Pagina 25 van 75
Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:26
door Tiberius
memento schreef:Ik zie dat hier (en ook in andere discussies) de Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme op één hoop worden geveegd. Dat is niet juist. De Nadere Reformatoren weken inhoudelijk niet af van de leer der Reformatie, het Gereformeerd Piëtisme deed dit wel.
De stichting Nadere Reformatie, met name dr. Op 't Hof, heeft deze verschillende begrippen inderdaad enige jaren geleden geïntroduceerd om afstand te kunnen nemen van verschillende standpunten van wat men het Gereformeerd Piëtisme is gaan noemen.
In de discussie rondom de openbare geloofsbelijdenis is dit verschil echter niet relevant, omdat iemand als Voetius voluit tot de Nadere Reformatoren wordt gerekend. Daarom kunnen we dat hier wel op één hoop vegen.
Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:28
door memento
Tiberius schreef:memento schreef:Ik zie dat hier (en ook in andere discussies) de Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme op één hoop worden geveegd. Dat is niet juist. De Nadere Reformatoren weken inhoudelijk niet af van de leer der Reformatie, het Gereformeerd Piëtisme deed dit wel.
De stichting Nadere Reformatie, met name dr. Op 't Hof, heeft deze verschillende begrippen inderdaad enige jaren geleden geïntroduceerd om afstand te kunnen nemen van verschillende standpunten van wat men het Gereformeerd Piëtisme is gaan noemen.
In de discussie rondom de openbare geloofsbelijdenis is dit verschil echter niet relevant, omdat iemand als Voetius voluit tot de Nadere Reformatoren wordt gerekend. Daarom kunnen we dat hier wel op één hoop vegen.
Misschien kan een Voetius-kenner hierop reageren. Het zou me niets verbazen, als Voetius wat betreft openbare belijdenis doen meer in lijn dacht met de Reformatie, dan mensen hier (op basis van zijn vragen) opmaken.
Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:28
door Tiberius
vogeltje schreef:De Nadere Reformatie is niet mijn 'favoriete' periode Tiberius. Ik stel voor om verder terug te gaan zoals ik lager schreef.
Troost je; je bent niet de enige die niet veel van de nadere reformatoren moet hebben.
Ik voor mij hoop er wel bij te blijven.

Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:29
door Afgewezen
Tiberius schreef:memento schreef:Ik zie dat hier (en ook in andere discussies) de Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme op één hoop worden geveegd. Dat is niet juist. De Nadere Reformatoren weken inhoudelijk niet af van de leer der Reformatie, het Gereformeerd Piëtisme deed dit wel.
De stichting Nadere Reformatie, met name dr. Op 't Hof, heeft deze verschillende begrippen inderdaad enige jaren geleden geïntroduceerd om afstand te kunnen nemen van verschillende standpunten van wat men het Gereformeerd Piëtisme is gaan noemen.
In de discussie rondom de openbare geloofsbelijdenis is dit verschil echter niet relevant, omdat iemand als Voetius voluit tot de Nadere Reformatoren wordt gerekend. Daarom kunnen we dat hier wel op één hoop vegen.
Persoonlijk voel ik me wel thuis bij het gereformeerd piëtisme.

Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:31
door memento
Afgewezen schreef:Tiberius schreef:memento schreef:Ik zie dat hier (en ook in andere discussies) de Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme op één hoop worden geveegd. Dat is niet juist. De Nadere Reformatoren weken inhoudelijk niet af van de leer der Reformatie, het Gereformeerd Piëtisme deed dit wel.
De stichting Nadere Reformatie, met name dr. Op 't Hof, heeft deze verschillende begrippen inderdaad enige jaren geleden geïntroduceerd om afstand te kunnen nemen van verschillende standpunten van wat men het Gereformeerd Piëtisme is gaan noemen.
In de discussie rondom de openbare geloofsbelijdenis is dit verschil echter niet relevant, omdat iemand als Voetius voluit tot de Nadere Reformatoren wordt gerekend. Daarom kunnen we dat hier wel op één hoop vegen.
Persoonlijk voel ik me wel thuis bij het gereformeerd piëtisme.

Je opvattingen over het komen tot geloof, geloofszekerheid, en ook je opvattingen zoals verdedigd in deze topic, zijn anders dan die van het Ger. Piëtisme...
Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:32
door huisman
Afgewezen schreef:Tiberius schreef:memento schreef:Ik zie dat hier (en ook in andere discussies) de Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme op één hoop worden geveegd. Dat is niet juist. De Nadere Reformatoren weken inhoudelijk niet af van de leer der Reformatie, het Gereformeerd Piëtisme deed dit wel.
De stichting Nadere Reformatie, met name dr. Op 't Hof, heeft deze verschillende begrippen inderdaad enige jaren geleden geïntroduceerd om afstand te kunnen nemen van verschillende standpunten van wat men het Gereformeerd Piëtisme is gaan noemen.
In de discussie rondom de openbare geloofsbelijdenis is dit verschil echter niet relevant, omdat iemand als Voetius voluit tot de Nadere Reformatoren wordt gerekend. Daarom kunnen we dat hier wel op één hoop vegen.
Persoonlijk voel ik me wel thuis bij het gereformeerd piëtisme.

Ja als ik iemand als Teelinck over de betekenis van de doop hoor spreken dan begrijp ik dat afgewezen zich daar niet thuis bij voelt (Ik wel trouwens)
Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:34
door vogeltje
memento schreef:Ik zie dat hier (en ook in andere discussies) de Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme op één hoop worden geveegd. Dat is niet juist. De Nadere Reformatoren weken inhoudelijk niet af van de leer der Reformatie, het Gereformeerd Piëtisme deed dit wel.
De Nadere reformatie is opgekomen uit het Nederlands gereformeerd piëtisme toch? Zij is daarin ook weer teruggevallen.
Ik bedoel: De Nadere Reformatie was die beweging binnen het Nederlandse gereformeerde piëtisme die via reformatieprogramma's niet slechts aangaf wat er verkeerd was, maar ook via het indienen daarvan bij burgerlijke en kerkelijke overheden heel concreet de verwerkelijking daarvan probeerde te bereiken. Dat betekende in de praktijk dat de nadere reformatoren de theocratie niet zozeer als denkbeeld koesterden maar echt nastreefden.
Wanneer het theocratische optreden verflauwt en achter de horizon verdwijnt, spreek je weer van piëtisme
Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:36
door vogeltje
memento schreef:Afgewezen schreef:Tiberius schreef:memento schreef:Ik zie dat hier (en ook in andere discussies) de Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme op één hoop worden geveegd. Dat is niet juist. De Nadere Reformatoren weken inhoudelijk niet af van de leer der Reformatie, het Gereformeerd Piëtisme deed dit wel.
De stichting Nadere Reformatie, met name dr. Op 't Hof, heeft deze verschillende begrippen inderdaad enige jaren geleden geïntroduceerd om afstand te kunnen nemen van verschillende standpunten van wat men het Gereformeerd Piëtisme is gaan noemen.
In de discussie rondom de openbare geloofsbelijdenis is dit verschil echter niet relevant, omdat iemand als Voetius voluit tot de Nadere Reformatoren wordt gerekend. Daarom kunnen we dat hier wel op één hoop vegen.
Persoonlijk voel ik me wel thuis bij het gereformeerd piëtisme.

Je opvattingen over het komen tot geloof, geloofszekerheid, en ook je opvattingen zoals verdedigd in deze topic, zijn anders dan die van het Ger. Piëtisme...
Ik denk dat Afgewezen net als ik een beetje Puriteins is.

Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:37
door memento
vogeltje schreef:memento schreef:Ik zie dat hier (en ook in andere discussies) de Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme op één hoop worden geveegd. Dat is niet juist. De Nadere Reformatoren weken inhoudelijk niet af van de leer der Reformatie, het Gereformeerd Piëtisme deed dit wel.
De Nadere reformatie is opgekomen uit het Nederlands gereformeerd piëtisme toch? Zij is daarin ook weer teruggevallen.
Ik bedoel: De Nadere Reformatie was die beweging binnen het Nederlandse gereformeerde piëtisme die via reformatieprogramma's niet slechts aangaf wat er verkeerd was, maar ook via het indienen daarvan bij burgerlijke en kerkelijke overheden heel concreet de verwerkelijking daarvan probeerde te bereiken. Dat betekende in de praktijk dat de nadere reformatoren de theocratie niet zozeer als denkbeeld koesterden maar echt nastreefden.
Wanneer het theocratische optreden verflauwt en achter de horizon verdwijnt, spreek je weer van piëtisme
Voor zover ik het begrijp, is de wetenschappelijke these:
1. Reformatie
2. Opkomst Nadere Reformatie: Niet alleen leer zuiveren, maar ook het persoonlijke en publieke leven.
3. De inzet van de NR op het zuiveren van het publieke leven mislukt grotendeels
4. Focus komt meer en meer te liggen op het innerlijke leven

het ontstaan van het Gereformeerd Piëtisme (ook invloeden vanuit het Duitse Piëtisme)
Met het ontstaan van het Gereformeerd Piëtisme wordt ook de leer van de Reformatie aangepast. Bij de NR zie je dat praktisch niet.
Ik denk dat Afgewezen net als ik een beetje Puriteins is.

Historisch gezien, gaan Puritanisme en Nadere Reformatie gelijk op. De NR is ontstaan uit het Puritanisme en gaat in hetzelfde spoor als het Puritanisme. Tenminste, dat is de huidige wetenschappelijke consensus (en die is veel breder dan alleen prof. op t Hof + stichting Nadere Reformatie)
Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:47
door vogeltje
Tiberius schreef:memento schreef:Ik zie dat hier (en ook in andere discussies) de Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme op één hoop worden geveegd. Dat is niet juist. De Nadere Reformatoren weken inhoudelijk niet af van de leer der Reformatie, het Gereformeerd Piëtisme deed dit wel.
De stichting Nadere Reformatie, met name dr. Op 't Hof, heeft deze verschillende begrippen inderdaad enige jaren geleden geïntroduceerd om afstand te kunnen nemen van verschillende standpunten van wat men het Gereformeerd Piëtisme is gaan noemen.
In de discussie rondom de openbare geloofsbelijdenis is dit verschil echter niet relevant, omdat iemand als Voetius voluit tot de Nadere Reformatoren wordt gerekend. Daarom kunnen we dat hier wel op één hoop vegen.
Maar Voetius dacht wel weer anders over de tucht van doopleden. Anders dan Koelman bijvoorbeeld.
Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:48
door memento
vogeltje schreef:Tiberius schreef:memento schreef:Ik zie dat hier (en ook in andere discussies) de Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme op één hoop worden geveegd. Dat is niet juist. De Nadere Reformatoren weken inhoudelijk niet af van de leer der Reformatie, het Gereformeerd Piëtisme deed dit wel.
De stichting Nadere Reformatie, met name dr. Op 't Hof, heeft deze verschillende begrippen inderdaad enige jaren geleden geïntroduceerd om afstand te kunnen nemen van verschillende standpunten van wat men het Gereformeerd Piëtisme is gaan noemen.
In de discussie rondom de openbare geloofsbelijdenis is dit verschil echter niet relevant, omdat iemand als Voetius voluit tot de Nadere Reformatoren wordt gerekend. Daarom kunnen we dat hier wel op één hoop vegen.
Maar Voetius dacht wel weer anders over de tucht van doopleden. Anders dan Koelman bijvoorbeeld.
Klopt. De vraag is in hoeverre over dat specifieke onderwerp er ook onder de Reformatoren eenheid was in denken.
Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:50
door Tiberius
vogeltje schreef:Tiberius schreef:memento schreef:Ik zie dat hier (en ook in andere discussies) de Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme op één hoop worden geveegd. Dat is niet juist. De Nadere Reformatoren weken inhoudelijk niet af van de leer der Reformatie, het Gereformeerd Piëtisme deed dit wel.
De stichting Nadere Reformatie, met name dr. Op 't Hof, heeft deze verschillende begrippen inderdaad enige jaren geleden geïntroduceerd om afstand te kunnen nemen van verschillende standpunten van wat men het Gereformeerd Piëtisme is gaan noemen.
In de discussie rondom de openbare geloofsbelijdenis is dit verschil echter niet relevant, omdat iemand als Voetius voluit tot de Nadere Reformatoren wordt gerekend. Daarom kunnen we dat hier wel op één hoop vegen.
Maar Voetius dacht wel weer anders over de tucht van doopleden. Anders dan Koelman bijvoorbeeld.
Dat weet ik wel, maar wat bedoel je daar precies mee in het kader van dit onderwerp? Het verband met het afleggen van de openbare geloofsbelijdenis ontgaat me een beetje.
Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:58
door vogeltje
Dat is waar memento. Maar om op belijdenis doen terug te komen, ik vind het heel mooi wat ds J. Hovius zei ( vond ik op Interent): ‘De Heere vraagt een wáár geloof en de kerk mag niet anders vragen – zij leeft immers niet bij een “historisch” maar bij een echt, levend, een wáár geloof, het zaligmakend geloof’.
Over de belijdenisvragen... Volgens mij heeft geen enkele synode bepaalde vragen voorgeschreven. In 1608 gaf de kerkenraad van Middelburg het bekende Kort Begrip uit, zeer waarschijnlijk door Herman Faukelius geschreven. Achterin werd als aanhangsel geplaatst de belijdenisvragen zoals die in de vluchtelingengemeente in Londen in gebruik waren. Er bleef variatie.
De oude gereformeerden drukten zich veel duidelijker uit dan wij. Ik vind het mooi dat ze niet spraken van ‘aannemen tot lidmaten’, maar van ‘toelating tot het avondmaal’
Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:59
door Afgewezen
memento schreef:4. Focus komt meer en meer te liggen op het innerlijke leven

het ontstaan van het Gereformeerd Piëtisme (ook invloeden vanuit het Duitse Piëtisme)
Met het ontstaan van het Gereformeerd Piëtisme wordt ook de leer van de Reformatie aangepast. Bij de NR zie je dat praktisch niet.
In welk opzicht wordt de leer van de Reformatie volgens jou aangepast?
Re: Belijdenis doen
Geplaatst: 09 apr 2010, 14:01
door memento
Afgewezen schreef:memento schreef:4. Focus komt meer en meer te liggen op het innerlijke leven

het ontstaan van het Gereformeerd Piëtisme (ook invloeden vanuit het Duitse Piëtisme)
Met het ontstaan van het Gereformeerd Piëtisme wordt ook de leer van de Reformatie aangepast. Bij de NR zie je dat praktisch niet.
In welk opzicht wordt de leer van de Reformatie volgens jou aangepast?
Denk bv aan een thema als de zekerheid van het geloof. Je ziet het al beginnen binnen de NR, denk aan Comrie (die volgens SNR bij de NR gerekend moet worden).