Ik denk dat dit de beste samenvatting is. Door deze bril lees ik beluister ik zaken rond dit thema. Verder heb je nog het probleem dat dezelfde woorden soms net iets anders gebruikt worden. Of dat mensen met dezelfde woorden net wat anders bedoelen.elbert schreef: ↑12 jun 2026, 15:48Het zal wel een kwestie van menselijke logica zijn dat men belofte en vervulling aan elkaar gelijk wil stellen. Zo van: "een belofte van Godswege kan niet zonder vervulling blijven". Dus om het logisch kloppend te krijgen, komt er een = gelijkteken tussen belofte en vervulling te staan. Bij links geldt dan "belofte betekent sowieso vervulling", met als consequentie "iedere gedoopte is gered". Bij rechts betekent het dan geen belofte want dat is alleen voor de uitverkorenen (= degenen voor wie het vervuld wordt). In beide gevallen functioneert de belofte niet en is die niet meer dan een automatisme.huisman schreef: ↑12 jun 2026, 15:29Belofte is toezegging van het heil en niet de 'in bezit stelling' van het heil.
Het verschil is cruciaal en daar gaat het nogal eens mis bij de linker en rechterkant van onze gezindte. Daar is toezegging gelijk aan vervulling met trouwens een tegengestelde uitwerking bij links en rechts.
Gereformeerde Gemeenten
-
MGG
Re: Gereformeerde Gemeenten
- Maanenschijn
Ds. W. Van Vlastuin heeft over dit thema een interessant boek geschreven
.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
De jacht op de kandidaten kan weer geopend worden. Blijft jammer dat er binnen de GG zo'n hoge drempel is opgeworpen om als predikant te mogen worden opgeleid. Dat tekort wat daardoor ontstaat is alleen zo bij de GG, GGiN en OGG en de nauwverwante kerkgenootschappen. Dat geeft toch te denken.
De GG is een missionaire kerk geworden met al die afgewezen mannen die nu vol stichting en vrucht preken in de PKN of HHK. Heel jammer!
De GG is een missionaire kerk geworden met al die afgewezen mannen die nu vol stichting en vrucht preken in de PKN of HHK. Heel jammer!
Ik zie dat missionaire eigenlijk niet, volgens mij zijn de meeste GG's behoorlijk naar binnen gericht. Overigens met je eens dat het jammer is van de hoge drempel voor de opleiding.GG links schreef: ↑Vandaag, 12:49 De jacht op de kandidaten kan weer geopend worden. Blijft jammer dat er binnen de GG zo'n hoge drempel is opgeworpen om als predikant te mogen worden opgeleid. Dat tekort wat daardoor ontstaat is alleen zo bij de GG, GGiN en OGG en de nauwverwante kerkgenootschappen. Dat geeft toch te denken.
Onbedoeld missionair. Ze zijn allemaal zelf de kerk uitgegaan. Het was ook een beetje cynisch bedoeld.Gerardus2 schreef: ↑Vandaag, 13:40Ik zie dat missionaire eigenlijk niet, volgens mij zijn de meeste GG's behoorlijk naar binnen gericht. Overigens met je eens dat het jammer is van de hoge drempel voor de opleiding.GG links schreef: ↑Vandaag, 12:49 De jacht op de kandidaten kan weer geopend worden. Blijft jammer dat er binnen de GG zo'n hoge drempel is opgeworpen om als predikant te mogen worden opgeleid. Dat tekort wat daardoor ontstaat is alleen zo bij de GG, GGiN en OGG en de nauwverwante kerkgenootschappen. Dat geeft toch te denken.
-
MGG
Boeiend dat tegenwoordig ook de PKN een nauwverwant kerkgenootschap is.GG links schreef: ↑Vandaag, 12:49 De jacht op de kandidaten kan weer geopend worden. Blijft jammer dat er binnen de GG zo'n hoge drempel is opgeworpen om als predikant te mogen worden opgeleid. Dat tekort wat daardoor ontstaat is alleen zo bij de GG, GGiN en OGG en de nauwverwante kerkgenootschappen. Dat geeft toch te denken.
Dat is het altijd al geweest, natuurlijk, voor in ieder geval de modaliteit Gereformeerde Bond.
Een aanvulling op deze mistroostende posting kan zijn dat het mooi is dat deze mannen blijkbaar niet geschikt geacht werden om in de GG te kunnen dienen (wat ik overigens vaak ook begrijp) nu blijkens de posting met stichting en vrucht elders hun werk doen. Hoe mooi is dit.GG links schreef: ↑Vandaag, 12:49 De jacht op de kandidaten kan weer geopend worden. Blijft jammer dat er binnen de GG zo'n hoge drempel is opgeworpen om als predikant te mogen worden opgeleid. Dat tekort wat daardoor ontstaat is alleen zo bij de GG, GGiN en OGG en de nauwverwante kerkgenootschappen. Dat geeft toch te denken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Staat dichter bij me dan menig GG-gemeente. Maar dat terzijde.MGG schreef: ↑Vandaag, 14:37Boeiend dat tegenwoordig ook de PKN een nauwverwant kerkgenootschap is.GG links schreef: ↑Vandaag, 12:49 De jacht op de kandidaten kan weer geopend worden. Blijft jammer dat er binnen de GG zo'n hoge drempel is opgeworpen om als predikant te mogen worden opgeleid. Dat tekort wat daardoor ontstaat is alleen zo bij de GG, GGiN en OGG en de nauwverwante kerkgenootschappen. Dat geeft toch te denken.
Tja, zoveel hoofden zoveel zinnen. Er zijn ook zat mensen wel aangenomen van wie ik dat weer niet begrijjp.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 16:10Een aanvulling op deze mistroostende posting kan zijn dat het mooi is dat deze mannen blijkbaar niet geschikt geacht werden om in de GG te kunnen dienen (wat ik overigens vaak ook begrijp) nu blijkens de posting met stichting en vrucht elders hun werk doen. Hoe mooi is dit.GG links schreef: ↑Vandaag, 12:49 De jacht op de kandidaten kan weer geopend worden. Blijft jammer dat er binnen de GG zo'n hoge drempel is opgeworpen om als predikant te mogen worden opgeleid. Dat tekort wat daardoor ontstaat is alleen zo bij de GG, GGiN en OGG en de nauwverwante kerkgenootschappen. Dat geeft toch te denken.
Klopt hoor, bij sommigen heb ik ook mijn vragen.GG links schreef: ↑Vandaag, 16:38Tja, zoveel hoofden zoveel zinnen. Er zijn ook zat mensen wel aangenomen van wie ik dat weer niet begrijjp.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 16:10Een aanvulling op deze mistroostende posting kan zijn dat het mooi is dat deze mannen blijkbaar niet geschikt geacht werden om in de GG te kunnen dienen (wat ik overigens vaak ook begrijp) nu blijkens de posting met stichting en vrucht elders hun werk doen. Hoe mooi is dit.GG links schreef: ↑Vandaag, 12:49 De jacht op de kandidaten kan weer geopend worden. Blijft jammer dat er binnen de GG zo'n hoge drempel is opgeworpen om als predikant te mogen worden opgeleid. Dat tekort wat daardoor ontstaat is alleen zo bij de GG, GGiN en OGG en de nauwverwante kerkgenootschappen. Dat geeft toch te denken.
Ik vermoed zo dat wij tot een heel ander lijstje zouden konen.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 16:40Klopt hoor, bij sommigen heb ik ook mijn vragen.GG links schreef: ↑Vandaag, 16:38Tja, zoveel hoofden zoveel zinnen. Er zijn ook zat mensen wel aangenomen van wie ik dat weer niet begrijjp.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 16:10Een aanvulling op deze mistroostende posting kan zijn dat het mooi is dat deze mannen blijkbaar niet geschikt geacht werden om in de GG te kunnen dienen (wat ik overigens vaak ook begrijp) nu blijkens de posting met stichting en vrucht elders hun werk doen. Hoe mooi is dit.GG links schreef: ↑Vandaag, 12:49 De jacht op de kandidaten kan weer geopend worden. Blijft jammer dat er binnen de GG zo'n hoge drempel is opgeworpen om als predikant te mogen worden opgeleid. Dat tekort wat daardoor ontstaat is alleen zo bij de GG, GGiN en OGG en de nauwverwante kerkgenootschappen. Dat geeft toch te denken.
-
MGG
Gezien het aantal PKN gemeentes is dat niet onlogisch. Maar gezien jij blijkbaar bijna alle kerkgenootschappen nauwverwant vindt, is je punt niet duidelijk.GG links schreef: ↑Vandaag, 16:36Staat dichter bij me dan menig GG-gemeente. Maar dat terzijde.MGG schreef: ↑Vandaag, 14:37Boeiend dat tegenwoordig ook de PKN een nauwverwant kerkgenootschap is.GG links schreef: ↑Vandaag, 12:49 De jacht op de kandidaten kan weer geopend worden. Blijft jammer dat er binnen de GG zo'n hoge drempel is opgeworpen om als predikant te mogen worden opgeleid. Dat tekort wat daardoor ontstaat is alleen zo bij de GG, GGiN en OGG en de nauwverwante kerkgenootschappen. Dat geeft toch te denken.
K denk dat t meevalt, alhoewel ik denk dat jouw uitsluitingen meer zijn dan de mijne...GG links schreef: ↑Vandaag, 16:47Ik vermoed zo dat wij tot een heel ander lijstje zouden konen.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 16:40Klopt hoor, bij sommigen heb ik ook mijn vragen.GG links schreef: ↑Vandaag, 16:38Tja, zoveel hoofden zoveel zinnen. Er zijn ook zat mensen wel aangenomen van wie ik dat weer niet begrijjp.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 16:10
Een aanvulling op deze mistroostende posting kan zijn dat het mooi is dat deze mannen blijkbaar niet geschikt geacht werden om in de GG te kunnen dienen (wat ik overigens vaak ook begrijp) nu blijkens de posting met stichting en vrucht elders hun werk doen. Hoe mooi is dit.![]()