Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Geplaatst: 23 nov 2018, 09:34
De zielen onder het altaar.
Hoe zou je in dit licht kijken naar iemand die jou vraagt voor hem of haar te bidden? Maw, kunnen wij op aarde dan wél iets betekenen voor de ander? Ik denk dat we het snel eens zijn als het gaat om de zaligmakende genade: die komt alleen van God. Maar mogen we dan bijvoorbeeld niet bidden voor de redding van de ander? En als wij dat hier op aarde zouden mogen, wat is dan het principiële onderscheid tussen ons op aarde en de gestorvenen in de hemel - die dus niet dood zijn, maar leven?Zeeuw schreef:...
Ik begrijp het eerste Floppy. Maar deze personen kunnen voor ons niets betekenen voor ons zieleheil. En dat is een zeer wezenlijke dwaling.
In dat opzicht is het toch niet zo moeilijk? Als de Bijbel het niet zegt, waarom zouden wij het dan doen? En hier op aarde bidden voor elkaar heeft wél een duidelijke basis in de Bijbel.Floppy schreef:Hoe zou je in dit licht kijken naar iemand die jou vraagt voor hem of haar te bidden? Maw, kunnen wij op aarde dan wél iets betekenen voor de ander? Ik denk dat we het snel eens zijn als het gaat om de zaligmakende genade: die komt alleen van God. Maar mogen we dan bijvoorbeeld niet bidden voor de redding van de ander? En als wij dat hier op aarde zouden mogen, wat is dan het principiële onderscheid tussen ons op aarde en de gestorvenen in de hemel - die dus niet dood zijn, maar leven?Zeeuw schreef:...
Ik begrijp het eerste Floppy. Maar deze personen kunnen voor ons niets betekenen voor ons zieleheil. En dat is een zeer wezenlijke dwaling.
Ik vind dit een moeilijk punt, omdat aan de andere kant de Bijbel er nauwelijks iets over zegt, en ook zegt - ergens in Jesaja meen ik - dat zij die gestorven zijn, ons niet meer horen. En er is natuurlijk het verhaal van Saul en Samuël. Deze twee zaken zijn voor mij genoeg om de RK gedachte rondom heiligen af te wijzen.
Ik noem de mensen die voor mij bidden geen heiligen. En verwacht niet dat God om, maar misschien op het gebed wil helpen. En dat heeft Hij al vaak bewezen.Floppy schreef:Hoe zou je in dit licht kijken naar iemand die jou vraagt voor hem of haar te bidden? Maw, kunnen wij op aarde dan wél iets betekenen voor de ander? Ik denk dat we het snel eens zijn als het gaat om de zaligmakende genade: die komt alleen van God. Maar mogen we dan bijvoorbeeld niet bidden voor de redding van de ander? En als wij dat hier op aarde zouden mogen, wat is dan het principiële onderscheid tussen ons op aarde en de gestorvenen in de hemel - die dus niet dood zijn, maar leven?Zeeuw schreef:...
Ik begrijp het eerste Floppy. Maar deze personen kunnen voor ons niets betekenen voor ons zieleheil. En dat is een zeer wezenlijke dwaling.
Ik vind dit een moeilijk punt, omdat aan de andere kant de Bijbel er nauwelijks iets over zegt, en ook zegt - ergens in Jesaja meen ik - dat zij die gestorven zijn, ons niet meer horen. En er is natuurlijk het verhaal van Saul en Samuël. Deze twee zaken zijn voor mij genoeg om de RK gedachte rondom heiligen af te wijzen.
In kloosters zeker ook maar ook in de kerken. Gevolg daarvan is dat de kerkbezoekers hun heil vooral van Maria verwachten. Wanneer je in gesprekken begint over Jezus krijg je vrijwel altijd te horen dat ze bidden tot Maria. Op de vraag waarom ze niet rechtstreeks tot Maria bidden komt dan het antwoord dat Die het te druk heeft om naar hen te luisteren maar naar Maria luistert Hij wel.DDD schreef:Ik heb het nog nooit meegemaakt.Ditbenik schreef:
Maria wordt wel degelijk in de eredienst vereerd. Verder vind ik dat een dominee niet kan zeggen dat hij namens God spreekt, hoogstens dat Hij het Woord van God verkondigd. Een dominee die dat zegt, leeft trouwens nog. Maria al eeuwenlang niet meer. "er is één Middelaar Gods en der mensen, de mens Jezus Christus." Ongeacht je definitie.
Persoonlijk vind ik de RKK het grootste occulte bolwerk ter wereld vanwege het aanroepen van gestorvenen. Verder worden de 'geliefde gelovige' massaal bedrogen. Ik kan daar geen enkel begrip voor opbrengen en vind het dan ook hoogst zorgelijk dat notabene een teamleider van de Fruytier een soort van loflied op een opperhoofdbedrieger, namelijk een paus, houdt.
Waar dan? In een klooster misschien?
Verder leeft Maria wel degelijk. De zielenslaap is niet Katholiek maar evenmin gereformeerd. In de RKK worden dan ook geen gestorvenen aangeroepen, maar mensen die leven in de eeuwige heerlijkheid.
Op de rest van je mijns inziens onbehoorlijke verdachtmakingen ga ik niet in.
Nee, dat doe ik ook niet... maar in hoeverre zijn we bereid ons taalgebruik te laten corrigeren door de Bijbel? Die noemt ze wél heiligen.Zeeuw schreef:...
Ik noem de mensen die voor mij bidden geen heiligen. ...
Ik geef toe, mijn 34.000 was afgerond ;-).-DIA- schreef:Cijfers CBS 2018:TSD schreef:Van 18.000 naar 34.000 (+88%) en aantal GG leden +23%Tiberius schreef:En het aantal inwoners?
In 1970 was het aandeel GG'ers op het totale inwoneraantal 30%
in 2018 een kleine 20%.
Overigens hebben we het alleen over GG'ers nu, er zijn meer reformatorische kerken natuurlijk, maar dit n.a.v. de posting van Roos2018 omtrent de ontwikkeling van het ledenaantal van de GG in Rijssen.
Aantal inwoners Gemeente RIJSSEN-HOLTEN
Stad RIJSSEN: 34.275
Dorp HOLTEN: 8.970
Kleine Kern DIJKERHOEK: 160
Buitengebied (niet nagekeken, verdeeld over zo'n 7 à 8 buurtschappen)
Mogelijk kunnen er enkele afwijkingen zijn. Daar de cijfers zijn afgerond en ik niet weet of het Buitengebied van Holten, Rijssen en Dijkerhoek bij het totaal van de kerncijfers is opgeteld.
In ieder geval zijn er drie bebouwde kommen met een CBS Kerngrens.
De mensen hier op aarde? Die noemt de Bijbel geen heiligen.Floppy schreef:Nee, dat doe ik ook niet... maar in hoeverre zijn we bereid ons taalgebruik te laten corrigeren door de Bijbel? Die noemt ze wél heiligen.Zeeuw schreef:...
Ik noem de mensen die voor mij bidden geen heiligen. ...
Pff. Het wordt wel schering en inslag zeg, met de stoute berichten. Juist met floppy een fatsoenlijk gesprek aan het voeren. Mooi op de inhoud.eilander schreef:Een paar berichten weggehaald, die op de persoon waren.
Zeker wel: raadpleeg de concordantie maar in Handelingen: heilige profeten, heiligen zoals in Hand 26:10.Zeeuw schreef:De mensen hier op aarde? Die noemt de Bijbel geen heiligen.
De mensen die al gestorven zijn ‘kijken niet meer terug’, zoals Eilander, Jantje en ik al aangaven.
In de Hemel mogen we geheiligd zijn in Hem. Maar ook enkel en alleen gericht op Hem. We zullen dan echt niet meer bidden voor hen die nog op aarde zijn. Dat zou toch pijn geven als ze onbekeerlijk blijken en in de Hemel is er geen pijn meer.
Ah. Tsja, dat is wel een ander soort heiligen dan de RK bedoelt. Geen mensen tot wie je bidt om je zielezaligheid. Ik heb toch wat moeite met die tekst. Het blijven gebrekkige mensen in zichzelf.Herman schreef:Zeker wel: raadpleeg de concordantie maar in Handelingen: heilige profeten, heiligen zoals in Hand 26:10.Zeeuw schreef:De mensen hier op aarde? Die noemt de Bijbel geen heiligen.
De mensen die al gestorven zijn ‘kijken niet meer terug’, zoals Eilander, Jantje en ik al aangaven.
In de Hemel mogen we geheiligd zijn in Hem. Maar ook enkel en alleen gericht op Hem. We zullen dan echt niet meer bidden voor hen die nog op aarde zijn. Dat zou toch pijn geven als ze onbekeerlijk blijken en in de Hemel is er geen pijn meer.
Aan de ene kant is dat helemaal waar, Ditbenik. Toch spreekt de Bijbel - zeker in het NT - over een leven ná de dood, waarbij je dus heel helder moet hebben dat een christen met "dood" iets volstrekt anders bedoelt dan wat de wereld om ons heen met "dood" bedoelt.Ditbenik schreef:...
Rome leert inderdaad dat Maria niet gestorven is, maar opvaren naar de hemel. Je geeft er wel een heel wonderlijke, maar onbijbelse draai aan. Op hoeveel plaatsen schrijft de Bijbel niet 'en hij stierf'. Ook daar zijn er velen onder die leven in hemelse heerlijkheid. Het is gewoon klestkoek om te beweren dat die niet gestorven zijn.
....
Of nog directer,Mattheus 22:32 schreef:Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden.
Lukas 20:38 schreef: God nu is niet een God der doden, maar der levenden; want zij leven Hem allen
Het lijkt wel een andere casus.Zeeuw schreef:Pff. Het wordt wel schering en inslag zeg, met de stoute berichten. Juist met floppy een fatsoenlijk gesprek aan het voeren. Mooi op de inhoud.eilander schreef:Een paar berichten weggehaald, die op de persoon waren.