De wolf in Nederland

Hoe denken jullie over wolven in Nederland?

Geweldig dat er weer wolven zijn in Nederland!
16
24%
Het maakt me helemaal niets uit.
3
4%
Zo snel mogelijk alle wolven afschieten of wegjagen uit ons land.
19
28%
In sommige gebieden zou het eventueel kunnen, maar dan wel met beleid.
29
43%

Totaal aantal stemmen: 67

Wim Anker

Re: De wolf in Nederland

Bericht door Wim Anker »

helma schreef: Gisteren, 10:35 Ik zeg niet dat de wolf niet beteugeld zou moeten/mogen worden. En ja, ik sla een mug ook dood. En een wesp ook.
Maar zou het doden van dieren niet op zijn minst een beetje pijn mogen doen?
Jahoor. Ik ga ervanuit dat deze ds. dit ook! beseft. Misschien wel meer dan wij.
helma

Bericht door helma »

Ik ga daar ook nog steeds van uit. Maar mag ik het dan nog wel een nare zin vinden?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

helma schreef: Gisteren, 10:58 Ik ga daar ook nog steeds van uit. Maar mag ik het dan nog wel een nare zin vinden?
Van mij wel. Maar waarom het vermelden?
Job

Bericht door Job »

Bourdon16 schreef: Gisteren, 08:28 En Linkedin kijkt me ook al geen geschikt podium voor dergelijke berichten.
LinkedIn is laatste jaren sowieso een ergernis van formaat geworden voor mij als het om alternatieve onderwerpen gaat.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef: Gisteren, 10:58 Ik ga daar ook nog steeds van uit. Maar mag ik het dan nog wel een nare zin vinden?
Tuurlijk... maar ik vind doodschieten en dood meppen of slaan ook een nare term. Jer heeft voor mij dezelfde gevoelswaarde. Tegelijkertijd is het beide gewoon taal. Ik weet eerlijk gezegd niet zo snel een eufemisme voor.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 08:21 De meeste predikanten van rechtse signatuur, houden zich in de social media op de vlakte, en mengen zich niet publiekelijk in de Wolven-polarisatie.

Ik vind dat verstandiger. Een Verbi Divini Minister (dienaar des Goddelijken Woords) staat als het goed is boven de partijen en discussies, zodat dit de verkondiging van het evangelie niet in de weg staat.
100% eens.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 08:21 De meeste predikanten van rechtse signatuur, houden zich in de social media op de vlakte, en mengen zich niet publiekelijk in de Wolven-polarisatie.

Ik vind dat verstandiger. Een Verbi Divini Minister (dienaar des Goddelijken Woords) staat als het goed is boven de partijen en discussies, zodat dit de verkondiging van het evangelie niet in de weg staat.
In genderdiscussies is de bijdrage van predikanten natuurlijk wel toegestaan, maar als we het over een andere hiërarchische bijbelse structuur hebben, niet? De onderliggende vragen die hier nu naar boven komen, gaan toch echt wel weer of de bijbel nog op een gereformeerde of hedendaagse manier wordt uitgelegd. Dan mogen ook predikanten van rechtse signatuur meedoen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: Gisteren, 10:25 Los daarvan vind ik het overduidelijk onzorgvuldige exegese en toepassing.
We hebben alleen maar een toepassing, hoe kan je dat iemand onzorgvuldige exegese verwijten? Dat element is helemaal niet toegelicht. Kortom: dit is weer een overduidelijk te snel gegeven mening zonder zorgvuldige afweging van de aanwezige bewijslast die de standpunten zouden kunnen schragen. Of zoiets. :D
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef: Gisteren, 14:46In genderdiscussies is de bijdrage van predikanten natuurlijk wel toegestaan, maar als we het over een andere hiërarchische bijbelse structuur hebben, niet? De onderliggende vragen die hier nu naar boven komen, gaan toch echt wel weer of de bijbel nog op een gereformeerde of hedendaagse manier wordt uitgelegd. Dan mogen ook predikanten van rechtse signatuur meedoen.
De wolven-discussie zie ik als een gepolariseerde maatschappelijke discussie, en daar doel ik op. Wat mij betreft staat dat los van of de "bijbel nog op een gereformeerde of hedendaagse manier wordt uitgelegd". Bij zaken die daar over gaan, maak ik graag een uitzondering op mijn opmerking.

Daarnaast heb ik het niet over "mogen" of "niet mogen". Slechts over wat mij verstandig lijkt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HHR

Bericht door HHR »

helma schreef: Gisteren, 10:35 Ik zeg niet dat de wolf niet beteugeld zou moeten/mogen worden. En ja, ik sla een mug ook dood. En een wesp ook.
Dan zouden de priesters in het OT en slagers tot vandaag de dag maar een moeilijk beroep hebben.
HHR

Bericht door HHR »

Bourdon16 schreef: 07 mei 2025, 19:38 Die kan van het preekrooster af Huisman..
:haha
helma

Bericht door helma »

HHR schreef:
Dan zouden de priesters in het OT en slagers tot vandaag de dag maar een moeilijk beroep hebben.
Juist bij de priesters zou het door hebben moeten dringen dat alle geslachte dieren nodig waren door de zonden. Het paaslam moest niet voor niets eerst een plekje hebben in het gezin.

En dieren doden als voedselvoorziening is m.i. ook alleen geoorloofd als we ons daarin ook rentmeester weten. Dat zijn we misschien wel teveel uit het oog verloren. (En met 'we' sluit ik mezelf in)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

helma schreef: Gisteren, 15:23
HHR schreef:
Juist bij de priesters zou het door hebben moeten dringen dat alle geslachte dieren nodig waren door de zonden. Het paaslam moest niet voor niets eerst een plekje hebben in het gezin.

En dieren doden als voedselvoorziening is m.i. ook alleen geoorloofd als we ons daarin ook rentmeester weten. Dat zijn we misschien wel teveel uit het oog verloren. (En met 'we' sluit ik mezelf in)
Het is zonder meer duidelijk vanuit de Schrift dat de mens het recht heeft dieren te doden. Dat lijkt volgens mij maatschappelijk wel degelijk in discussie te staan. En dan is enige nuchterheid toch wel geboden. Het beroep van slager is dus op zichzelf geen moreel fout beroep.
HHR

Bericht door HHR »

helma schreef: Gisteren, 15:23
HHR schreef:

Maar wat denk je van die massa slachtingen bij inwijding vd tempel oid? Kan me niet voorstellen dat je met het slachten van duizenden dieren er nog iets bij voelt.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef: Gisteren, 10:25 Los daarvan vind ik het overduidelijk onzorgvuldige exegese en toepassing.
We hebben alleen maar een toepassing, hoe kan je dat iemand onzorgvuldige exegese verwijten? Dat element is helemaal niet toegelicht. Kortom: dit is weer een overduidelijk te snel gegeven mening zonder zorgvuldige afweging van de aanwezige bewijslast die de standpunten zouden kunnen schragen. Of zoiets. :D
Wat mij betreft, volgt de toepassing uit de exegese en als de toepassing niet deugt, deugt de exegese vaak evenmin. Maar ik sluit niet helemaal uit dat er een zorgvuldige exegese denkbaar is.

Sterker nog. De dominee attendeerde mij er inmiddels op dat hij er een exegese bij vermeldt. Ik kan mij daar niet zo in vinden, maar dat zegt niet zoveel, aangezien ik mij daar niet zo in heb verdiept.

Als uit deze tekst moet worden afgeleid dat dieren die een gevaar voor mensen zijn, gedood moeten worden, dan vraag ik mij af of daarin de context (namelijk van een tamelijk onmachtige mens die overgeleverd is aan de grillen van de natuur) wel voldoende meeweegt.
Plaats reactie