Dat 2e ben ik met je eens. De voorbereiding is volgens mij toch ook wel erg gericht op Pasen voor veel mensen. Ik herinner me Goede Vrijdag van vroeger niet als speciaal, behalve s avonds naar kerk. Maar dat heeft meer met huisgodsdienst dan een extra dienst te maken. Of met het opkloppen van Pasen als feestdag voor eten en eieren.Wandelende schreef:Denk eens aan de voorbereidende lijdensweken, allemaal als voorbereiding op Goede Vrijdag. Dat wordt vóór hemelvaartsdag of Pinksteren ook niet gedaan.Zeeuw schreef:Geen enkel aantal. Toch denk ik dat aandacht voor het meer gelijktrekken van Goede Vrijdag met de andere Christelijke feesten goed is.Wandelende schreef:Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/e%C3%A9n ... -1.1562282
Welk aantal kerkdiensten zou het offer van Christus niet tekort doen?
Ik hekel de laatste conclusie uit het artikel. Dat insinueert namelijk dat méér kerkdiensten wel recht zou doen aan het offer van Christus. Dat argument kan ik begrijpen als je de voorbereidende lijdensweken en Goede Vrijdag van elkaar loskoppelt, maar dat is volgens mij echt onjuist.
Verder heb ik weinig tegen een extra dienst.
Goede Vrijdag en de stille week
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Goede Vrijdag (2019)
Op 13 maart 1519 schreef Luther aan Spalatin dat hij van plan was een preek uit te geven met als titel ‘Een meditatie over het heilige lijden van Christus’. Ondanks het vele werk waarmee hij was bezet, voerde hij zijn voornemen uit. Reeds op dinsdag na Lätare (5 april) kon hij de genoemde preek gedrukt en wel aan een paar vrienden verzenden. Hoezeer hij daarmee aan de geestelijke nood van het volk te gemoed kwam, bewijzen de vele herdrukken van het geschriftje. Tenminste 26 aanwijsbare herdrukken van de preek zouden kort daarop volgen in Wittenberg, Leipzig, Bazel, Neurenberg, Augsburg, Straatsburg, Zürich en andere steden.
(…) ‘Dán alleen werpt u uw zonde van uzelf op Christus, als u vast gelooft dat Zijn wonden en lijden uw zonden zijn – dat Hij die draagt en betaalt. Zoals Jesaja zegt: ‘God heeft onze zonde op Hem gelegd’ (vgl. Jesaja 53:6). En Petrus zegt in zijn eerste brief: ‘Hij heeft onze zonden in Zijn lichaam gedragen aan het hout van het kruis’ (1 Petrus 2:24). Paulus spreekt daarover op dezelfde manier: ‘God heeft Hem tot een zondaar gemaakt voor ons, opdat wij door Hem rechtvaardig werden’ (vgl. 2 Korinthe 5:21).
Op deze en dergelijke uitspraken moet u zich met volkomen vertrouwen verlaten, zoveel temeer als uw geweten u pijnigt. Want als u dit nalaat en zo vermetel bent dat u denkt rust te kunnen vinden door berouw en voldoening, dan zult u nooit tot rust komen en zult tenslotte tot wanhoop vervallen.
Want als wij met onze zonde in ons geweten handelen en ze bij ons laten blijven, ze in ons hart aanzien, dan zijn zij ons veel te sterk en leven zij eeuwig. Maar als wij ze op Christus zien liggen en Hij ze overwint door Zijn opstanding, en wij dat onbevreesd geloven, dan zijn zij dood en tot niets geworden. Want op Christus konden zij niet blijven – zij zijn door Zijn opstanding verslonden.
Nu zien wij geen wonden, geen smarten en geen lijden meer aan Hem, dat is: geen tekenen van zonde. Zo spreekt Paulus: dat Christus gestorven is om onze zonden en opgestaan is om onze rechtvaardiging (Romeinen 4:25). Dat is: door Zijn lijden openbaart Hij onze zonden en doodt die aan het kruis, maar door Zijn opstanding maakt Hij ons rechtvaardig en vrij van alle zonden – tenminste, als wij dit geloven.”
Ein Sermon von der Betrachtung des heiligen Leidens Christi, 1519, vgl. WA 2, 140, 6 26
"Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van ons e-mailadres:
info@maartenluther-citaten.nl"
Op 13 maart 1519 schreef Luther aan Spalatin dat hij van plan was een preek uit te geven met als titel ‘Een meditatie over het heilige lijden van Christus’. Ondanks het vele werk waarmee hij was bezet, voerde hij zijn voornemen uit. Reeds op dinsdag na Lätare (5 april) kon hij de genoemde preek gedrukt en wel aan een paar vrienden verzenden. Hoezeer hij daarmee aan de geestelijke nood van het volk te gemoed kwam, bewijzen de vele herdrukken van het geschriftje. Tenminste 26 aanwijsbare herdrukken van de preek zouden kort daarop volgen in Wittenberg, Leipzig, Bazel, Neurenberg, Augsburg, Straatsburg, Zürich en andere steden.
(…) ‘Dán alleen werpt u uw zonde van uzelf op Christus, als u vast gelooft dat Zijn wonden en lijden uw zonden zijn – dat Hij die draagt en betaalt. Zoals Jesaja zegt: ‘God heeft onze zonde op Hem gelegd’ (vgl. Jesaja 53:6). En Petrus zegt in zijn eerste brief: ‘Hij heeft onze zonden in Zijn lichaam gedragen aan het hout van het kruis’ (1 Petrus 2:24). Paulus spreekt daarover op dezelfde manier: ‘God heeft Hem tot een zondaar gemaakt voor ons, opdat wij door Hem rechtvaardig werden’ (vgl. 2 Korinthe 5:21).
Op deze en dergelijke uitspraken moet u zich met volkomen vertrouwen verlaten, zoveel temeer als uw geweten u pijnigt. Want als u dit nalaat en zo vermetel bent dat u denkt rust te kunnen vinden door berouw en voldoening, dan zult u nooit tot rust komen en zult tenslotte tot wanhoop vervallen.
Want als wij met onze zonde in ons geweten handelen en ze bij ons laten blijven, ze in ons hart aanzien, dan zijn zij ons veel te sterk en leven zij eeuwig. Maar als wij ze op Christus zien liggen en Hij ze overwint door Zijn opstanding, en wij dat onbevreesd geloven, dan zijn zij dood en tot niets geworden. Want op Christus konden zij niet blijven – zij zijn door Zijn opstanding verslonden.
Nu zien wij geen wonden, geen smarten en geen lijden meer aan Hem, dat is: geen tekenen van zonde. Zo spreekt Paulus: dat Christus gestorven is om onze zonden en opgestaan is om onze rechtvaardiging (Romeinen 4:25). Dat is: door Zijn lijden openbaart Hij onze zonden en doodt die aan het kruis, maar door Zijn opstanding maakt Hij ons rechtvaardig en vrij van alle zonden – tenminste, als wij dit geloven.”
Ein Sermon von der Betrachtung des heiligen Leidens Christi, 1519, vgl. WA 2, 140, 6 26
"Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van ons e-mailadres:
info@maartenluther-citaten.nl"
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Wat een hoop flauwekul weer van ds. Heemskerk. Net of de kwantiteit aan kerkdiensten een doorslaggevende factor is.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Wat een hoop flauwekul weer van @Ambtenaar. Net of een dienst méér iemand slechter maakt.Ambtenaar schreef:Wat een hoop flauwekul weer van ds. Heemskerk. Net of de kwantiteit aan kerkdiensten een doorslaggevende factor is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Het doet mij denken aan de farizeeër die op de hoek staat te bidden. Kijk mij eens goed zijn, ik houd twee diensten.Jantje schreef:Wat een hoop flauwekul weer van @Ambtenaar. Net of een dienst méér iemand slechter maakt.Ambtenaar schreef:Wat een hoop flauwekul weer van ds. Heemskerk. Net of de kwantiteit aan kerkdiensten een doorslaggevende factor is.
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Ik denk niet dat dát het punt is. Ik kreeg ook de kriebels toen ik het artikel las. Het probleem met de stelling van ds. Heemskerk is dat hij vindt dat dit een principiële kwestie is, waar niemand anders over mag denken.Jantje schreef:Wat een hoop flauwekul weer van @Ambtenaar. Net of een dienst méér iemand slechter maakt.Ambtenaar schreef:Wat een hoop flauwekul weer van ds. Heemskerk. Net of de kwantiteit aan kerkdiensten een doorslaggevende factor is.
Ik vraag me af of hij zijn roeping goed begrepen heeft als hij echt denkt dat het alleen met Goede Vrijdag over het lijden en sterven van de Heere Jezus moet gaan. Ik ben dan wel benieuwd waar hij het op zondag over heeft.
- J.C. Philpot
- Berichten: 9042
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Ik ben niet de indruk dat hij dat zo bedoelt.Nathanaël schreef:Ik vraag me af of hij zijn roeping goed begrepen heeft als hij echt denkt dat het alleen met Goede Vrijdag over het lijden en sterven van de Heere Jezus moet gaan. Ik ben dan wel benieuwd waar hij het op zondag over heeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Nou, ik kreeg die indruk o.a. uit de laatste zin: ¨Om recht te doen aan het kruisevangelie hebben we aan een avonddienst niet genoeg.¨J.C. Philpot schreef:Ik ben niet de indruk dat hij dat zo bedoelt.Nathanaël schreef:Ik vraag me af of hij zijn roeping goed begrepen heeft als hij echt denkt dat het alleen met Goede Vrijdag over het lijden en sterven van de Heere Jezus moet gaan. Ik ben dan wel benieuwd waar hij het op zondag over heeft.
Daarom kreeg ik het idee dat hij twee diensten nodig heeft om het kruisevangelie recht te doen. Maar als ik dat verkeerd begrepen heb zal hij wel bedoelen dat we 52 zondagen nodig hebben plus echt twee diensten op Goede Vrijdag, anders komen we er net een te kort.
- J.C. Philpot
- Berichten: 9042
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Hoe ik het interpreteer: we hebben met kerst bijvoorbeeld 3 diensten, maar op goede vrijdag werken we en hebben we 's avonds 1 dienst, terwijl dit heilsfeit samen met Pasen de kern van het evangelie vormen. Dan lijkt het net alsof dit heilsfeit er minder toe doet. En dat wil hij rechttrekken door op Goede Vrijdag ook 2 diensten te houden.Nathanaël schreef:Nou, ik kreeg die indruk o.a. uit de laatste zin: ¨Om recht te doen aan het kruisevangelie hebben we aan een avonddienst niet genoeg.¨J.C. Philpot schreef:Ik ben niet de indruk dat hij dat zo bedoelt.Nathanaël schreef:Ik vraag me af of hij zijn roeping goed begrepen heeft als hij echt denkt dat het alleen met Goede Vrijdag over het lijden en sterven van de Heere Jezus moet gaan. Ik ben dan wel benieuwd waar hij het op zondag over heeft.
Daarom kreeg ik het idee dat hij twee diensten nodig heeft om het kruisevangelie recht te doen. Maar als ik dat verkeerd begrepen heb zal hij wel bedoelen dat we 52 zondagen nodig hebben plus echt twee diensten op Goede Vrijdag, anders komen we er net een te kort.
Wellicht drukt ds. Heemskerk het te stellig uit of licht hij het niet helemaal goed toe. Maar ik ga er zeker vanuit dat hij het kruis van Christus elke zondag predikt, en niet alleen op Goede Vrijdag.
De opmerkingen van Ambtenaar ("flauwekul" en "doet me denken aan de farizeeër die op de hoek") vind ik verder erg ongepast. Ik ga er vanuit dat de opmerkingen van ds. Heemskerk voortkomen uit liefde voor zijn Heere en Heiland.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Ik reageer bewust een beetje overdreven, omdat ik vind dat hij het veel te stellig poneert. Hij maakt er direct een halszaak van, waar kerken niet over van mening mogen verschillen. Dus ik dacht: als ik nu aan de andere kant ga hangen, komen we vast nog in het midden uit.J.C. Philpot schreef:Hoe ik het interpreteer: we hebben met kerst bijvoorbeeld 3 diensten, maar op goede vrijdag werken we en hebben we 's avonds 1 dienst, terwijl dit heilsfeit samen met Pasen de kern van het evangelie vormen. Dan lijkt het net alsof dit heilsfeit er minder toe doet. En dat wil hij rechttrekken door op Goede Vrijdag ook 2 diensten te houden.Nathanaël schreef:Nou, ik kreeg die indruk o.a. uit de laatste zin: ¨Om recht te doen aan het kruisevangelie hebben we aan een avonddienst niet genoeg.¨J.C. Philpot schreef:Ik ben niet de indruk dat hij dat zo bedoelt.Nathanaël schreef:Ik vraag me af of hij zijn roeping goed begrepen heeft als hij echt denkt dat het alleen met Goede Vrijdag over het lijden en sterven van de Heere Jezus moet gaan. Ik ben dan wel benieuwd waar hij het op zondag over heeft.
Daarom kreeg ik het idee dat hij twee diensten nodig heeft om het kruisevangelie recht te doen. Maar als ik dat verkeerd begrepen heb zal hij wel bedoelen dat we 52 zondagen nodig hebben plus echt twee diensten op Goede Vrijdag, anders komen we er net een te kort.
Wellicht drukt ds. Heemskerk het te stellig uit of licht hij het niet helemaal goed toe. Maar ik ga er zeker vanuit dat hij het kruis van Christus elke zondag predikt, en niet alleen op Goede Vrijdag.
Overigens vraag ik me af of je kunt zeggen dat Goede Vrijdag en Pasen samen de kern van het evangelie vormen. Volgens mij horen de andere heilsfeiten daar net zo goed bij.
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Ik vind de manier waarop de kritiek hier geuit wordt, niet getuigen van veel respect.
Tegelijk heb ik wel een ander bezwaar. M.i. is het niet raadzaam (en ook niet Bijbels) om de betekenis van de feestdagen te vergroten; dat leidt onvermijdelijk tot het geven van een speciale betekenis aan zulke dagen. We hebben maar één feestdag en dat is de zondag. Het is zo dat de Reformatie op dit punt niet geheel heeft kunnen doorwerken, maar het is altijd de wens geweest van Calvijn en ook de mannen van de Nadere Reformatie om nog eens tot afschaffing van de feestdagen te komen. Een tegengestelde beweging moeten we dan ook zeker niet willen.
Tegelijk heb ik wel een ander bezwaar. M.i. is het niet raadzaam (en ook niet Bijbels) om de betekenis van de feestdagen te vergroten; dat leidt onvermijdelijk tot het geven van een speciale betekenis aan zulke dagen. We hebben maar één feestdag en dat is de zondag. Het is zo dat de Reformatie op dit punt niet geheel heeft kunnen doorwerken, maar het is altijd de wens geweest van Calvijn en ook de mannen van de Nadere Reformatie om nog eens tot afschaffing van de feestdagen te komen. Een tegengestelde beweging moeten we dan ook zeker niet willen.
Re: Goede Vrijdag en de stille week
En of we een speciale betekenis aan de feestdagen gegeven hebben...Valcke schreef: Tegelijk heb ik wel een ander bezwaar. M.i. is het niet raadzaam (en ook niet Bijbels) om de betekenis van de feestdagen te vergroten; dat leidt onvermijdelijk tot het geven van een speciale betekenis aan zulke dagen.
"Met Pasen laat God de Vader zien dat het offer van de Heere Jezus is aanvaard. Pasen is de kwitantie die God de Vader geeft, omdat de rekening is vereffend."
"Met Pinksteren wordt de verzoening met de drie-enige God voltooid. In de uitstorting van de Heilige Geest laat de Vader zien dat de gemeenschap volledig is hersteld. Met de Hemelvaart wordt de weg naar het Vaderhuis ontsloten. Met Pinksteren ontsluit de Vader Zijn Vaderhart voor de Zijnen."
Ds. A. Schot
-
- Berichten: 8320
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Waarom wordt de weg naar het Vaderhuis met Hemelvaart ontsloten ?Tom schreef:En of we een speciale betekenis aan de feestdagen gegeven hebben...Valcke schreef: Tegelijk heb ik wel een ander bezwaar. M.i. is het niet raadzaam (en ook niet Bijbels) om de betekenis van de feestdagen te vergroten; dat leidt onvermijdelijk tot het geven van een speciale betekenis aan zulke dagen.
"Met Pasen laat God de Vader zien dat het offer van de Heere Jezus is aanvaard. Pasen is de kwitantie die God de Vader geeft, omdat de rekening is vereffend."
"Met Pinksteren wordt de verzoening met de drie-enige God voltooid. In de uitstorting van de Heilige Geest laat de Vader zien dat de gemeenschap volledig is hersteld. Met de Hemelvaart wordt de weg naar het Vaderhuis ontsloten. Met Pinksteren ontsluit de Vader Zijn Vaderhart voor de Zijnen."
Ds. A. Schot
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Waar staat dan in de Bijbel dat deze heilsfeiten moeten corresponderen met bijzondere dagen ter herdenking?Tom schreef:En of we een speciale betekenis aan de feestdagen gegeven hebben...Valcke schreef: Tegelijk heb ik wel een ander bezwaar. M.i. is het niet raadzaam (en ook niet Bijbels) om de betekenis van de feestdagen te vergroten; dat leidt onvermijdelijk tot het geven van een speciale betekenis aan zulke dagen.
"Met Pasen laat God de Vader zien dat het offer van de Heere Jezus is aanvaard. Pasen is de kwitantie die God de Vader geeft, omdat de rekening is vereffend."
"Met Pinksteren wordt de verzoening met de drie-enige God voltooid. In de uitstorting van de Heilige Geest laat de Vader zien dat de gemeenschap volledig is hersteld. Met de Hemelvaart wordt de weg naar het Vaderhuis ontsloten. Met Pinksteren ontsluit de Vader Zijn Vaderhart voor de Zijnen."
Ds. A. Schot
(Overigens vallen Pasen en Pinksteren op een zondag, dus daarover gaat het nu niet.)
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Waarom? In confessionele kring is het vanouds de gewoonte dat er op goedevrijdagmorgen kerk is. Mischien dat ds. Heemskerk zich wat zwart-wit uitdrukt. Dat hoort een beetje bij zijn achtergrond. Waarom moet dat nu weer flauwekul heten?Ambtenaar schreef:Het doet mij denken aan de farizeeër die op de hoek staat te bidden. Kijk mij eens goed zijn, ik houd twee diensten.Jantje schreef:Wat een hoop flauwekul weer van @Ambtenaar. Net of een dienst méér iemand slechter maakt.Ambtenaar schreef:Wat een hoop flauwekul weer van ds. Heemskerk. Net of de kwantiteit aan kerkdiensten een doorslaggevende factor is.
Zelfs de toch tamelijk vrijzinnige Leidse Binnenstadsgemeente heeft een kerkdienst op goedevrijdagmorgen.