Bij ons wil het ook maar niet vlotten. Met de regelmaat gaat een van de organisten even voorin staan, krijgt wat spreektijd om weer eens de gemeente te activeren tot gelijk inzetten met het orgel, maar helaas, het gaat 3 tot 4 x goed en dan zakt het weer...enkele gemeenteleden die het wel doen, worden dan als 'hinderlijk' ervaren. Ik ben er nog niet uit aan wie het nu uiteindelijk ligt; is de gemeente nou zo 'dwars' of is de organist niet duidelijk genoeg?Hendrikus schreef:Wat ben je toch een geweldige optimistDDD schreef:Overigens zal het probleem zich in Houten niet voordoen, althans niet, als er ook een aantal eigen gemeenteleden aanwezig is, omdat de gemeente daar gewend is om gelijk met het orgel mee te zingen en ook gelijk in te zetten. In dat geval begin je gelijk en tegen de tijd dat de betreffende gasten adem hebben gehaald, zijn er al twee noten voorbij. Dan is het voor mensen die graag hun eigen zin doordrijven veel ingewikkelder om een ander tempo er in te krijgen, lijkt mij. Je moet wel erg brutaal en onbeschoft zijn om er een geheel eigen zangmoment van te maken. Ik verwacht niet dat dat zal gebeuren.
Generale Synode GG (alleen nieuws)
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Wat zou de gemiddelde leeftijd zijn?Mannetje schreef:Het moderamen is als volgt samengesteld:
1e voorzitter: ds. P. Mulder (Tricht-Geldermalsen)
2e voorzitter: ds. A. Schreuder (Beekbergen)
1e scriba: ds. G.J.N. Moens (Lisse)
2e scriba: oud. A.G. Bregman (Naaldwijk)
3e scriba: ds. J.M.D. de Heer (Middelburg)
1e penningmeester: oud. K.H. de Heer (Rijssen)
2e penningemeester: oud. S. Boogaard ('s Gravenpolder)
gergeminfo.nl

-
Wat zegt dit over het verwachte verloop van de synode?Mannetje schreef:Het moderamen is als volgt samengesteld:
gergeminfo.nl
Dat dacht ik ook. Of eigenlijk dacht ik: niks.
Opvallend is de overlap van functies. Verschillenden zijn ook betrokken bij de Boezemsingelschool.Amstelodamense schreef:Wat zegt dit over het verwachte verloop van de synode?Mannetje schreef:Het moderamen is als volgt samengesteld:
gergeminfo.nl
Maar goed dat zie je in andere kerkverbanden ook wel.
De vraag is of dat wenselijk is.
Als het over de school gaat, nemen de secundi hun plaatsen in.
-
Ik denk dat het een verstandige keuze is. De meeste (niet allemaal) moderamenleden zijn breeddenkend, goed onderlegd en hebben een breed draagvlak. Op deze synode worden belangrijke besluiten verwacht over de bezetting van het curatorium en het docentenkorps. Ik maakte uit de woorden van ds. Van Eckeveld uit de krant op dat deze synode voor de lange termijn keuzes gaat maken. Hij zei zoiets dat de tijd rijp was om hierover besluiten te nemen. Laat deze synode dit nog maar regelen. De volgende synode heeft waarschijnlijk een heel andere samenstelling van het moderamen, omdat P. Mulder, A. Schreuder en G.J.N. Moens dan waarschijnlijk met emeritaat zijn. Enkele jonge broeders zijn dan rijp om de leiding op zich te nemen, zoals bijv. ds. G.W.S. Mulder.Amstelodamense schreef:Wat zegt dit over het verwachte verloop van de synode?Mannetje schreef:Het moderamen is als volgt samengesteld:
gergeminfo.nl
Volgens mij hebben ze allen een link met school of het curatorium?refo schreef:Als het over de school gaat, nemen de secundi hun plaatsen in.
-
Is dit zo? Dat kan toch helemaal niet? Ds. P. Mulder en ds. De Heer zijn docent. Ds. Schreuder, Ds. Moens, oud. De Heer en oud. Boogaard zijn curator. Oud. Bregman is secundus voor het curatorium en vervangt daar regelmatig een ouderling.refo schreef:Als het over de school gaat, nemen de secundi hun plaatsen in.
Geloof ik niets van.refo schreef:Als het over de school gaat, nemen de secundi hun plaatsen in.
-
Ik vroeg me bij één ding uit de video af of het wel klopte. Geerten zei dat elke primi-afgevaardigde zijn eigen secundi-afgevaardigde heeft. Is het niet zo dat de 1e secundus iedereen van de betreffende PS als eerste vervangt?Refoforum2017 schreef:Prachtige video van Geerten Moerkerken: https://www.rd.nl/kerk-religie/uitlegvi ... -1.1592894
Dat viel mij ook op. Volgens mij gaat het op volgorde van de afgevaardigden van de PS.Refoforum2017 schreef:Ik vroeg me bij één ding uit de video af of het wel klopte. Geerten zei dat elke primi-afgevaardigde zijn eigen secundi-afgevaardigde heeft. Is het niet zo dat de 1e secundus iedereen van de betreffende PS als eerste vervangt?Refoforum2017 schreef:Prachtige video van Geerten Moerkerken: https://www.rd.nl/kerk-religie/uitlegvi ... -1.1592894
Dit account wordt niet meer gebruikt.
-
De primi staan altijd op alfabetische volgorde en de secundi niet, maar daarmee kun je nog met beide verklaringen komen.Hollander schreef:Dat viel mij ook op. Volgens mij gaat het op volgorde van de afgevaardigden van de PS.Refoforum2017 schreef:Ik vroeg me bij één ding uit de video af of het wel klopte. Geerten zei dat elke primi-afgevaardigde zijn eigen secundi-afgevaardigde heeft. Is het niet zo dat de 1e secundus iedereen van de betreffende PS als eerste vervangt?Refoforum2017 schreef:Prachtige video van Geerten Moerkerken: https://www.rd.nl/kerk-religie/uitlegvi ... -1.1592894
Voorbeeld: oud. A.G. Bregman is de eerste primi van PS Noord-West en oud. A.A. Gorter de eerste secundi. Vervangt hij alleen Bregman of kan hij ook oud. Mauritz vervangen?
Alle PS-een zijn niet vertegenwoordigd in het moderamen?