Deze componist passen geen complimenten.Zijn alombekende fervente antisemitisme is werkelijk stuitend.Kislev schreef:Die Meistersinger von Nürnberg. Wagner dus.
Welke muziek beluister je nu? [7]
Re: Welke muziek beluister je nu? [7]
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Erg mooi...Upquark schreef:De nieuwste upload:
[youtube]5hVK1vk5rqQ[/youtube]
psalmen
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- JolandaOudshoorn
Niet echt refo, maar zo schrijnend: Oud en afgedankt van Marco Borsato. Hoe kijkt de maatschappij naar mensen? En hoe anders zijn wij als christen hierin?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Deugt zijn muziek daarom niet?Simon schreef:Deze componist passen geen complimenten.Zijn alombekende fervente antisemitisme is werkelijk stuitend.Kislev schreef:Die Meistersinger von Nürnberg. Wagner dus.
Wagner had antisemitistische sympathieën, Mozart was vrijmetselaar, Reger dronk te veel, Liszt was een vrouwenveroveraar (en zo kan ik nog wel even doorgaan) - maar is hun muziek daarom per definitie verwerpelijk?
~~Soli Deo Gloria~~
Goeie vraag; voor mij is het genoeg reden het niet te luistern. Geeft geen goed gevoel bij mij.Hendrikus schreef:Deugt zijn muziek daarom niet?Simon schreef:Deze componist passen geen complimenten.Zijn alombekende fervente antisemitisme is werkelijk stuitend.Kislev schreef:Die Meistersinger von Nürnberg. Wagner dus.
Wagner had antisemitistische sympathieën, Mozart was vrijmetselaar, Reger dronk te veel, Liszt was een vrouwenveroveraar (en zo kan ik nog wel even doorgaan) - maar is hun muziek daarom per definitie verwerpelijk?
Johannes Passion
Ik heb die ook maar aangezet. Dank voor de suggestie!freek schreef:Johannes Passion
AlstuZita schreef:Ik heb die ook maar aangezet. Dank voor de suggestie!freek schreef:Johannes Passion

Geheel mee eens.freek schreef:Goeie vraag; voor mij is het genoeg reden het niet te luistern. Geeft geen goed gevoel bij mij.Hendrikus schreef:Deugt zijn muziek daarom niet?Simon schreef:Deze componist passen geen complimenten.Zijn alombekende fervente antisemitisme is werkelijk stuitend.Kislev schreef:Die Meistersinger von Nürnberg. Wagner dus.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
- J.C. Philpot
Jesus, Lover of My Soul (Charles Wesley)
[youtube]LjnspkVAGRM[/youtube]
[youtube]LjnspkVAGRM[/youtube]
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Jij luistert geen Mozart?freek schreef:Goeie vraag; voor mij is het genoeg reden het niet te luistern. Geeft geen goed gevoel bij mij.Hendrikus schreef:Deugt zijn muziek daarom niet?Simon schreef:Deze componist passen geen complimenten.Zijn alombekende fervente antisemitisme is werkelijk stuitend.Kislev schreef:Die Meistersinger von Nürnberg. Wagner dus.
Op zich kan ik het me wel voorstellen, maar hoe gaan we dan met al zulk soort zaken om?freek schreef: Goeie vraag; voor mij is het genoeg reden het niet te luistern. Geeft geen goed gevoel bij mij.
Luther had ook antisemitische uitspraken en een andere lering over het avondmaal, evenals Kersten, lezen we dan geen werkt meer van hun?
Evenals veel andere muzikanten waar wel iets mis mee is zie eerder genoemde voorbeelden, luisteren we dan ook geen muziek meer van hun?
Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar hoe hier consequent mee omgegaan kan worden.
Klopt. Er is genoeg andere muziek, dus ik mis niet echt iets.Jongere schreef:Jij luistert geen Mozart?freek schreef:Goeie vraag; voor mij is het genoeg reden het niet te luistern. Geeft geen goed gevoel bij mij.Hendrikus schreef:Deugt zijn muziek daarom niet?Simon schreef: Deze componist passen geen complimenten.Zijn alombekende fervente antisemitisme is werkelijk stuitend.
Ok. Vind ik wel een boeiend standpunt. Ik ben namelijk nog weinig mensen tegengekomen die ook Mozart niet luisteren vanwege deze reden.freek schreef:Klopt. Er is genoeg andere muziek, dus ik mis niet echt iets.
Ik weet het niet zo goed.
Bileam was ook niet echt een godvrezende man. Toch wordt er zelfs over zijn woorden gepreekt.
Kan een zondaar met een geweldige gave voor muziek niet toch iets maken waar we naar mogen luisteren? Händel was ook absoluut geen heilige, verre van dat. Laat je zijn Messiah bijv. ook links liggen?
Het wordt (denk ik) wel anders als sommige opvattingen duidelijk terug te horen zijn in de muziek. Dat is bijv. bij Wagner of Mahler wel het geval. Maar dan nog vind ik het lastig daarom niet naar hun muziek te luisteren.
In eerdere posting gaf ik aan dat het me geen goed gevoel geeft. Dat is niet echt een sterk argument. Daarom zal ik niemand vragen er net zo over te denken. Ik weet het ook niet goed. Muziek doet veel met je en vaak legt een component er veel van zichzelf in. Dan maakt me beetje huiverig voor muziek van iemand die betrokken was bij vrijmetselarij/occultisme, maar minder voor iemand die 'geen heilige' was. Want dan wordt het lastig nog muziek te luisteren.Jongere schreef:Ok. Vind ik wel een boeiend standpunt. Ik ben namelijk nog weinig mensen tegengekomen die ook Mozart niet luisteren vanwege deze reden.freek schreef:Klopt. Er is genoeg andere muziek, dus ik mis niet echt iets.
Ik weet het niet zo goed.
Bileam was ook niet echt een godvrezende man. Toch wordt er zelfs over zijn woorden gepreekt.
Kan een zondaar met een geweldige gave voor muziek niet toch iets maken waar we naar mogen luisteren? Händel was ook absoluut geen heilige, verre van dat. Laat je zijn Messiah bijv. ook links liggen?
Het wordt (denk ik) wel anders als sommige opvattingen duidelijk terug te horen zijn in de muziek. Dat is bijv. bij Wagner of Mahler wel het geval. Maar dan nog vind ik het lastig daarom niet naar hun muziek te luisteren.