Aanvallen op reformatorische gewoonten

albion

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door albion »

Mister schreef:
artistiek schreef:
Luther schreef:
artistiek schreef:Ik ben het met hem eens dat er veelal wordt geklaagd en gezeurd zonder werkelijk werkzaam te zijn aan de troon van Gods genade.
Maar als bevindelijk gereformeerde je beknot voelen in deze samenleving vind ik niet echt vreemd. Dat men bangig is evenmin omdat de kloof tussen de seculiere samenleving en strenge refo's in rap tempo groter wordt.
Ik zal de stelling van ds. Visscher iets scherper formuleren. Het is dus nu mijn stelling:
"Het is één van tweeën: Of je voelt je beknot en je zegt dat ook met zoveel woorden; of je reist naar een beter Vaderland en dan neem je de dingen zoals ze zijn, maar voel je je i.i.g. niet beknot."
Hoe reageer je daar dan op?
Simpel: als je naar het Vaderland reist dan voel je je niet alleen beknot maar dan bén je ook beknot. Om de eenvoudige reden dat je in een groot aantal zaken niet met de seculiere samenleving mee wíl en niet mee kán.
Nee hoor, helemaal niet. Ik ben helemaal niet beknot een groot aantal zaken. Als ik er niet aan mee wil doen, omdat het zonde is, is er geen sprake van een beperking. Dat wil je dat uit liefde doen, niet omdat het moet. Beknotten heeft een negatieve lading, die er hier m.i. niet bij hoort.
Vind ik ook. Hier ben ik het ook mee eens.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther, het één sluit het ander niet uit. Je voelt je beknot en je bent op reis naar een beter Vaderland.

Overigens is het een beetje flauw om je hier in NL al beknot te voelen, terwijl er zoveel landen zijn waar christenen vervolgd en verdrukt worden. Het staat ook in het testament van onze Heere: In de wereld zult gij verdrukking lijden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Luther, het één sluit het ander niet uit. Je voelt je beknot en je bent op reis naar een beter Vaderland.

Overigens is het een beetje flauw om je hier in NL al beknot te voelen, terwijl er zoveel landen zijn waar christenen vervolgd en verdrukt worden. Het staat ook in het testament van onze Heere: In de wereld zult gij verdrukking lijden.
1. Ik heb het bewust wat scherper geformuleerd, want er werd niet op het punt gereageerd dat ik maken wilde.
2. Beknotting heeft een negatieve lading, in de zin dat je half stampvoetend langs de kant staat, dat je niet mee mag doen. Nou, zo'n houding is niet nodig voor een christen.
3. Helemaal met je eens om ook maar 1 seconde te klagen in Nederland.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
artistiek

Bericht door artistiek »

Goed, misschien kan iemand mij een goede omschrijving geven van: beknotting?
albion

Bericht door albion »

artistiek schreef:Goed, misschien kan iemand mij een goede omschrijving geven van: beknotting?
ik weet niet of je dit een goede omschrijving vindt?

Zoonlief voelt zich beknot omdat hij bepaalde dingen (liever uit de kerk blijven zondag, naar zijn bed gaan in de vroege uurtjes, niet naar catechisatie, door de week niet naar de kerk als er een ds is, zorgen dat hij dan in een andere plaats is) verplicht is om te doen en hij ons op zijn pad vindt als hij probeert er onder uit te komen. Dat kan heel gefrustreerd werken.
sela

Bericht door sela »

in onderstaande bewoordingen heb ik er weleens van gehoord:
'Men ziet refo’s als heel serieuze mensen die wat verscholen in de wereld hun gang gaan. Harde werkers, die het materieel goed hebben, maar met een aantal bizarre opvattingen die uit de zeventiende eeuw stammen. Een groep die eigenlijk toch ook een beetje zielig is, omdat ze zich onder de knoet van een domineeselite veel genoegens van het leven laat ontnemen.' Fred van Lieburg, bron
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

maar in deze discussie gaat het toch om een heel andere beknotting? Refo's voelen zich niet beknot door refo's, maar door niet-refo's. Ofwel: de wereld belemmert ons in het uitleven van ons refo-zijn.
jvdg

Bericht door jvdg »

Beknopt wil ik het als volgt zeggen:
Als je mag weten getroost naar het Vaderhuis te reizen, is er geen sprake meer van enige beknotting dan ook door refo's of niet refo's.
De enige beknotting wordt door de Heere Zelf gegeven, edoch, dat is geen last, maar een "beknotting" tot ons behoud en welzijn en tot eer van God.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

artistiek schreef:Goed, misschien kan iemand mij een goede omschrijving geven van: beknotting?
Ik zal het iets uitgebreider omschrijven, want er zijn mensen in dit topic, die denken dat het hier gaat om 'vermeende beknotting' binnen de kring en dat sommige jongeren dat niet prettig vinden. Maar dat wordt in het artikel van ds. Visscher helemaal niet bedoeld.

In het RD stond de uitslag van een onderzoek van de Roosevelt Academy onder een groot aantal mensen uit de Gereformeerde gezindte. Uit dit onderzoek bleek dat mensen uit onze kring zich nogal beknot voelden door de huidige Nederlandse samenleving. Men voelde zich niet meer serieus genomen. Als voorbeelden kun je dan denken aan:
- Waarom mogen we als SGP niet gewoon alleen mannen kandideren op de kieslijst?
- Waarom mogen we onze eigen opvattingen niet hebben over een homosexuele docent met een realtie, namelijk dat we die niet benoemen?
- Waarom moeten onze vrouwen zonodig extreem emanciperen.

Ik citeer even het RD van 3 november jl. (http://www.refdag.nl/artikel/1442921/Re ... tting.html)
RD schreef:Bevindelijk gereformeerden in Nederland ervaren op grote schaal dat de ruimte in het publieke domein voor hun opvattingen steeds kleiner wordt.
Daarbij „spatte de frustratie uit de antwoorden”, aldus opsteller prof. dr. B. M. Oomen van de Roosevelt Academy. „In hun denken over vrouwen en homoseksualiteit, gebaseerd op de Bijbel en niets dan de Bijbel, voelt deze groep zich slecht begrepen en –steeds meer– in het denken beknot”, schrijven de onderzoekers in hun rapport.
Welnu, met dit bericht in het achterhoofd schreef ds. Visscher zijn artikel, namelijk dat hij er een ongemakkelijk gevoel aan overhield, dat men zich in onze kring "beknot" zou voelen. Hij stelde scherp: Eigenlijk is dat een slecht teken, want als we mogen weten dat we reizen naar een beter Vaderland na dit leven, ach, wat kan de seculiere samenleving ons eigenlijk nog maken. Maken ze het je een beetje of erg moeilijk? Niet over klagen, want dat gaat allemaal voorbij.
Ds. Visscher was bang - en ik deel zijn zorg - dat velen helemaal niet op weg zijn naar de hemelstad, en het voor hen wel belangrijk is dat ze zich niet beknot voelen.
Of (kort door de bocht): Mensen die gefrustreerd zijn over hoe ze in deze samenleving behandeld worden, moeten eerst zichzelf maar eens onderzoeken op de vraag: Ben ik eigenlijk wel verzoend met God?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion

Bericht door albion »

Luther schreef:
Welnu, met dit bericht in het achterhoofd schreef ds. Visscher zijn artikel, namelijk dat hij er een ongemakkelijk gevoel aan overhield, dat men zich in onze kring "beknot" zou voelen. Hij stelde scherp: Eigenlijk is dat een slecht teken, want als we mogen weten dat we reizen naar een beter Vaderland na dit leven, ach, wat kan de seculiere samenleving ons eigenlijk nog maken. Maken ze het je een beetje of erg moeilijk? Niet over klagen, want dat gaat allemaal voorbij.
Ds. Visscher was bang - en ik deel zijn zorg - dat velen helemaal niet op weg zijn naar de hemelstad, en het voor hen wel belangrijk is dat ze zich niet beknot voelen.
Of (kort door de bocht): Mensen die gefrustreerd zijn over hoe ze in deze samenleving behandeld worden, moeten eerst zichzelf maar eens onderzoeken op de vraag: Ben ik eigenlijk wel verzoend met God?
Het is zo makkelijk om hierover in Nederland te praten waar het wel moeilijker wordt maar waar we nog volop vrijheid hebben om naar de kerk te gaan, de bijbel te lezen, nog kunnen uitkomen voor ons christelijk geloof. Hoe anders leven ze in Korea, China etc, waar ze daadwerkelijk ondergaan moeten wat het is om te lijden en van hun vrijheid beroofd te worden of gemarteld te worden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

albion schreef:
Luther schreef:
Het is zo makkelijk om hierover in Nederland te praten waar het wel moeilijker wordt maar waar we nog volop vrijheid hebben om naar de kerk te gaan, de bijbel te lezen, nog kunnen uitkomen voor ons christelijk geloof. Hoe anders leven ze in Korea, China etc, waar ze daadwerkelijk ondergaan moeten wat het is om te lijden en van hun vrijheid beroofd te worden of gemarteld te worden.
Precies!
Vandaar dat Visscher dat zo schreef.
artistiek

Bericht door artistiek »

Luther schreef:
Ik zal het iets uitgebreider omschrijven, want er zijn mensen in dit topic, die denken dat het hier gaat om 'vermeende beknotting' binnen de kring en dat sommige jongeren dat niet prettig vinden. Maar dat wordt in het artikel van ds. Visscher helemaal niet bedoeld.

In het RD stond de uitslag van een onderzoek van de Roosevelt Academy onder een groot aantal mensen uit de Gereformeerde gezindte. Uit dit onderzoek bleek dat mensen uit onze kring zich nogal beknot voelden door de huidige Nederlandse samenleving. Men voelde zich niet meer serieus genomen. Als voorbeelden kun je dan denken aan:
- Waarom mogen we als SGP niet gewoon alleen mannen kandideren op de kieslijst?
- Waarom mogen we onze eigen opvattingen niet hebben over een homosexuele docent met een realtie, namelijk dat we die niet benoemen?
- Waarom moeten onze vrouwen zonodig extreem emanciperen.

Ik citeer even het RD van 3 november jl. (http://www.refdag.nl/artikel/1442921/Re ... tting.html)
RD schreef:Bevindelijk gereformeerden in Nederland ervaren op grote schaal dat de ruimte in het publieke domein voor hun opvattingen steeds kleiner wordt.
Daarbij „spatte de frustratie uit de antwoorden”, aldus opsteller prof. dr. B. M. Oomen van de Roosevelt Academy. „In hun denken over vrouwen en homoseksualiteit, gebaseerd op de Bijbel en niets dan de Bijbel, voelt deze groep zich slecht begrepen en –steeds meer– in het denken beknot”, schrijven de onderzoekers in hun rapport.
Het is me een stuk duidelijk nu ja. Alleen denk ik dat we wel zo reëel moeten zijn om te bedenken dat er in dat onderzoek expliciet naar gevraagd werd. Logisch dat men dan vertelt hoe men het ervaart. Dus om dan gelijk te veronderstellen dat voor de ondervraagden secundaire zaken belangrijker zijn dan het lot van hun ziel is misschien wat al te kort door de bocht.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

een post van mij in dit onderwerp werd totaal uit haar verband aangehaald vandaag. Vandaar dat ik hier even de citatie geef: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 05#p373005

zodat je hem in het verband lezen kunt.

En zoals geconstateerd kan worden, wordt niet enig bepaalde situatie gerefereerd....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:een post van mij in dit onderwerp werd totaal uit haar verband aangehaald vandaag. Vandaar dat ik hier even de citatie geef: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 05#p373005

zodat je hem in het verband lezen kunt.

En zoals geconstateerd kan worden, wordt niet enig bepaalde situatie gerefereerd....

:quoi :quoi :quoi zie pb
memento

Bericht door memento »

On topic

Persoonlijke onenigheden kunnen via PB uitgevochten worden. Hierover hoeft dan op het forum ook niet verder gereageerd te worden.

Verder: Mocht iemand menen dat iets tegen de forumregels ingaat, dan beslissen de moderators hier over. Elkaar op het forum de les lezen over de forumregels staan we niet toe.
Gesloten