Nee, dat kan ik niet. Ik heb geen enkele reden waarom kinderen van gelovigen niet het zegel van de gerechtigheid des geloofs zouden ontvangen. Zie Rom. 4:11. Zowel besnijdenis als doop zijn het zegel van de gerechtigheid uit het geloof.Arja schreef: ↑Vandaag, 09:03Kunt je dan één nieuwtestamentische tekst noemen waarin iemand op grond van geboorte als lid van het nieuwe verbond wordt aangeduid, los van persoonlijk geloof?Refojongere schreef: ↑Gisteren, 23:01Beide volgens mij.Arja schreef: ↑Gisteren, 22:20Definieert het Nieuwe Testament ‘verbonds-nageslacht’ biologisch of christologisch?Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:00
Het wil er bij mij niet in dat het verbond met Abraham met dezelfde geestelijke beloften als het nieuwe verbond opeens de kinderen van gelovigen zou uitsluiten. De kern van beide verbonden is: "Ik ben uw God". In de oude bedeling kennelijk met de kinderen, in de nieuwe, rijkere, helderdere bedeling dan zonder?
In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin
-
Refojongere
Re: In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin
Romeinen 4:11 zegt dat de besnijdenis voor Abraham een zegel was van de gerechtigheid die hij reeds door geloof had ontvangen. De volgorde is daar: geloof eerst, daarna het teken. Paulus gebruikt dat om te laten zien dat rechtvaardiging niet van het teken afhangt.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 17:53Nee, dat kan ik niet. Ik heb geen enkele reden waarom kinderen van gelovigen niet het zegel van de gerechtigheid des geloofs zouden ontvangen. Zie Rom. 4:11. Zowel besnijdenis als doop zijn het zegel van de gerechtigheid uit het geloof.Arja schreef: ↑Vandaag, 09:03Kunt je dan één nieuwtestamentische tekst noemen waarin iemand op grond van geboorte als lid van het nieuwe verbond wordt aangeduid, los van persoonlijk geloof?
Mijn vraag was of het Nieuwe Testament iemand op grond van geboorte lid van het nieuwe verbond noemt.
Romeinen 4 gaat over de rechtvaardiging van Abraham, niet over geboorte binnen het nieuwe verbond.
Het nieuwe verbond is ingegaan bij Genesis 3
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Refojongere
Romeinen 4 gaat over de rechtvaardiging door het geloof. Maar ook over de betekenis van de besnijdenis/het verbondsteken. Waarom zouden de kinderen onder het OT het zegel van de rechtvaardigheid van het geloof krijgen? Leg mij dat eerst uit.Arja schreef: ↑Vandaag, 18:01Romeinen 4:11 zegt dat de besnijdenis voor Abraham een zegel was van de gerechtigheid die hij reeds door geloof had ontvangen. De volgorde is daar: geloof eerst, daarna het teken. Paulus gebruikt dat om te laten zien dat rechtvaardiging niet van het teken afhangt.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 17:53Nee, dat kan ik niet. Ik heb geen enkele reden waarom kinderen van gelovigen niet het zegel van de gerechtigheid des geloofs zouden ontvangen. Zie Rom. 4:11. Zowel besnijdenis als doop zijn het zegel van de gerechtigheid uit het geloof.
Mijn vraag was of het Nieuwe Testament iemand op grond van geboorte lid van het nieuwe verbond noemt.
Romeinen 4 gaat over de rechtvaardiging van Abraham, niet over geboorte binnen het nieuwe verbond.
-
Refojongere
Bedeling is toch wat anders dan verbond?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Romeinen 4 laat inderdaad zien dat de besnijdenis een zegel was van de gerechtigheid die Abraham reeds door geloof had ontvangen. Paulus legt daar de nadruk op de volgorde: geloof eerst, daarna het teken. Mijn vraag ging echter niet over waarom het verbond onder het Oude Testament ook het natuurlijke nageslacht omvatte. Dàt kinderen onder het Oude Testament het teken ontvingen, neem ik mee als gegeven. Maar Romeinen 4 legt niet uit waarom zij het ontvingen; het heeft een ander thema. Het gebruikt Abraham om te laten zien dat gerechtigheid uit geloof is, los van het teken.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 19:33Romeinen 4 gaat over de rechtvaardiging door het geloof. Maar ook over de betekenis van de besnijdenis/het verbondsteken. Waarom zouden de kinderen onder het OT het zegel van de rechtvaardigheid van het geloof krijgen? Leg mij dat eerst uit.Arja schreef: ↑Vandaag, 18:01Romeinen 4:11 zegt dat de besnijdenis voor Abraham een zegel was van de gerechtigheid die hij reeds door geloof had ontvangen. De volgorde is daar: geloof eerst, daarna het teken. Paulus gebruikt dat om te laten zien dat rechtvaardiging niet van het teken afhangt.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 17:53Nee, dat kan ik niet. Ik heb geen enkele reden waarom kinderen van gelovigen niet het zegel van de gerechtigheid des geloofs zouden ontvangen. Zie Rom. 4:11. Zowel besnijdenis als doop zijn het zegel van de gerechtigheid uit het geloof.
Mijn vraag is hoe het Nieuwe Testament het nieuwe verbond zelf tekent. Hebreeën 8 citeert Jeremia 31 en beschrijft het nieuwe verbond als gekenmerkt door innerlijke kennis van God en vergeving van zonden. Daarom probeer ik te begrijpen waar het Nieuwe Testament iemand op grond van geboorte als lid van dát nieuwe verbond aanduidt.
@Arja, kan 1 Korinthe 7 vers 14 hier geen helderheid verschaffen? Als één van de ouders in het verbond is, dan zijn de kinderen heilig. En zegt Voetius: omdat ze heilig genoemd worden hebben ze de Heilige Geest, want zonder de Heilige Geest kunnen ze niet heilig zijn. En ik wijs ook op Hand2:39: Want u komt de belofte toe en uw kinderen enz.Arja schreef: ↑52 minuten geledenRomeinen 4 laat inderdaad zien dat de besnijdenis een zegel was van de gerechtigheid die Abraham reeds door geloof had ontvangen. Paulus legt daar de nadruk op de volgorde: geloof eerst, daarna het teken. Mijn vraag ging echter niet over waarom het verbond onder het Oude Testament ook het natuurlijke nageslacht omvatte. Dat neem ik als gegeven vanuit Genesis 17. Mijn vraag is hoe het Nieuwe Testament het nieuwe verbond zelf tekent.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 19:33Romeinen 4 gaat over de rechtvaardiging door het geloof. Maar ook over de betekenis van de besnijdenis/het verbondsteken. Waarom zouden de kinderen onder het OT het zegel van de rechtvaardigheid van het geloof krijgen? Leg mij dat eerst uit.Arja schreef: ↑Vandaag, 18:01Romeinen 4:11 zegt dat de besnijdenis voor Abraham een zegel was van de gerechtigheid die hij reeds door geloof had ontvangen. De volgorde is daar: geloof eerst, daarna het teken. Paulus gebruikt dat om te laten zien dat rechtvaardiging niet van het teken afhangt.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 17:53
Nee, dat kan ik niet. Ik heb geen enkele reden waarom kinderen van gelovigen niet het zegel van de gerechtigheid des geloofs zouden ontvangen. Zie Rom. 4:11. Zowel besnijdenis als doop zijn het zegel van de gerechtigheid uit het geloof.
Hebreeën 8 citeert Jeremia 31 en beschrijft het nieuwe verbond als gekenmerkt door innerlijke kennis van God en vergeving van zonden. Daarom probeer ik te begrijpen waar het Nieuwe Testament iemand op grond van geboorte als lid van dát nieuwe verbond aanduidt.
De belofte van het nieuwe verbond dus, omdat Christus Zijn bloed had gestort. Naar mijn beste weten staat nergens in het NT expliciet dat iemand op grond van geboorte als lid van het nieuwe verbond wordt aangeduid. We mogen het afleiden uit andere schriftgegevens.