Re: Preken beluisteren op internet [2]
Geplaatst: 30 jul 2012, 09:22
En toch blijft het illegaal en daarmee gaat het tegen Gods wet in!-DIA- schreef: Hier is toch het wonder van de genade in zijn volheid te beluisteren.
En toch blijft het illegaal en daarmee gaat het tegen Gods wet in!-DIA- schreef: Hier is toch het wonder van de genade in zijn volheid te beluisteren.
Dat ligt voor degene die het (mogelijk) illegaal online heeft gezet.Cees schreef:En toch blijft het illegaal en daarmee gaat het tegen Gods wet in!-DIA- schreef: Hier is toch het wonder van de genade in zijn volheid te beluisteren.
Durf jij met deze reactie naar de desbetreffende predikant te gaan en zeggen dat je goed hebt kunnen luisteren van een preek die je van hem gedownload hebt van internet?-DIA- schreef:Dat ligt voor degene die het (mogelijk) illegaal online heeft gezet.Cees schreef:En toch blijft het illegaal en daarmee gaat het tegen Gods wet in!-DIA- schreef: Hier is toch het wonder van de genade in zijn volheid te beluisteren.
In tijden van vervolging, en waar de kerk ondergronds moet, zullen
ook Bijbels "illegaal" worden verspreid? Zijn daarmee de verspreiders
als schuldigen aan te merken?
A. De Heere werkt vrij. Ook door voor ons verstand kromme wegen.Cees schreef:Durf jij met deze reactie naar de desbetreffende predikant te gaan en zeggen dat je goed hebt kunnen luisteren van een preek die je van hem gedownload hebt van internet?-DIA- schreef:Dat ligt voor degene die het (mogelijk) illegaal online heeft gezet.Cees schreef:En toch blijft het illegaal en daarmee gaat het tegen Gods wet in!-DIA- schreef: Hier is toch het wonder van de genade in zijn volheid te beluisteren.
In tijden van vervolging, en waar de kerk ondergronds moet, zullen
ook Bijbels "illegaal" worden verspreid? Zijn daarmee de verspreiders
als schuldigen aan te merken?
Wat denk je wat deze predikant zal zeggen als jij dezelfde redenatie zal volgen?
(Het is grote onzin de link te leggen naar tijden van vervolging, want dat is nu niet het geval)
Toen de bandrecorder opkwam in de jaren 50 waren er wel wat bedenkingen tegen.Mara schreef:Er waren vroeger predikanten die niet op een band of tape wilden staan. Toch circuleerde daar ook wel eens iets van.
Als een predikant dit echt niet wil, moeten we het maar niet doen denk ik.
Ik hoop nog wel de geplaatste preek te gaan beluisteren, want ik heb ds Mouw nog nooit gehoord denk ik.
Volgens mij waren daar zowel een hervormde als een gereformeerde kerk, en die hebben toch beide hun wortels in de reformatie. Me dunkt, twéé reformatorische kerken dus.-DIA- schreef: We woonden toen in een dorp waar geen reformatorische kerk was.
Beetje flauw misschien, DIA bedoelt een andere kerk, dat weet je ookHendrikus schreef:Volgens mij waren daar zowel een hervormde als een gereformeerde kerk, en die hebben toch beide hun wortels in de reformatie. Me dunkt, twéé reformatorische kerken dus.-DIA- schreef: We woonden toen in een dorp waar geen reformatorische kerk was.
Dat waren toen al kerken waar Gods volk geen voedsel meer kreeg.Hendrikus schreef:Volgens mij waren daar zowel een hervormde als een gereformeerde kerk, en die hebben toch beide hun wortels in de reformatie. Me dunkt, twéé reformatorische kerken dus.-DIA- schreef: We woonden toen in een dorp waar geen reformatorische kerk was.
Mijn moeder is gedoopt en heeft belijdenis gedaan in de ger. kerk, begin jaren 30 vorige eeuw en dat was inderdaad wel heel anders dan nu!-DIA- schreef:Dat waren toen al kerken waar Gods volk geen voedsel meer kreeg.Hendrikus schreef:Volgens mij waren daar zowel een hervormde als een gereformeerde kerk, en die hebben toch beide hun wortels in de reformatie. Me dunkt, twéé reformatorische kerken dus.-DIA- schreef: We woonden toen in een dorp waar geen reformatorische kerk was.
Het was ooit wel anders daar. Lees het herdenkingsboek maar.
Er hebben daar in de Gereformeerfe Kerk godvrezende predikanten gestaan.
Maar dat was ver voor onze tijd, de 19e eeuw denk ik. Mijn opa wist nog dat
er in zijn jeugd (geboren 1885) met achting over werd gesproken.
Wat zou anders de reden zijn om ons land en ons vaders huis te verlaten?
Dit is veel ingrijpender als menigeen notie van heeft.
Dat zal allemaal waar zijn, het ging me slechts om het claimen van het begrip reformatorisch waar "rechterflank der gereformeerde gezindte" wordt bedoeld.-DIA- schreef:Dat waren toen al kerken waar Gods volk geen voedsel meer kreeg.Hendrikus schreef:Volgens mij waren daar zowel een hervormde als een gereformeerde kerk, en die hebben toch beide hun wortels in de reformatie. Me dunkt, twéé reformatorische kerken dus.-DIA- schreef: We woonden toen in een dorp waar geen reformatorische kerk was.
Het was ooit wel anders daar. Lees het herdenkingsboek maar.
Er hebben daar in de Gereformeerfe Kerk godvrezende predikanten gestaan.
Maar dat was ver voor onze tijd, de 19e eeuw denk ik. Mijn opa wist nog dat
er in zijn jeugd (geboren 1885) met achting over werd gesproken.
Wat zou anders de reden zijn om ons land en ons vaders huis te verlaten?
Dit is veel ingrijpender als menigeen notie van heeft.
We kunnen inderdaad alles wel van het etiketje "Reformatorisch" voorzien..Hendrikus schreef:Dat zal allemaal waar zijn, het ging me slechts om het claimen van het begrip reformatorisch waar "rechterflank der gereformeerde gezindte" wordt bedoeld.-DIA- schreef:Dat waren toen al kerken waar Gods volk geen voedsel meer kreeg.Hendrikus schreef:Volgens mij waren daar zowel een hervormde als een gereformeerde kerk, en die hebben toch beide hun wortels in de reformatie. Me dunkt, twéé reformatorische kerken dus.-DIA- schreef: We woonden toen in een dorp waar geen reformatorische kerk was.
Het was ooit wel anders daar. Lees het herdenkingsboek maar.
Er hebben daar in de Gereformeerfe Kerk godvrezende predikanten gestaan.
Maar dat was ver voor onze tijd, de 19e eeuw denk ik. Mijn opa wist nog dat
er in zijn jeugd (geboren 1885) met achting over werd gesproken.
Wat zou anders de reden zijn om ons land en ons vaders huis te verlaten?
Dit is veel ingrijpender als menigeen notie van heeft.
En trouwens, "waar Gods volk geen voedsel meer kreeg", dat is wel weer een hard oordeel.
Gisteren nog een goede preek gehoord over dat prachtige schriftgedeelte Efeze 3: 14-21, over de breedte, de hoogte en de diepte, de liefde van Christus die alle verstand te boven gaat. Daar worden dimensies geschetst die inderdaad ons verstand te boven gaan. Wie steeds maar hamert op wat er fout is bij anderen, is vooral bezig z'n eigen gelijk te halen en doet geen recht aan de ruimte die er is in de liefde van Christus. Die gaat ons verstand te boven, dus dan moeten wij ook niet gaan oordelen over kerken waar het misschien ietsje anders gaat dan wij gewend zijn.
Of je het er nu mee eens bent of niet, je hoort toch wel verschil hoop ik?Hendrikus schreef: Dat zal allemaal waar zijn, het ging me slechts om het claimen van het begrip reformatorisch waar "rechterflank der gereformeerde gezindte" wordt bedoeld.
En trouwens, "waar Gods volk geen voedsel meer kreeg", dat is wel weer een hard oordeel.
Gisteren nog een goede preek gehoord over dat prachtige schriftgedeelte Efeze 3: 14-21, over de breedte, de hoogte en de diepte, de liefde van Christus die alle verstand te boven gaat. Daar worden dimensies geschetst die inderdaad ons verstand te boven gaan. Wie steeds maar hamert op wat er fout is bij anderen, is vooral bezig z'n eigen gelijk te halen en doet geen recht aan de ruimte die er is in de liefde van Christus. Die gaat ons verstand te boven, dus dan moeten wij ook niet gaan oordelen over kerken waar het misschien ietsje anders gaat dan wij gewend zijn.
Waarom neem je niet gewoon contact op met ds. Mouw en leg je hem uit hoe het zit? Waarschijnlijk zal hij het dan niet erg vinden en heb jij het 'legaal' gemaakt.-DIA- schreef:Dat ligt voor degene die het (mogelijk) illegaal online heeft gezet.Cees schreef:En toch blijft het illegaal en daarmee gaat het tegen Gods wet in!-DIA- schreef: Hier is toch het wonder van de genade in zijn volheid te beluisteren.
In tijden van vervolging, en waar de kerk ondergronds moet, zullen
ook Bijbels "illegaal" worden verspreid? Zijn daarmee de verspreiders
als schuldigen aan te merken?