Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Ik blijf dat twee keer achter elkaar beroepen een vreemde vertoning vinden. Enerzijds omdat ik kleinere gemeenten die oorspronkelijk een beroep hadden uitgebracht (zoals Oudemirdum en Hoogeveen) een predikant gun. Anderzijds, de gemeenten die nu in alle haast de andere kandidaat hebben beroepen deden dat niet wanneer ze een bedankje hadden van een predikant. Dan gaan er maanden overheen. Na het beroepen van predikant X werd ook niet predikant Y de week erop beroepen. Waarom in deze situatie dan wel? Omdat de aanneemkans groter is? Waarom zou je ook nu niet eerst eens een paar maanden wachten?
Erskinees schreef:Ik blijf dat twee keer achter elkaar beroepen een vreemde vertoning vinden. Enerzijds omdat ik kleinere gemeenten die oorspronkelijk een beroep hadden uitgebracht (zoals Oudemirdum en Hoogeveen) een predikant gun. Anderzijds, de gemeenten die nu in alle haast de andere kandidaat hebben beroepen deden dat niet wanneer ze een bedankje hadden van een predikant. Dan gaan er maanden overheen. Na het beroepen van predikant X werd ook niet predikant Y de week erop beroepen. Waarom in deze situatie dan wel? Omdat de aanneemkans groter is? Waarom zou je ook nu niet eerst eens een paar maanden wachten?
Er wordt gezegd dat de Heere Zelf de predikers stuurt, maar Hij stuurt ze blijkbaar niet zonder een beroep door een gemeente. Dus moet dat proces een handje geholpen worden, anders zit de kandidaat ook maanden op dat beroep te wachten.
Je kunt de vraag ook anders stellen: waarom zou je niet onmiddellijk na elk bedanken beroepen? Zodat je 10-12 keer per jaar beroept.
Dat lijkt me inderdaad ook beter. En dan gewoon op volgorde, bijvoorbeeld alfabetisch of op leeftijd: als de één bedankt, automatisch de volgende beroepen. Scheelt ook veel zinloze tijd die nu in kerkenraads- en ledenvergaderingen gestoken wordt.
Geldt dit idee alleen voor de GG, of bijvoorbeeld ook voor de PKN?Tiberius schreef:Dat lijkt me inderdaad ook beter. En dan gewoon op volgorde, bijvoorbeeld alfabetisch of op leeftijd: als de één bedankt, automatisch de volgende beroepen. Scheelt ook veel zinloze tijd die nu in kerkenraads- en ledenvergaderingen gestoken wordt.
Wat mij betreft zeker niet voor de HHK.Zita schreef:Geldt dit idee alleen voor de GG, of bijvoorbeeld ook voor de PKN?Tiberius schreef:Dat lijkt me inderdaad ook beter. En dan gewoon op volgorde, bijvoorbeeld alfabetisch of op leeftijd: als de één bedankt, automatisch de volgende beroepen. Scheelt ook veel zinloze tijd die nu in kerkenraads- en ledenvergaderingen gestoken wordt.
-
- Verbannen
Ik weet nu even niet of je dit serieus of sarcastisch bedoelt.Tiberius schreef:Dat lijkt me inderdaad ook beter. En dan gewoon op volgorde, bijvoorbeeld alfabetisch of op leeftijd: als de één bedankt, automatisch de volgende beroepen. Scheelt ook veel zinloze tijd die nu in kerkenraads- en ledenvergaderingen gestoken wordt.
Maar het lijkt me in ieder geval wel mogelijk om meer dan 5 keer per jaar te beroepen. 1 keer per anderhalve maand moet toch lukken.
Nou, de gemeente Hasselt-Rouveen-Zwolle beriep ongeveer 1,5 week na het bedanken van ds. Kaptein de volgende predikant.Zeeuw schreef:Wat mij betreft zeker niet voor de HHK.
Laten we eerst maar eens een pilot doen voor de GG.Zita schreef:Geldt dit idee alleen voor de GG, of bijvoorbeeld ook voor de PKN?Tiberius schreef:Dat lijkt me inderdaad ook beter. En dan gewoon op volgorde, bijvoorbeeld alfabetisch of op leeftijd: als de één bedankt, automatisch de volgende beroepen. Scheelt ook veel zinloze tijd die nu in kerkenraads- en ledenvergaderingen gestoken wordt.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe enthousiaster ik over het plan wordt.
Je zou het eenvoudig kunnen automatiseren. Bijvoorbeeld via een app die automatisch de beroepen verstuurt; de predikant kan dan aan het eind van de beroepingsperiode op ja of nee klikken (eventueel na een notificatie, mocht hij het vergeten zijn), en vervolgens wordt volautomatisch de volgende predikant/kandidaat beroepen.
Ja, laten we er een soort Tinder van maken...Tiberius schreef:Laten we eerst maar eens een pilot doen voor de GG.Zita schreef:Geldt dit idee alleen voor de GG, of bijvoorbeeld ook voor de PKN?Tiberius schreef:Dat lijkt me inderdaad ook beter. En dan gewoon op volgorde, bijvoorbeeld alfabetisch of op leeftijd: als de één bedankt, automatisch de volgende beroepen. Scheelt ook veel zinloze tijd die nu in kerkenraads- en ledenvergaderingen gestoken wordt.
Je zou het eenvoudig kunnen automatiseren. Bijvoorbeeld via een app die automatisch de beroepen verstuurt; de predikant kan dan aan het eind van de beroepingsperiode op ja of nee klikken (eventueel na een notificatie, mocht hij het vergeten zijn), en vervolgens wordt volautomatisch de volgende predikant/kandidaat beroepen.
Deze wijze van doen komt voort uit het feit dat vrijwel alle kandidaten zeggen dat ze “al wisten waar ze naar toe moesten”. Is het niet beter dat ze dit vooraf meedelen, dan hoeven maar drie gemeenten te beroepen?
Ja man, het is een genereus voorstel...Klavart schreef:Ja, laten we er een soort Tinder van maken...Tiberius schreef:Laten we eerst maar eens een pilot doen voor de GG.Zita schreef:Geldt dit idee alleen voor de GG, of bijvoorbeeld ook voor de PKN?Tiberius schreef:Dat lijkt me inderdaad ook beter. En dan gewoon op volgorde, bijvoorbeeld alfabetisch of op leeftijd: als de één bedankt, automatisch de volgende beroepen. Scheelt ook veel zinloze tijd die nu in kerkenraads- en ledenvergaderingen gestoken wordt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dat werkt misschien in de GG, maar zeker niet in de PKN. Er worden meerdere gesprekken gevoerd met een predikant, voordat hij beroepen wordt. Dit om af te tasten of de gemeente en de predikant bij elkaar passen.Tiberius schreef: Je zou het eenvoudig kunnen automatiseren. Bijvoorbeeld via een app die automatisch de beroepen verstuurt; de predikant kan dan aan het eind van de beroepingsperiode op ja of nee klikken (eventueel na een notificatie, mocht hij het vergeten zijn), en vervolgens wordt volautomatisch de volgende predikant/kandidaat beroepen.
Ik ken Tinder inhoudelijk niet, maar dat zou best kunnen, ja.Klavart schreef:Ja, laten we er een soort Tinder van maken...
Als zo'n soortgelijke app al bestaat, hoef je maar weinig aan te passen.
Weet ik, maar dat wordt in de GG toch zelden of nooit gedaan.Ambtenaar schreef:Dat werkt misschien in de GG, maar zeker niet in de PKN. Er worden meerdere gesprekken gevoerd met een predikant, voordat hij beroepen wordt. Dit om af te tasten of de gemeente en de predikant bij elkaar passen.Tiberius schreef: Je zou het eenvoudig kunnen automatiseren. Bijvoorbeeld via een app die automatisch de beroepen verstuurt; de predikant kan dan aan het eind van de beroepingsperiode op ja of nee klikken (eventueel na een notificatie, mocht hij het vergeten zijn), en vervolgens wordt volautomatisch de volgende predikant/kandidaat beroepen.
Dat is 2,5 week volgens mij. ds Kaptein bedankte op 10 juni terwijl op 28 juni ds Van der Ziel werd beroepen. Hasselt-Rouveen-Zwolle e.o. neemt het beroepingswerk zo wie zo altijd voortvarend ter hand. Ook de kerkorde heeft trouwens heldere termijnen voor het beroepingswerk. Binnen een maand nadat bekend wordt dat een vacature ontstaat moet de voorbereidingen beginnen. En binnen drie maanden nadat voor een beroep is bedankt, moet een volgend beroep worden uitgebracht.Herman schreef:Nou, de gemeente Hasselt-Rouveen-Zwolle beriep ongeveer 1,5 week na het bedanken van ds. Kaptein de volgende predikant.Zeeuw schreef:Wat mij betreft zeker niet voor de HHK.