Re: "Tale Kanaans"
Geplaatst: 25 mei 2018, 19:51
DDD, het ging Eilander en mij niet om de prediking, maar om het zijn in Christus.
Helaas zijn er zo meer. Predikanten die wel het leven aanvankelijk kennen, maar het op dat punt moeten laten liggen. Men gaat dan wel vaak Schriftuurlijk verder, maar het volk dat verder geleid is merkt dat wel op. Ook ds. van Laar moest het bewogen zeggen dat hij niet over Zondag 23 kon preken. Echt bewogen, dat was oprecht. Dat werd gevoeld. Dat dwingt eerder respect af als predikers die het niet durven toegeven, hoewel ze het zelf toch wel weten.Posthoorn schreef:Dat zou heel goed kunnen, ik ben tegenwoordig meer en geneigd om dat ook zo te zien. Dat neemt niet weg dat er in elk geval niet negatief over gedaan moet worden of dat deze als iets overbodigs beschouwd moet worden.DDD schreef:Ach.
Ik denk dat de Heere het wel zo heeft bedoeld. Maar Hij bindt zich ook aan de middelen, en bij een verduisterde prediking komen niet veel mensen zo ver. Als ik de Bijbel goed lees, blijft ondertussen staan dat ieder die de Naam van de Heere aanroept, zalig zal worden.
Deze uitspraak zou regelrecht van ds. G.H. Kersten zelf kunnen komen. Blijft natuurlijk staan dat er wel geloof moet zijn.Dus ik ben dat niet met jou eens. God is oneindig veel genadiger dan dat wij weten of denken. De bewustheid van zijn genade is zeker geen voorwaarde voor zijn genade. God is genadig voor zondaren, nog voordat ze zelf naar hem vragen. Het hangt heus niet van onze eigen bewustheid af of God ons genadig is.Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt, links of rechts. Ik heb wel de indruk dat veel predikanten de bewuste rechtvaardigmaking (nog) niet kennen, maar toch predikant zijn. Maar dan zouden ze er eerlijk voor uit moeten komen dat ze nog iets missen. Zoals ds. Verschuure dus.Dat neemt niet weg dat in de prediking er twee wegen aan de orde zijn, een met en een zonder Christus. Allerlei troostrijke redenen voor de halfgelovigen behoren niet bij een goede preek. En wat dat betreft kan ik instemmen met diegenen die beweren dat er ter linkerzijde in de GG heel wat scherper gesepareerd wordt dan in sommige rechtse gemeenten.
Ds. Verschuure zegt in een preek dat hij zelf de vergeving der zonden niet kent (althans, op dat moment). In het boekje over de genezing van de melaatse. Ik heb het boekje zelf niet in mijn bezit, dus kan helaas geen blz.nr. geven.Wandelende schreef:Huh?Posthoorn schreef:Maar dan zouden ze er eerlijk voor uit moeten komen dat ze nog iets missen. Zoals ds. Verschuure dus.
Ik lees verbazingwekkende dingen.
Begrijp ik goed dat jij zegt dat ds. Verschuure er eerlijk voor uit komt dat hij de zekerheid van de wedergeboorte mist?
Graag incl. bronvermelding, want anders geloof ik niet dat deze ds. hiermee gediend wordt.
Maleachi 1:6 / STV
6 Een zoon zal den vader eren,²⁰ en een knecht zijn heer;²¹ ben Ik dan een Vader, waar is Mijn eer?²² En ben Ik een Heere, waar is Mijn vreze?²³ zegt de HEERE der heirscharen tot u, o priesters,²⁴ verachters Mijns Naams! Maar gij zegt:²⁵ Waarmede verachten wij Uw Naam?²⁶
De Geest van Christus wil niets anders dan Zijn volk als een reine (rechtvaardig) maagd voor Hem stellen. Hoezo is het niet nodig om te weten dat de Heere aan Zijn eer is gekomen/komt in jouw leven?Romeinen 8:9 / STV
9 Doch gijlieden²⁵ zijt niet in het vlees,²⁶ maar in den Geest,²⁷ zo anders de Geest Gods²⁸ in u woont.²⁹ Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft,³⁰ die komt Hem niet toe.³¹
Dia, wat wordt er bedoeld met: Ik zal rein water op u sprengen?Ezechiël 36:24-27 / STV
24 Want Ik zal u uit de heidenen⁴⁴ halen,⁴⁵ en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen. 25 Dan zal Ik rein water op u sprengen,⁴⁶ en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden⁴⁷ en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen. 26 En Ik zal u een nieuw hart geven,⁴⁸ en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. 27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
Dan stel ik voor dat ze, als zondag 23 aan de beurt is, een preek voorlezen van ds. C. Smits. Die vertolkt het geluid van de oudvaders trouwens, zie het citaat hieronder. Hoe kunnen deze predikanten nu gezond bijbels onderwijs geven?-DIA- schreef:Helaas zijn er zo meer. Predikanten die wel het leven aanvankelijk kennen, maar het op dat punt moeten laten liggen. Men gaat dan wel vaak Schriftuurlijk verder, maar het volk dat verder geleid is merkt dat wel op. Ook ds. van Laar moest het bewogen zeggen dat hij niet over Zondag 23 kon preken. Echt bewogen, dat was oprecht. Dat werd gevoeld. Dat dwingt eerder respect af als predikers die het niet durven toegeven, hoewel ze het zelf toch wel weten.Posthoorn schreef:Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt, links of rechts. Ik heb wel de indruk dat veel predikanten de bewuste rechtvaardigmaking (nog) niet kennen, maar toch predikant zijn. Maar dan zouden ze er eerlijk voor uit moeten komen dat ze nog iets missen. Zoals ds. Verschuure dus.
Even om het voor mij helder te krijgen;Posthoorn schreef:Ds. Verschuure zegt in een preek dat hij zelf de vergeving der zonden niet kent (althans, op dat moment). In het boekje over de genezing van de melaatse. Ik heb het boekje zelf niet in mijn bezit, dus kan helaas geen blz.nr. geven.
Dwingt respect af? Is dat in dezelfde trant als "ik ben eerlijk onbekeerd"?-DIA- schreef:Helaas zijn er zo meer. Predikanten die wel het leven aanvankelijk kennen, maar het op dat punt moeten laten liggen. Men gaat dan wel vaak Schriftuurlijk verder, maar het volk dat verder geleid is merkt dat wel op. Ook ds. van Laar moest het bewogen zeggen dat hij niet over Zondag 23 kon preken. Echt bewogen, dat was oprecht. Dat werd gevoeld. Dat dwingt eerder respect af als predikers die het niet durven toegeven, hoewel ze het zelf toch wel weten.
DDD schreef:Je leest niet goed.
Eens met DDD. Hoewel ik er vast van overtuigd ben dat het een onjuiste uitleg is, moet je er niet van gaan maken dat deze predikanten twijfelen of de Heere in hen gewerkt heeft. Dan maak je er een behoorlijke karikatuur van.Bezorgd schreef:DDD schreef:Je leest niet goed.
Ik lees wel goed. Het geloof is rechtvaardigend van aard.
Waar gelooft men dan wel in?
Amen.eilander schreef:Eens met DDD. Hoewel ik er vast van overtuigd ben dat het een onjuiste uitleg is, moet je er niet van gaan maken dat deze predikanten twijfelen of de Heere in hen gewerkt heeft. Dan maak je er een behoorlijke karikatuur van.Bezorgd schreef:DDD schreef:Je leest niet goed.
Ik lees wel goed. Het geloof is rechtvaardigend van aard.
Waar gelooft men dan wel in?
Maar ik geloof inderdaad ook dat zelfs het kleinste geloof rechtvaardigt. En op dat moment ook de zekerheid meebrengt, hoezeer daarna ook bestreden.
Het gaan niet over de vraag of het geloof rechtvaardigend van aard is maar om een nadere verzekering die persoonlijk ondervonden wordt. Niet de zekerheid van het geloof, maar de verzekering daarvan in de gelovige, de verzekering van het gevoel.Bezorgd schreef:Ik lees wel goed. Het geloof is rechtvaardigend van aard.
Waar gelooft men dan wel in?
Dan is toch de uitdrukking dat de zonden nog niet met bewustheid vergeven zijn, wel ongelukkig. Toch?GJdeBruijn schreef:Het gaan niet over de vraag of het geloof rechtvaardigend van aard is maar om een nadere verzekering die persoonlijk ondervonden wordt. Niet de zekerheid van het geloof, maar de verzekering daarvan in de gelovige, de verzekering van het gevoel.Bezorgd schreef:Ik lees wel goed. Het geloof is rechtvaardigend van aard.
Waar gelooft men dan wel in?