De kleine lettertjes van het Evangelie

-DIA-

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Simon0612 schreef:
-DIA- schreef:
Simon0612 schreef:
Mistig schreef:In elk geval neemt ds. Silfhout in de laatste Terdege duidelijk afstand van bepaalde theologische opvattingen van ds. Schot.
Kun je dat toelichten? Voor o.a. mensen die geen Terdege lezen.
Zou wel verhelderend zijn. Maar ja de Rechten van de Journalist hè?
Volgens mij mag je best een samenvatting geven. Daar zijn geen rechten van de journalist op van toepassing zo ver ik weet.
Misschien wel. Ik behoor tot degenen die de wet niet zo goed kennen. :livre
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

-DIA- schreef: Misschien wel. Ik behoor tot degenen die de wet niet zo goed kennen. :livre
Haha, ik ook niet hoor. Denk dat DDD daar meer van is :slurp
Job

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Job »

Herman schreef:
Job schreef:Zou hij voor deze standpunten andermans diensten hebben moeten beluisteren? Het zijn toch algemene geluiden die hij benoemt, geluiden die veel te beluisteren zijn? Wellicht hoort hij ze binnen het pastoraat binnen zijn gemeente.
Ja, natuurlijk moet hij dat. Hij trekt een generaliserende conclusie en gaat daar vervolgens een betoog over houden. Deze dominee zegt namelijk dit: Ik krijg de indruk dat de adventsprediking in reformatorisch Nederland steeds overbodiger wordt. Dat is nogal een uitdrukking. Het zaait ook enorm veel wantrouwen naar ieder willekeurig andere reformatorische prediker, buiten hemzelf.
Ik zou het opzich niet verwonderlijk vinden als een docent homilitiek veel preken beluistert. Maar ook als hij dat niet doet, kunnen de genoemde geluiden hem ruimschoots bereiken. Dat doen ze mij ook, terwijl ik vergeleken met hem een plek van niet & nul in kerkelijk NL inneem.

Verder leidt deze subdiscussie af. Bel of mail hem anders even voor z'n bronnen, dan kunnen we ons weer bezig gaan houden met de kern van zijn betoog, of met heel iets anders.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef:
DDD schreef:In ieder geval is het onjuist dat ds. Schot de visie van de GG zou verkondigen. Integendeel. Hij wijkt daar best regelmatig van af.
Heb je een feitelijk onderbouwing? Het lijkt mij niet logisch dat docenten afwijken van de GG visie. Natuurlijk hoef je niet over elk detail hetzelfde te denken, maar het is wel prettig als de GG visie gedoceerd wordt.
Welnee.

Op veel theologische punten heeft de GG helemaal geen visie. En op sommige punten tot in detail. Maar goed, in ieder geval zijn er altijd al accentverschillen geweest binnen de kerkengemeenschap, en zijn de verbijzonderingen van ds. Schot in de kleine kerkgeschiedenis uniek. En dat hindert verder niet, zolang die maar niet teveel worden opgelegd aan de studenten. Volgens mij heb ik op dit forum dit standpunt al meermalen uitvoerig onderbouwd maar anders heb ik daar sowieso nu geen tijd voor. Om maar niet te spreken over mensen die het onderscheid helemaal niet horen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Job schreef:
Herman schreef:
Job schreef:Zou hij voor deze standpunten andermans diensten hebben moeten beluisteren? Het zijn toch algemene geluiden die hij benoemt, geluiden die veel te beluisteren zijn? Wellicht hoort hij ze binnen het pastoraat
binnen zijn gemeente.
Ja, natuurlijk moet hij dat. Hij trekt een generaliserende conclusie en gaat daar vervolgens een betoog over houden. Deze dominee zegt namelijk dit: Ik krijg de indruk dat de adventsprediking in reformatorisch Nederland steeds overbodiger wordt. Dat is nogal een uitdrukking. Het zaait ook enorm veel wantrouwen naar ieder willekeurig andere reformatorische prediker, buiten hemzelf.
Ik zou het opzich niet verwonderlijk vinden als een docent homilitiek veel preken beluistert. Maar ook als hij dat niet doet, kunnen de genoemde geluiden hem ruimschoots bereiken. Dat doen ze mij ook, terwijl ik vergeleken met hem een plek van niet & nul in kerkelijk NL inneem.

Verder leidt deze subdiscussie af. Bel of mail hem anders even voor z'n bronnen, dan kunnen we ons weer bezig gaan houden met de kern van zijn betoog, of met heel iets anders.
Nee, dat is mijn punt niet. Het is de onverkwikkelijke sfeer die het oproept en dan kan ik genoeg juiste conclusies trekken aan de hand van wat er gezegd wordt, los van een zogenaamde gelijk dat hij zou moeten krijgen.
TSD

Bericht door TSD »

Herman schreef: natuurlijk moet hij dat. Hij trekt een generaliserende conclusie en gaat daar vervolgens een betoog over houden. Deze dominee zegt namelijk dit: Ik krijg de indruk dat de adventsprediking in reformatorisch Nederland steeds overbodiger wordt. Dat is nogal een uitdrukking. Het zaait ook enorm veel wantrouwen naar ieder willekeurig andere reformatorische prediker, buiten hemzelf.
Tsja, hetzelfde kan toch gezegd worden van Ds. Post? Die schrijft namelijk:
Ds. A.J. Post schreef:Het is mijn droevige observatie dat, vanwege deze vertroebelde visie op de prediking en de predikers, het aanbod van het heil en de verkondiging van de beloften van het Evangelie in veel reformatorische gemeenten in de prediking niet de plaats krijgen die ze verdienen.
De vraag is hoeveel preken van verschillende predikanten Ds. Post heeft " geobserveerd" om deze generaliserende conclusie te kunnen trekken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

TSD schreef:Tsja, hetzelfde kan toch gezegd worden van Ds. Post?
Ongetwijfeld. Maar is sprake van actie/reactie.

Ik zie zelf in beide bijdragen waardevolle elementen. Maar ja, schijnbaar moet dat allemaal ten koste van iets of iemand anders bediscussieerd worden. Dat maakt me chagrijnig.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het een beetje onzin om ds. Schot te betichten van een 'generaliserende' conclusie. Als je iets belezen bent en bijhoudt wat er her en der in meditaties in allerlei goede doelenblaadjes, kerkbladen en kranten voorbijkomt is het toch gemakkelijk om een conclusie te trekken? Als je dan ook nog de topic 'hoe was je zondag' een beetje bijhoudt, ben je aardig op de hoogte.

Ik begrijp daarom de opmerking van ds. Schot wel. En hij mag daarover best schrijven in het RD. Hij krijgt daar een podium om bepaalde standpunten Bijbels te funderen t.o.v. minder Bijbelse standpunten. Het zou raar zijn als hij daar geen gebruik van zou maken.

Zondag was er bij ons een adventspreek uit Johannes 3 vers 19, onder andere. Christus over Kerst. Daar hoor je niet veel over. Vers 16 is geliefder. En het is allebei waar. Zo breng ik de standpunten weer samen. Maar ja, het evenwicht hè.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Ik vind het een beetje onzin om ds. Schot te betichten van een 'generaliserende' conclusie.
Het is toch gewoon vage aanleiding om zijn eigen verhaal te houden, Ad? Ga dan ook uit van de kracht van je eigen verhaal. Ik ben namelijk niet tegen zijn boodschap, maar wel tegen de manier waarop het verpakt wordt.
TSD

Bericht door TSD »

Herman schreef:
TSD schreef:Tsja, hetzelfde kan toch gezegd worden van Ds. Post?
Ongetwijfeld. Maar is sprake van actie/reactie.

Ik zie zelf in beide bijdragen waardevolle elementen. Maar ja, schijnbaar moet dat allemaal ten koste van iets of iemand anders bediscussieerd worden. Dat maakt me chagrijnig.
Ik ben het denk ik wel met je eens t.a.v. de generalisaties, je kan iets ook anders opschrijven en toch je punt maken, inderdaad. Al hoop ik wel dat het bij Ds. Post geen actie/reactie is zo van "als jij generaliseert, dan doe ik het ook", dat lijkt mij een erg onvolwassen reactie namelijk.

(edit: storende spelfout gecorrigeerd)
Laatst gewijzigd door TSD op 20 dec 2022, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

TSD schreef:Al hoop ik wel dat het bij Ds. Post geen actie/reactie is zo van "als jij generaliseerd, dan doe ik het ook",
In zijn studententijd was hij koploper forumbijdragen. Dus we weten waar hij zijn talent vandaan heeft. :D
Maanenschijn

De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:Ik vind het een beetje onzin om ds. Schot te betichten van een 'generaliserende' conclusie. Als je iets belezen bent en bijhoudt wat er her en der in meditaties in allerlei goede doelenblaadjes, kerkbladen en kranten voorbijkomt is het toch gemakkelijk om een conclusie te trekken? Als je dan ook nog de topic 'hoe was je zondag' een beetje bijhoudt, ben je aardig op de hoogte.

Ik begrijp daarom de opmerking van ds. Schot wel. En hij mag daarover best schrijven in het RD. Hij krijgt daar een podium om bepaalde standpunten Bijbels te funderen t.o.v. minder Bijbelse standpunten. Het zou raar zijn als hij daar geen gebruik van zou maken.

Zondag was er bij ons een adventspreek uit Johannes 3 vers 19, onder andere. Christus over Kerst. Daar hoor je niet veel over. Vers 16 is geliefder. En het is allebei waar. Zo breng ik de standpunten weer samen. Maar ja, het evenwicht hè.
Volgens mij begint het met deze passage van ds. Schot:

“ Ik krijg de indruk dat de adventsprediking in reformatorisch Nederland steeds overbodiger wordt. Velen beginnen direct bij de komst van Christus: „Je moet tot Jezus gaan en Hem aannemen.” En: „Door in Jezus te geloven leer je pas zonden kennen.” Mijn moeder zei nogal eens: „We zijn niet uit Jezus gevallen, maar we zijn uit God gevallen en moeten door Jezus met God verzoend worden.” Inderdaad, als Jezus’ komst helemaal op zichzelf staat, waarom zouden we dan nog een adventsperiode houden? Ik kan me voorstellen dat zulke mensen helemaal vastlopen met de adventsprediking.”
Dit zorgt er voor dat hij begint met een tegenstelling te creëren. Het tweede element dat we zien is dat hij de heilsfeiten volgordelijk lijkt te koppelen aan een bekeringsweg. Daarover is hier al eerder gesproken en weersproken.

Dat er een reactie komt is dan ook niet verwonderlijk. Of dan de reactie van ds. Post passend is (ook hij doet de tegenstelling nog eens dunnetjes over) bij het artikel vraag ik me wel af. Op zichzelfstaand een prima artikel, maar mijns inziens niet als reactie op ds. Schot. Nu valt het ook niet mee om uit het schrijfsel van ds. Schot op te maken wat hij bedoeld. Als ik het in 1 zin zou moeten samenvatten denk ik: “Er moet plaats gemaakt worden voor Christus in het hart van een zondaar.” En dat is op zichzelfstaand geheel juist. En zal ds. Post ook niet ontkennen. Maar als dat de spits van de prediking is (en dat verondersteld ds. Post) is dat te kort en benoemd dat de kern van de prediking een vrij aanbod van genade moet kennen, naast een scherpe wetsprediking. Zonder voorwaarden.

Beide predikanten zetten zich af tegenover een ‘ander’ of ’velen’. Volgens mij kun je ook een prima artikel ergens over schrijven zonder een tegenstelling te creëren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD

Bericht door TSD »

Herman schreef:
TSD schreef:Al hoop ik wel dat het bij Ds. Post geen actie/reactie is zo van "als jij generaliseert, dan doe ik het ook",
In zijn studententijd was hij koploper forumbijdragen. Dus we weten waar hij zijn talent vandaan heeft. :D
:haha tja, dan is er niets meer aan te doen, ben ik bang ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
TSD schreef:Al hoop ik wel dat het bij Ds. Post geen actie/reactie is zo van "als jij generaliseerd, dan doe ik het ook",
In zijn studententijd was hij koploper forumbijdragen.
Met de achternaam Post kan dat ook haast niet anders.
Job

Bericht door Job »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind het een beetje onzin om ds. Schot te betichten van een 'generaliserende' conclusie.
Het is toch gewoon vage aanleiding om zijn eigen verhaal te houden, Ad? Ga dan ook uit van de kracht van je eigen verhaal. Ik ben namelijk niet tegen zijn boodschap, maar wel tegen de manier waarop het verpakt wordt.
Hoi Herman, heeft dat niet met de aard van de rubriek, namelijk: Weerwoord, te maken? Alleen de titel is al wat polemisch van toonzetting. Had ds. W.A. Zondag het er recent ook niet een nogal prikkelende opvatting: https://www.rd.nl/artikel/972864-emmaus ... verstanden? Begrijp me goed, daarmee pleit ik niet voor ongenuanceerde knuppels in hoenderhokken.
Maar misschien is het gewoon wel een beetje de bedoeling van deze rubriek. En verder zie ik het hier aangekaarte probleem niet zozeer als het probleem (nl. dat hij het meerderen verwijt zonder namen te noemen; of zijn verwijt empirisch onderzocht is en hoe een dominee van zo'n grote gemeente daar tijd voor heeft) maar zou ik het liever hebben over het probleem wat hij aankaart: namelijk dat het voorbereidende werk niet meer zo nodig lijkt te zijn binnen de gezindte. Volgens mij een levensgroot gevaar en iets wat overal waarneembaar is - en nee, ik heb dat niet onderzocht en er niet specifiek preken voor beluisterd.
Gesloten