Hoogvliet/Spijkenisse bood een traktement van € 5000 per maand. Ik denk dat je dat moet beschouwen als een minimum voor GG-predikanten. Het inkomen van een predikant heeft een paar uur op de rechtbank site gestaan. Dat was toen al veel meer dan 70k.Maanenschijn schreef:Een traktement van 70.000+ is in een GG zeker wel mogelijk. Ik herken dat van een nabij familielid die daar inzicht in had. Ik spreek inmiddels van jaren geleden. Inmiddels zal dat wel iets geïndexeerd kunnen zijn. Samen met vrij wonen en enkele andere voordelen is dat best riant.
Waar ik overigens geen problemen mee heb.
Hoeveel verdient de RF'er
Re: Hoeveel verdient de RF'er
-
Maar een dominee zal maximaal tien procent meer uren maken in een grote gemeente tov een kleine, dus een loonverschil van 10 procent lijkt mij redelijk.newton schreef:De ds. in een gemeente met 'slechts' 500 leden ipv 2000 leden krijgt ook niet ineens maar 25.000 ipv 100.000.
Gisteren ging het over de salariëring van huisartsen. Ik betoogde daar dat deze mensen werken op grenzen van leven en dood. Dominees opereren op grenzen van eeuwige dood en eeuwig leven en dienen daarnaast ook nog eens altijd bereikbaar te zijn. Dat mag beloond worden. Wel vind ik het netjes dat er financieel ook goed voor overige kerkenraadsleden gezorgd wordt en dat dit enigszins in balans is met de zorg voor de dominee.
-
Ontvangen de ouderlingen bij jullie ook een vergoeding dan?Job schreef:Gisteren ging het over de salariëring van huisartsen. Ik betoogde daar dat deze mensen werken op grenzen van leven en dood. Dominees opereren op grenzen van eeuwige dood en eeuwig leven en dienen daarnaast ook nog eens altijd bereikbaar te zijn. Dat mag beloond worden. Wel vind ik het netjes dat er financieel ook goed voor overige kerkenraadsleden gezorgd wordt en dat dit enigszins in balans is met de zorg voor de dominee.
Re: RE: Re: Hoeveel verdient de RF'er
Niet dat ik weet. Ik vermoed wel een onkostenvergoeding. Hoop dat die royaal is.Henk J schreef:Ontvangen de ouderlingen bij jullie ook een vergoeding dan?Job schreef:Gisteren ging het over de salariëring van huisartsen. Ik betoogde daar dat deze mensen werken op grenzen van leven en dood. Dominees opereren op grenzen van eeuwige dood en eeuwig leven en dienen daarnaast ook nog eens altijd bereikbaar te zijn. Dat mag beloond worden. Wel vind ik het netjes dat er financieel ook goed voor overige kerkenraadsleden gezorgd wordt en dat dit enigszins in balans is met de zorg voor de dominee.
Goed idee, Ik wil ook wel een tonnetje en vrij wonenHenk J schreef:Ontvangen de ouderlingen bij jullie ook een vergoeding dan?Job schreef:Gisteren ging het over de salariëring van huisartsen. Ik betoogde daar dat deze mensen werken op grenzen van leven en dood. Dominees opereren op grenzen van eeuwige dood en eeuwig leven en dienen daarnaast ook nog eens altijd bereikbaar te zijn. Dat mag beloond worden. Wel vind ik het netjes dat er financieel ook goed voor overige kerkenraadsleden gezorgd wordt en dat dit enigszins in balans is met de zorg voor de dominee.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Vergeet niet dat het inkomen van een predikant bruto is. Ongeveer de helft gaat naar de Belastingdienst. Daarnaast is vrij wonen niet helemaal vrij, je betaalt belasting over de WOZ-waarde. Een huis van een miljoen wordt dan al iets minder aantrekkelijk. Een predikant verdient genoeg, maar als je het vergelijkt met andere academische opleidingen (van minimaal 6 jaar!) of CEO's die leiding geven aan 1000 man personeel, valt dat ook wel weer mee. Het is maar waar je één en ander mee vergelijkt. Uiteindelijk is het gewoon bijzonder dat er mensen zijn die een huis en een salaris willen ophoesten om Gods Woord te horen. Dat is iets om dankbaar voor te zijn.huisman schreef:Goed idee, Ik wil ook wel een tonnetje en vrij wonenHenk J schreef:Ontvangen de ouderlingen bij jullie ook een vergoeding dan?Job schreef:Gisteren ging het over de salariëring van huisartsen. Ik betoogde daar dat deze mensen werken op grenzen van leven en dood. Dominees opereren op grenzen van eeuwige dood en eeuwig leven en dienen daarnaast ook nog eens altijd bereikbaar te zijn. Dat mag beloond worden. Wel vind ik het netjes dat er financieel ook goed voor overige kerkenraadsleden gezorgd wordt en dat dit enigszins in balans is met de zorg voor de dominee.
Fides Quaerens Intellectum
Zouden er ook predikanten (nee, geen namen!) zijn die het wél financiële pittig hebben (gehad)? Ik denk aan een niet volledige betrekkingsomvang. Ik kan me ook voorstellen dat de studietijd niet persé een vetpot is, zeker bij een studie op latere leeftijd.
Zouden er bijv. verschillen zijn tussen de financiële plaatjes van een student in 'Rotterdam' of een student in 'Amsterdam'?
Zouden er bijv. verschillen zijn tussen de financiële plaatjes van een student in 'Rotterdam' of een student in 'Amsterdam'?
-
Ja, die predikanten zijn er, die geven nog les op school er bij.Ararat schreef:Zouden er ook predikanten (nee, geen namen!) zijn die het wél financiële pittig hebben (gehad)? Ik denk aan een niet volledige betrekkingsomvang. Ik kan me ook voorstellen dat de studietijd niet persé een vetpot is, zeker bij een studie op latere leeftijd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
- Maanenschijn
Ja, zeker. Binnen HHK en PKN is het predikantschap geen baan met een groot salaris. Ik zeg niet dat het slecht is, hoor, maar een 12/12e heb je wel nodig, anders is het hier of daar er bij werken.Ararat schreef:Zouden er ook predikanten (nee, geen namen!) zijn die het wél financiële pittig hebben (gehad)? Ik denk aan een niet volledige betrekkingsomvang. Ik kan me ook voorstellen dat de studietijd niet persé een vetpot is, zeker bij een studie op latere leeftijd.
Zeker in de studietijd kan het pittig zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ararat schreef:Zouden er ook predikanten (nee, geen namen!) zijn die het wél financiële pittig hebben (gehad)? Ik denk aan een niet volledige betrekkingsomvang. Ik kan me ook voorstellen dat de studietijd niet persé een vetpot is, zeker bij een studie op latere leeftijd.
Zeker wel.
In CGK HHK en PKN is het niet altijd een vetpot, zeker niet met een studieschuld.
Maar zelfs in de GG. Kleine gemeente, grote gezinnen. Ik heb wel van predikanten gehoord die 'moesten' bij preken door de weeks, om het financieel rond te krijgen.
De verschillen zijn heel groot.
- FlyingEagle
Ik ken een gemeente die de beroepen predikanten twee vrije zondagen in de maand geeft. Dan is het basis traktement natuurlijk een stuk lager.
Waarop is dat vermoeden gebaseerd? Ik heb er eerlijk gezegd nooit van gehoord...Job schreef:Niet dat ik weet. Ik vermoed wel een onkostenvergoeding. Hoop dat die royaal is.Henk J schreef:Ontvangen de ouderlingen bij jullie ook een vergoeding dan?Job schreef:Gisteren ging het over de salariëring van huisartsen. Ik betoogde daar dat deze mensen werken op grenzen van leven en dood. Dominees opereren op grenzen van eeuwige dood en eeuwig leven en dienen daarnaast ook nog eens altijd bereikbaar te zijn. Dat mag beloond worden. Wel vind ik het netjes dat er financieel ook goed voor overige kerkenraadsleden gezorgd wordt en dat dit enigszins in balans is met de zorg voor de dominee.
- Niet meer zo actief -
Lit dat aan de hoogte van het salaris of aan andere keuzes die men maakt? Ik kan mij namelijk voorstellen dat het voor niemand een vetpot is om op latere leeftijd een studie te doen. In de CGK zie je dan vaak dat de vrouw fulltime gaat werken om dit te bekostigen. Niet alleen nu, maar ook 60 jaar geleden. Daarnaast werken tegenwoordig veel predikantsvrouwen. De eenverdiener is toch in de minderheid geraakt, omdat het met de huidige lasten vaak niet op te brengen is.Bezorgd schreef:Ararat schreef:Zouden er ook predikanten (nee, geen namen!) zijn die het wél financiële pittig hebben (gehad)? Ik denk aan een niet volledige betrekkingsomvang. Ik kan me ook voorstellen dat de studietijd niet persé een vetpot is, zeker bij een studie op latere leeftijd.
Zeker wel.
In CGK HHK en PKN is het niet altijd een vetpot, zeker niet met een studieschuld.
Maar zelfs in de GG. Kleine gemeente, grote gezinnen. Ik heb wel van predikanten gehoord die 'moesten' bij preken door de weeks, om het financieel rond te krijgen.
De verschillen zijn heel groot.
Re: RE: Re: RE: Re: Hoeveel verdient de RF'er
Vergoeding voor de rijkosten naar huis- en ziekenhuisbezoeken en een tegemoetkoming in de kosten voor het opnemen van vrije dagen bij begrafenissen, wanneer wijkouderlingen daarbij aanwezig zijn.Mannetje schreef:Waarop is dat vermoeden gebaseerd? Ik heb er eerlijk gezegd nooit van gehoord...Job schreef:Niet dat ik weet. Ik vermoed wel een onkostenvergoeding. Hoop dat die royaal is.Henk J schreef:Ontvangen de ouderlingen bij jullie ook een vergoeding dan?Job schreef:Gisteren ging het over de salariëring van huisartsen. Ik betoogde daar dat deze mensen werken op grenzen van leven en dood. Dominees opereren op grenzen van eeuwige dood en eeuwig leven en dienen daarnaast ook nog eens altijd bereikbaar te zijn. Dat mag beloond worden. Wel vind ik het netjes dat er financieel ook goed voor overige kerkenraadsleden gezorgd wordt en dat dit enigszins in balans is met de zorg voor de dominee.