Daarom geloof ik ook beslist niet dat art. 23 van de grondwet gewijzigd zal worden. Geen principiële wijziging dus, maar wel zal er op korte of middellange termijn een praktische wijziging komen: als refoscholen verplicht worden om de hedendaagse opvattingen over homoseksualiteit te promoten op school, of hierover iets in hun beleidsplannen moeten opnemen, is het óók einde oefening. En die kant gaat het m.i. op.Erasmiaan schreef:Het gaat wel, want in Amerika lukt het ook.Luther schreef:Overigens is dat ook exact wat ds. Visscher beweegt om een interview in de Terdege te geven, zoals hij dat heeft gegeven.jvdg schreef:Dat we ons daarop zullen voorbereiden, door ons de wapenrusting Gods aan te meten.Luther schreef:Overigens besef ik wel dat e.e.a. in onze samenleving hooguit uitstel van executie zal zijn.
Dat de Heere het schenken mag uit genade!
Laten we bijvoorbeeld reeël zijn: het zelf bekostigen van refo-onderwijs en zorginstellingen gaat niet. Dat is onbetaalbaar!
tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat we dan hooguit terugvallen in de positie die in alle ons omringende landen het geval is.
Overigens moet voor de afschaffing van de onderwijsvrijheid de grondwet gewijzigd worden. Daarvoor moet nog wel wat water door de zee. Ik vermoed dat seculiere partijen dat ook te ver vinden gaan (want dan worden de knuffelmoslims ook beknot en dat laat Job Cohen (PvdA) niet over zijn kant gaan).
Formatie 2010
Re: Formatie 2010
Ja, via een zijdeur wordt artikel 23 uitgehold. Maar of het daarmee ook echt 'einde oefening' is weet ik niet. En jij ook niet. En ds. Visscher ook niet. Laten we daarom ook maar stoppen met ons toekomst gesomber. Zijt dan niet bezorgd tegen den morgen; want de morgen zal voor het zijne zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn zelfs kwaad. Laten we dat eens 'heilige onbezorgdheid' noemen. Overigens pleit ik er daarmee niet voor om geen gebed meer te hebben voor deze zaak of om dingen niet meer te doordenken etc. Maar met zgn. 'realistisch' gesomber schieten we ook niets op. Dat is hetzelfde als het verleden ophemelen.eilander schreef:Daarom geloof ik ook beslist niet dat art. 23 van de grondwet gewijzigd zal worden. Geen principiële wijziging dus, maar wel zal er op korte of middellange termijn een praktische wijziging komen: als refoscholen verplicht worden om de hedendaagse opvattingen over homoseksualiteit te promoten op school, of hierover iets in hun beleidsplannen moeten opnemen, is het óók einde oefening. En die kant gaat het m.i. op.Erasmiaan schreef:Het gaat wel, want in Amerika lukt het ook.Luther schreef:Overigens is dat ook exact wat ds. Visscher beweegt om een interview in de Terdege te geven, zoals hij dat heeft gegeven.
Laten we bijvoorbeeld reeël zijn: het zelf bekostigen van refo-onderwijs en zorginstellingen gaat niet. Dat is onbetaalbaar!
tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat we dan hooguit terugvallen in de positie die in alle ons omringende landen het geval is.
Overigens moet voor de afschaffing van de onderwijsvrijheid de grondwet gewijzigd worden. Daarvoor moet nog wel wat water door de zee. Ik vermoed dat seculiere partijen dat ook te ver vinden gaan (want dan worden de knuffelmoslims ook beknot en dat laat Job Cohen (PvdA) niet over zijn kant gaan).
Welnee.eilander schreef: Daarom geloof ik ook beslist niet dat art. 23 van de grondwet gewijzigd zal worden. Geen principiële wijziging dus, maar wel zal er op korte of middellange termijn een praktische wijziging komen: als refoscholen verplicht worden om de hedendaagse opvattingen over homoseksualiteit te promoten op school, of hierover iets in hun beleidsplannen moeten opnemen, is het óók einde oefening. En die kant gaat het m.i. op.
Op refoscholen wordt ook vrolijk de evolutietheorie onderwezen. Omdat dat moet.
Natuurlijk verzetten we ons zo lang mogelijk, maar als het werkelijk wet wordt zal dat ook allemaal wel weer ingepast worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tja, in het kader van: hier sta ik, maar ik kan ook wel anders (citaat).refo schreef:Welnee.eilander schreef: Daarom geloof ik ook beslist niet dat art. 23 van de grondwet gewijzigd zal worden. Geen principiële wijziging dus, maar wel zal er op korte of middellange termijn een praktische wijziging komen: als refoscholen verplicht worden om de hedendaagse opvattingen over homoseksualiteit te promoten op school, of hierover iets in hun beleidsplannen moeten opnemen, is het óók einde oefening. En die kant gaat het m.i. op.
Op refoscholen wordt ook vrolijk de evolutietheorie onderwezen. Omdat dat moet.
Natuurlijk verzetten we ons zo lang mogelijk, maar als het werkelijk wet wordt zal dat ook allemaal wel weer ingepast worden.
Misschien heb je gelijk, maar ik denk dat het toezicht wel eens scherper zou kunnen worden.
Overigens heeft het geen zin om te gaan doemdenken.
Precies, juist wat ik betoogde. Overigens verbindt ds. Visscher de val van de zuil aleen aan de bekostiging van bijzonder onderwijs en zorginstellingen door de overheid. Dat vind ik wel apart.eilander schreef: Overigens heeft het geen zin om te gaan doemdenken.
Zo apart is dat niet: hij komt uit het onderwijs.
Het zal niet via afschaffing art. 23 gaan, maar via nuanceringen e.d. bij gewone meerderheid.Erasmiaan schreef:Het gaat wel, want in Amerika lukt het ook.Luther schreef:Overigens is dat ook exact wat ds. Visscher beweegt om een interview in de Terdege te geven, zoals hij dat heeft gegeven.jvdg schreef:Dat we ons daarop zullen voorbereiden, door ons de wapenrusting Gods aan te meten.Luther schreef:Overigens besef ik wel dat e.e.a. in onze samenleving hooguit uitstel van executie zal zijn.
Dat de Heere het schenken mag uit genade!
In Amerika is de situatie geheel anders: de nettolonen liggen daar veel hoger omdat de belastingen lager zijn.
In ons land is het onbetaalbaar. Let even op de rekening: Huidige begrotingen refoscholen (VO) = zo'n 5500 euro per kind, per jaar (gemiddeld). Dat is de overheidsbekostiging, dus exclusief de evt. identiteitszaken of extra's als werkweken e.d.
Tel er even de identiteitsgeboden ouderenzorg en gehandicaptenzorg bij. Een gezin met drie kinderen en een hond moet dan al snel zo'n 20.000 euro per jaar extra ophoesten. Vergeet dat maar.
We vergeten dan voor het gemak dat we in de wereld ook verdrukking zouden hebben en het misschien wel de bedoeling is dat onze kinderen naar seculiere scholen gaan en dat ze al vroeg alleen moeten staan en in de kerk en het gezin de warmte van een christelijke omgeving moeten leren ervaren. (#knuppel #hoenderhok)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- JolandaOudshoorn
En dat al onze docenten moeten gaan lesgeven op seculiere scholen en zich moeten gaan bezinnen hoe zij nu hun identiteit gaan uitdragen. En dan heeft ds Visscher gelijk, dan kom je niet weg met dogmatische begrippenlijsten als statelijk etc. maar gaat het alleen nog maar om de kern in al z'n eenvoud. Maar weten we daar nog van??Luther schreef: Het zal niet via afschaffing art. 23 gaan, maar via nuanceringen e.d. bij gewone meerderheid.
In Amerika is de situatie geheel anders: de nettolonen liggen daar veel hoger omdat de belastingen lager zijn.
In ons land is het onbetaalbaar. Let even op de rekening: Huidige begrotingen refoscholen (VO) = zo'n 5500 euro per kind, per jaar (gemiddeld). Dat is de overheidsbekostiging, dus exclusief de evt. identiteitszaken of extra's als werkweken e.d.
Tel er even de identiteitsgeboden ouderenzorg en gehandicaptenzorg bij. Een gezin met drie kinderen en een hond moet dan al snel zo'n 20.000 euro per jaar extra ophoesten. Vergeet dat maar.
We vergeten dan voor het gemak dat we in de wereld ook verdrukking zouden hebben en het misschien wel de bedoeling is dat onze kinderen naar seculiere scholen gaan en dat ze al vroeg alleen moeten staan en in de kerk en het gezin de warmte van een christelijke omgeving moeten leren ervaren. (#knuppel #hoenderhok)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Helemaal eens, Jolanda! Overigens heb ik een poging gedaan om bij een seculiere school te komen, maar dat ging mooi niet door...JolandaOudshoorn schreef:En dat al onze docenten moeten gaan lesgeven op seculiere scholen en zich moeten gaan bezinnen hoe zij nu hun identiteit gaan uitdragen. En dan heeft ds Visscher gelijk, dan kom je niet weg met dogmatische begrippenlijsten als statelijk etc. maar gaat het alleen nog maar om de kern in al z'n eenvoud. Maar weten we daar nog van??Luther schreef: Het zal niet via afschaffing art. 23 gaan, maar via nuanceringen e.d. bij gewone meerderheid.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dat kan ook niet anders. Een minister houdt zich, zoals refo al aangaf, bezig met het bestuur en geeft zogezegd richting aan het beleid. Je kunt van een kapitein op een schip ook niet verwachten dat hij zich daadwerkelijk bezig houdt met meren, sluizen en het onderhoudswerk. Hij ziet er op toe.jvdg schreef:En daarmee leg je alle verantwoordelijkheid weer neer bij de top-ambtenaren, die in feite ons land regeren, bijna ongeacht wat de kabinetssamenstelling is.refo schreef:Een minister of staatssecrearis kan maar beter niet al te veel verstand hebben van zijn portefeuille. Hij of zij moet vooral een goed bestuurder zijn.
Over warmte gesproken: er zullen ook nog stenen opgestapeld moeten worden om des winters een beetje warm te zitten. Dat zit volgens mij niet in die 5500. Een basisschoolleerling kost iets minder, maar niet veel.Luther schreef:Het zal niet via afschaffing art. 23 gaan, maar via nuanceringen e.d. bij gewone meerderheid.
In Amerika kunnen ze dan ook voor ons gaan collecteren.
--------------
Daar hebben we de commissie gelijke behandeling voor. Gelijk een klacht starten.Luther schreef:Overigens heb ik een poging gedaan om bij een seculiere school te komen, maar dat ging mooi niet door...(vanwege mijn opvattingen)
De gebouwen zijn op dit moment van de overheid; maar als je dat ook moet financieren komt er idd. een smak geld bovenop.refo schreef:Over warmte gesproken: er zullen ook nog stenen opgestapeld moeten worden om des winters een beetje warm te zitten. Dat zit volgens mij niet in die 5500. Een basisschoolleerling kost iets minder, maar niet veel.Luther schreef:Het zal niet via afschaffing art. 23 gaan, maar via nuanceringen e.d. bij gewone meerderheid.
In Amerika kunnen ze dan ook voor ons gaan collecteren.
Ja, dat zei ik ook al. Maar daarmee raak je de scholen niet kwijt. Hooguit moeten we aan bepaalde criteria voldoen.Luther schreef:Het zal niet via afschaffing art. 23 gaan, maar via nuanceringen e.d. bij gewone meerderheid.
Ik ken de situatie in Amerika niet goed genoeg. Ik weet niet hoeveel het daar kost. Ik weet ook niet hoe hoog de nettolonen zijn.In Amerika is de situatie geheel anders: de nettolonen liggen daar veel hoger omdat de belastingen lager zijn.
Als deze cijfers kloppen dan is het inderdaad onbetaalbaar. Maar nu moet jij me eens uitleggen wat we aan doemdenken hebben?In ons land is het onbetaalbaar. Let even op de rekening: Huidige begrotingen refoscholen (VO) = zo'n 5500 euro per kind, per jaar (gemiddeld). Dat is de overheidsbekostiging, dus exclusief de evt. identiteitszaken of extra's als werkweken e.d.
Dat vergeet helemaal niemand. maar zolang deze situatie nog geen werkelijkheid is hoeven we daarover ook niet te gaan doemdenken. De morgen zal voor het zijne zorgen.We vergeten dan voor het gemak dat we in de wereld ook verdrukking zouden hebben en het misschien wel de bedoeling is dat onze kinderen naar seculiere scholen gaan en dat ze al vroeg alleen moeten staan en in de kerk en het gezin de warmte van een christelijke omgeving moeten leren ervaren. (#knuppel #hoenderhok)
Nee klopt, en we hoeven die situatie ook helemaal niet te gaan bevorderen, maar waarom ik het aan de orde stel: Laten we niet denken dat dit ver weg ligt. (Sorry ik citeer nog maar een keer ds. Visscher):Erasmiaan schreef:Ja, dat zei ik ook al. Maar daarmee raak je de scholen niet kwijt. Hooguit moeten we aan bepaalde criteria voldoen.Luther schreef:Het zal niet via afschaffing art. 23 gaan, maar via nuanceringen e.d. bij gewone meerderheid.
Ik ken de situatie in Amerika niet goed genoeg. Ik weet niet hoeveel het daar kost. Ik weet ook niet hoe hoog de nettolonen zijn.In Amerika is de situatie geheel anders: de nettolonen liggen daar veel hoger omdat de belastingen lager zijn.
Als deze cijfers kloppen dan is het inderdaad onbetaalbaar. Maar nu moet jij me eens uitleggen wat we aan doemdenken hebben?In ons land is het onbetaalbaar. Let even op de rekening: Huidige begrotingen refoscholen (VO) = zo'n 5500 euro per kind, per jaar (gemiddeld). Dat is de overheidsbekostiging, dus exclusief de evt. identiteitszaken of extra's als werkweken e.d.
Dat vergeet helemaal niemand. maar zolang deze situatie nog geen werkelijkheid is hoeven we daarover ook niet te gaan doemdenken. De morgen zal voor het zijne zorgen.We vergeten dan voor het gemak dat we in de wereld ook verdrukking zouden hebben en het misschien wel de bedoeling is dat onze kinderen naar seculiere scholen gaan en dat ze al vroeg alleen moeten staan en in de kerk en het gezin de warmte van een christelijke omgeving moeten leren ervaren. (#knuppel #hoenderhok)
,,Nergens in Europa is het zo geregeld, waarom zouden wij dit systeem dan moeten houden? In die scholen worden volgens de opinie van de meerderheid ook nog eens rare dingen gezegd. Laten we geen illusies hebben, de dagen van het huidige reformatorisch onderwijs zijn geteld.''
Ondanks eerdere waarschuwingen van hem zijn reformatorischen absoluut niet van de ernst van de situatie doordrongen, aldus Visscher. ,,Begin op een verjaardag eens over de toekomst van onze scholen. Dan krijg je te horen: 'Onze buren zijn er best positief over'. Waarop ik dan de vraag stel: 'Heb je ze ook gezegd dat daar aan kinderen wordt verteld dat de daad van homoseksualiteit zonde is? En dat mensen die de Heere Jezus niet liefhebben een vervloeking zijn?' Dan kan ik al vertellen wat de reactie is. 'Te gek voor woorden dat zulke scholen van ons belastinggeld worden betaald'. Dat vindt driekwart van de Nederlanders, maar keer op keer zie ik bij dit soort gesprekken verbaasde gezichten bij onze eigen mensen.''