Ontwikkelingen HHK

Maanenschijn

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

2e Hans schreef:
Maanenschijn schreef: 02 jan 2025, 23:12 Een gemeente die groeiende is, kan er voor kiezen geen groot nieuw gebouw te realiseren maar op te splitsen. Lijkt me wel positief.

Groei kan ook ontstaan door aanwas uit andere hervormde gemeenten (door een aantrekkelijke woonomgeving bijvoorbeeld), huwelijken, geboorten etc.

Of dat in Sliedrecht zo is weet ik niet. Ik heb niet de indruk dat de beide CGK’s daar leeglopen.
De nieuwe Bethelkerk uit 2023 is nog steeds groot (1000 zitplaatsen) er is wel degelijk sprake van krimp. In 1935 werd een nieuw kerkgebouw gebouwd, een grote bakstenen zaalkerk met 1.498 zitplaatsen. Het was toen het grootste kerkgebouw van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Rond 2004 zat deze kerk echt nog vol en had men 2 predikanten. Inmiddels is er wel een groeiende GerGem en HHK ter plaatse. De PKN heeft veel mensen zien komen, die voorheen CGK waren (vooral toen ds. Klaassen in PKN Sliedrecht stond).

Is het positief als er meer kerkverbanden ontstaan?

M.i.: het getuigt van zelfhandhaving, hoogmoed en ongehoorzaamheid door te zeggen dat de kerkelijke verdeeldheid alleen door de Heere opgelost kan worden en er zelf niet alles aan te doen.
De eerste vraag is dan: waarom groeien HHK en GG daar? En waarom CGK niet? Tussen de beide gemeenten is er wat verschil en bedient daarmee een breed spectrum binnen rechts CGK.

Ik vermoed dus dat de actuele groei van HHK en GG niet komen door krimp van de CGK maar door natuurlijke groei. Geboorten, huwelijken, woningbouw, etc.

Ik ben niet per definitie tegen meerdere kerkverbanden. En als het totaal van de kerkgangers toeneemt is dat reden tot vreugde wat mij betreft
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

2e Hans schreef: 03 jan 2025, 06:01 De nieuwe Bethelkerk uit 2023 is nog steeds groot (1000 zitplaatsen) er is wel degelijk sprake van krimp. In 1935 werd een nieuw kerkgebouw gebouwd, een grote bakstenen zaalkerk met 1.498 zitplaatsen. Het was toen het grootste kerkgebouw van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Rond 2004 zat deze kerk echt nog vol en had men 2 predikanten. Inmiddels is er wel een groeiende GerGem en HHK ter plaatse. De PKN heeft veel mensen zien komen, die voorheen CGK waren (vooral toen ds. Klaassen in PKN Sliedrecht stond).

M.i.: het getuigt van zelfhandhaving, hoogmoed en ongehoorzaamheid door te zeggen dat de kerkelijke verdeeldheid alleen door de Heere opgelost kan worden en er zelf niet alles aan te doen.
Maar wat is dan de oplossing voor de HHG ter plaatse? Mensen naar de CGK sturen? Dat werkt meestal niet.
JanRap

Bericht door JanRap »

DDD schreef: 02 jan 2025, 20:46
MGG schreef: 02 jan 2025, 19:58
Bertiel schreef: 02 jan 2025, 19:28 De uitspraak van van Kooten was: ze hebben euthanasie op mijn moeder gepleegd
Zo'n extreme uitspraak laat wat mij betreft goed zien hoe emoties de overhand kunnen nemen en ratio ondersneeuwt. Helaas zien we dit verschijnsel bij elke kerkscheuring. Ik ben daarom maar gestopt met het lezen van persoonlijke beschouwingen over 1953.
Inderdaad. Je zult het toch bestaan als ouder over je kind te zeggen als het huwelijk je niet aanstaat.

Het is mijns inziens geen wijze uitspraak.
@ Bertiel dankuwel voor correcte weergave uitspraak dr. van Kooten. @ DDD De uitspraak is gedaan direct na de synodevergadering die besloot tot fusie. De uitspraak kwam uit een geschokt hart en de gevoelswaarde van die woorden: 'de kerk als moeder' kan een niet-Hervormde in de verste verte niet meemaken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 03 jan 2025, 08:53 De eerste vraag is dan: waarom groeien HHK en GG daar? En waarom CGK niet? Tussen de beide gemeenten is er wat verschil en bedient daarmee een breed spectrum binnen rechts CGK.

Ik vermoed dus dat de actuele groei van HHK en GG niet komen door krimp van de CGK maar door natuurlijke groei. Geboorten, huwelijken, woningbouw, etc.

Ik ben niet per definitie tegen meerdere kerkverbanden. En als het totaal van de kerkgangers toeneemt is dat reden tot vreugde wat mij betreft
Het gaat niet helemaal over een spectrum. De gemeente in Hardinxveld bestaat voor een deel uit mensen uit Sliedrecht die in 2004 al niet meegegaan zijn. Als je dan extra kerkruimte zoekt, dan open je een nieuw kerkgebouw en wel in de plaats waar je woont.

Overigens zie ik nergens dat er kerkdiensten in Sliedrecht worden gehouden, in tegenstelling tot Veenendaal (Brugkerk), waar de HHK een extra ochtenddienst belegd in de aula van de Ichtus.
Henk J

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 03 jan 2025, 10:13 Overigens zie ik nergens dat er kerkdiensten in Sliedrecht worden gehouden, in tegenstelling tot Veenendaal (Brugkerk), waar de HHK een extra ochtenddienst belegd in de aula van de Ichtus.
Op kerktijden.nl staat dat vanaf 6 april een extra morgendienst wordt belegd aan de Stationsweg in Sliedrecht.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Henk J schreef: 03 jan 2025, 10:56
Herman schreef: 03 jan 2025, 10:13 Overigens zie ik nergens dat er kerkdiensten in Sliedrecht worden gehouden, in tegenstelling tot Veenendaal (Brugkerk), waar de HHK een extra ochtenddienst belegd in de aula van de Ichtus.
Op kerktijden.nl staat dat vanaf 6 april een extra morgendienst wordt belegd aan de Stationsweg in Sliedrecht.
Aha, maar dat is dan de OGG ter plaatse die mogelijk als geheel tot de HHK overgaat.
Henk J

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 03 jan 2025, 11:06 Aha, maar dat is dan de OGG ter plaatse die mogelijk als geheel tot de HHK overgaat.
OGGiN ter plaatse is in 2020 een afdeling van de OGGiN te Giessendam geworden. Dus of daar nog diensten belegd werden vraag ik me af.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Henk J schreef: 03 jan 2025, 11:36
Herman schreef: 03 jan 2025, 11:06 Aha, maar dat is dan de OGG ter plaatse die mogelijk als geheel tot de HHK overgaat.
OGGiN ter plaatse is in 2020 een afdeling van de OGGiN te Giessendam geworden. Dus of daar nog diensten belegd werden vraag ik me af.
Ok. Ik kon daar weinig over vinden. Maar het is dan logisch dat ze een leegstaand gebouw gaan gebruiken.
JanRap

Bericht door JanRap »

Herman schreef: 03 jan 2025, 11:38
Henk J schreef: 03 jan 2025, 11:36
Ok. Ik kon daar weinig over vinden. Maar het is dan logisch dat ze een leegstaand gebouw gaan gebruiken.
@Herman, Voorzover ik de kerkelijke kaart van Nederland ken, zal een OGG zich never aansluiten bij de HHK. Het kwartje is daar nooit gevallen dat door het ontstaan van de HHK de oude Hervormde kerk weer terugkwam op z'n roots. ( even geredeneerd vanuit afgescheiden standpunt). Lijkt me volstrekt onmogeljk. Denk alleen al aan de opleiding. De HHK hecht terecht grote waarde aan een academische opleiding. Het merendeel van de huidige OGG predikanten heeft zo'n opleiding niet en ik vraag me af of men zou willen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Rond 2004 zijn diverse OGG's aangesloten bij de HHK. Bijvoorbeeld Den Helder. En nog wel wat meer. Het gaan dan om kleine gemeenschappen zonder een heldere toekomst.
Henk J

Bericht door Henk J »

Dat waren volgens mij ook vooral vrije gemeenten die niet aangesloten waren bij het landelijke kerkverband van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De gemeente in Sliedrecht was/is wel onderdeel van dat kerkverband.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Henk J schreef: 03 jan 2025, 12:07 Dat waren volgens mij ook vooral vrije gemeenten die niet aangesloten waren bij het landelijke kerkverband van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De gemeente in Sliedrecht was/is wel onderdeel van dat kerkverband.
Was…
https://reliwiki.nl/index.php/Sliedrech ... rmd_Lokaal
Job

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 03 jan 2025, 08:53
2e Hans schreef:
Maanenschijn schreef: 02 jan 2025, 23:12 Een gemeente die groeiende is, kan er voor kiezen geen groot nieuw gebouw te realiseren maar op te splitsen. Lijkt me wel positief.

Groei kan ook ontstaan door aanwas uit andere hervormde gemeenten (door een aantrekkelijke woonomgeving bijvoorbeeld), huwelijken, geboorten etc.

Of dat in Sliedrecht zo is weet ik niet. Ik heb niet de indruk dat de beide CGK’s daar leeglopen.
De nieuwe Bethelkerk uit 2023 is nog steeds groot (1000 zitplaatsen) er is wel degelijk sprake van krimp. In 1935 werd een nieuw kerkgebouw gebouwd, een grote bakstenen zaalkerk met 1.498 zitplaatsen. Het was toen het grootste kerkgebouw van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Rond 2004 zat deze kerk echt nog vol en had men 2 predikanten. Inmiddels is er wel een groeiende GerGem en HHK ter plaatse. De PKN heeft veel mensen zien komen, die voorheen CGK waren (vooral toen ds. Klaassen in PKN Sliedrecht stond).

De eerste vraag is dan: waarom groeien HHK en GG daar? En waarom CGK niet? Tussen de beide gemeenten is er wat verschil en bedient daarmee een breed spectrum binnen rechts CGK.

Ik lees vrijwel altijd de kerkbode van GG Sliedrecht (combinatieblad met Hardinxveld) maar de groei in Sliedrecht is er wel uit, hoor. Als ik het me goed herinner hadden ze bij de ledengetallen van 2023 zelfs een daling maar dat is hier wel ergens terug te vinden. Heel wat gezinnen daar vertrokken afgelopen anderhalf jaar. Dat zette al in in ongeveer het laatste jaar van ds. Huijser.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

En vertrekken die dan richting HHK?
Job

Bericht door Job »

Erskinees schreef: 03 jan 2025, 14:02 En vertrekken die dan richting HHK?
Dat heb ik even niet paraat. Volgens mij waaiert het uit, ook naar PKN en CGK. Maar volgens mij zit hier iemand uit Sliedrecht, @opperzangmeester. Die weet het misschien wel.

Edit. Zie bij de ledentallen van vorig jaar dat ze toen inderdaad al met tien daalden. Dat lijkt me voor een jonge gemeente aanzienlijk.
Plaats reactie