Wist je dat ...[6]

Daphne

Bericht door Daphne »

Hendrikus schreef:
Jo-Ann schreef:Kaw wilde er een paar op de kast hebben... 8) :wink:
Hij had zeker een vrije dag :idea:
Hoe zou 't trouwens met Marnix gaan?
Weet jij dat misschien?
My dear... :shock:
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Met Marnix gaat het prima in zoverre ik met hem contact heb.
judith

Bericht door judith »

Kaw schreef:Met Marnix gaat het prima in zoverre ik met hem contact heb.
fijn
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

http://www.nd.nl/document.aspx?document ... &id=106450

Meest gebruikte jongensnamen komen uit de Bijbel
door onze redacteur Daniël Gillissen
Jongensnamen die zijn afgeleid uit de Bijbel, staan al een aantal jaren steevast in de top tien van meest gebruikte kindernamen. Museum Catharijneconvent wil ouders duidelijk maken dat de voornaam van hun kind veel te maken kan hebben met zogeheten heiligen.
UTRECHT – Elke ouder in blijde verwachting staat er weer voor: het bedenken van een leuke naam voor het ongeboren kind. Voor wie de regels van het vernoemen aanhangt, is het al gauw een uitgemaakte zaak. Op z’n hoogst wordt gediscussieerd over de roepnaam waar zoon of dochter naar gaat luisteren. Andere ouders laten zich inspireren door hun favoriete popster, lievelingsacteur of stervoetballer.
Opvallend is dat in de rij van populairste jongensnamen in 2007 acht van de tien terug te voeren zijn op namen uit de Bijbel, zo blijkt uit de statistieken van de Sociale Verzekeringsbank, die onder meer de kinderbijslag verstrekt. Bij meisjes ligt dat aantal lager. Drie namen zijn rechtstreeks op de Bijbel terug te voeren: Eva, Anna (Hanna) en Lisa (Elisabeth).

Vrijwel alle namen, zowel die van jongens als van meisjes, blijken te verbinden met dagheiligen, heiligen die in de rooms-katholieke traditie zijn verbonden met een bepaalde datum. Wie het nieuwe boek Weet hoe je heet! erbij pakt, ziet dat acht van de tien populairste jongensnamen terug te voeren zijn op dagheiligen. Datzelfde geldt voor negen van de tien meisjesnamen.
De eerste heiligen waren martelaren. Tegenwoordig kan de Rooms-Katholieke Kerk iemand ook heilig verklaren als hij of zij een onberispelijk leven heeft geleid en als er twee onverklaarbare gebeurtenissen aan hem of haar toe te schrijven zijn – wonderen dus.

Weten alle ouders de herkomst en de betekenis van de naam die ze voor hun kleine hebben uitgekozen? Directeur Guus van Hout van het Museum Catharijneconvent betwijfelt dat. Zijn ouders in elk geval niet, schrijft hij in het voorwoord van Weet hoe je heet!

Met de index van namen achterin het boek kan een eventuele relatie met heiligennamen snel worden gelegd. In het boek zelf staat bij elke datum de naam van de dagheilige, de betekenis van de naam en een korte beschrijving van het leven van de heilige. Het museum hoopt zo op meer aandacht voor de permanente tentoonstelling Feest! Weet wat je viert.
Omdat in het boek de kalender wordt gevolgd met bijbehorende heiligen, zijn niet alle Bijbelse namen terug te vinden. Zo komt Sem, de populairste jongensnaam, niet voor in het boek.
Als een naam niet van een heilige is afgeleid, kan in het boek nog altijd worden opgezocht van welke heilige jouw verjaardag de naamdag is. De Rooms-Katholieke Kerk heeft heiligen veelal verbonden aan hun sterfdag – hun geboortedag in de hemel. Alleen wie op 29 februari of 21 december jarig is, heeft pech. Deze dagen hebben nu net geen heilige.

Naar aanleiding van: Weet hoe je heet! 365 namen en heiligen, Uitg. Waanders Zwolle, 216 blz., € 19,95.

Top tien van populairste namen
De tien populairste jongens- en meisjes–namen van 2007 volgens cijfers van de Sociale Verzekeringsbank, aangevuld met hun dagheilige(n), betekenis van de naam en de heilige waarmee Museum Catharijneconvent de naam verbindt.
Jongensnamen
 1. Sem – niet in boek – roep of naam: de oudste zoon van Noach.
 2. Tim – 26 januari, Timotheus – ere zij God: leerling van de apostel Paulus
 3. Daan – 21 juli, Daniël – God is mijn rechter: profeet, werkzaam aan het hof van onder meer koning Nebukadnesar
 4. Ruben – 4 augustus, Ruben – zie een zoon: oudste zoon van Jakob en Lea
 5. Thomas – 3 juli, Tomas (en 28 januari, Thomas van Aquino en 22 juni, Thomas More) – tweeling: discipel van Jezus
 6. Jesse – 4 november, Jesse – man: Jesse komt van het Hebreeuwse woord Isaï, vader van David
 7. Milan – niet in boek – geliefd: een Slavische naam die populair is op de Balkan
 8. Thijs – 14 mei, Mattias – geschenk van God: apostel, vervanger van Judas
 9. Lucas – 18 oktober, Lucas – afkomstig uit Lucanië: discipel van Jezus
10. Stijn – 28 augustus, Augustinus (en 27 mei, Augustinus van Canterbury) – de verhevene: kerkvader en bisschop van Hippo

Meisjesnamen
 1.Sanne – 19 december, Susanna van Babylon – lelie: volgens het apocriefe boek Toevoegingen aan Daniël een knappe vrouw die werd verleid maar daar niet aan toe gaf.
 2. Lotte – 4 november, Carolus Borromeus (en 12 augustus, Karl Leisner) – vrije man: kardinaal en aartsbisschop van Milaan
 3. Julia – 22 mei, Julia van Corsica (en 16 februari, Juliana van Nicomedie; 6 april, Juliana van Luik en 8 april, Julia Billiart) – de jeugdige: meisje dat door vandalen wordt geroofd en gekruisigd omdat ze geen heidense goden wil vereren
 4. Sophie – 7 juni, Sophia de Soubrian (en 1 augustus, Sophia van Rome) – wijsheid: oprichtster kloostergemeenschap, praat met God via dromen
 5. Lieke – 2 oktober, engelbewaarders – boodschapper van God: beschermengelen: boodschappers tussen God en mens
 6. Emma – 27 juni, Emma van Gurk – groot of geweldig: rijke weduwe die kloosters laat bouwen
 7. Anna – 26 juli, Joachim en Anna – de lieflijke: de moeder van Maria, oma van Jezus, Griekse versie van de Hebreeuwse naam Hanna
 8. Eva – 24 december, Adam en Eva – de leven gevende: eerste vrouw op aarde
 9. Lisa – niet in boek – God is mijn eed of God is degene bij wie ik zweer: afkomstig van Elisabeth
10. Fleur – 5 oktober, Flora van Beaulieu – liefelijk of innemend: buitenbeentje in het klooster
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
vandendijk

Bericht door vandendijk »

Lassie schreef:...ik geen zin heb om te werken!
...ik me behoorlijk beroerd voel! :|
Ik voel me ook een beetje beroerd. Tist er ook weer voor!
Ik gelukkig vandaag niet hoef te werken!
mens

Bericht door mens »

vandendijk schreef:
Jullie zien best een beetje pips :mrgreen:

Beterschap in ieder geval :D
vandendijk

mens schreef:
vandendijk schreef:

Hoe zie je dat :?: :?:
mens

Bericht door mens »

vandendijk schreef:
mens schreef:
vandendijk schreef:

Hoe zie je dat :?: :?:[/

:shock: :shock: :shock:
Rens

Bericht door Rens »

mens schreef:
vandendijk schreef:
mens schreef:
vandendijk schreef: Ik voel me ook een beetje beroerd. Tist er ook weer voor!

Hoe zie je dat :?: :?:[/

:shock: :shock: :shock:
omdat je geen avatar hebt staan, en dat vlak dus erg witjes is.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
vandendijk

Dat erwtensoep weer ouderwets lekker gesmaakt heeft met dit weer :o
albion

Bericht door albion »

vandendijk schreef:Dat erwtensoep weer ouderwets lekker gesmaakt heeft met dit weer :o
't zal de erwtensoep wel zijn dat je je een beetje beroerd voelt :wink:
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
vandendijk

albion schreef:
vandendijk schreef:Dat erwtensoep weer ouderwets lekker gesmaakt heeft met dit weer :o
't zal de erwtensoep wel zijn dat je je een beetje beroerd voelt :wink:
Dat was ik al lang voor dat die erwtensoep heb gegeten!
Vincent

Bericht door Vincent »

He bah. Ik vind erwtensoep vies. Vooral dat vlees wat erin zit, als vegetariër gruwel ik daarvan.
vandendijk

Vincent schreef:
He bah. Ik vind erwtensoep vies. Vooral dat vlees wat erin zit, als vegetariër gruwel ik daarvan.
Je kunt het wat mij betreft ook zonder vlees eten! Kijk dan es naar m'n topic over het broeikasprobleem :!: :mrgreen:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Vincent schreef:
Gruwel jij van zo'n heerlijk, sappig stuk HEMA rookworst (made by Unox) in je soep?? :shock:
Gesloten