-DIA- schreef:Waar komt die halve noot verschil vandaan, met de traditionele manier zoals wij die zingen. Ik heb me dat al meer vruchteloos afgevraagd. Je vindt dat in meer psalmen, en verschillende koraalboeken laten de mogelijkheid open om of voor de ene of voor de andere versie te kiezen...
DIA, jij struint nog wel eens rond op digibron. Daar had je ook deze uitleg kunnen vinden:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... almmelodie
[quote=""Digibron"]
In onze kerk spelen de organisten in verschillende regels van een aantal psalmen andere noten. De gemeente zingt deze noten door elkaar, wat erg vals klinkt. Als een van de organisten gebruik ik onder meer de koraalboeken van Landsman, Worp en Willem Hendrik Zwart. Ook daar kom ik, bijvoorbeeld in de derde regel van Psalm 102, verschillende notaties tegen. Wat is de oorspronkelijke notatie en waarom staan in het koraalboek van Zwart sommige noten cumulatief?
Antwoord: Bij het schrijven van de psalmmelodieën hebben de componisten gebruikgemaakt van kerktoonsoorten: dorisch, frygisch, mixolydisch enzovoorts. Deze toonsoorten onderscheiden zich van de toongeslachten majeur en mineur door het feit dat er halve toonsafstanden voorkomen op plaatsen waar wij ze niet verwachten. De gemeentezang was tot in de negentiende eeuw zeer langzaam en isoritmisch. De gemeente voegde al zingend verhogingen toe, waardoor de karakteristieken van de kerktoonsoorten verdwenen en de melodieën een majeur- of mineurkarakter kregen. De ingeslopen verhogingen zijn dus ontstaan in samenhang met een langzame en isoritmische gemeentezangpraktijk. Welke verhogingen gangbaar zijn, verschilt van plaats tot plaats.
Het Liedboek voor de Kerken mag worden beschouwd als betrouwbare bron voor de notatie van de psalmmelodieën. Muziekwetenschappelijk is het interessant om te weten wat de juiste notatie is, maar voor de organist is de praktijk doorslaggevend. Helaas veroorzaken de gangbare psalmboekjes en koraalboeken daarbij veel verwarring. In het koraalboek van Willem Hendrik Zwart is geprobeerd een oplossing te creëren door verhogingen tussen haakjes te plaatsen wanneer ze in sommige gemeenten wel gezongen worden, maar theoretisch onjuist zijn. In de harmonisatie leidt dit echter niet tot bevredigende resultaten.
Verwarrend zijn ook de psalmboekjes van de GBS: isoritmische notatie, geen zichtbare verschillen tussen officiële en later ingeslopen verhogingen. Binnen een plaatselijke gemeente zouden de organisten eenduidige afspraken moeten maken, zodat voor de gemeenteleden duidelijk is welke verhogingen wel gezongen worden en welke niet. Zodra een gemeente besluit voortaan ritmisch te gaan zingen, zou men kunnen proberen de ''onjuiste'' verhogingen uit te bannen.[/quote]