Gereformeerde Gemeenten

Posthoorn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Misschien juist fijn voor hem, niet de zorg voor/van een gemeente, wel mogen preken.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

De rust zal in GG Geldermalsen er misschien helemaal niet van terugkeren.
MGG

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: Vandaag, 07:48
MGG schreef: Gisteren, 23:48
Job schreef: Gisteren, 23:39 Ik lees dat aan ds. Brugge emeritaat wordt verleend per 1 mei 2026 (Gergeminfo).
Spijtig, ook voor Randburg.
Misschien is er juist nu meer tijd voor Randburg?
Ik bedoelde vooral dat zo'n kwetsbare gemeente al vrij snel een andere consulent krijgt. Je zit ook nog met taal en cultuur verschillen. Hopelijk krijgt de gemeente weer een consulent die de gemeente al kent.
johannes123

Bericht door johannes123 »

FlyingEagle schreef: Vandaag, 08:12
johannes123 schreef:
Job schreef: Gisteren, 23:51
DDD schreef: Gisteren, 23:43 Eervol emeritaat nog wel. De man is net iets ouder dan ik, dus nog helemaal niet oud. Ik vind het bijzonder dat er niet vermeld wordt wat de reden is.
Dat moge toch duidelijk zijn? Ik denk dat het een nette wijze is om hem los te kunnen maken van Geldermalsen en niet opnieuw de beroepingsprocedure te hoeven laten doorlopen, terwijl hij getekend is geraakt. Geen gemeentepredikant meer, maar nog wel als predikant dienstbaar kunnen zijn. Al met al een tragisch einde van zijn actieve loopbaan.
Inderdaad, wat vind ik dit ontzettend zielig voor deze dominee! Hij heeft in de achterliggende tijd zo duidelijk en fijn mogen preken in de omliggende gemeenten hier, had het graag anders gezienen dat hij beroepbaar zou worden gesteld en misschien wel een roeping hierheen had gehad. Wij ontvangen hem met open armen!
Hij was al beroepbaar dus de classis kan hem niet nog een keer beroepbaar stellen.
Nee hoor, in onze gemeente wilden ze hem op het tweetal zetten maar dat mocht niet van de classis Utrecht, eventueel pas na 1 maart werd er gezegd.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Groepscirkel schreef:De rust zal in GG Geldermalsen er misschien helemaal niet van terugkeren.
Geen enkele beslissing zal dat op korte termijn doen.
Zeer ingewikkelde situatie als je zo’n sterke kampvorming in de gemeente hebt.
HHR

Bericht door HHR »

Is hij ziek dan?
Naast leeftijd of hoogleraar/docentschap misschien lijkt me dat de enige wettige reden om met emeritaat te gaan.

Anders komt het meer over als het verdoezelen van een probleem.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

johannes123 schreef:
johannes123 schreef:
Job schreef: Gisteren, 23:51 Dat moge toch duidelijk zijn? Ik denk dat het een nette wijze is om hem los te kunnen maken van Geldermalsen en niet opnieuw de beroepingsprocedure te hoeven laten doorlopen, terwijl hij getekend is geraakt. Geen gemeentepredikant meer, maar nog wel als predikant dienstbaar kunnen zijn. Al met al een tragisch einde van zijn actieve loopbaan.
Inderdaad, wat vind ik dit ontzettend zielig voor deze dominee! Hij heeft in de achterliggende tijd zo duidelijk en fijn mogen preken in de omliggende gemeenten hier, had het graag anders gezienen dat hij beroepbaar zou worden gesteld en misschien wel een roeping hierheen had gehad. Wij ontvangen hem met open armen!
Hij was al beroepbaar dus de classis kan hem niet nog een keer beroepbaar stellen.
Nee hoor, in onze gemeente wilden ze hem op het tweetal zetten maar dat mocht niet van de classis Utrecht, eventueel pas na 1 maart werd er gezegd.
Ah, dat wist ik niet. Heeft ook niet in officiële bekendmaking gestaan volgens mij.
Bobber

Bericht door Bobber »

johannes123 schreef: Vandaag, 08:46
johannes123 schreef:
Job schreef: Gisteren, 23:51

Dat moge toch duidelijk zijn? Ik denk dat het een nette wijze is om hem los te kunnen maken van Geldermalsen en niet opnieuw de beroepingsprocedure te hoeven laten doorlopen, terwijl hij getekend is geraakt. Geen gemeentepredikant meer, maar nog wel als predikant dienstbaar kunnen zijn. Al met al een tragisch einde van zijn actieve loopbaan.
Eén classis komt toch meestal pas aan bod bij de akte van losmaking?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Evangelist schreef: Gisteren, 23:49
DDD schreef: Gisteren, 23:43 Eervol emeritaat nog wel. De man is net iets ouder dan ik, dus nog helemaal niet oud. Ik vind het bijzonder dat er niet vermeld wordt wat de reden is.
Iedereen begrijpt natuurlijk dat het schisma in de gemeente Tricht-Geldermalsen de oorzaak is. Een tweede losmaking overleeft een predikant menselijkerwijze niet. Het geeft ds. Brugge voorlopig rust en zekerheid. En hij kan iedere zondag het kernwerk van een predikant doen. Wellicht is het dan over een paar jaar mogelijk dat hij weer ergens beroepen wordt. Een beetje zoals destijds ook gebeurde bij ds. C. Hegeman.
Zo krijgt het woord eervol wel een heel bijzondere extra betekenis.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Tiberius schreef: Vandaag, 08:49Zo krijgt het woord eervol wel een heel bijzondere extra betekenis.
Haha, droog :haha
Plaats reactie