Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Tiberius
Administrator

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

GGotK schreef:
Tiberius schreef:Zie eerdere postings.
In alle opzichten dus te makkelijk.
Precies. En ik kan me voorstellen dat mensen dan in rijen van 4 vertrekken, wat toen ook daadwerkelijk gebeurd is.
GGotK

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:
GGotK schreef:
Precies. En ik kan me voorstellen dat mensen dan in rijen van 4 vertrekken, wat toen ook daadwerkelijk gebeurd is.
De meningen zijn hierover verdeeld zoals je wellicht weet, maar over het algemeen denk ik dat het toezien op de prediking binnen de GG zeker niet minder streng is en ook niet minder functioneert tov andere kerkverbanden.
Refiosi

Bericht door Refiosi »

Mistig schreef:Ik herken wat Bezorgd schrijft, ook al heb ik de stap tot het verlaten van de gemeente nooit genomen. Het is echt ingewikkeld om te blijven op sommige momenten. Tegelijkertijd is het juist dan belangrijk dat een kerkenraad de volle breedte van de gemeente vertegenwoordigd. Ik voel me gehoord door ambtsdragers en dat heeft me altijd geholpen lid te blijven van onze plaatselijke gemeente.
Als we dan willen leren van wel of niet vertrekken dan zouden we hiervan kunnen leren. Hoe komt het dat je je gehoord voelde door ambtsdragers? Wat hielp daarin mee om lid te blijven?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GGotK schreef:
Tiberius schreef:
GGotK schreef:
De meningen zijn hierover verdeeld zoals je wellicht weet, maar over het algemeen denk ik dat het toezien op de prediking binnen de GG zeker niet minder streng is en ook niet minder functioneert tov andere kerkverbanden.
Ik laat het hierbij, omdat het (deels) vertrouwelijk is, maar ik heb minimaal 4 andere voorbeelden.

Bovendien is dat niet de pointe van mijn vorige bericht, dat was alleen maar om de opmerking van Herman te nuanceren, als zou ik ook geconstateerd hebben dat tucht richting kerkenraadsleden in de GG niet functioneert. Daar heb ik namelijk geen ervaring mee.
deschpin

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door deschpin »

Tom schreef: wat gaat er fout binnen de GG dat het ledental opeens zo breed daalt? En heeft corona hier nog een rol in gespeeld? Hoe denken jullie hier over?
Afgelopen 25 jaar kon het hoge geboortecijfer het verloop van volwassen leden camoufleren, nu aangroei van kinderen afneemt door minder kinderen per gezin en minder gezinnen zie je de groei afvlakken of kenteren naar krimp.
Ik zou het dus op demografische ontwikkeling gooien.

HHK vergemakkelijkt de overstap ook nog eens in mijn ogen. Hier lokaal zie ik gergem overstappen naar HHK waardoor vervolgens de oorspronkelijk hervormd opgegroeide jonge gezinnen weer terugkomen naar de Hervormde gemeente.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

deschpin schreef:
Tom schreef: wat gaat er fout binnen de GG dat het ledental opeens zo breed daalt? En heeft corona hier nog een rol in gespeeld? Hoe denken jullie hier over?
Afgelopen 25 jaar kon het hoge geboortecijfer het verloop van volwassen leden camoufleren, nu aangroei van kinderen afneemt door minder kinderen per gezin en minder gezinnen zie je de groei afvlakken of kenteren naar krimp.

HHK vergemakkelijkt de overstap ook nog eens in mijn ogen. Hier lokaal zie ik gergem overstappen naar HHK waardoor vervolgens de oorspronkelijk hervormd opgegroeide jonge gezinnen weer terugkomen naar de Hervormde gemeente.
O, dat is gek want er wordt vaak gesuggereerd dat een kerk vooral ''lichter'' wordt naarmate er veel GG'ers lid worden.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Geytenbeekje schreef:[
O, dat is gek want er wordt vaak gesuggereerd dat een kerk vooral ''lichter'' wordt naarmate er veel GG'ers lid worden.
Naar mijn idee is dat nu het grote verschil met 15 a 20 jaar terug.
Toen vertrok men vaak vanwege de regels. (TV bezit, hoed, sport etc etc)
De laatste jaren zijn het vooral betrokken kerkleden, jonge gezinnen, die vertrekken vanwege redenen hier al eerder genoemd, maar die geen enkele moeite hadden met bepaalde gebruiken en tradities. Dus qua levensstijl ook niet veranderen in de nieuwe gemeente. En dat kan soms weer wat vervreemding oproepen bij de oorspronkelijke leden.
Het is soms ingewikkeld geworden. ;)
deschpin

Bericht door deschpin »

Geytenbeekje schreef:
deschpin schreef:

Lokaal zal dat wel kunnen verschillen(ook hhk kent inmiddels diverse schakeringen begrijp ik), daarnaast heeft iedere kerk/gemeente toch wel een specifieke sfeer/cultuur en die neemt men ongemerkt toch wel mee.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin

Bericht door deschpin »

Bezorgd schreef:

of gemaakt :banghead
TSD

Bericht door TSD »

Bezorgd schreef:
De laatste jaren zijn het vooral betrokken kerkleden, jonge gezinnen, die vertrekken vanwege redenen hier al eerder genoemd, maar die geen enkele moeite hadden met bepaalde gebruiken en tradities. Dus qua levensstijl ook niet veranderen in de nieuwe gemeente. En dat kan soms weer wat vervreemding oproepen bij de oorspronkelijke leden.
In mijn omgeving zie ik toch echt nog veel het 1e. Overstappers (m.n. naar HHK) veranderen in levenstijl, die vaak al wat meer subtiel ingezet was voor de overstap en zich versterkt daarna.

En ja, dan wordt wel de prediking vaak ook genoemd als argument, maar mijn wenkbrauwen fronsen dan wel als je na enige tijd ziet dat uiterlijkheden rap veranderen en dan bedoel ik niet in goede zin.

Ik sluit niet uit dat plaatselijk kan afwijken van landelijk, ik herken namelijk de punten van Herman gelukkig niet zo. Niet dat helemaal geen beeld heb bij die punten of nooit een preek gehoord heb waar je 1 of meerdere van die elementen op zou kunnen plakken, maar dat het evenwicht in algemene zin mist, nee eigenlijk niet.
GGotK

Bericht door GGotK »

Vertrekken er in de GG's waar wel predikanten staan/komen die qua prediking meer 'aansluiting' hebben bij de HHK veel minder/geen leden naar de HHK?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GGotK schreef:Vertrekken er in de GG's waar wel predikanten staan/komen die qua prediking meer 'aansluiting' hebben bij de HHK veel minder/geen leden naar de HHK?
Wellicht dat er dan mensen vertrekken naar (O)GGiN
Ararat

Bericht door Ararat »

GGotK schreef:
Tiberius schreef:
GGotK schreef:
Hoe functioneert het toezien op de prediking in de GG in de praktijk?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef:Hoe functioneert het toezien op de prediking in de GG in de praktijk?
Als het goed is hetzelfde als bij andere Reformatorische kerken. Namelijk door de ouderlingen.
Deze uiteenzetting, gebaseerd op de Schrift, leert ons dat het ouderlingambt de volgende taken omvat.
(...)
Ten derde: opzicht uitoefenen over leer en levenswandel van de dienaren van het Woord. Immers, alles dient erop gericht te zijn dat de kerk wordt opgebouwd en de valse leer geweerd, zoals we lezen in Handelingen. De apostel dringt er daar op aan waakzaam te zijn met het oog op wolven die de schaapskooi van Christus kunnen binnendringen. Om dit te kunnen doen rust op de ouderlingen de verplichting Gods Woord ijverig te onderzoeken en zich te oefenen in de overdenking van de geheimenissen van het geloof.
Bron: bevestigingsformulier diakenen en ouderingen

Ik zie in het boekje "Dienen in het ambt" (dat uit de kring van de Gereformeerde Gemeenten komt) er echter geen apart hoofdstuk over. Hoe dat praktisch vorm krijgt, zal waarschijnlijk per gemeente verschillend zijn, maar als het goed is is het wel iets wat eens in de zoveel tijd aan de orde komt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ararat

Bericht door Ararat »

TSD schreef:
Bezorgd schreef:
In mijn omgeving zie ik toch echt nog veel het 1e. Overstappers (m.n. naar HHK) veranderen in levenstijl, die vaak al wat meer subtiel ingezet was voor de overstap en zich versterkt daarna.

En ja, dan wordt wel de prediking vaak ook genoemd als argument, maar mijn wenkbrauwen fronsen dan wel als je na enige tijd ziet dat uiterlijkheden rap veranderen en dan bedoel ik niet in goede zin.

Ik sluit niet uit dat plaatselijk kan afwijken van landelijk, ik herken namelijk de punten van Herman gelukkig niet zo. Niet dat helemaal geen beeld heb bij die punten of nooit een preek gehoord heb waar je 1 of meerdere van die elementen op zou kunnen plakken, maar dat het evenwicht in algemene zin mist, nee eigenlijk niet.
Verandering in levensstijl is volgens mij meer sociologisch te verklaren dan geestelijk. In elke gemeente is een zekere mores aangaande uiterlijke zaken. Als men overgaat naar een andere gemeente is de kans aanwezig dat men aansluit bij de nieuwe mores, of als daar meer ontspannenheid is als het gaat om levensstijl en men zich ahw 'bevrijd' voelt doet men wat al langere tijd al sluimerde (en bijvoorbeeld wel op vakantie werd gedaan :) )
In je 2e door mij gemarkeerde zin meen ik te lezen dat je hier iets van vindt. Geen probleem natuurlijk, maar bedenk: het zijn niet de hoofdzaken.
Plaats reactie