Jahoor. Ik ga ervanuit dat deze ds. dit ook! beseft. Misschien wel meer dan wij.
De wolf in Nederland
Re: De wolf in Nederland
Ik ga daar ook nog steeds van uit. Maar mag ik het dan nog wel een nare zin vinden?
- Lilian1975
Tuurlijk... maar ik vind doodschieten en dood meppen of slaan ook een nare term. Jer heeft voor mij dezelfde gevoelswaarde. Tegelijkertijd is het beide gewoon taal. Ik weet eerlijk gezegd niet zo snel een eufemisme voor.
100% eens.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 08:21 De meeste predikanten van rechtse signatuur, houden zich in de social media op de vlakte, en mengen zich niet publiekelijk in de Wolven-polarisatie.
Ik vind dat verstandiger. Een Verbi Divini Minister (dienaar des Goddelijken Woords) staat als het goed is boven de partijen en discussies, zodat dit de verkondiging van het evangelie niet in de weg staat.
In genderdiscussies is de bijdrage van predikanten natuurlijk wel toegestaan, maar als we het over een andere hiërarchische bijbelse structuur hebben, niet? De onderliggende vragen die hier nu naar boven komen, gaan toch echt wel weer of de bijbel nog op een gereformeerde of hedendaagse manier wordt uitgelegd. Dan mogen ook predikanten van rechtse signatuur meedoen.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 08:21 De meeste predikanten van rechtse signatuur, houden zich in de social media op de vlakte, en mengen zich niet publiekelijk in de Wolven-polarisatie.
Ik vind dat verstandiger. Een Verbi Divini Minister (dienaar des Goddelijken Woords) staat als het goed is boven de partijen en discussies, zodat dit de verkondiging van het evangelie niet in de weg staat.
We hebben alleen maar een toepassing, hoe kan je dat iemand onzorgvuldige exegese verwijten? Dat element is helemaal niet toegelicht. Kortom: dit is weer een overduidelijk te snel gegeven mening zonder zorgvuldige afweging van de aanwezige bewijslast die de standpunten zouden kunnen schragen. Of zoiets.

- J.C. Philpot
De wolven-discussie zie ik als een gepolariseerde maatschappelijke discussie, en daar doel ik op. Wat mij betreft staat dat los van of de "bijbel nog op een gereformeerde of hedendaagse manier wordt uitgelegd". Bij zaken die daar over gaan, maak ik graag een uitzondering op mijn opmerking.Herman schreef: ↑Gisteren, 14:46In genderdiscussies is de bijdrage van predikanten natuurlijk wel toegestaan, maar als we het over een andere hiërarchische bijbelse structuur hebben, niet? De onderliggende vragen die hier nu naar boven komen, gaan toch echt wel weer of de bijbel nog op een gereformeerde of hedendaagse manier wordt uitgelegd. Dan mogen ook predikanten van rechtse signatuur meedoen.
Daarnaast heb ik het niet over "mogen" of "niet mogen". Slechts over wat mij verstandig lijkt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dan zouden de priesters in het OT en slagers tot vandaag de dag maar een moeilijk beroep hebben.
Juist bij de priesters zou het door hebben moeten dringen dat alle geslachte dieren nodig waren door de zonden. Het paaslam moest niet voor niets eerst een plekje hebben in het gezin.HHR schreef:Dan zouden de priesters in het OT en slagers tot vandaag de dag maar een moeilijk beroep hebben.
En dieren doden als voedselvoorziening is m.i. ook alleen geoorloofd als we ons daarin ook rentmeester weten. Dat zijn we misschien wel teveel uit het oog verloren. (En met 'we' sluit ik mezelf in)
Het is zonder meer duidelijk vanuit de Schrift dat de mens het recht heeft dieren te doden. Dat lijkt volgens mij maatschappelijk wel degelijk in discussie te staan. En dan is enige nuchterheid toch wel geboden. Het beroep van slager is dus op zichzelf geen moreel fout beroep.helma schreef: ↑Gisteren, 15:23Juist bij de priesters zou het door hebben moeten dringen dat alle geslachte dieren nodig waren door de zonden. Het paaslam moest niet voor niets eerst een plekje hebben in het gezin.HHR schreef:Dan zouden de priesters in het OT en slagers tot vandaag de dag maar een moeilijk beroep hebben.
En dieren doden als voedselvoorziening is m.i. ook alleen geoorloofd als we ons daarin ook rentmeester weten. Dat zijn we misschien wel teveel uit het oog verloren. (En met 'we' sluit ik mezelf in)
Maar wat denk je van die massa slachtingen bij inwijding vd tempel oid? Kan me niet voorstellen dat je met het slachten van duizenden dieren er nog iets bij voelt.helma schreef: ↑Gisteren, 15:23Juist bij de priesters zou het door hebben moeten dringen dat alle geslachte dieren nodig waren door de zonden. Het paaslam moest niet voor niets eerst een plekje hebben in het gezin.HHR schreef:Dan zouden de priesters in het OT en slagers tot vandaag de dag maar een moeilijk beroep hebben.
Wat mij betreft, volgt de toepassing uit de exegese en als de toepassing niet deugt, deugt de exegese vaak evenmin. Maar ik sluit niet helemaal uit dat er een zorgvuldige exegese denkbaar is.Herman schreef:We hebben alleen maar een toepassing, hoe kan je dat iemand onzorgvuldige exegese verwijten? Dat element is helemaal niet toegelicht. Kortom: dit is weer een overduidelijk te snel gegeven mening zonder zorgvuldige afweging van de aanwezige bewijslast die de standpunten zouden kunnen schragen. Of zoiets.
Sterker nog. De dominee attendeerde mij er inmiddels op dat hij er een exegese bij vermeldt. Ik kan mij daar niet zo in vinden, maar dat zegt niet zoveel, aangezien ik mij daar niet zo in heb verdiept.
Als uit deze tekst moet worden afgeleid dat dieren die een gevaar voor mensen zijn, gedood moeten worden, dan vraag ik mij af of daarin de context (namelijk van een tamelijk onmachtige mens die overgeleverd is aan de grillen van de natuur) wel voldoende meeweegt.