En een ongedoopte? Mag die niet naar de Heere toegaan? En wijzen op een andere belofte?Erskinees schreef:Zo creëer je een karikatuur. De doop staat inderdaad niet op zichzelf. De doop maakt wel de belofte van de Heere zichtbaar en verzegelt deze belofte. Wanneer iemand spreekt over pleiten op zijn of haar doop bedoeld deze dan ook pleiten op de belofte van het evangelie. Daarmee heeft een gedoopte niets voor op een ongedoopte. Wel mag de gedoopte naar de Heere toegaan en de Heere wijzen op die belofte die door de doop eens zichtbaar is geworden.Isala schreef: In de Bijbel staat dan ook geen doopbelofte voor een kindje, om later op te pleiten.
Als die er wel in stond, dán was er onmiskenbaar pleitgrond, dan stond het in Zijn Woord.
Ook het Avondmaal heeft in zichzelf geen pleitgrond.
De grond van beide instellingen, Doop en H. Avondmaal ligt vast in Hem en verwijzen beide naar het volbrachte werk van Christus, toegepast aan de gelovige.
Ik vind het moeilijk, ik denk zelf dat als je het doopformulier niet volgt als zijnde " dit kind in genade aangenomen heeft" de doop weinig waarde hweft, verder volg ik Isala dat er niets over in de Bijbel staat.