergehaald. Het luchtruim is zo lekker als een mandje.
Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 fusion met Tapatalk
Geen risico? Hoe weten ze dat er niet net iemand loopt als t'ie naar beneden komt? Of is dat acceptabel?Jeremiah schreef: ↑Vandaag, 10:06Drones die geen bedreiging vormen worden volgens mij niet neergehaald.Wim Anker schreef:Heldendaad? 4 van de 19 neergehaald. Het luchtruim is zo lekker als een mandje.
Dat kan acceptabel zijn als het neerschieten meer risico geeft. Immers dan valt zo’n drone in tig brokstukken naar beneden en veroorzaakt ook schade. Drones die richting belangrijke infrastructuur of bebouwing gaan worden neergeschoten van de rest wordt het vliegpad gemonitord en laten ze vliegen.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 10:11Geen risico? Hoe weten ze dat er niet net iemand loopt als t'ie naar beneden komt? Of is dat acceptabel?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
We moeten bedenken dat zo'n Geran/Shahed drone enkele tienduizenden euro's kost en een luchtdoelraket van een Nederlandse F-35 (bijv. een Amraam) zo'n een slordige 1,5 a 2,5 miljoen. Dat scheelt nogal.
Eigenlijk zijn vliegtuigen helemaal niet zo'n kosteneffectieve manier om zulke drones neer te halen. Anti-drone drones die Oekraïne in dienst heeft, of ook mobiel luchtafweergeschut dat kogels afvuurt, kunnen voor een prijs die lager is dan die van een Shahed zo'n Shahed neerhalen.
De Polen hebben in heel veel defensiematerieel geïnvesteerd, maar nu net niet in anti-drone maatregelen. Dat is een les voor de NAVO als geheel, want als de NAVO al moeite heeft met 20 drones, hoeveel moeite zouden we dan hebben als Rusland er 800 tegelijk afvuurt, zoals afgelopen week in Oekraïne werd gedaan?
Volgens Zelensky zou het doel van Poetin kunnen zijn dat er meer luchtafweer naar Polen gaat (dat kan Poetin niet schelen) en minder naar Oekraïne (dat kan hem wel schelen). Dat lijkt me een plausibel motief, plus bovendien een uittesten van het westen.huisman schreef:Die kon hij wel raden. Nog meer commitment met Oekraïne. Nog meer luchtafweer naar Polen en Oekraïne enz. Voor een schaker als Poetin lijkt mij dit geen handige zet als er opzet in het spel is.
Welnee, de enige reactie van Trump was "here we go!", wat dat ook moge betekenen. Trump legt Poetin geen strobreed in de weg, wat die ook doet.huisman schreef:Het enige wat ik mij kan indenken is Europa en de VS nog meer van elkaar losweken. Maar hij heeft hiermee zijn vriend Trump in zijn hemd gezet dat lijkt mij ook niet handig voor Poetin.
Vrijwel elke militaire analyst gaat wel uit van opzet.huisman schreef:M.a.w. ik geloof nog niet direct in opzet.
De F35 heeft een snelvuurkanon.