De eerste vraag is dan: waarom groeien HHK en GG daar? En waarom CGK niet? Tussen de beide gemeenten is er wat verschil en bedient daarmee een breed spectrum binnen rechts CGK.2e Hans schreef:De nieuwe Bethelkerk uit 2023 is nog steeds groot (1000 zitplaatsen) er is wel degelijk sprake van krimp. In 1935 werd een nieuw kerkgebouw gebouwd, een grote bakstenen zaalkerk met 1.498 zitplaatsen. Het was toen het grootste kerkgebouw van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Rond 2004 zat deze kerk echt nog vol en had men 2 predikanten. Inmiddels is er wel een groeiende GerGem en HHK ter plaatse. De PKN heeft veel mensen zien komen, die voorheen CGK waren (vooral toen ds. Klaassen in PKN Sliedrecht stond).Maanenschijn schreef: ↑02 jan 2025, 23:12 Een gemeente die groeiende is, kan er voor kiezen geen groot nieuw gebouw te realiseren maar op te splitsen. Lijkt me wel positief.
Groei kan ook ontstaan door aanwas uit andere hervormde gemeenten (door een aantrekkelijke woonomgeving bijvoorbeeld), huwelijken, geboorten etc.
Of dat in Sliedrecht zo is weet ik niet. Ik heb niet de indruk dat de beide CGK’s daar leeglopen.
Is het positief als er meer kerkverbanden ontstaan?
M.i.: het getuigt van zelfhandhaving, hoogmoed en ongehoorzaamheid door te zeggen dat de kerkelijke verdeeldheid alleen door de Heere opgelost kan worden en er zelf niet alles aan te doen.
Ik vermoed dus dat de actuele groei van HHK en GG niet komen door krimp van de CGK maar door natuurlijke groei. Geboorten, huwelijken, woningbouw, etc.
Ik ben niet per definitie tegen meerdere kerkverbanden. En als het totaal van de kerkgangers toeneemt is dat reden tot vreugde wat mij betreft