Welke muziek beluister je nu?

ejvl

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:Ik denk ook dat de organist een grote invloed heeft.
Luister dit uit de Ger Gem te Gouda (geen zondagse dienst) hoe super strak de organist begeleidt. Dan kun je alleen maar in het juiste tempo meezingen. https://youtu.be/wYbW5asm3Nk
Ik luister net van dezelfde organist in dezelfde kerk Psalm 97, maar dat is toch echt niet mooi meer: zó snel dat je dat toch geen begeleiden meer kan noemen. Ik ben benieuwd naar de reactie van @ejvl daarop: https://www.youtube.com/watch?v=vgAKCgxWbtk
Inderdaad vind ik dit veel te snel, dat vind ik zeker niet mooi.
Zoiets als onderstaand vind ik wel mooi, zowel voorspel als begeleiding en tempo.
https://www.youtube.com/watch?v=8-mr5XUPtQw
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
eilander schreef:
Luister dit uit de Ger Gem te Gouda (geen zondagse dienst) hoe super strak de organist begeleidt. Dan kun je alleen maar in het juiste tempo meezingen. https://youtu.be/wYbW5asm3Nk
Ik luister net van dezelfde organist in dezelfde kerk Psalm 97, maar dat is toch echt niet mooi meer: zó snel dat je dat toch geen begeleiden meer kan noemen. Ik ben benieuwd naar de reactie van @ejvl daarop: https://www.youtube.com/watch?v=vgAKCgxWbtk
Zoiets als onderstaand vind ik wel mooi, zowel voorspel als begeleiding en tempo.
Geen vrijgemaakte roots, dat is duidelijk ;)
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Inderdaad vind ik dit veel te snel, dat vind ik zeker niet mooi.
Net geluisterd, ik kwam er eerder niet aan toe. Mooi voorspel inderdaad, niet de platgetreden paden.
Ik heb gewoon een zwak voor massale, niet-ritmische (maar niet te langzame) samenzang, zoals b.v. bij Peter Eilander vroeger op de psalmzangdag.
Dat gezegd hebbend, als je uitgaat van het uitgangspunt van ritmische samenzang, klinkt dit super: goed tempo, en mooi in cadans door de overgang tussen de regels. Dit is inderdaad begeleiden.
DDD

Bericht door DDD »

Uitstekend begeleid, mijns inziens. Ik begrijp niet zo goed waarom de ´gemeente´er zo achteraan zingt. Zo snel is het toch helemaal niet? Zeker niet voor liefhebbers van muziek. Ze zetten gewoon niet op tijd in.

Dank voor de link trouwens. Deze kende ik nog niet.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Een prachtig stuk van Franz Joseph Haydn: die Schöpfung.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

Aafje Heynis, Erbarme Dich, mein Gott.
Na haar overlijden kwam ze in de top 20 van classic fm terecht, waar ze wekenlang in de top 10 stond.
Inmiddels is ze er uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jessy 1987

Bericht door Jessy 1987 »

Lassie schreef:Ik beluister op dit moment het geluid van de vaatwasser.
Lijkt mij de perfectie achtergrondmuziek voor een vrolijk liedje
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Orgelwerken en Cantatas van Wilhelm Friedemann Bach (1710 - 1784).
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tom

Bericht door Tom »

Hendrikus schreef: Problemen met blaadjes en boekjes zijn opgelost als een kerkenraad ervoor kiest om naast de psalmen van 1773 (die men, zoals Jolanda al aangaf, toch bij zich heeft in het bijbeltje met de SV of de HSV) gewoon Weerklank te gaan gebruiken.
En van langzaam uitfaseren van 1773 is ook geen sprake, tenzij je bedoelt dat mensen geen Bijbel meer bij zich hebben. Maar het wel of niet meebrengen van een Bijbel staat los van Weerklank.
Er wordt je niks afgenomen, je krijgt er alleen iets bij. En wie dat niet wil gebruiken, gebruikt het niet. Wie er al behoefte aan had, is hopelijk blij met deze handreiking.
Hoe verloopt de invoering van weerklank Hendrikus? In de gemeente waar ik tegenwoordig nog al eens kerk gebruikt men Weerklank wel maar wordt alles gewoon uitgeprint door de koster. dat zal de verkoop van de bundel ook niet echt stimuleren en vraag me af of dat wel volgens de regels is? Ik hoorde dat in Goes de bundel een echte splijtzwam voor de gemeente aan het worden is (al zal dat ook achterliggende redenen hebben). Dat zal toch ook niet de bedoeling van de opstellers zijn geweest....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
eilander schreef:
Waar komt die halve noot verschil vandaan, met de traditionele manier zoals wij die zingen. Ik heb me dat al meer vruchteloos afgevraagd. Je vindt dat in meer psalmen, en verschillende koraalboeken laten de mogelijkheid open om of voor de ene of voor de andere versie te kiezen...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Waar komt die halve noot verschil vandaan, met de traditionele manier zoals wij die zingen. Ik heb me dat al meer vruchteloos afgevraagd. Je vindt dat in meer psalmen, en verschillende koraalboeken laten de mogelijkheid open om of voor de ene of voor de andere versie te kiezen...
In de versie zoals wij die zingen, DIA, zingen we de toevallige verhogingen. Dat is niet zoals het bedoeld is, zal Hendrikus je ongetwijfeld kunnen vertellen. Ik vind het minder mooi, hoewel het zeker bij ritmisch zingen wel beter past eigenlijk.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tom schreef: Hoe verloopt de invoering van weerklank Hendrikus? In de gemeente waar ik tegenwoordig nog al eens kerk gebruikt men Weerklank wel maar wordt alles gewoon uitgeprint door de koster. dat zal de verkoop van de bundel ook niet echt stimuleren en vraag me af of dat wel volgens de regels is? Ik hoorde dat in Goes de bundel een echte splijtzwam voor de gemeente aan het worden is (al zal dat ook achterliggende redenen hebben). Dat zal toch ook niet de bedoeling van de opstellers zijn geweest....
De bundel is juist bedoeld om samen te binden wat uit elkaar dreigt te groeien als het gaat om de invulling van de liturgische praktijk. Het is een gegeven dat veel gemeenten toe zijn aan het zingen van gezangen, maar iedereen vulde dat op z'n eigen manier in: de ene gemeente door gebruik te gaan maken van een bundel die niet voor de eredienst bedoeld is (Op Toonhoogte), de volgende door naar hartelust illegaal te kopiëren uit allerlei bundels. Weerklank zou dan samenbindend kunnen werken.
Na de introductie in april hebben kerkenraden de tijd gehad om tot besluitvorming te komen. Diverse gemeenten hebben al besloten om Weerklank te gaan gebruiken, soms per september, soms met ingang van advent 2016. Andere gemeenten hebben de besluitvorming uitgesteld tot na de vakantie. De interesse is groot.
Het maken van kopieën is illegaal, dat zal duidelijk zijn. Dat dit in de kerk gebeurt, is droevig.
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Waar komt die halve noot verschil vandaan, met de traditionele manier zoals wij die zingen. Ik heb me dat al meer vruchteloos afgevraagd. Je vindt dat in meer psalmen, en verschillende koraalboeken laten de mogelijkheid open om of voor de ene of voor de andere versie te kiezen...
DIA, jij struint nog wel eens rond op digibron. Daar had je ook deze uitleg kunnen vinden:

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... almmelodie

[quote=""Digibron"]
In onze kerk spelen de organisten in verschillende regels van een aantal psalmen andere noten. De gemeente zingt deze noten door elkaar, wat erg vals klinkt. Als een van de organisten gebruik ik onder meer de koraalboeken van Landsman, Worp en Willem Hendrik Zwart. Ook daar kom ik, bijvoorbeeld in de derde regel van Psalm 102, verschillende notaties tegen. Wat is de oorspronkelijke notatie en waarom staan in het koraalboek van Zwart sommige noten cumulatief?

Antwoord: Bij het schrijven van de psalmmelodieën hebben de componisten gebruikgemaakt van kerktoonsoorten: dorisch, frygisch, mixolydisch enzovoorts. Deze toonsoorten onderscheiden zich van de toongeslachten majeur en mineur door het feit dat er halve toonsafstanden voorkomen op plaatsen waar wij ze niet verwachten. De gemeentezang was tot in de negentiende eeuw zeer langzaam en isoritmisch. De gemeente voegde al zingend verhogingen toe, waardoor de karakteristieken van de kerktoonsoorten verdwenen en de melodieën een majeur- of mineurkarakter kregen. De ingeslopen verhogingen zijn dus ontstaan in samenhang met een langzame en isoritmische gemeentezangpraktijk. Welke verhogingen gangbaar zijn, verschilt van plaats tot plaats.

Het Liedboek voor de Kerken mag worden beschouwd als betrouwbare bron voor de notatie van de psalmmelodieën. Muziekwetenschappelijk is het interessant om te weten wat de juiste notatie is, maar voor de organist is de praktijk doorslaggevend. Helaas veroorzaken de gangbare psalmboekjes en koraalboeken daarbij veel verwarring. In het koraalboek van Willem Hendrik Zwart is geprobeerd een oplossing te creëren door verhogingen tussen haakjes te plaatsen wanneer ze in sommige gemeenten wel gezongen worden, maar theoretisch onjuist zijn. In de harmonisatie leidt dit echter niet tot bevredigende resultaten.

Verwarrend zijn ook de psalmboekjes van de GBS: isoritmische notatie, geen zichtbare verschillen tussen officiële en later ingeslopen verhogingen. Binnen een plaatselijke gemeente zouden de organisten eenduidige afspraken moeten maken, zodat voor de gemeenteleden duidelijk is welke verhogingen wel gezongen worden en welke niet. Zodra een gemeente besluit voortaan ritmisch te gaan zingen, zou men kunnen proberen de ''onjuiste'' verhogingen uit te bannen.[/quote]
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DIA, jij struint nog wel eens rond op digibron. Daar had je ook deze uitleg kunnen vinden:

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... almmelodie

[quote=""Digibron"]
In onze kerk spelen de organisten in verschillende regels van een aantal psalmen andere noten. De gemeente zingt deze noten door elkaar, wat erg vals klinkt. Als een van de organisten gebruik ik onder meer de koraalboeken van Landsman, Worp en Willem Hendrik Zwart. Ook daar kom ik, bijvoorbeeld in de derde regel van Psalm 102, verschillende notaties tegen. Wat is de oorspronkelijke notatie en waarom staan in het koraalboek van Zwart sommige noten cumulatief?

Antwoord: Bij het schrijven van de psalmmelodieën hebben de componisten gebruikgemaakt van kerktoonsoorten: dorisch, frygisch, mixolydisch enzovoorts. Deze toonsoorten onderscheiden zich van de toongeslachten majeur en mineur door het feit dat er halve toonsafstanden voorkomen op plaatsen waar wij ze niet verwachten. De gemeentezang was tot in de negentiende eeuw zeer langzaam en isoritmisch. De gemeente voegde al zingend verhogingen toe, waardoor de karakteristieken van de kerktoonsoorten verdwenen en de melodieën een majeur- of mineurkarakter kregen. De ingeslopen verhogingen zijn dus ontstaan in samenhang met een langzame en isoritmische gemeentezangpraktijk. Welke verhogingen gangbaar zijn, verschilt van plaats tot plaats.

Het Liedboek voor de Kerken mag worden beschouwd als betrouwbare bron voor de notatie van de psalmmelodieën. Muziekwetenschappelijk is het interessant om te weten wat de juiste notatie is, maar voor de organist is de praktijk doorslaggevend. Helaas veroorzaken de gangbare psalmboekjes en koraalboeken daarbij veel verwarring. In het koraalboek van Willem Hendrik Zwart is geprobeerd een oplossing te creëren door verhogingen tussen haakjes te plaatsen wanneer ze in sommige gemeenten wel gezongen worden, maar theoretisch onjuist zijn. In de harmonisatie leidt dit echter niet tot bevredigende resultaten.

Verwarrend zijn ook de psalmboekjes van de GBS: isoritmische notatie, geen zichtbare verschillen tussen officiële en later ingeslopen verhogingen. Binnen een plaatselijke gemeente zouden de organisten eenduidige afspraken moeten maken, zodat voor de gemeenteleden duidelijk is welke verhogingen wel gezongen worden en welke niet. Zodra een gemeente besluit voortaan ritmisch te gaan zingen, zou men kunnen proberen de ''onjuiste'' verhogingen uit te bannen.
[/quote]

Ik vind het persoonlijk niet goed klinken,
maar dat zal ook te maken hebben
met de gewenning
aan de halve-noot-verhoging,
dan wel de halve-noot-verlaging.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Ik vind het persoonlijk niet goed klinken,
maar dat zal ook te maken hebben
met de gewenning
aan de halve-noot-verhoging,
dan wel de halve-noot-verlaging.
Je vindt de grondtekst niet goed klinken.
Je houdt liever vast aan een vertaling die niet juist is.

De toepassing maak je zelf wel.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie