Welke muziek beluister je nu?

Henk J

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

RD plaatst de volledige Orgelrijk serie nu op YT.
De aflevering met Rien Donkersloot: https://www.youtube.com/watch?v=zJ8I1bnF4hU&t=1200s
Hij zegt naar mijn idee ware woorden over de begeleiding van de samenzang, door die te dienen met een duidelijk tempo en een heldere slag. Dat zingt het prettigst. En ik ben het ook met hem eens dat het Geneefse Psalter het meest tot zijn recht komt als het ritmisch wordt gezongen in een goed tempo. Luister ook maar naar de opname van 'in lijn met Calvijn' uit Mijnsheerenland.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

helma schreef:Mijn buurman zingt.
En wat hij zingt hoord ik dat Psalmen waren..
Het ontroert me steeds weer.
Er is wat veranderd achter de muur.
Wat mooi om te lezen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

https://youtu.be/ed1t-in_GZE?si=Dc5tPDPg9zLptvBX
Psalmgezang uit Gorinchem met Arjan Versluis. Die maakt ook van niet ritmische samenzang een feestje.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 22 feb 2025, 11:40 https://youtu.be/ed1t-in_GZE?si=Dc5tPDPg9zLptvBX
Psalmgezang uit Gorinchem met Arjan Versluis. Die maakt ook van niet ritmische samenzang een feestje.
Gedirigeerde samenzang: dan loopt alles mooi gelijk en in de maat. Zo was er ook ooit een cd van Dick van Luttikhuizen met samenzang vanuit de Joris. Prachtig!
Maar ja, die dirigent zie ik zondags nog geen intrede doen in de eredienst ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Dat is ook helemaal niet nodig. Er zijn genoeg gemeenten die uit zichzelf redelijk tot heel goed in de maat zingen. In de gevallen die ik wat beter kan beoordelen, zit het probleem hem eerder bij de organisten.

Zo is er een organist in de gemeente waar ik opgroeide die in een schijnbaar toevallig tempo de toetsen beroert. Van enig tellen is geen sprake. Zelfs zonder tellen valt het op dat er seconden afwijkingen zijn, terwijl het zangtempo niet bijzonder traag is. Zulk verrassend orgelspel zorgt er vanzelf voor dat mensen onzeker worden bij de inzet.

En het is nog een organist die allerlei concerten geeft ook. Dus dat werkt ook in andere gemeenten door.

Gemeenteleden zijn overwegend perfect in staat om in de maat te zingen. Daar is echt geen drumstel of dirigent voor nodig.
Henk J

Bericht door Henk J »

Dat klopt, het gaat erom dat er een natuurlijke cadans in de begeleiding zit. Dan gaan de inzetten vanzelf goed, enig tempo is wel nodig om die cadans te bereiken, bij erg langzame samenzang blijft het lastig.
Carsten

Bericht door Carsten »

Henk J schreef: 18 feb 2025, 14:41 RD plaatst de volledige Orgelrijk serie nu op YT.
De aflevering met Rien Donkersloot: https://www.youtube.com/watch?v=zJ8I1bnF4hU&t=1200s
Hij zegt naar mijn idee ware woorden over de begeleiding van de samenzang, door die te dienen met een duidelijk tempo en een heldere slag. Dat zingt het prettigst. En ik ben het ook met hem eens dat het Geneefse Psalter het meest tot zijn recht komt als het ritmisch wordt gezongen in een goed tempo. Luister ook maar naar de opname van 'in lijn met Calvijn' uit Mijnsheerenland.
Vindt u het ook prettig zo snel als ze in de Sint Joriskerk zingen? Daar is die meneer Donkersloot toch organist.
Henk J

Bericht door Henk J »

Het tempo in de Joriskerk ken ik niet maar recent speelde Donkersloot bij een zangavond van in lijn met Calvijn en daar kwam dit tempo uit: https://youtu.be/JJfjgrNasoQ?si=KzfxCt4TNCoNJNr6
Dat is naar mijn idee een tempo waar de Psalmen het beste mee tot hun recht komen. In een kerk met meer galm zou je wat langzamer kunnen zingen maar je merkt dat de Renaissance melodieën van de Psalmen het beste tot hun recht komen in een goed tempo.
Carsten

Bericht door Carsten »

https://kerkdienstgemist.nl/stations/68 ... 2520000689
Hier kunt u het zangtempo beluisteren
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 22 feb 2025, 12:57 Dat klopt, het gaat erom dat er een natuurlijke cadans in de begeleiding zit. Dan gaan de inzetten vanzelf goed, enig tempo is wel nodig om die cadans te bereiken, bij erg langzame samenzang blijft het lastig.
Precies. Bij niet-ritmische samenzang hoor je maar zelden dat er gelijk met het orgel wordt ingezet en dat de overgangen van de ene naar de andere regel in de maat verlopen. Meestal is het een onbestemd gebeuren. En dan is een dirigent wel een probaat middel om de boel gelijk te krijgen.*
Maar DDD heeft zeker gelijk: het probleem ligt meestal bij de organisten. Ik heb het meegemaakt dat de stroom uitviel en er a capella moest worden gezongen. Perfect in de maat!

*Punt is alleen dat in niet-ritmische kringen men vaak helemaal niet wíl dat het mooi gelijk gaat, men smult van het geglibber tussen de regels (en ook tijdens de regels). Dat is stichtelijk, zeggen ze dan.
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 22 feb 2025, 15:18
Henk J schreef: 22 feb 2025, 12:57 Dat klopt, het gaat erom dat er een natuurlijke cadans in de begeleiding zit. Dan gaan de inzetten vanzelf goed, enig tempo is wel nodig om die cadans te bereiken, bij erg langzame samenzang blijft het lastig.
Precies. Bij niet-ritmische samenzang hoor je maar zelden dat er gelijk met het orgel wordt ingezet en dat de overgangen van de ene naar de andere regel in de maat verlopen. Meestal is het een onbestemd gebeuren. En dan is een dirigent wel een probaat middel om de boel gelijk te krijgen.*
Maar DDD heeft zeker gelijk: het probleem ligt meestal bij de organisten. Ik heb het meegemaakt dat de stroom uitviel en er a capella moest worden gezongen. Perfect in de maat!

*Punt is alleen dat in niet-ritmische kringen men vaak helemaal niet wíl dat het mooi gelijk gaat, men smult van het geglibber tussen de regels (en ook tijdens de regels). Dat is stichtelijk, zeggen ze dan.
- knip - Ook bij niet-ritmisch zingen kan het prachtig gelijk gaan, en zeker ook zonder dirigent.
En dus zéker niet mee eens dat je 'maar zelden' hoort dat er gelijk met het orgel wordt ingezet. - knip -
Laatst gewijzigd door Herman op 24 feb 2025, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Wegens op de persoon.
Henk J

Bericht door Henk J »

Carsten schreef: 22 feb 2025, 14:12 https://kerkdienstgemist.nl/stations/68 ... 2520000689
Mooi tempo, fractie langzamer dan tijdens de zangavond die ik eerder stuurde.
Maar wat vind jij van dit tempo dan?
Carsten

Bericht door Carsten »

Henk J schreef: 22 feb 2025, 17:21
Carsten schreef: 22 feb 2025, 14:12 https://kerkdienstgemist.nl/stations/68 ... 2520000689
Mooi tempo, fractie langzamer dan tijdens de zangavond die ik eerder stuurde.
Maar wat vind jij van dit tempo dan?
Veelste snel, gehaast, en te hard orgelspel.
Henk J

Bericht door Henk J »

Carsten schreef: 22 feb 2025, 18:16 Veelste snel, gehaast, en te hard orgelspel.
Te hard kan komen door de opstelling van de microfoon, orgel is op de opname wel erg fors ja. Te gehaast vind ik niet, de gemeente is dit tempo gewend en zingt keurig mee.
Te snel blijft een mening natuurlijk, ik vind het niet te snel.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 22 feb 2025, 18:46
Carsten schreef: 22 feb 2025, 18:16 Veelste snel, gehaast, en te hard orgelspel.
Te hard kan komen door de opstelling van de microfoon, orgel is op de opname wel erg fors ja. Te gehaast vind ik niet, de gemeente is dit tempo gewend en zingt keurig mee.
Te snel blijft een mening natuurlijk, ik vind het niet te snel.
Rien begeleidt in de Joris over 't algemeen met flinke registraties. Dat heeft verschillende redenen. Het Naber-orgel heeft een heel mild klankkarakter; om een duidelijke begeleiding neer te zetten, moet je een behoorlijk plenum klaarzetten, veel octaveren en het pedaal eigenlijk altijd koppelen aan de manualen. En verder is het natuurlijk een grote en overakoestische ruimte: als je daar te zacht of te onduidelijk gaat begeleiden, gaat de samenzang alle kanten op zwemmen. Om de gemeente goed mee te krijgen, moet je dan wel straks, duidelijk en niet te zacht begeleiden.

Hoe dat vervolgens overkomt in de opname, kan inderdaad aan de plaatsing van de microfoons liggen.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie