Gereformeerde Gemeenten

Ambtenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Bertiel schreef: Vandaag, 09:19
Ik vind het persoonlijk hoogst onverstandig om morgen de bevestiging door te laten gaan. Als je zeker wil zijn dat er een scheuring komt dan moet je dit vooral nu doordrukken.
De tijdelijke kerkenraad had zo verstandig moeten zijn om de oud kerkenraadsleden niet verkiesbaar te stellen, dan had je echt een hele nieuwe start kunnen maken. Daarnaast zo'n ingrijpend besluit als met z'n allen aftreden, kan alleen unaniem worden genomen niet bij meerderheid.
Mischien is de observatie dat het draait om macht zo gek nog niet.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

nee zeker niet, was de spijker op z'n kop.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Eerder een open deur intrappen.
GG-er

Bericht door GG-er »

Ik snap dat velen hier zeggen dat er beter geen voormalige ambtsdragers opnieuw in de kerkenraad plaats zouden moeten nemen. Om op een eerlijke manier een nieuwe start te maken als kerkenraad is het beter om met allemaal nieuwe ambtsbroeders te beginnen.

Maar toch kun je het ook anders bekijken.
De gemeente is verdeeld, de voormalige kerkenraad is verdeeld, de verhoudingen met de classis en andere GG-verbanden zijn niet optimaal. Kortom: het is een chaos in de gemeente. Om daaraan leiding te gaan geven als kerkenraad, vraagt wat van de nieuwe ambtsdragers. Als je dan alleen maar onervaren ambtsdragers hebt, is dat geen stevige basis. Kennis en ervaring zijn juist nu heel belangrijk. Zou een geheel nieuwe kerkenraad dan nu verstandig zijn?
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
CvdW

Bericht door CvdW »

Bertiel schreef: Vandaag, 09:19 Ik vind het persoonlijk hoogst onverstandig om morgen de bevestiging door te laten gaan. Als je zeker wil zijn dat er een scheuring komt dan moet je dit vooral nu doordrukken.
De tijdelijke kerkenraad had zo verstandig moeten zijn om de oud kerkenraadsleden niet verkiesbaar te stellen, dan had je echt een hele nieuwe start kunnen maken. Daarnaast zo'n ingrijpend besluit als met z'n allen aftreden, kan alleen unaniem worden genomen niet bij meerderheid.
Bertiel, eens dat het heel onverstandig is om morgen bevestiging door te laten gaan.
Job

Bericht door Job »

GG-er schreef: 23 minuten geleden Ik snap dat velen hier zeggen dat er beter geen voormalige ambtsdragers opnieuw in de kerkenraad plaats zouden moeten nemen. Om op een eerlijke manier een nieuwe start te maken als kerkenraad is het beter om met allemaal nieuwe ambtsbroeders te beginnen.

De gemeente is verdeeld, de voormalige kerkenraad is verdeeld, de verhoudingen met de classis en andere GG-verbanden zijn niet optimaal. Kortom: het is een chaos in de gemeente. Om daaraan leiding te gaan geven als kerkenraad, vraagt wat van de nieuwe ambtsdragers. Als je dan alleen maar onervaren ambtsdragers hebt, is dat geen stevige basis. Kennis en ervaring zijn juist nu heel belangrijk. Zou een geheel nieuwe kerkenraad dan nu verstandig zijn?
Ik las in het RD dat mr. Rien Hoek betoogt: "De diakenen zijn uit op hun eigen positie, terwijl er nu rust is in de gemeente.” Dat vond ik een opmerkelijke uitspraak. Klopt die? Vanaf buiten gezien ademt alles onrust?
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Bertiel schreef: Vandaag, 09:19 ik denk dat ambtenaar niet bedoeld hetgeen de rechter doet, maar de voorgeschiedenis binnen het kerkelijk recht.

Ik vind het persoonlijk hoogst onverstandig om morgen de bevestiging door te laten gaan. Als je zeker wil zijn dat er een scheuring komt dan moet je dit vooral nu doordrukken.
Dat laatste is nu juist de kernvraag waarover de rechter nadenkt en mogelijk daarover iets uit gaat spreken.
Job

Bericht door Job »

Ik ben trouwens ook wel heel benieuwd naar wat de rechter gaat zeggen over de vele petten die sommige betrokkenen op hebben. Een gevoelig punt, omdat het sterk raakt aan de flankverdeling die er is: sommige ambtsdragers worden altijd overal afgevaardigd, anderen nooit. Ds. Zondag legde daar de vinger bij en het is ook de kritiek van rechter Vergunst.

Saillant detail is dat de meerdere petten zelfs gelden voor de advocaat van de GG-gremia, de heer Hoek.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

GG-er schreef: 23 minuten geleden Ik snap dat velen hier zeggen dat er beter geen voormalige ambtsdragers opnieuw in de kerkenraad plaats zouden moeten nemen. Om op een eerlijke manier een nieuwe start te maken als kerkenraad is het beter om met allemaal nieuwe ambtsbroeders te beginnen.

Dat probleem voorkom je als het normaal is dat je om de twee á drie termijnen naar orde moet aftreden. Verder kunnen in zo'n grote gemeente ook andere oud-ambtsdragers zijn. Daarbij geloven we toch in de bekwaammaking door de HEERE, althans daar wordt vaak een beroep op gedaan als gediscussierd wordt over de noodzaak van opleiding en vorming, etc.? En een meer onervaren kerkenraad kan bijgestaan worden door een classicale commissie, daar ben je immers presbyteriaal-synodaal voor, toch? Ten slotte wijst de rechter terecht op het ondermijnende karakter van een eerder advies / besluit om af te treden, daar sprak ze zich onomwonden tegen uit.

In deze situatie in zo'n grote gemeente zie ik geen enkele noodzaak teruggetreden oud-ambtsdragers direct te kandideren en verkiezen. Ga eerst maar eens minstens drie jaar naast je vrouw, kinderen en andere gemeenteleden zitten.
Plaats reactie