En toch blijft het illegaal en daarmee gaat het tegen Gods wet in!-DIA- schreef: Hier is toch het wonder van de genade in zijn volheid te beluisteren.
Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Dat ligt voor degene die het (mogelijk) illegaal online heeft gezet.Cees schreef:En toch blijft het illegaal en daarmee gaat het tegen Gods wet in!-DIA- schreef: Hier is toch het wonder van de genade in zijn volheid te beluisteren.
In tijden van vervolging, en waar de kerk ondergronds moet, zullen
ook Bijbels "illegaal" worden verspreid? Zijn daarmee de verspreiders
als schuldigen aan te merken?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Durf jij met deze reactie naar de desbetreffende predikant te gaan en zeggen dat je goed hebt kunnen luisteren van een preek die je van hem gedownload hebt van internet?-DIA- schreef:Dat ligt voor degene die het (mogelijk) illegaal online heeft gezet.Cees schreef:En toch blijft het illegaal en daarmee gaat het tegen Gods wet in!-DIA- schreef: Hier is toch het wonder van de genade in zijn volheid te beluisteren.
Wat denk je wat deze predikant zal zeggen als jij dezelfde redenatie zal volgen?
(Het is grote onzin de link te leggen naar tijden van vervolging, want dat is nu niet het geval)
A. De Heere werkt vrij. Ook door voor ons verstand kromme wegen.Cees schreef:Durf jij met deze reactie naar de desbetreffende predikant te gaan en zeggen dat je goed hebt kunnen luisteren van een preek die je van hem gedownload hebt van internet?-DIA- schreef:Dat ligt voor degene die het (mogelijk) illegaal online heeft gezet.Cees schreef:En toch blijft het illegaal en daarmee gaat het tegen Gods wet in!-DIA- schreef: Hier is toch het wonder van de genade in zijn volheid te beluisteren.
Wat denk je wat deze predikant zal zeggen als jij dezelfde redenatie zal volgen?
(Het is grote onzin de link te leggen naar tijden van vervolging, want dat is nu niet het geval)
Dat kunnen wij nooit naspeuren. Wat anders is als je moedwillig je
in kromme wegen begeeft. Vandaar is het te begrijpen dat er heel
veel te zeggen is van een open internetverbinding. Dan geloof ik dat
de kerk hier op heeft toe te zien, en desnoods de tucht mag en moet
handhaven.
B. Dit begrijp ik niet. Een "illegaal" online gezette preek kan precies
eender beluisterd worden als op een cd of cassettebandje. En dat kan
alleen maar bevorderlijk zijn voor de voortgang van de prediking.
Evenals het "illegaal" verspreiden van Bijbels. Wat is hier dan de
grote onzin in?
Dia ik vind het allemaal prima, maar het is natuurlijk wel dubbelhartig.
Bepaalde predikanten zijn er principieel op tegen dat hun preken via internet verspreid worden.
Ds Mouw ook. Dat moeten we respecteren, blijkbaar hebben zij hun redenen voor het verbieden van het verspreiden van Gods Woord op deze wijze. Dan is het aanbevelen van illigale preken niet fair. Zeker niet tov van de predikant die de preek gehouden heeft. Je zou het erg moeten vinden dat er van die schimmige site's bestaan die zomaar zonder toestemming alles maar publiceren.
En dat moet ik PrekenWeb nageven, daar weet je dat er geen enkele preek zonder toestemming op staat.
Bepaalde predikanten zijn er principieel op tegen dat hun preken via internet verspreid worden.
Ds Mouw ook. Dat moeten we respecteren, blijkbaar hebben zij hun redenen voor het verbieden van het verspreiden van Gods Woord op deze wijze. Dan is het aanbevelen van illigale preken niet fair. Zeker niet tov van de predikant die de preek gehouden heeft. Je zou het erg moeten vinden dat er van die schimmige site's bestaan die zomaar zonder toestemming alles maar publiceren.
En dat moet ik PrekenWeb nageven, daar weet je dat er geen enkele preek zonder toestemming op staat.
Er waren vroeger predikanten die niet op een band of tape wilden staan. Toch circuleerde daar ook wel eens iets van.
Als een predikant dit echt niet wil, moeten we het maar niet doen denk ik.
Ik hoop nog wel de geplaatste preek te gaan beluisteren, want ik heb ds Mouw nog nooit gehoord denk ik.
Ik hoop nog wel de geplaatste preek te gaan beluisteren, want ik heb ds Mouw nog nooit gehoord denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Toen de bandrecorder opkwam in de jaren 50 waren er wel wat bedenkingen tegen.Mara schreef:Er waren vroeger predikanten die niet op een band of tape wilden staan. Toch circuleerde daar ook wel eens iets van.
Toch is er ook toen het nut van ingezien.
We woonden toen in een dorp waar geen reformatorische kerk was. Ook niet de
mogelijkheid voor kerktelefoon.
Toen mijn oma in 1960 op een ziekbed kwam, wat ook haar sterfbed werd, is ons
via de gemeente te Rijssen een bandrecorder aangeboden. Dat was voor ons toen
een grote uitkomst. We konden dan de de preken van ds. M. Blok beluisteren.
Daar schijnt wijlen ds. M. Blok dus ook geen bezwaar in gezien te hebben.
Volgens mij waren daar zowel een hervormde als een gereformeerde kerk, en die hebben toch beide hun wortels in de reformatie. Me dunkt, twéé reformatorische kerken dus.-DIA- schreef: We woonden toen in een dorp waar geen reformatorische kerk was.
~~Soli Deo Gloria~~
Beetje flauw misschien, DIA bedoelt een andere kerk, dat weet je ookHendrikus schreef:Volgens mij waren daar zowel een hervormde als een gereformeerde kerk, en die hebben toch beide hun wortels in de reformatie. Me dunkt, twéé reformatorische kerken dus.-DIA- schreef: We woonden toen in een dorp waar geen reformatorische kerk was.

Genoemde kerken hebben hun wortels in de reformatie, hoeveel is daar nu nog van terug te vinden? De laatste flirt heel erg met de roomse kerk, belegt momenteel gezamenlijke diensten met een pastoor en dominee!
Dat waren toen al kerken waar Gods volk geen voedsel meer kreeg.Hendrikus schreef:Volgens mij waren daar zowel een hervormde als een gereformeerde kerk, en die hebben toch beide hun wortels in de reformatie. Me dunkt, twéé reformatorische kerken dus.-DIA- schreef: We woonden toen in een dorp waar geen reformatorische kerk was.
Het was ooit wel anders daar. Lees het herdenkingsboek maar.
Er hebben daar in de Gereformeerfe Kerk godvrezende predikanten gestaan.
Maar dat was ver voor onze tijd, de 19e eeuw denk ik. Mijn opa wist nog dat
er in zijn jeugd (geboren 1885) met achting over werd gesproken.
Wat zou anders de reden zijn om ons land en ons vaders huis te verlaten?
Dit is veel ingrijpender als menigeen notie van heeft.
Mijn moeder is gedoopt en heeft belijdenis gedaan in de ger. kerk, begin jaren 30 vorige eeuw en dat was inderdaad wel heel anders dan nu!-DIA- schreef:Dat waren toen al kerken waar Gods volk geen voedsel meer kreeg.Hendrikus schreef:Volgens mij waren daar zowel een hervormde als een gereformeerde kerk, en die hebben toch beide hun wortels in de reformatie. Me dunkt, twéé reformatorische kerken dus.-DIA- schreef: We woonden toen in een dorp waar geen reformatorische kerk was.
Toen ze trouwde met mijn vader is ze CGK geworden, maar zij ervaarde die overstap niet als groot.
Ik heb een hoogbejaarde tante die een paar jaar geleden nog uit de ger. kerk is gegaan, toen ze een vrouwelijke predikant op huisbezoek kreeg. Dat was voor haar de grens. Ik vind het best aangrijpend als je zo lang lid bent van een kerk en dan nog aan het einde van je leven "moet" overgaan tot een andere.
De veranderingen gaan maar door en wordt er wel eens gedacht aan mensen die niet mee kunnen met deze vernieuwingen?
Dat zal allemaal waar zijn, het ging me slechts om het claimen van het begrip reformatorisch waar "rechterflank der gereformeerde gezindte" wordt bedoeld.-DIA- schreef:Dat waren toen al kerken waar Gods volk geen voedsel meer kreeg.Hendrikus schreef:Volgens mij waren daar zowel een hervormde als een gereformeerde kerk, en die hebben toch beide hun wortels in de reformatie. Me dunkt, twéé reformatorische kerken dus.-DIA- schreef: We woonden toen in een dorp waar geen reformatorische kerk was.
En trouwens, "waar Gods volk geen voedsel meer kreeg", dat is wel weer een hard oordeel.
Gisteren nog een goede preek gehoord over dat prachtige schriftgedeelte Efeze 3: 14-21, over de breedte, de hoogte en de diepte, de liefde van Christus die alle verstand te boven gaat. Daar worden dimensies geschetst die inderdaad ons verstand te boven gaan. Wie steeds maar hamert op wat er fout is bij anderen, is vooral bezig z'n eigen gelijk te halen en doet geen recht aan de ruimte die er is in de liefde van Christus. Die gaat ons verstand te boven, dus dan moeten wij ook niet gaan oordelen over kerken waar het misschien ietsje anders gaat dan wij gewend zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
We kunnen inderdaad alles wel van het etiketje "Reformatorisch" voorzien..Hendrikus schreef:Dat zal allemaal waar zijn, het ging me slechts om het claimen van het begrip reformatorisch waar "rechterflank der gereformeerde gezindte" wordt bedoeld.-DIA- schreef:Dat waren toen al kerken waar Gods volk geen voedsel meer kreeg.Hendrikus schreef:Volgens mij waren daar zowel een hervormde als een gereformeerde kerk, en die hebben toch beide hun wortels in de reformatie. Me dunkt, twéé reformatorische kerken dus.-DIA- schreef: We woonden toen in een dorp waar geen reformatorische kerk was.
En trouwens, "waar Gods volk geen voedsel meer kreeg", dat is wel weer een hard oordeel.
Gisteren nog een goede preek gehoord over dat prachtige schriftgedeelte Efeze 3: 14-21, over de breedte, de hoogte en de diepte, de liefde van Christus die alle verstand te boven gaat. Daar worden dimensies geschetst die inderdaad ons verstand te boven gaan. Wie steeds maar hamert op wat er fout is bij anderen, is vooral bezig z'n eigen gelijk te halen en doet geen recht aan de ruimte die er is in de liefde van Christus. Die gaat ons verstand te boven, dus dan moeten wij ook niet gaan oordelen over kerken waar het misschien ietsje anders gaat dan wij gewend zijn.
Maar dekt de vlag de lading dan nog?
Verder ga ik er niet over in discussie, omdat ik je kritische instelling wel ken.
Of je het er nu mee eens bent of niet, je hoort toch wel verschil hoop ik?Hendrikus schreef: Dat zal allemaal waar zijn, het ging me slechts om het claimen van het begrip reformatorisch waar "rechterflank der gereformeerde gezindte" wordt bedoeld.
Waarom neem je niet gewoon contact op met ds. Mouw en leg je hem uit hoe het zit? Waarschijnlijk zal hij het dan niet erg vinden en heb jij het 'legaal' gemaakt.-DIA- schreef:Dat ligt voor degene die het (mogelijk) illegaal online heeft gezet.Cees schreef:En toch blijft het illegaal en daarmee gaat het tegen Gods wet in!-DIA- schreef: Hier is toch het wonder van de genade in zijn volheid te beluisteren.
Ik wilde ook ooit graag bandjes van een predikant hebben, die echter nauwelijks te krijgen waren. Ik heb toen contact gelegd met de gemeente aldaar en op een gegeven moment heb ik met toestemming van de predikant wat preken 'los' gekregen. Onder de belofte dat ik ze niet verspreiden zou. Dat doe ik dus ook niet.

Zo heb ik ook wel eens contact gehad met ds. Van Ruitenburg nav. een artikelenserie in De Saambinder. Waarom niet?