Gelezen, gedacht, gehoord...

refo

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

TSD schreef:Even tussendoor: Het is wel een goede inhoudelijke discussie geworden hier! Zonder ontsporingen (behalve bij de start) :)
:bobo
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

TSD schreef:Even tussendoor: Het is wel een goede inhoudelijke discussie geworden hier! Zonder ontsporingen (behalve bij de start) :)
Mooi he! Het kan dus echt als we allemaal ons best doen! :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Mooi he! Het kan dus echt als we allemaal ons best doen! :)
Ligt simpelweg aan de deelnemers. Die zijn eigenlijk altijd redelijk gematigd van toon en bereid op inhoud te discussiëren. Zoals het m.i. hoort. :super
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Precies, als ik meegedaan had aan de discussie..., dan was het vast heel anders gelopen... :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Precies, als ik meegedaan had aan de discussie..., dan was het vast heel anders gelopen... :nananere
Haha. Schoen en aantrekken. En verleden geen garantie voor toekomst etc. Gewoon fijn dat het zo kan en laten we het zo houden, zonder allerhande overgevoeligheid en doofheid voor andermans argumenten.

En nee Jantje, ik spreek echt niet over jou. Misschien zelfs wel over mezelf.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Twee Bijbelverzen uit 1 Korinthe 10 wil ik graag toevoegen aan de discussie.

23 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.
(...)
31 Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

Paulus als kind van God zegt zo ontwapenend dat hen alle dingen geoorloofd zijn. Hij mag dus wel alles doen, maar doordat God zijn persoonlijke Vader is geworden, wil hij niet meer alles omdat het niet 'sticht'.
En in vers 31 het levensdoel om alles tot eer van God te doen.

Paulus schakelt met dit gedeelte de rol van het geweten niet uit. Persoonlijk vind ik dat belangrijk om voor ogen te houden, ook in de discussie over (on)geoorloofde beroepen.

Want ook ik als docent op een christelijke school kan voor voldoende vragen komen te staan over wat ik wel/niet kan of mag. Ondanks dat de 'buitenwereld' wellicht zegt dat ik een volkomen geoorloofd beroep heb, twijfel ik daar weleens aan als ik middenin de dagelijkse praktijk sta. Ook hierbij vind ik het "ter ere Gods" belangrijk om als uitgangspunt te nemen.
(~)
TSD

Bericht door TSD »

Wandelende schreef:Twee Bijbelverzen uit 1 Korinthe 10 wil ik graag toevoegen aan de discussie.

23 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.
(...)
31 Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

Paulus als kind van God zegt zo ontwapenend dat hen alle dingen geoorloofd zijn. Hij mag dus wel alles doen, maar doordat God zijn persoonlijke Vader is geworden, wil hij niet meer alles omdat het niet 'sticht'.
En in vers 31 het levensdoel om alles tot eer van God te doen.

Paulus schakelt met dit gedeelte de rol van het geweten niet uit. Persoonlijk vind ik dat belangrijk om voor ogen te houden, ook in de discussie over (on)geoorloofde beroepen.

Want ook ik als docent op een christelijke school kan voor voldoende vragen komen te staan over wat ik wel/niet kan of mag. Ondanks dat de 'buitenwereld' wellicht zegt dat ik een volkomen geoorloofd beroep heb, twijfel ik daar weleens aan als ik middenin de dagelijkse praktijk sta. Ook hierbij vind ik het "ter ere Gods" belangrijk om als uitgangspunt te nemen.
Ik ben het deels eens met wat je schrijft, maar wel met deze kanttekening:

Paulus heeft met deze tekst echt niet bedoeld dat de wet voor een Christen ontbonden is en je dus maar mag doen en laten wat je wilt. Dat zou namelijk strijden met andere delen uit het NT. Het gaat dan dus wel echt om de middelmatige zaken in mijn ogen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/kerk-religie/fruytier ... -1.1529222

Ik zou het proefschrift best eens willen lezen. De Reformatorische verbondsonderbouwing bij de doop dateert uit de 16e eeuw, in reactie op de radicale reformatie en de wederdopers. Wat me interesseert is hoe de vroege kerk dit onderbouwde.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

In het RD van gisteren een artikel over een Fruytierdocent die wel erg positief is over de RKK: https://goo.gl/2AUiZ3 .
Zijn proefschrift ligt wellicht wat gevoelig in een reformatorisch bolwerk als Rijssen, erkent hij met een glimlach. „Het beeld in reformatorische kringen van de Katholieke Kerk is niet zo positief, omdat het gekleurd is door de Heidelbergse Catechismus en zijn beschrijving van de mis. Alsof de ontwikkelingen daarna hebben stilgestaan en er geen Tweede Vaticaans Concilie is geweest.” Toch ging er een bus met twee klassen van leerlingen en docenten mee naar de promotie in Tilburg. Van Ittersum is naast teamleider ook docent Latijn.
Alsof Maria geen Middelaar meer is en voor het kerkvolk belangrijker dan Jezus, als men gestopt is met aanroepen van doden, om zomaar een paar dingen te noemen.
TSD

Bericht door TSD »

Inderdaad @Ditbenik. Afgelopen zomer zag ik van het 1e (middelaar Maria) nog een sprekend voorbeeld, wat mij toen best heeft aangegrepen en waar ik nog regelmatig aan moet denken. Het heeft mijn beeld van de RKK bepaald niet positiever gemaakt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

"Zijn proefschrift ligt wellicht wat gevoelig in een reformatorisch bolwerk als Rijssen, erkent hij met een glimlach."
Een reformatorisch bolwerk zegt hij.... Die man loopt minstens 50 jaar achter!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:"Zijn proefschrift ligt wellicht wat gevoelig in een reformatorisch bolwerk als Rijssen, erkent hij met een glimlach."
Nou, die overdrijven DIA. Er zitten in Rijssen zondag veel meer mensen in een reformatorisch kerk dan bijvoorbeeld in de hele provincie Limburg. Die man zal ook Gereformeerde Bonds gemeenten en de HHG tot het reformatorische deel rekenen. Jullie definitie van reformatorisch zal verschillen denk ik zo.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:"Zijn proefschrift ligt wellicht wat gevoelig in een reformatorisch bolwerk als Rijssen, erkent hij met een glimlach."
DIA... Kijk jij wel eens verder dan Rijssen?
12 !! van de 25 raadszetels worden ingenomen door SGP en CU in Rijssen. En dan ook nog eens 4 CDA.
Daar kan men in grote delen van NL alleen maar van dromen....
TSD

Bericht door TSD »

Bezorgd schreef: DIA... Kijk jij wel eens verder dan Rijssen?
12 !! van de 25 raadszetels worden ingenomen door SGP en CU in Rijssen. En dan ook nog eens 4 CDA.
Het CDA is niet reformatorisch :huhu

DIA maakt de vergelijking met vroeger.
Jij maakt de vergelijking per heden t.o.v. de rest van Nederland.

Dan krijg je 2 verschillende conclusies. ;)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Bezorgd schreef: DIA... Kijk jij wel eens verder dan Rijssen?
Het CDA is niet reformatorisch :huhu

DIA maakt de vergelijking met vroeger.
Jij maakt de vergelijking per heden t.o.v. de rest van Nederland.

Dan krijg je 2 verschillende conclusies. ;)
Hoeveel raadsleden voor SGP had Rijssen dan bv 50 jaar terug TSD?
Plaats reactie