Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Van mijn vader wel begrepen dat vroeger de fles en kleine glaasjes op tafel werden gezet na de kerkenraad vergadering.
-
En de sigaren
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
- J.C. Philpot
Ik herinner me dat dat 25 jaar geleden bij ons thuis ook zo ging op huisbezoek (sigaar, jenevertje).
Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat dat allemaal nog kon. Het had wel wat, die sfeer.
Al ben ik ivm de gezondheidsrisico's wel tegen roken.
Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat dat allemaal nog kon. Het had wel wat, die sfeer.
Al ben ik ivm de gezondheidsrisico's wel tegen roken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Idd. Viel me op dat je ds. Zwerus bijna niet ziet op een foto zonder sigaret of sigaar. Hij is ook overleden aan longkanker. Dat geldt ook voor de pianist Geza Anda.
Ds. waar ik rond het jaar 2000 catechisatie van had trok zich voor/na een catechisatie altijd terug in de consistorie. Ik dacht dat dat was om zich d.m.v. gebed voor te bereiden op de volgende groep. Was wel een deceptie toen ik er achter kwam dat het was om daar een sigaret op te steken.
Ds. waar ik rond het jaar 2000 catechisatie van had trok zich voor/na een catechisatie altijd terug in de consistorie. Ik dacht dat dat was om zich d.m.v. gebed voor te bereiden op de volgende groep. Was wel een deceptie toen ik er achter kwam dat het was om daar een sigaret op te steken.
-
Als m'n moeder (ook zo'n 25 jaar terug) vroeg tijdens het huisbezoek: willen jullie nog wat drinken, toen was het antwoord:J.C. Philpot schreef:Ik herinner me dat dat 25 jaar geleden bij ons thuis ook zo ging op huisbezoek (sigaar, jenevertje).
we eindigen eerst en daarna doen we een borreltje.
Niks mis mee!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
- Johann Gottfried Walther
Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden. Rom13v14.
Roken en overmatig drinken blijven een zonde voor veel christenen in de Westerse wereld die ook veelal als niet zo ernstig gezien wordt.
Roken en overmatig drinken blijven een zonde voor veel christenen in de Westerse wereld die ook veelal als niet zo ernstig gezien wordt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Deze mevrouw worstelde elke keer met een schuldgevoel als ze weer een sigaret opstak: https://youtu.be/1dv-lDa4zioJohann Gottfried Walther schreef:Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden. Rom13v14.
Steeds weer het gevoel dat je iets doet wat niet goed is en dat je weer faalt.
Wat mij betreft juist een hele vooruitgang dat roken steeds meer een taboe wordt. En hoeven we echt niet weemoedig te zijn over de tijd dat dit nog heel normaal was en mocht in de consistorie of tijdens huisbezoek, etc.
-
- Verbannen
Er zijn nu 9 gemeenten die nog een tweede beroep hebben uitgebracht op kand. Beens, na eerst kand. Van der Kuijl of kand. De Raaf te hebben beroepen. En er volgen er deze week nog meer.
Ik kan me niet herinneren dat het eerder gebeurde dat zoveel gemeenten nog opnieuw een beroep uitbrachten. Meestal waren dat maar een paar gemeenten.
Ik kan me niet herinneren dat het eerder gebeurde dat zoveel gemeenten nog opnieuw een beroep uitbrachten. Meestal waren dat maar een paar gemeenten.
Hij zal maar naar 1 gemeente moeten.GerefGemeente-lid schreef:Er zijn nu 9 gemeenten die nog een tweede beroep hebben uitgebracht op kand. Beens, na eerst kand. Van der Kuijl of kand. De Raaf te hebben beroepen. En er volgen er deze week nog meer.
En in die ene gemeente is er geloof en hoop dat hij naar hun zal komen.
- Dodo
Dat weet je toch helemaal niet? Misschien is er wel een gemeente die helemaal de hoop verloren is, die nu toch een eigen voorganger krijgt.Hoopvol schreef:Hij zal maar naar 1 gemeente moeten.GerefGemeente-lid schreef:Er zijn nu 9 gemeenten die nog een tweede beroep hebben uitgebracht op kand. Beens, na eerst kand. Van der Kuijl of kand. De Raaf te hebben beroepen. En er volgen er deze week nog meer.
En in die ene gemeente is er geloof en hoop dat hij naar hun zal komen.
-
Er is toch ook wel eens een student geweest die nooit een beroep heeft aangenomen, maar na een jaar zich heeft teruggetrokken oid? Dus dat kan ook nog.
Dat was ir. Burggraaf (zie: https://www.rd.nl/artikel/499601-alle-p ... christenen en https://www.gergeminfo.nl/voorgangers/m-burggraaf ). J.W. Kersten heeft pas na twee jaar een beroep aangenomen omdat hij geen duidelijkheid had tot die tijd.
Laatst gewijzigd door Charles op 06 jul 2021, 08:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Er staat een 'ht' teveel in de link.Charles schreef:Dat was ir. Burggraaf (zie: hthttps://www.rd.nl/artikel/499601-alle-psalmen-v ... christenen). J.W. Kersten heeft pas na twee jaar een beroep aangenomen omdat hij geen duidelijkheid had tot die tijd.
gerepareerd. Dank.