Waarom zingen wij zo?
Re: Waarom zingen wij zo?
Omdat ik dit topic pas nu lees heb ik een heel aantal vragen. Die vragen zijn voor mij nooit opgehelderd. Ik hoop niet dat iemand zich aangevallen voelt want dat is niet de bedoeling! Ik begrijp alleen een aantal zaken niet.
Als eerste. Wat was Calvijns reden om alleen Psalmen te laten zingen, terwijl in Efeze 5:19 wordt gesproken over Psalmen, lofzangen en geestelijke liederen. In het NT zijn meerdere van die geestelijke liederen of hymnen aan te duiden. Zie bijv. Fil. 2: 5-11
Als tweede. Waarom worden er in een dienst nooit nieuwe liederen gezongen, terwijl dit in het OT al 7 keer gezegd wordt en blijkbaar in het NT gebruik was.
Als derde. Waarom wordt er nog steeds gebruik gemaakt van de Psalmberijming van 1773? Terwijl deze vol staat van onbijbels verlichtingsdenken. God wordt aangesproken als het Opperwezen en het Alvermogen. Het gaat over het licht der rede en goede zeden. Duidelijk niet erg Bijbelse begrippen.
Kan iemand mij dit uitleggen. Het antwoord het is traditie is voor mij hier niet genoeg. Tradities moeten immers getoetst worden.
Als eerste. Wat was Calvijns reden om alleen Psalmen te laten zingen, terwijl in Efeze 5:19 wordt gesproken over Psalmen, lofzangen en geestelijke liederen. In het NT zijn meerdere van die geestelijke liederen of hymnen aan te duiden. Zie bijv. Fil. 2: 5-11
Als tweede. Waarom worden er in een dienst nooit nieuwe liederen gezongen, terwijl dit in het OT al 7 keer gezegd wordt en blijkbaar in het NT gebruik was.
Als derde. Waarom wordt er nog steeds gebruik gemaakt van de Psalmberijming van 1773? Terwijl deze vol staat van onbijbels verlichtingsdenken. God wordt aangesproken als het Opperwezen en het Alvermogen. Het gaat over het licht der rede en goede zeden. Duidelijk niet erg Bijbelse begrippen.
Kan iemand mij dit uitleggen. Het antwoord het is traditie is voor mij hier niet genoeg. Tradities moeten immers getoetst worden.
Snap ik, maar toch...Joannah schreef:persoonliijk denk ik ook niet dat het veel verschil maakt, maar psalm 139:2 gaat over zitten en staan, niet zitten of staan.Boekenstek schreef:Zitten of staan maakt m.i. niet uit, als maar geldt wat in psalm 139:2 (onberijmd) staat.Joannah schreef:Als er visite komt , ga je toch ook staan?
is wel zo beleefd volgens mij...
bovendien in een heel andere contekst :-)
Betreft zingen ben ik tevreden met wat we zingen, we zingen Datheen vertaling, erg mooie vertaling,
Waarom steeds vragen waarom?
Vernieuwingsdrang?
Vernieuwingsdrang?
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Rf is een forum, een discussieforumJohann schreef:Betreft zingen ben ik tevreden met wat we zingen, we zingen Datheen vertaling, erg mooie vertaling,
Vernieuwingsdrang?

Datheen vertaling??? Nooit van gehoord. Wil je eens een psalmvers quoten?Johann schreef:Betreft zingen ben ik tevreden met wat we zingen, we zingen Datheen vertaling, erg mooie vertaling,
Vernieuwingsdrang?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
De apostelen hadden al grote moeite met de tradities van destijds, menige gemeente verviel al weer snel in oude gewoontes.theoloog schreef:Omdat ik dit topic pas nu lees heb ik een heel aantal vragen. Die vragen zijn voor mij nooit opgehelderd. Ik hoop niet dat iemand zich aangevallen voelt want dat is niet de bedoeling! Ik begrijp alleen een aantal zaken niet.
Bepaalde dagen houden, wetticisme en elkaar achterna lopen ipv van voortdurend op Hem te focussen.mensen zijn schapen, dat is het probleem.we zijn groepsdieren.vandaar de oproep"'ga uit van haar, mijn volk" en "Ik sta aan de deur en ik klop". we moeten daar uitkomen, is de opdracht.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Ja ik heb nogal last van vernieuwingsdrangJohann schreef:Betreft zingen ben ik tevreden met wat we zingen, we zingen Datheen vertaling, erg mooie vertaling,
Vernieuwingsdrang?

Wat betreft de berijming van Datheen. Het is niet te zingen, maar 't is natuurlijk echt veel beter dan die van 1773 qua inhoud!
Voor Albion:
Stukje Ps. 42:1
't Heigend hert van dorst bevangen.
Dat versche water begeert.
Alzo dorst mijn ziel ook zeere.
Naar u mijn God hoog geeerht.
Ik kan het natuurlijk voor een groot gedeelte met je eens zijn. Overigens zijn mensen geen dieren, maar worden ze vergeleken met dieren. En dan ook nog inderdaad met de meest domme en eigenwijze dieren die er zijn: schapen.Joannah schreef:De apostelen hadden al grote moeite met de tradities van destijds, menige gemeente verviel al weer snel in oude gewoontes.theoloog schreef:Omdat ik dit topic pas nu lees heb ik een heel aantal vragen. Die vragen zijn voor mij nooit opgehelderd. Ik hoop niet dat iemand zich aangevallen voelt want dat is niet de bedoeling! Ik begrijp alleen een aantal zaken niet.
Bepaalde dagen houden, wetticisme en elkaar achterna lopen ipv van voortdurend op Hem te focussen.mensen zijn schapen, dat is het probleem.we zijn groepsdieren.vandaar de oproep"'ga uit van haar, mijn volk" en "Ik sta aan de deur en ik klop". we moeten daar uitkomen, is de opdracht.
Toch zou ik graag van iemand die er meer van weet inhoudelijk op mijn vragen antwoord krijgen. Er moeten toch redenen zijn waarom deze tradities zo zijn gegroeid.
ik had groepsdieren tussen aanhalingstekens moeten zetten :-)theoloog schreef:Ik kan het natuurlijk voor een groot gedeelte met je eens zijn. Overigens zijn mensen geen dieren, maar worden ze vergeleken met dieren. En dan ook nog inderdaad met de meest domme en eigenwijze dieren die er zijn: schapen.Joannah schreef:De apostelen hadden al grote moeite met de tradities van destijds, menige gemeente verviel al weer snel in oude gewoontes.theoloog schreef:Omdat ik dit topic pas nu lees heb ik een heel aantal vragen. Die vragen zijn voor mij nooit opgehelderd. Ik hoop niet dat iemand zich aangevallen voelt want dat is niet de bedoeling! Ik begrijp alleen een aantal zaken niet.
Toch zou ik graag van iemand die er meer van weet inhoudelijk op mijn vragen antwoord krijgen. Er moeten toch redenen zijn waarom deze tradities zo zijn gegroeid.
maar schapen eigenwijs?
Ik dacht juist heel erg volgzaam..
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Calvijn was een bruggenbouwer.
Hij had te maken met 2 verschillende opvattingen:
Luther wilde zingen in de kerk
Zwingli had niet veel op met zingen in de samenkomsten.
Calvijn kwam met een brug: zingen, Luther, jazker, dat doen we. Alleen psalmen, Zwingli, daar kun je toch niet tegen zijn?
Calvijn kwam met een brug: zingen, Luther, jazker, dat doen we. Alleen psalmen, Zwingli, daar kun je toch niet tegen zijn?
Je zou eens met een boer moeten praten waarvan de ooien voor het eerst moeten lammeren ......... of die zo volgzaam zijn.Joannah schreef:ik had groepsdieren tussen aanhalingstekens moeten zetten :-)
maar schapen eigenwijs?
Ik dacht juist heel erg volgzaam..
Ok dat was voor Calvijn natuurlijk een goed argument. Blijven overigens de andere twee nog onbeantwoord. En misschien moet er ook herbezinning plaatsvinden op de situatie van nu. Niemand is immers meer tegen zingen in samenkomsten.refo schreef:Calvijn was een bruggenbouwer.
tja...ik zie liever een gemeente vol schapen dan bokkenJoannah schreef:grappig , laat weer duidelijk zien, waarom we met een kudde schaapjes worden vergeleken.helma schreef:Met Kerst werd bij ons Ere zij God opgegeven
Ik dacht: nu zou ik wel graag staande zingen (maar ja, je gaat ook niet als eerste staan, zo bleu ben ik dan ook wel weer)
Ik zag vanuit mijn ooghoek een jonge (Huis)knul gaan staan en vervolgens ging de hele gemeente staan.

-
@Theoloog: Eén van de redenen waarom er in veel kerken uit de gereformeerde gezindte 'alleen maar' psalmen worden gezongen, heeft te maken met het feit dat de psalmen (onberijmd) letterlijk uit de Bijbel komen. De Gereformeerde Bond verwoordt het op haar website als volgt: 'De kerkdiensten zijn gekenmerkt door een sobere liturgie, met gebruik van de psalmen. Wat dit laatste betreft is het motief dat graag rechtstreeks uit de Schrift gezongen wordt.' (www.gereformeerdebond.nl)
Hier beneden is het niet.
- MarthaMartha
bij ons wel hoor, eerste zondag na koninginnedag....Joannah schreef:het wilhelmus wordt toch nooit in een kerk gezongen?Willem schreef:Het enige waar ik me altijd over heb verbaasd is dat alle psalmen in rechtse kerken zittend worden gezongen, behalve als het Wilhelmus eens een keer, of het Lutherlied werd gezongen. Dat wordt dan weer staande gedaanOok als er mensen toegezongen moeten worden, dat gebeurd staande
![]()
Het lijkt me dat dit omgedraaid moet worden.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!