Mara schreef:Marnix schreef:Tenzij je uit eerbied graag zo goed mogelijk wil kunnen zingen
In de GKV en CGK wordt altijd het laatste lied (voor de zegen) staande gezongen. Ik vind het prettig zingen en ben sowieso altijd blij dat ik mag staan, na lang in harde banken te hebben gezeten. In mijn kerk in Arnhem gebeurde het regelmatig dat de predikant na een wat langere preek zei: We gaan nu zingen, zullen we dat staande doen? Ik was daar altijd erg blij mee. Ik zou zelf het liefst alles staande zingen, omdat het lekker zingt en het goed is na een poos stilzitten even het bloed weer goed te laten stromen.
Lang

?
In de chr ger kerken duurt de dienst hooguit 5 kwartier, in een enkele BhP anderhalf uur, dat is toch wel te overzien ?
Ik vind het trouwens alleen passen bij lofpsalmen, maar meestal wordt als laatste uit die rij wel gekozen.
Ik heb wel eens bij diensten gezeten, daar leek het wel ochtendgymnastiek

Ik vind een half uur op een houten bank zitten lang genoeg, dan ben ik blij als ik mag staan... en ja, ik heb wel eens preken meegemaakt die bijna 40 minuten duurden

Dat ze bij jou nog langer kunnen duren doet aan het gevoel in mijn benen, billen en rug niets af
caprice schreef:MarthaMartha schreef:Willem schreef:Het enige waar ik me altijd over heb verbaasd is dat alle psalmen in rechtse kerken zittend worden gezongen, behalve als het Wilhelmus eens een keer, of het Lutherlied werd gezongen. Dat wordt dan weer staande gedaan

Ook als er mensen toegezongen moeten worden, dat gebeurd staande
Het lijkt me dat dit omgedraaid moet worden.
helemaal mee eens!
alles staande vind ik ook goed.
Dan mogen de meeste heren eerst nog wel eens leren staan onder het gebed.
Kweenie, als we zo Bijbels willen bidden, dan inderdaad ook met de handen omhoog. Overigens is het voor de context wel goed om iets verder te kijken. Waar kwam het volk samen voor het aangezicht van God? Dat was niet in een kerk met banken maar ergens buiten, waar men niet de mogelijkheid had om te gaan zingen. Logisch dat men dus stond (waarbij ik overigens niet lees dat "het volk" slechts de mannen inhield. Dus iedereen stond. Het kon ook niet goed anders.
Ik denk dat ook niet dat het zo belangrijk is. De Bijbel zegt niet: Zo moet het of zo moet het. Niet wat betreft bidden, ook niet wat betreft zingen. Het gaat om het hart. Dat het staand zingen hier wordt aangekaart is dan ook uit praktisch oogpunt, mensen vinden het fijn na een lange zit te kunnen staan, mensen vinden het ook beter zingen.
theoloog schreef:Het helpt al heel wat als iedereen gaat staan natuurlijk.

Tenzij er wat minder kuddegedrag en iedereen niet kijkt wat de ander doet. Ik ben wel eens in diensten geweest waar van tevoren werd gezegd: Als je wil staan, ga dan staan, wil je blijven zitten, blijf dan zitten. Ik heb daar helemaal geen problemen mee, vond dat wel prettig.
@ Tiberius:
1. Het is helemaal niet zo zeker dat Paulus doelt op de Psalmen. Dat zeg je wel heel stellig maar daar hebben we het hier wel eens vaker over gehad en je mening wordt door de meesten niet gedeeld. (Ik heb bijvoorbeeld Matthew Henry geciteerd die een totaal andere visie heeft dan deze).
2. De keuze tussen 1773 en Datheen is nou niet echt een geweldige keuze, als 1773 invloeden van het verlichtingsdenken bevat en Datheen erg lastig te zingen is (vanwege moeilijke taal, het afbreken en verkorten van allerlei woorden en zeker omdat de tekst niet goed op de melodie past waardoor de klemtonen van woorden totaal verkeerd komen te liggen)

Tijd voor een herziene 1773-berijming?