Gereformeerde Gemeenten

Johnny65

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johnny65 »

Een grote fout die gemaakt is is het gebrek aan openheid. In de eerste nieuwsbrief was al aangeven vanuit de visitatoren dat er geen openheid zou komen. Dus:
- ds. Brugge als voorzitter vervangen door ds. silfhout.
- Ds. Brugge minder voorgaan.
- kerkenraad afgetreden
- ds Brugge volledige kansel ontzegging.
En dat allemaal zonder enige verklaring waarom. Dan gaan mensen heel snel met de vinger wijzen met alle gevolgen van dien.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: Vandaag, 07:53
MGG schreef: 07 mar 2026, 22:57
Bertiel schreef: 07 mar 2026, 22:48 Als predikant wel. Er zit een verschil tussen geestelijk en mentaal.
En dat het lichaam niet meer kan hoeft niet zozeer mentaal dan wel geestelijk problemen opleveren.
Daarnaast is de oorzaak niet het al dan niet mentale deel maar het hersenletsel wat ontstaan is door de hartstilstand
Geestelijke en mentaal is redelijk hetzelfde. Het heeft wat accent verschillen, maar dat is boor dit gesprek naar mijn idee niet relevant.

Het gaat ook niet om problemen (of klachten woord wat je in het bericht van 17:53 gebruikte). In mijn eerste bericht zei ik al het mentaal zwaar vinden.

Blijkbaar vatten wij hetzelfde artikel anders op.
Mentaal =psychisch, dat is een ziektebeeld
Geestelijk, is de verhoudig tussen jou en God, dat is toch echt wat anders.
Het hoe je het wil uitleggen. Gezien de context leek het mij heel duidelijk, maar mogelijk was dat het niet voor iedereen.
Job

Bericht door Job »

JanRap schreef: Vandaag, 09:38
Beste refoforummers, ben ik vervelend of vijandig als ik suggereer dat zulke verdrietige toestanden zoals nu in Geldermalsen, het zoveelste bewijs zijn van het failliet van het fenomeen curatorium? Echt niet alleen het curatorium van de GG maar ook van de CGK bijvoorbeeld. Wordt het niet de hoogste tijd dat er een assessment voorafgaat aan het gesprek met het curatorium? Zou dat nou zo ongeestelijk zijn? Wat een narigheid als na verloop van ( soms korte) tijd blijkt dat er bijvoorbeeld bepaalde karaktertrekken zijn die een vruchtbaar samenwerken met een kerkenraad moeilijk maken. Al suggereer ik absoluut niet dat dat in Geldermalsen het geval was. Dat weet ik niet en hoef ik niet te weten.
Ik vind het kwalijk dat je deze zaken koppelt. Je "suggereert absoluut niet dat het in Geldermalsen het geval was", maar plaatst toch wel een opmerking over het failliet van het curatorium met als bewijs de "verdrietige toestanden in Geldermalsen". Niet verstandig, Jan. Je plaatst jezelf daarmee in het kamp van CVandaag die een tijdje geleden kopte: "Opnieuw onrust rondom ds. Brugge". Als jij net als ik niet tot de gemeente behoort, dan past het ons niet om deze koppeling te maken. Sterker nog: als ik het goed begrijp weten eigen gemeenteleden niet eens precies waar het misging. Niemand heeft in elk geval nog kunnen aantonen dat het aan ds. Brugge ligt allemaal en in het verlengde daarvan aan het curatorium.

Maar een uitspraak als dit is wel reden dat ik deze week aangaf dat een dominee als hij altijd met 0-1 achterstand zou beginnen in een eventuele nieuwe gemeente. De argusogen - verholen of openbaar - zijn er. Dat bewijs jij hier.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: 23 feb 2026, 21:50
DDD schreef: 23 feb 2026, 21:39
Groepscirkel schreef: 23 feb 2026, 21:29
DDD schreef: 23 feb 2026, 21:27 Het is onduidelijk wat 'de bevestiging van de GBS-lijn' precies betekent.
Weinig onduidelijks aan: Tevens werd uitgesproken dat naar de overtuiging van de synode de Statenvertaling zoals deze door de GBS wordt uitgeven de enige vertaling is waaraan we onze medewerking geven. (Verslag gergeminfo)
DDD schreef: 23 feb 2026, 21:04 <> Gelukkig kan iedereen zelf kiezen welke revisie van de SV of andere bijbelvertaling hij gebruikt, en ik neem aan dat de scholen daarin ook een verstandige keus zullen maken. Wat mij betreft, kiezen de reformatorische scholen voor de HSV.
Het gaat niet alleen om de scholen, het gaat ook om de plaatselijke GG: erediensten, catechese, enzovoorts.
Wat mij betreft, kiezen plaatselijke GG ook voor de SV 2027. Dat kan prima, want daar is geen uitspraak over.

Maar anderzijds, dan krijg je op den duur ook CGK-toestanden. Dus wellicht kan er revisie worden aangevraagd. Maar goed, ik denk dat dit bewust beleid is van een aantal synodeleden om een aantal gemeenten de GG uit te krijgen.

Het beste zou misschien nog zijn geweest als het NBG gewoon een nieuwe editie van de SV had uitgebracht, zonder nieuwe naam, alleen een editie van 2027 in plaats van 1977.
Hoog speculatief/complotachtig denken. Als dit zo was, dan werd er wel harder opgetreden tegen gemeente die op of over de rand opereren. Zoals pas een dominee in de Saambinder over zijn voormalige consulent gemeente zei. Ik heb het nummer niet meer, dus het exacte citaat moet ik je schuldig blijven.

Ik zie zaken rond het zingen van gezangen, evangelisatie onder de vlag van de PKN en andere organisaties die naar mijn idee 20 jaar geleden niet voorkwamen. Het lijkt erop dat de ruimte optimaal gebruikt/opgerekt wordt.
Saambinder 3 van 15 januari jl.

Misschien heb je gelijk, maar hij onderbouwde dat verder niet. Het ging om de SV, maar volgens mij wordt in die gemeente de SV-GBS of Jongbloed gewoon in de kerkdiensten gebruikt.

Maar goed, ik las hier pas nog over een middengemeente waar slechts één ambtsdrager vóór de HSV is. Dat kan ik mij nauwelijks voorstellen. Ik zit ook in een middengemeente, en bij ons wordt de HSV gewoon in de kerkenraadsbanken gebruikt. Maar niet op de preekstoel, en daar gaat het om.

Wellicht dat bij bijzondere diensten in de liturgie (ook) de HSV afgedrukt wordt, maar dat lijkt me geen bezwaar.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: Vandaag, 21:08 Ik zit ook in een middengemeente, en bij ons wordt de HSV gewoon in de kerkenraadsbanken gebruikt. Maar niet op de preekstoel, en daar gaat het om.
Bijzonder, want de ouderlingen moeten toezien op de zuivere prediking. Dus die moeten minstens een net zo zuivere vertaling tot hun beschikking hebben lijkt me.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Refojongere schreef: Vandaag, 21:24
DDD schreef: Vandaag, 21:08 Ik zit ook in een middengemeente, en bij ons wordt de HSV gewoon in de kerkenraadsbanken gebruikt. Maar niet op de preekstoel, en daar gaat het om.
Bijzonder, want de ouderlingen moeten toezien op de zuivere prediking. Dus die moeten minstens een net zo zuivere vertaling tot hun beschikking hebben lijkt me.
Is hsv niet zuiver dan?
De Rijssenaar

Ik denk dat emeritaat helemaal geen gek idee is.. Je moet ook vanuit God bekijken hoe hij nog het best kan werken. En alleen preken is denk wel slimme oplossing. Blijkbaar is hij minder geschikt om een gemeente te leiden; dus moet je hem daar ook niet voor inzetten als hij die gaven niet heeft.. Best simpel allemaal. Gewoon meer denken in oplossingen
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: Vandaag, 20:51
Maar een uitspraak als dit is wel reden dat ik deze week aangaf dat een dominee als hij altijd met 0-1 achterstand zou beginnen in een eventuele nieuwe gemeente. De argusogen - verholen of openbaar - zijn er. Dat bewijs jij hier.
Als de classis kennis had van de conflictueuze situatie in de gemeente had men op zijn minst de predikant kunnen bellen en zeggen dat aanvaarden van het beroep geen goed idee is.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 22:06
Is hsv niet zuiver dan?
Niet volgens de Gereformeerde Gemeenten en daar gaat het hier in dit topic over.
Job

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 22:13
Als de classis kennis had van de conflictueuze situatie in de gemeente had men op zijn minst de predikant kunnen bellen en zeggen dat aanvaarden van het beroep geen goed idee is.
Het is goed om die eventuele verantwoordelijkheid ook te benoemen ja.
De Rijssenaar

Refojongere schreef: Vandaag, 22:14
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 22:06
Is hsv niet zuiver dan?
Niet volgens de Gereformeerde Gemeenten en daar gaat het hier in dit topic over.
Naja, we mogen ook nog beetje zelf nadenken.. als zo’n ouderling dat graag wil moet ie dat vooral doen.
De Rijssenaar

JanRap schreef: Vandaag, 09:38
Beste refoforummers, ben ik vervelend of vijandig als ik suggereer dat zulke verdrietige toestanden zoals nu in Geldermalsen, het zoveelste bewijs zijn van het failliet van het fenomeen curatorium? Echt niet alleen het curatorium van de GG maar ook van de CGK bijvoorbeeld. Wordt het niet de hoogste tijd dat er een assessment voorafgaat aan het gesprek met het curatorium? Zou dat nou zo ongeestelijk zijn? Wat een narigheid als na verloop van ( soms korte) tijd blijkt dat er bijvoorbeeld bepaalde karaktertrekken zijn die een vruchtbaar samenwerken met een kerkenraad moeilijk maken. Al suggereer ik absoluut niet dat dat in Geldermalsen het geval was. Dat weet ik niet en hoef ik niet te weten.
Ik vind het kwalijk dat je deze zaken koppelt. Je "suggereert absoluut niet dat het in Geldermalsen het geval was", maar plaatst toch wel een opmerking over het failliet van het curatorium met als bewijs de "verdrietige toestanden in Geldermalsen". Niet verstandig, Jan. Je plaatst jezelf daarmee in het kamp van CVandaag die een tijdje geleden kopte: "Opnieuw onrust rondom ds. Brugge". Als jij net als ik niet tot de gemeente behoort, dan past het ons niet om deze koppeling te maken. Sterker nog: als ik het goed begrijp weten eigen gemeenteleden niet eens precies waar het misging. Niemand heeft in elk geval nog kunnen aantonen dat het aan ds. Brugge ligt allemaal en in het verlengde daarvan aan het curatorium.

Denk ook niet dat curatorium zulke dingen kan voorkomen.. en testjes afnemen helpt natuurlijk ook niet. Dit hoort er toch ook wel beetje bij? Zo nu en dan vliegt er wel eens een dominee uit de bocht.. dat wordt nu dus allemaal netjes opgelost door hem emeritaat te geven. Dus volgens mij gaat het prima allemaal

Wat niet prima gaat is dat we een curatorium hebben dat denkt te kunnen oordelen over een roeping of bekering van iemand.. zoals ik al eerder zei heeft Jezus daar voor gewaarschuwd dat we niet het onkruid moeten gaan wieden omdat we anders goei zaden gaan meenemen.. als de Heere daar voor waarschuwt en dan zou ik dat niet durven om daar te gaan zitten. Je moet het later allemaal wel verantwoorden voor God
Job

Bericht door Job »

De Rijssenaar schreef: 43 minuten geleden
Denk ook niet dat curatorium zulke dingen kan voorkomen.. en testjes afnemen helpt natuurlijk ook niet. Dit hoort er toch ook wel beetje bij? Zo nu en dan vliegt er wel eens een dominee uit de bocht.. dat wordt nu dus allemaal netjes opgelost door hem emeritaat te geven. Dus volgens mij gaat het prima allemaal
Je doet precies hetzelfde als JanRap. Wie zegt dat de dominee uit de bocht is gevlogen? Dan zou hij geschorst zijn geweest of losgemaakt. Echt kwalijk deze aannames. De man kan zich niet verweren ook.
De Rijssenaar

Job schreef: 28 minuten geleden
De Rijssenaar schreef: 43 minuten geleden
Je doet precies hetzelfde als JanRap. Wie zegt dat de dominee uit de bocht is gevlogen? Dan zou hij geschorst zijn geweest of losgemaakt. Echt kwalijk deze aannames. De man kan zich niet verweren ook.
Ja, dat weet ik ook niet. Was toch in het nieuws? Maar je hebt gelijk. Je moet dit niet zien als “de waarheid” maar een reactie op de “aanname” dat het niet lekker loopt.
Plaats reactie