Die zie ik even over het hoofd, maar dat is inderdaad een feit. Al maakt het niet veel uit of je nu een enkelvoudige kandidaat hebt of een tweetal.Stof schreef:Niet nodig, maar het kan wel voor onrust zorgen denk ik, als de kerkenraad het alleenrecht krijgt.refo schreef:Voor beroepen heb je alleen maar een kerkenraad nodig. En een consulent. Stemmen door ledenvergadering is helemaal niet nodig.
Beroepingswerk discussie [4]
-
- Verbannen
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Waarborgen genoeg. En waarom onrust? Of je nu uit één mag kiezen of uit twee.De beroeping van alreeds in dienst zijnde predikanten
Nopens die dienaars, die nu alreeds in de dienst des Woords zijnde tot een andere gemeente beroepen worden, zal desgelijks zoodanige beroeping [met correspondentie als voren] geschieden, zoowel in de steden als ten plattelande, bij de kerkeraad en de diakenen met advies of approbatie van de classis; alwaar de voorzeide beroepenen vertonen zullen goede kerkelijke attestatie van leer en leven [en alzo bij den magistraat van de plaatse respectievelijk geapprobeerd] en der gemeente de tijd van veertien dagen voorgesteld zijnde, als boven, zullen met voorgaande stipulatiën en gebeden bevestigd worden. Onverkort, in ’t geen voren gezegd is, deugdelijk recht van presentatie, of enig ander recht, voor zoveel het stichtelijk kan worden gebruikt, zonder nadeel van Gods kerk en goede kerkenorde, waarop de [hooge overheden en] synoden der respectieve provinciën wel gelieven te letten, en ten beste van de kerken nodige orde te stellen.
In hervormde kring zijn we niet anders gewend.Stof schreef:Niet nodig, maar het kan wel voor onrust zorgen denk ik, als de kerkenraad het alleenrecht krijgt.refo schreef:Voor beroepen heb je alleen maar een kerkenraad nodig. En een consulent. Stemmen door ledenvergadering is helemaal niet nodig.
Ja, soms geeft dat onrust. Maar dat is vooral doordat mijn kerkenraad er in het algemeen voor kiest om predikanten te beroepen die de gemeente nog nooit als gastpredikant heeft gehoord. Stemmen op een tweetal geeft misschien nog wel meer onrust: dan heb je altijd een deel van de gemeente dat min of meer teleurgesteld is.
-
- Verbannen
... zoals @Jantje...Zita schreef:dan heb je altijd een deel van de gemeente dat min of meer teleurgesteld is.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
De kerkenraad beroept, de leden worden 'slechts' geraadpleegd middels de ledenvergadering. Een ledenvergadering is technisch gezien een kerkenraadsvergadering waarbij ook de (mans)leden worden uitgenodigd; aan wie dan verantwoording wordt gegeven en ze hun stem over bepaalde zaken kunnen laten horen.Jantje schreef:De kerkenraad kan ook een enkelvoudige kandidaat opstellen of per approbatie een kandidaat voorleggen. Als je uitrekent hoeveel kiesgerechtigde mansleden er zijn, kun je bij een minderheid van bezwaren, het beroep ook uitbrengen. Maar ik weet niet of dit rechtsgeldig is volgens de kerkorde. Misschien kan @Tiberius daar wat over zeggen.Erskinees schreef:Formeel niet. Als het een gewoonte is om dat wel een predikant te beroepen na een adviesstemming door de leden, lijkt me het niet meer dan normaal dat een kerkenraad die lijn allereerst probeert voort te zetten en kijkt naar simpele alternatieven. Die zijn er m.i. genoeg. Pas als dat niet mogelijk is kan ik me voorstellen dat kerkenraden zelf een predikant gaan kiezen.
Maar die raadpleging wordt wel altijd gehonoreerd; logisch, want anders heeft een ledenvergadering geen zin. Geen enkele kerkenraad zal het in zijn hoofd halen om de kandidaat met het minste aantal stemmen te beroepen.
Een kerkenraad heeft kerkordelijk het recht om zonder ledenraadpleging een predikant te beroepen, of een lid als ouderling of diaken benoemen. Bezwaren inbrengen tegen het beroep kan in dat stadium niet, dat kan pas als de a.s. predikant/ouderling/diaken het beroep heeft aangenomen.
Maar mijn persoonlijk advies is om dat niet te doen.
Ten eerste omdat het niet erg netjes is om de normale procedures op die wijze aan te passen.
Bovendien zal je meer onrust in de gemeente krijgen. Hoewel je die onrust ook niet moet overdrijven: onrust is er altijd in de gemeente, ook als men uit een tweetal kiest. Er zijn altijd mensen die zo'n persoon niet moeten, en hoe groter de groep, hoe groter de onrust; of iemand nu vanuit enkeltal of vanuit tweetal beroepen is.
Het belangrijkste argument om het niet te doen is voor mij, dat het beroepingswerk een ingrijpende gebeurtenis is. Dat moet je niet doen in een crisistijd als deze. M.i. moet je dan geen ingrijpende besluiten nemen.
Een gemeente beroept met het doel dat de kandidaat het beroep aanneemt. Anders heeft beroepen geen zin.
Het is (als het goed is) heel ingrijpend om naar een andere gemeente gezonden te worden. Je moet je eigen gemeente loslaten en dat is moeilijk; eigenlijk zou ik moeten zeggen: je moet al die 1000 of 2000 zielen waarmee je een pastorale band hebt opgebouwd, stuk voor stuk loslaten.
Daarnaast moet je verhuizen naar een andere stad; de sociale context van je gezin verandert dus ook. Eventuele kinderen veranderen van school of worden met andere reistijden geconfronteerd.
Dat zijn allemaal ingrijpende levensgebeurtenissen, die je m.i. niet in een crisistijd als deze moet willen nemen.
Ik vermoed dat zoiets ook de reden is, dat het curatorium haar vergaderingen heeft uitgesteld.
Maar goed, samengevat: kerkrechtelijk kan het wel, maar menselijk zou ik het niet doen.
Hij is lid gebleven tot hij lid werd in Sint Philipsland. Dus uw aannames zijn nergens op gebaseerd.Stof schreef:Dhr. Van 't Hof is sinds enige tijd geen lid meer van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik neem aan dat hij nu nergens lid is.Jantje schreef:Hij is nog naar 31.
Overigens: in Hardinxveld-Giessendam was hij lid van de OGGiN. De gemeente in Sint-Philipsland is buiten het verband geraakt. Wat betekent dat dan voor de heer Op 't Hof? In feite wordt hij dan toch door een ander kerkverband beroepen?
Hij is niet zelf gaan preken. Hij is gevraagd door de kerkenraad van Sint Philipsland en later ook door andere vrije groepen.Bezorgd schreef:Maar was hij officieel lerend ouderling? Of is hij zelf gaan preken?Stof schreef:Dhr. Van 't Hof is sinds enige tijd geen lid meer van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik neem aan dat hij nu nergens lid is.Jantje schreef:Hij is nog naar 31.
Overigens: in Hardinxveld-Giessendam was hij lid van de OGGiN. De gemeente in Sint-Philipsland is buiten het verband geraakt. Wat betekent dat dan voor de heer Op 't Hof? In feite wordt hij dan toch door een ander kerkverband beroepen?
-
Ook welkom, je komt uit Sint Philipsland ?Gerine schreef:Hij is niet zelf gaan preken. Hij is gevraagd door de kerkenraad van Sint Philipsland en later ook door andere vrije groepen.Bezorgd schreef:Maar was hij officieel lerend ouderling? Of is hij zelf gaan preken?Stof schreef:Dhr. Van 't Hof is sinds enige tijd geen lid meer van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik neem aan dat hij nu nergens lid is.Jantje schreef:Hij is nog naar 31.
-
- Verbannen
Onzin. Ik heb het zelf ook gehoord. Hij was al geen lid meer in Hardinxveld-Giessendam toen hij in Sint-Philipsland werd beroepen. Dat is een vaststaand feit.Gerine schreef:Hij is lid gebleven tot hij lid werd in Sint Philipsland. Dus uw aannames zijn nergens op gebaseerd.Stof schreef:Dhr. Van 't Hof is sinds enige tijd geen lid meer van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik neem aan dat hij nu nergens lid is.Jantje schreef:Hij is nog naar 31.
En verder begrijp ik niet waarom je op een bericht van maanden geleden gaat reageren. Maar dat zal vast aan mij liggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik denk dat u er juist niets van snapt. Op ' Hof is nooit ergens zelf gaan preken. Hij is in een ordelijk weg gevraagd door de kerkenraad van Sint Philipsland, enige maanden later bevestigd tot lerend ouderling en gaat, als hij gevraagd wordt, voor in andere gemeenten.Bauke schreef:Klopt, maar ik probeerde te peilen of de hovenier Van 't Hof ook op eigen initiatief is gaan preken. Of dat het toch in de kerkelijke weg is gegaan.
Op 't Hof heeft naar eigen zeggen een roeping. Helaas, voor hem, wordt zijn roeping niet overgenomen. Of zoals je dat dan moet zeggen: Och...d'r is geen overname komen te wezen.
Nu is Op 't Hof maar in de dadelijkheid zelf gaan komen te preken. Dan hier en dan daar. Dat heeft hem nu een beroep opgeleverd. Die gemeente heeft zonder voorganger geen bestaansmogelijkheid, dus een win-win situatie. Op 't Hof blij. Gemeente Blij, kerkenraad van die gemeente blij.
Ik snap dat wel.
-
- Verbannen
Ik citeer uw eigen woorden:Gerine schreef:Ik denk dat u er juist niets van snapt. Op ' Hof is nooit ergens zelf gaan preken. Hij is in een ordelijk weg gevraagd door de kerkenraad van Sint Philipsland, enige maanden later bevestigd tot lerend ouderling en gaat, als hij gevraagd wordt, voor in andere gemeenten.Bauke schreef:Klopt, maar ik probeerde te peilen of de hovenier Van 't Hof ook op eigen initiatief is gaan preken. Of dat het toch in de kerkelijke weg is gegaan.
Op 't Hof heeft naar eigen zeggen een roeping. Helaas, voor hem, wordt zijn roeping niet overgenomen. Of zoals je dat dan moet zeggen: Och...d'r is geen overname komen te wezen.
Nu is Op 't Hof maar in de dadelijkheid zelf gaan komen te preken. Dan hier en dan daar. Dat heeft hem nu een beroep opgeleverd. Die gemeente heeft zonder voorganger geen bestaansmogelijkheid, dus een win-win situatie. Op 't Hof blij. Gemeente Blij, kerkenraad van die gemeente blij.
Ik snap dat wel.
Gerine schreef:uw aannames zijn nergens op gebaseerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik denk dat u er juist niets van snapt. Op ' Hof is nooit ergens zelf gaan preken. Hij is in een ordelijk weg gevraagd door de kerkenraad van Sint Philipsland, enige maanden later bevestigd tot lerend ouderling en gaat, als hij gevraagd wordt, voor in andere gemeenten.Bauke schreef:Klopt, maar ik probeerde te peilen of de hovenier Van 't Hof ook op eigen initiatief is gaan preken. Of dat het toch in de kerkelijke weg is gegaan.
Ik snap dat wel.
U bent een grapjas die niet gelooft in feiten? Trekt u het dan gewoon even na?Jantje schreef:Ik citeer uw eigen woorden:Gerine schreef:Ik denk dat u er juist niets van snapt. Op ' Hof is nooit ergens zelf gaan preken. Hij is in een ordelijk weg gevraagd door de kerkenraad van Sint Philipsland, enige maanden later bevestigd tot lerend ouderling en gaat, als hij gevraagd wordt, voor in andere gemeenten.Bauke schreef:Klopt, maar ik probeerde te peilen of de hovenier Van 't Hof ook op eigen initiatief is gaan preken. Of dat het toch in de kerkelijke weg is gegaan.
Ik snap dat wel.Gerine schreef:uw aannames zijn nergens op gebaseerd.
-
- Verbannen
Ik hoef niets na te trekken. Want ik heb het uit betrouwbare bron vernomen.
En bovendien: het is op zijn zachtst gezegd vreemd dat u nu reageert op berichten van meer dan een half jaar geleden. Als u zich hier speciaal voor aanmeldt als nieuwe forummer en als u dan gelijk zulke stevige beweringen doet, kom dan ook met bronnen.
En bovendien: het is op zijn zachtst gezegd vreemd dat u nu reageert op berichten van meer dan een half jaar geleden. Als u zich hier speciaal voor aanmeldt als nieuwe forummer en als u dan gelijk zulke stevige beweringen doet, kom dan ook met bronnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Kijk Jantje, Gerina is blijkbaar een nauwe verwant of kerkganger van deze oefenaar die weet hoe het zit. Dus ik zou jouw bronnen eerst maar eens op zuiverheid gaan controleren.