Re: Wist je dat........[7]
Geplaatst: 02 jan 2020, 09:16
Hoofdstuk 38 van het tweede deel van de Redelijke Godsdienst van A Brakel gaat over de bevinding.
Een goeie gids in deze!
Een goeie gids in deze!
Het is wel eens te voelen. Voorbeeld: Als mijn buurman me vertelt over het leven in New York, en hij heeft dat alles uit boeken en documenten, dan kan hij best ver komen. Maar gaat hij in gesprek met een man die er daadwerkelijk is geweest, en alles gezien en gehoord heeft, dan krijg je toch andere accenten dan van de man die het allemaal uit de boeken andere media weet.Zeeuw schreef:Ik denk dat velen bevinding theoretisch wel kunnen omschrijven. En er veel over kunnen spreken. En anderen vertellen wat het niet is etc. Als we zelf de Heere leren kennen, leren we ook bevinding kennen. Maar dan nog zullen velen het niet exact kunnen omschrijven.-DIA- schreef: Het is meermalen op dit forum gebleken dat men voor bevinding van alles invult, maar de echte bevinding niet onderscheidt. Ik hoorde vroeger nogal eens zeggen: We zijn verder weg dan we denken. Ik denk dat we dat nu wel met verdubbelde klem moeten zeggen. Niet alleen dat men het niet onderscheidt, maar ook de vaak felle tegenkanting moet te denken geven. Is het een 'teken des tijds'? Ik meen dat we daar wel bevestigend op moeten antwoorden. In de oudejaarsdienst (ik meen die van ds. Hoogerland) werd ook gesproken over deze tijd als een tijd van Lot of van Noach, waar mensen niet meer bereikbaar of aanspreekbaar waren. Men ging door totdat...
Nee, dit komt meer uit de orthodox-gereformeerde hoek 9 Geref. Kerk. in Ned, GKV)CvdW schreef:Wat is de bevinding?Geytenbeekje schreef:Ja, dat vind ik ook altijd wel lastig van christenen die de bevinding helemaal niets vinden en alleen maar negatief over kunnen zijn.-DIA- schreef:Ik ken mensen van zeer nabij die dichtslaan, en als stom worden als de ernst van het leven ergens ter sprake komt. Men wil het weglachen. Een ernstig prediking mijdt men.Jantje schreef:Momenten van herdenking, bezinning en gebed zijn er in deze jachtige tijd toch al veel te weinig.
De bevinding die vanuit Gods Woord opkomt kan niet negatief zijn. Daar hoor ik ook niemand negatief over spreken, wel over de bevinding vanuit een mens.
Het grote verschil met die orthodox gereformeerden is dat ze vanaf het begin zo waren, denk aan de leer van Kuyper met de veronderstelde wedergeboorte. Dat gaf een soort "vrolijk gereformeerd". Nu zien we kerken met wel degelijk uit een bevindelijk verleden, daarmee breken. En zich daar zelfs scherp tegen afzetten.Geytenbeekje schreef: Nee, dit komt meer uit de orthodox-gereformeerde hoek 9 Geref. Kerk. in Ned, GKV)
Daar zijn er ook hoor die Bijbels spreken alleen niet bevinding gebruiken, ja hoe zeg je dat die niet een vertaalslag naar maken voor de mensen maar dit misschien meer in zijn algemeniteit houden.
Dan rijst vanzelf de vraag: ken jij die bevinding zelf of weet je het alleen uit boeken?-DIA- schreef:Het is wel eens te voelen. Voorbeeld: Als mijn buurman me vertelt over het leven in New York, en hij heeft dat alles uit boeken en documenten, dan kan hij best ver komen. Maar gaat hij in gesprek met een man die er daadwerkelijk is geweest, en alles gezien en gehoord heeft, dan krijg je toch andere accenten dan van de man die het allemaal uit de boeken andere media weet.Zeeuw schreef:Ik denk dat velen bevinding theoretisch wel kunnen omschrijven. En er veel over kunnen spreken. En anderen vertellen wat het niet is etc. Als we zelf de Heere leren kennen, leren we ook bevinding kennen. Maar dan nog zullen velen het niet exact kunnen omschrijven.-DIA- schreef: Het is meermalen op dit forum gebleken dat men voor bevinding van alles invult, maar de echte bevinding niet onderscheidt. Ik hoorde vroeger nogal eens zeggen: We zijn verder weg dan we denken. Ik denk dat we dat nu wel met verdubbelde klem moeten zeggen. Niet alleen dat men het niet onderscheidt, maar ook de vaak felle tegenkanting moet te denken geven. Is het een 'teken des tijds'? Ik meen dat we daar wel bevestigend op moeten antwoorden. In de oudejaarsdienst (ik meen die van ds. Hoogerland) werd ook gesproken over deze tijd als een tijd van Lot of van Noach, waar mensen niet meer bereikbaar of aanspreekbaar waren. Men ging door totdat...
Hier wreekt zich weer dat we niet tot een gezamenlijke definitie van 'bevinding' kunnen komen. DIA koppelt dit altijd aan 'bevindelijke prediking'.Zeeuw schreef:Dan rijst vanzelf de vraag: ken jij die bevinding zelf of weet je het alleen uit boeken?-DIA- schreef:Het is wel eens te voelen. Voorbeeld: Als mijn buurman me vertelt over het leven in New York, en hij heeft dat alles uit boeken en documenten, dan kan hij best ver komen. Maar gaat hij in gesprek met een man die er daadwerkelijk is geweest, en alles gezien en gehoord heeft, dan krijg je toch andere accenten dan van de man die het allemaal uit de boeken andere media weet.
Dat is voor ons allemaal een zeer diepe vraag.
Dan is de vraag wellicht: 'kennen we de Heere Jezus als onze Zaligmaker?'eilander schreef:Hier wreekt zich weer dat we niet tot een gezamenlijke definitie van 'bevinding' kunnen komen. DIA koppelt dit altijd aan 'bevindelijke prediking'.Zeeuw schreef:Dan rijst vanzelf de vraag: ken jij die bevinding zelf of weet je het alleen uit boeken?-DIA- schreef:Het is wel eens te voelen. Voorbeeld: Als mijn buurman me vertelt over het leven in New York, en hij heeft dat alles uit boeken en documenten, dan kan hij best ver komen. Maar gaat hij in gesprek met een man die er daadwerkelijk is geweest, en alles gezien en gehoord heeft, dan krijg je toch andere accenten dan van de man die het allemaal uit de boeken andere media weet.
Dat is voor ons allemaal een zeer diepe vraag.
Dat is dé vraag waar het om draait in ons leven.Zeeuw schreef:Dan is de vraag wellicht: 'kennen we de Heere Jezus als onze Zaligmaker?'eilander schreef:Hier wreekt zich weer dat we niet tot een gezamenlijke definitie van 'bevinding' kunnen komen. DIA koppelt dit altijd aan 'bevindelijke prediking'.
Toch klopt dat niet. Als die New Yorker alleen dagelijks van huis naar werk vv reist, zich niet verdiept in New York zelf, weet hij minder.-DIA- schreef:Het is wel eens te voelen. Voorbeeld: Als mijn buurman me vertelt over het leven in New York, en hij heeft dat alles uit boeken en documenten, dan kan hij best ver komen. Maar gaat hij in gesprek met een man die er daadwerkelijk is geweest, en alles gezien en gehoord heeft, dan krijg je toch andere accenten dan van de man die het allemaal uit de boeken andere media weet.Zeeuw schreef:Ik denk dat velen bevinding theoretisch wel kunnen omschrijven. En er veel over kunnen spreken. En anderen vertellen wat het niet is etc. Als we zelf de Heere leren kennen, leren we ook bevinding kennen. Maar dan nog zullen velen het niet exact kunnen omschrijven.-DIA- schreef: Het is meermalen op dit forum gebleken dat men voor bevinding van alles invult, maar de echte bevinding niet onderscheidt. Ik hoorde vroeger nogal eens zeggen: We zijn verder weg dan we denken. Ik denk dat we dat nu wel met verdubbelde klem moeten zeggen. Niet alleen dat men het niet onderscheidt, maar ook de vaak felle tegenkanting moet te denken geven. Is het een 'teken des tijds'? Ik meen dat we daar wel bevestigend op moeten antwoorden. In de oudejaarsdienst (ik meen die van ds. Hoogerland) werd ook gesproken over deze tijd als een tijd van Lot of van Noach, waar mensen niet meer bereikbaar of aanspreekbaar waren. Men ging door totdat...
Volgens mij zijn we het daar allemaal over eens.eilander schreef:Dat is dé vraag waar het om draait in ons leven.Zeeuw schreef:Dan is de vraag wellicht: 'kennen we de Heere Jezus als onze Zaligmaker?'eilander schreef:Hier wreekt zich weer dat we niet tot een gezamenlijke definitie van 'bevinding' kunnen komen. DIA koppelt dit altijd aan 'bevindelijke prediking'.
Ik wel en ik hoop dat de anderen dat ook ook zijn.Zeeuw schreef:Volgens mij zijn we het daar allemaal over eens.eilander schreef:Dat is dé vraag waar het om draait in ons leven.Zeeuw schreef:Dan is de vraag wellicht: 'kennen we de Heere Jezus als onze Zaligmaker?'eilander schreef:Hier wreekt zich weer dat we niet tot een gezamenlijke definitie van 'bevinding' kunnen komen. DIA koppelt dit altijd aan 'bevindelijke prediking'.
Dank. Mooi artikel.Maanenschijn schreef:Ik wil graag een link doorgeven in het licht van bovenstaande discussie. Zou ook passen in het topic over bevinding:
https://www.digibron.nl/search/detail/7 ... het-geloof
Dank voor het delen. Als ik dit lees hoor ik in mijn hoofd Ds de Knegt, bij wie ik destijds belijdeniscatechese heb gevolgd, deze dingen zeggen. Ik heb goede herinneringen aan hem. Wat was hij een bescheiden en een gunnende man.Maanenschijn schreef:Ik wil graag een link doorgeven in het licht van bovenstaande discussie. Zou ook passen in het topic over bevinding:
https://www.digibron.nl/search/detail/7 ... het-geloof