Gereformeerde Gemeenten

KDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

R+ck schreef: Gisteren, 12:52
KDD schreef: Gisteren, 12:37
R+ck schreef: Gisteren, 12:24 Deze teksten waaruit iets anders blijkt gaan dan dus niet op (?)

Wat is er nog meer te doen aan Mijn wijngaard, hetwelk Ik aan hem niet gedaan heb? Waarom heb Ik verwacht, dat hij goede druiven voortbrengen zou, en hij heeft stinkende druiven voortgebracht? (Jesaja 5:4)

Ik heb den gansen dag Mijn handen uitgebreid tot een wederstrevig volk, dat wandelt op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten. (Jesaja 65:2)

Jeruzalem, Jeruzalem, gij die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild! (Mattheus 23:37)

En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben. (Johannes 5:40)

Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren! gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij. (Handelingen 7:51)

Maar tegen Israël zegt Hij: Den gansen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk. (Romeinen 10:21)

Omdat Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;
Maar gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt; (Spreuken 1: 24-25)
Deze teksten laten juist zien dat de Heere genade graag wil bedienen.
Wat is dan het verschil wat jij maakt tussen aanbieden en bedienen?
Als je weet dat de Heere genade bedient dan is dat juist een aansporing om dat genade te verkrijgen. Dan maak je je eigen niet zo druk over voorwaardelijk of onvoorwaardelijk, enz. Net zoals bij de water in Bethesda. Er is genezing aangeboden en wordt bediend door dat water maar er is wel strijd aangebonden. Aanbieden is een onderdeel van bediening. Als genade alleen aangeboden wordt dan werdt niemand zalig.
Laatst gewijzigd door KDD op 14 feb 2026, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Michaels

Bericht door Michaels »

KDD schreef: Gisteren, 13:04
R+ck schreef: Gisteren, 12:24 Deze teksten waaruit iets anders blijkt gaan dan dus niet op (?)

Wat is er nog meer te doen aan Mijn wijngaard, hetwelk Ik aan hem niet gedaan heb? Waarom heb Ik verwacht, dat hij goede druiven voortbrengen zou, en hij heeft stinkende druiven voortgebracht? (Jesaja 5:4)

Ik heb den gansen dag Mijn handen uitgebreid tot een wederstrevig volk, dat wandelt op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten. (Jesaja 65:2)

Jeruzalem, Jeruzalem, gij die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild! (Mattheus 23:37)

En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben. (Johannes 5:40)

Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren! gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij. (Handelingen 7:51)

Maar tegen Israël zegt Hij: Den gansen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk. (Romeinen 10:21)

Omdat Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;
Maar gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt; (Spreuken 1: 24-25)
Als je weet dat de Heere genade verdient dan is dat juist een aansporing om dat genade te verkrijgen. Dan maak je je eigen niet zo druk over voorwaardelijk of onvoorwaardelijk, enz. Net zoals bij de water in Bethesda. Er is genezing aangeboden en wordt bediend door dat water maar er is wel strijd aangebonden. Aanbieden is een onderdeel van bediening. Als genade alleen aangeboden wordt dan werdt niemand zalig.
Aanbieden <> legt meer nadruk op verantwoordelijkheid en keuze van de mens. <> R+ck
Bedienen <> legt meer nadruk op Gods soevereiniteit en initiatief. <> KDD

Deze twee horen bij elkaar. Het is en en niet of of.
Dit was ook het twistpunt van de Dordtse leerregels.
..
KDD

Bericht door KDD »

Michaels schreef: Gisteren, 13:12
Als je weet dat de Heere genade bedient dan is dat juist een aansporing om dat genade te verkrijgen. Dan maak je je eigen niet zo druk over voorwaardelijk of onvoorwaardelijk, enz. Net zoals bij de water in Bethesda. Er is genezing aangeboden en wordt bediend door dat water maar er is wel strijd aangebonden. Aanbieden is een onderdeel van bediening. Als genade alleen aangeboden wordt dan werdt niemand zalig.
Aanbieden <> legt meer nadruk op verantwoordelijkheid en keuze van de mens. <> R+ck
De eerste is de bekendmaking van een weg tot zaligheid en de tweede is die zaligheid schenken.

Het geloof en de wil om te geloven is een gave van God

Zo is dan het geloof een gave Gods;
niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden,
maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld,
ingegeven, en ingestort;
ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven,
en daarna de toestemming of
het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten;
maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken,
ja alles werkt in allen,
in den mens teweegbrengt beide,
den wil om te geloven en het geloof zelf.
BSH

Bericht door BSH »

KDD schreef: Gisteren, 12:32
R+ck schreef: Gisteren, 12:26
KDD schreef: Gisteren, 12:18 Nee, dat kunnen zie niet zeggen.
Leg dat mij maar uit dan
Niemand is te verontschuldigen

Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben,
en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden,
zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan,
indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten
en om de zonde verdoemen,
volgens deze uitspraken van den apostel:
De gehele wereld is voor God verdoemelijk.
Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23).
En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
Dit is geredeneerd vanuit het werkverbond. En ben ik het 100% mee eens.

Maar dit eerder genoemde teksten hebben juist betrekking op het genadeverbond.

En daarom begrijp ik de jeugd goed die zegt: we horen van de preekstoel dat we niets kunnen, maar moeten straks accepteren dat er door God gezegd wordt: Je wilde niet. En daar mag je geen commentaar op hebben, want: "Wie zijt gij, mens, die tegen God ... "
R+ck

Bericht door R+ck »

Kan ik me in vinden, als dat er maar niet toe leidt dat je lijdzaam af gaat wachten en van genade een lot uit de loterij maakt.
In de praktijk leidt het daar namelijk vaak toe.
R+ck

Bericht door R+ck »

Michaels schreef: Gisteren, 13:12
Als je weet dat de Heere genade verdient dan is dat juist een aansporing om dat genade te verkrijgen. Dan maak je je eigen niet zo druk over voorwaardelijk of onvoorwaardelijk, enz. Net zoals bij de water in Bethesda. Er is genezing aangeboden en wordt bediend door dat water maar er is wel strijd aangebonden. Aanbieden is een onderdeel van bediening. Als genade alleen aangeboden wordt dan werdt niemand zalig.

Deze twee horen bij elkaar. Het is en en niet of of.
Dit was ook het twistpunt van de Dordtse leerregels.
Daar ben ik het mee eens. Dat is het spanningsveld wat er ook moet bijven liggen m.i
Als we dat op gaan lossen schiet je door zowel de ene als de andere kant op.
MGG

Bericht door MGG »

Martijn schreef: Gisteren, 10:05 Mag ik zeggen dat ik discussies hierover geneuzel vindt.
Zijn zusters die vanwege vervolging geen hoed kunnen dragen minder? Of die niet beter weten dan dat ze altijd een broek aan hebben op de glijdende schaal?
Om vervolging iets nalaten is heel wat anders dan uit gemakzucht of wegens de tijdgeest.
MGG

Bericht door MGG »

Silo schreef: Gisteren, 11:46 Is de casus Geldermalsen ook besproken op de synode? Zowel ds Brugge als Geldermalsen hadden preekbeurten tot 22 februari afgesproken maar nu worden de weken erna ook door gepland. Er lijkt dus nog geen oplossing gevonden te zijn voor het conflict.
Ik denk dat de kans klein ks dat dit via classis en PS al op de agenda van de GS stond.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Classis Utrecht is onlangs nog bijeengekomen. Vermoedelijk hangt het daarmee samen. De volgende vergadering staat pas weer in mei gepland.
Dat betekent een behoorlijke tussenperiode, waardoor ik mij afvraag of kerk en predikant ooit nog nader tot elkaar zullen komen.
mark1985

Bericht door mark1985 »

Sprak een lid en was al meer dan 1 jaar zwervende.
Eerst GG Waardenburg.
Toen dat escaleerde naar PKN.
Nog wel lid en hoop weer terug te gaan.
Volgens persoon 300 vertrokken.
Al zetten ze dat niet in kerkblad.
Meer informatie over predikant en gebeuren zal ik niet delen.
Bobber

Bericht door Bobber »

mark1985 schreef: Gisteren, 14:31 Sprak een lid en was al meer dan 1 jaar zwervende.
Eerst GG Waardenburg.
Toen dat escaleerde naar PKN.
Nog wel lid en hoop weer terug te gaan.
Volgens persoon 300 vertrokken.
Al zetten ze dat niet in kerkblad.
Meer informatie over predikant en gebeuren zal ik niet delen.
Het rare is dat het ledenaantal van de GG Tricht Geldermalsen in 2025 nog met 14 is gegroeid.
mark1985

Bericht door mark1985 »

Je vraagt niet gelijk alles op.
Is een proces.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef: Gisteren, 07:34 @Pierre, je bent hier een prima cultuurbewaker maar het is echt wel handig dat je ook uitlegt waarom dingen gebeuren. Dat is soms vermoeiend, ik weet er alles van.

We hebben onszelf door de tijd heen wat geschreven en ongeschreven regels toebedeeld. De hier genoemde is er 1 van. Bij ons dragen meisjes een hoed op catechisatie. Bij de openingsavond van het seizoen, waar ook moeders aanwezig zijn, wordt expliciet gevraagd om een hoed te dragen. Wanneer onze koren zingen, met opening en sluiting door een ambtsdrager, is een hoed juist weer ongebruikelijk. Dus die hoed is voor een groot deel een cultuurverschijnsel en wordt inconsequent toegepast. Bertiel heeft daar een punt. Sowieso ben ik van mening dat de hele hoedencultuur per direct de kliko ingeveegd moet worden en een eenvoudige baret of hoofddoek de norm moet zijn. Maar daar krijg ik zelfs mijn eigen echtgenote niet in mee. :)
Je hebt wel een punt Ad. Mijn zussen dragen bijna allen ook geen hoed in de kerk, wat dat betreft ben ik wel wat gewend. Zij zijn ook geen kerkganger in onze gezindte. Gister sloeg ik even aan omdat mijns inziens het begrijpelijk is dat in de GG en GG in ned een bedekking is bij de catechisatie. Dat is dus niet zo gebruikelijk en daar ben ik nu achter gekomen. Eens met die eenvoudige hoofddoek of baret.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

merel schreef: Gisteren, 09:43 Je moet je niet druk maken Bertiel. Ik zit ook wel eens in de allergiezone van Pierre. Ik heb inmiddels geleerd dat Pierre erg houdt van zijn kerkverband. Ook van de culturele aspecten die verder nergens op gebaseerd zijn. Ik denk dat als we elkaar irl spreken en meer herkenning dan verschillen zijn. Althans dat hoop ik ;)
Dag Merel. Eens hoor. Ik denk dat we in reallife elkaar wel mogen. En cultuurverschillen kumen incasseerbaar zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MichelT

Bericht door MichelT »

Silo schreef: Gisteren, 11:46 Is de casus Geldermalsen ook besproken op de synode? Zowel ds Brugge als Geldermalsen hadden preekbeurten tot 22 februari afgesproken maar nu worden de weken erna ook door gepland. Er lijkt dus nog geen oplossing gevonden te zijn voor het conflict.
Classis Utrecht vergaderd Dv 6 maart
Plaats reactie