Gelezen, gedacht, gehoord... [1]

Tiberius
Administrator

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Helder stuk weer van ds Visscher in het RD: http://www.refdag.nl/opinie/refo_s_bere ... d_1_677649
Ik heb het artikel gelezen, maar volgens mij ziet hij een aantal bestaande instanties over het hoofd. Niet allemaal uitgaande van GerGem, nee, maar wel in de zuil.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Nog eentje die dit blijkbaar niet begrijpt.
DIA, ouwe mopperkont, je bent een grootmeester in het aanwijzen wat het allemaal niét is.
Maar je blijft dus volhouden dat er bijna geen bekeerde mensen meer zijn.
Dan verkeer je blijkbaar onder een prediking die geen kracht doet. Want ik weet zeker dat er gemeenten zijn waar de Heere wél werkt, waar ook jonge mensen getrokken worden tot Zijn dienst.
Je sombere waarnemingen zijn gebaseerd op het milieu waarin je verkeert. Als je daar geen geestelijk leven meer bespeurt, wordt het dan geen tijd om je heil -letterlijk en figuurlijk- elders te zoeken?
~~Soli Deo Gloria~~
henriët

Bericht door henriët »

Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:Helder stuk weer van ds Visscher in het RD: http://www.refdag.nl/opinie/refo_s_bere ... d_1_677649
Maar wat wil hij nu?
Ik begrijp wel dat je dit zegt, iets constateren is zo gedaan, maar nu ook een oplossing aandragen..
althans, we kunnen met z'n allen bezinnen en bezinnen, maar ik zou dan in zo'n artikel ook graag concrete dingen willen benoemd zien. Maar misschien dat ds Visscher daar nog mee komt?! Hoop het!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

Hendrikus schreef:
DIA, ouwe mopperkont, je bent een grootmeester in het aanwijzen wat het allemaal niét is.
Dan verkeer je blijkbaar onder een prediking die geen kracht doet. Want ik weet zeker dat er gemeenten zijn waar de Heere wél werkt, waar ook jonge mensen getrokken worden tot Zijn dienst.
Je sombere waarnemingen zijn gebaseerd op het milieu waarin je verkeert. Als je daar geen geestelijk leven meer bespeurt, wordt het dan geen tijd om je heil -letterlijk en figuurlijk- elders te zoeken?
Ik ben het van harte eens met Hendrikus dat Gods Geest werkt, ook onder jongeren. Er zijn vele gemeenten waar de Heere werkt!
En je kunt je dan afvragen hoe het komt dat jij zo somber erover bent..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
henriët schreef:Wat erg als je dit werkelijk meent DIA. En dat Edmund dat ook aangeeft.
Toch is het een tekort doen aan de HEERE, Die ook anno 2012 rijk wil werken en Zijn genade wil geven en dat ook doet.
Juist uit zo'n reactie blijkt de toestand van de kerk in het
algemeen en het kerkvolk.
Ik kan het velen niet kwalijk nemen, omdat ze het niet meer
horen van de kansels.
Maar is is waar. En niet om de Heere tekort te doen. Want we
weten allen wel dat Hij uit stenen Abrahams kinderen kan
verwekken. En wij bedroeven de Heere door ons afwijken.
De schuld ligt bij ons. En de schuld zien liggen. en niet op de
plek te kunnen komen is ook een zaak. Konden we maar eens op
dat plekje komen: Ik, ik heb gezondigd, en gedaan wat kwaad is
in Uw ogen, daarom, ben ik Uw gramschap dubbel waardig.
De schuld te eigenen, en God te rechtvaardigen.
En nu kunnen we het ook nog zo vroom zeggen: We zijn zo ver
van de plek, en dat is waar, maar waar is de doorleefde smart
dat wij Giod verlaten hebben? Hoor je nog wel eens een kermer?
Hoor je nog wel eens dat er een mens in zijn ongeluk wordt
geplaatst? Hoor je nog wel eens de uitroep: Heere het is verloren!
Voor eeuwig verloren! En Gij zijt rechtvaardig!
Het is zo stil in de kerk... En we merken zo weinig op dat we zo ver
van de plaats zijn. Dat wij God hebben weggezondigd.
Dat is het bittere. De schuld ligt niet bij God, maar die ligt bij
ons. Wij hebben de Heere, de Springader van het levende water
verlaten. En laat het toch geen dode klacht hoeven te zijn.
God ziet immers naar waarheid in het binnenste.
Beste DIA,
Al eerder is gebleken dat jij een ander beeld hebt van 'het kerkvolk' dan andere forummers.
Wat ik ook zal zeggen, jij zult je altijd in angst afvragen of het wel echt is ed.
Dat mag. Dat laat ik bij jou.
Ik vind het alleen erg jammer dat het zo enorm zwart wit ligt voor je.
En dat er zoveel wantrouwen is.
Zelf mogen we onder een zuivere prediking verkeren, waar God op het hoogst verheerlijkt wordt en de mens afgebroken.
En ik ben blij met wat je schrijft.."God ziet naar waarheid in het binnenste".
En zo is het maar net. De diepste schuilhoeken, met alle schuld en zonde zijn voor Hem geopend, en Hij kent de worstelingen de geestelijke strijd, de moeiten ook over ons (kerk)volk, de angst voor het eerlijk onbekeerd zijn enz enz.
Weet je, eigenlijk heb ik mijn handen vol aan mezelf, dat ik voor anderen niet kan en niet wil en niet durf te zeggen, zou het wel echt zijn.
Dat is ook onze opdracht niet. En nu kunnen we allemaal wel gaan bedenken hoe erg het gesteld is, maar zou de Heere daar mee gediend willen worden.
Enfin, ik kan bladzijden voltypen,wist ik dat het zin zou hebben, dan zou ik doortypen, maar ik laat het hierbij.
Gelukkig mogen we ons vasthouden DIA aan een ding.. Wie Hem aanroept in de nood.. vindt ZIJN gunst oneindig groot..
-DIA-

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
Hendrikus schreef:
Ik ben het van harte eens met Hendrikus dat Gods Geest werkt, ook onder jongeren. Er zijn vele gemeenten waar de Heere werkt!
En je kunt je dan afvragen hoe het komt dat jij zo somber erover bent..
Het is nog veel erger als ik kan zeggen. Dat de ogen er eens voor geopend mochten worden. Echt, ik overdrijf niet, er zijn er nog maar zeer weinig die weten verzoend te zijn met een drie-enig God.
Die ook de onderscheiden drie Goddelijke personen kennen, die weten dat hun
schuld is geworpen in een zee van eeuwige vergelheid.

En met het minder worden van het volk des Heeren wordt de godsdienst machtiger, en verdrukt het het overblijfsel naar de verkiezing der genade.
Wie merkt het op!?

En laat ik er dit meteen bij zeggen: Ik voorzie nog veel zwaardere tijden.
En niet om zwaar te doen. Maar naarmate de dag des Heeren nadert, en we
zien (als opnze ogen maar open zijn) hoe alles in de wereld zich verheft tegen
de Heere en Zijn Gezalfde.

De eeuwigheid zal alles openbaren. En soms kan ik er ook niet meer tegenop,
en dan ben ik als een in wiens mond geen tegenredenen zijn.

Mensen, als jullie zo willen geloven dat het goed met jullie staat voor de eeuwigheid ga dan in vrede door! Maar wat zal het einde zijn?
Ik denk dat ik beter kan stopppen, want ik kan niet op tegen deze grote
menigte. Laat de eeuwigheid het maar openbaren, en tegelijk,
lieve mensen, doorzoekt uzelf nauw, je zeer nauw! Eer het besluit bare!
Als kaf gaat de dag voorbij en de toekomst des Heeren genaakt.
Is aanstaande.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
henriët

Bericht door henriët »

Ik las zojuist in het RD het intervieuw met ds Harinck. En daar wil ik me dan ook als toevoeging op mijn vorige post bij aansluiten..

Waar ik zo bang voor ben, is dat we de Schrift laten buik­spreken. Want als we de Schrift niet zélf meer laten spreken, zal ons dat vroeg of laat opbreken. Het gaat niet om onze mening, maar om de mening des Geestes. Jonge mensen vallen echt nog wel voor het Woord – maar onderzoeken ook, meer dan vroeger gebeurde, en vragen, terecht: Waar staat wat u zegt dan in de Bijbel?”
...

De kerk staat vandaag voor twee uitdagingen, constateert de emeritus. „Enerzijds te waken voor nog verdere verstarring en verdonkering van het Evangelie. Maar in de tweede plaats ook: ervoor te waken dat de drie stukken uit de Heidelberger niet worden verlaten. Het geloof is en blijft toch het aangrijpen van Jezus door een schuldig en verloren mens. Ik hoor jonge mensen wel eens zeggen: „Als we doordeweeks bij elkaar zijn en de Bijbel bestuderen, ontvang ik veel meer zegen dan onder de preek.” Dan zeg ik: Hier is iets mis, en misschien niet alleen met de prediking. Waar niet meer gehoord wordt dat een mens wedergeboren moet worden, en dat dit gepaard gaat met een droefheid over de zonde en een mishagen van onszelf, laten we het Woord evenmin spreken.”
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DIA in landen waar verdrukking en vervolging is van Christenen, zijn vele gelovigen.
Er zijn werkkampen in Noord-Korea en zijn andere erge dingen maar ze mogen geloven tegen rampspoed op.
De kerk mag groeien, en in Nederland hebben we wel serieuze problemen, maar dat heeft meer te maken met verdonkering van het evangelie links én rechts in de kerk.
Maar DIA om zomaar over mensen die je niet kent het oordeel uit te spreken die geloven niet, gaat erg ver.
Als er geen mensen tot geloof komen in onze kerken is het zaak dat we het van God blijven verwachten en onderzoeken bij Gods woord en licht of er zaken zijn die onbijbels zijn in prediking en gemeenteleven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:Echt, ik overdrijf niet, er zijn er nog maar zeer weinig die weten verzoend te zijn met een drie-enig God.
Die ook de onderscheiden drie Goddelijke personen kennen, die weten dat hun
schuld is geworpen in een zee van eeuwige vergetelheid.

En met het minder worden van het volk des Heeren wordt de godsdienst machtiger, en verdrukt het het overblijfsel naar de verkiezing der genade.
Wie merkt het op!?
Ik denk dat dit laatste het probleem is. We zien weinig mensen "die weten verzoend te zijn", maar daarom zijn er wel meer.
De Kerk groeit harder dan ooit (Azie, Afrika) en laten we niet somber over zijn "Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid."
2 Timotheüs 1:7
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Ik heb het artikel gelezen, maar volgens mij ziet hij een aantal bestaande instanties over het hoofd. Niet allemaal uitgaande van GerGem, nee, maar wel in de zuil.
Welke dan?

Ik moet eerlijk zeggen dat ds. Visscher in dit stuk tegemoet komt een de kritiek die ik eerder hier op dit forum op een ander stuk van hem heb gegeven. In dit stuk heeft hij oog voor het gebed als machtig wapen en komt hij met iets tastbaars wat we moeten doen. Alleen, wat denkt hij te doen? Wat moeten we doen? We kunnen de werkelijkheid van de seculiere meerderheid niet veranderen. We kunnen dagen, weken, maanden, jaren op het Binnenhof gaan protesteren, maar meer begrip voor onze standpunten zal er niet komen. De waarheid is niet naar het vlees. Maar goed, misschien maak ik me er met deze opmerkingen wel te gemakkelijk vanaf. Wat zou de verwachting zijn van ds. Visscher van een denktank?

En moet er elke keer als het parlement een onze gezindte onwelvallige beslissing dreigt te nemen een boetedag worden uitgeschreven?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Erasmiaan schreef:En moet er elke keer als het parlement een onze gezindte onwelvallige beslissing dreigt te nemen een boetedag worden uitgeschreven?
Dat denk ik niet, maar een feit is dat we in de tijd van onze oudvaders vaker dagen van gebed en boete hadden. De noodzaak is er sinds dien alleen maar toegenomen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Welke dan?
Op Twitter las ik dat Arne Schaddelee het platform normen en waarden van de RMU als voorbeeld geeft.
In het onderwijsveld zou je kunnen denk aan het werk wat de VGS verzet; in de zorg de samenwerkingsverbanden tussen ouderen- en gehandicaptenorganisaties; je kan denken aan de samenwerking van de deputaten bij de hoge overheid van de GerGem,GerGem in Ned en Oud GerGem.
Jongere

Bericht door Jongere »

caprice schreef:Ik vermoed dat de medeoorzaak is, dat er vaak weinig meer gesepareerd wordt in de prediking, of met andere worden, dat er niet meer onderscheidenlijk gepredikt wordt, maar algemeen.
Juist de predikanten die vaak klagen over dat het tegenwoordig zo stil is in de gemeenten, hebben dit soort prediking hoog staan.
Dus ik vraag me af of dat werkelijk de oorzaak is. Zelf zoek ik die toch ergens anders.
Mara

Bericht door Mara »

DIA wordt niet goed begrepen. Aanvaard elkaar nu eens zoals we zijn. Er zijn bekommerden, kleinen, zij mogen er ook zijn!
Ik heb een hele lieve Godvrezende opa gehad. Hij werd zelfs door mijn oma, zijn vrouw, vaak niet begrepen.
Zo eenzaam kun je je geestelijk voelen. Beschuldig DIA alsjeblieft niet van zwak geloof of klein denken van de Heere. Dat doet hij juist niet.
Maar sommige mensen voelen dit zo. Wat is daar verkeerd aan?
Opgewekte christenen zijn er genoeg. Het gaat erom of we elkaar niet bedriegen voor de eeuwigheid.
En probeer dan eens te lezen wat er achter de woorden van DIA schuilgaat. Een innerlijke bewogenheid.
Zo lees ik het!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:DIA wordt niet goed begrepen. Aanvaard elkaar nu eens zoals we zijn. Er zijn bekommerden, kleinen, zij mogen er ook zijn!
Ik heb een hele lieve Godvrezende opa gehad. Hij werd zelfs door mijn oma, zijn vrouw, vaak niet begrepen.
Zo eenzaam kun je je geestelijk voelen. Beschuldig DIA alsjeblieft niet van zwak geloof of klein denken van de Heere. Dat doet hij juist niet.
Maar sommige mensen voelen dit zo. Wat is daar verkeerd aan?
Opgewekte christenen zijn er genoeg. Het gaat erom of we elkaar niet bedriegen voor de eeuwigheid.
En probeer dan eens te lezen wat er achter de woorden van DIA schuilgaat. Een innerlijke bewogenheid.
Zo lees ik het!
die bewogenheid herken ik inderdaad ook in de woorden van DIA, en dat is te prijzen!
Daarbij kan het een even grote bewogenheid zijn als anderen (mild) op hem reageren en ook op andere zaken wijzen, dan wat DIA aangeeft.
Zo kun je van elkaar leren toch?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gesloten