Daarom is uitleg ook zo zinvol, want velen denken dit.Floppy schreef:@Zonderling: Ik heb me altijd afgevraagd wat de argumenten zijn voor de uitleg dat Johannes het visioen op de zondag zag; is het niet veel meer voor de hand liggend de uitdrukking "dag des Heeren" als "dag des HEEREN" te verklaren, nl. de dag waarop Gods oordelen zullen komen? Want dat is precies wat Johannes in Openbaringen door Christus getoond werd.Zonderling schreef: ...
- Ook mis ik wel uitleg bij zaken die m.i. enige uitleg behoeven, maar waarvoor we juist geen uitleg aantreffen. Om een voorbeeld te noemen: er staat wel gemeld dat 'dag des Heeren' in Openbaring 1:10 de zondag is, maar waaróm dat zo is en hóé we dit weten, staat niet vermeld. Dat zou echter juist toegevoegde waarde hebben, omdat dit juist de vraag is die hierover veelal wordt gesteld.
...
Maar ik ben oprecht benieuwd naar je mening hieromtrent.
Heel kort:
- In de Openbaring wordt echter heel bewust JUIST NIET gezegd hemera tou Kuriou = dag des Heeren (zoals in de profeten).
- Maar WEL: hè kuriakè hemera = de Heer-dag, 's Heeren dag.
- Deze term komt NERGENS in het Griekse OT voor, en slechts op één andere plaats in het NT, namelijk in de uitdrukking 'des Heeren avondmaal'.
- Onder de kerkvaders, al 15 jaar ná de Openbaring komt de term zoals in Openbaring 1:10 wel regelmatig voor, en altijd als aanduiding voor de eerste dag van de week.
- Idem komt het voor in de Griekse term 'Gebed des Heeren'.
- In Openbaring 1:10 moeten we dus qua betekenis de parallel zien met 'Avondmaal des Heeren' en 'Gebed des Heeren' (Christus als Insteller en als Degene naar Wie deze dag verwijst.)
- Maar dat het niet de dag des Heeren is in de betekenis zoals door jou genoemd, weten we zeker, omdat de termen in het Grieks geheel verschillend zijn.