Gelezen, gedacht, gehoord... [1]

Tiberius
Administrator

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Ik houd niet zo van levensbeschrijvingen: het ruikt meestal zo naar mensenvlees.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Ik houd niet zo van levensbeschrijvingen: het ruikt meestal zo naar mensenvlees.
Als wij een levensbeschrijving van ons leven zouden moeten schrijven, wat zou er dan in staan? En nuttig voor (w)elke lezer?
Als je begint wanneer je jong bent, kun je wellicht een "rode draad" ontdekken.
Maar dan is het meer voor jezelf.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon

Bericht door Simon »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Beide; zowel het Oude als het Nieuwe Testament.
Helemaal mee eens. Het Oude Testament moet ook aan de orde komen, vanuit de vervulling in het Nieuwe Testament.

De apostelen citeren in de Nieuw Testamentische brieven meer Oude Testament dan onze hedendaagse predikanten.
Dat deden ze om de joden te overtuigen dat de Heere Jezus de voorzegde Messias was, Hij voldoet aan alle profetieen , die de profeten hadden doorgegeven en op schrift gesteld.
Zowel God Zelf als de apostelen leren om nu naar Christus te luisteren.
Matth 17:5.Handelingen 4:12; Hebreeën 10:4-10.
alleen door Jezus als Middelaar kan de verloren mens zijn relatie met God weer helen.
De eerste heidenen die zich bekeerden wisten waarschijnlijk nauwelijks iets van het Oude Testament, stel ik me zo voor. In ieder geval veel minder dan de goed onderlegde mensen nu.
Toch was het mogelijk dat zij zich van harte bekeerden op het Woord dat de apostelen predikten.
het heet bovendien niet voor niets oude en nieuwe testament,
geen eerste en tweede testament.

Eigenlijk is er toch maar 1 ''testament'' om dit woord maar eens in zijn ware betekenis te gebruiken?
desalniettemin zijn alle boeken in ot en nt natuurlijk door God ingegeven en geheel waar.
persoonlijk spreekt het NNT me gewoon meer aan, omdat ik het beter begrijp en er een extra dimensie in ligt, het langverwachte is vervuld.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Ik houd niet zo van levensbeschrijvingen: het ruikt meestal zo naar mensenvlees.
Ik ook niet. Bekeringsgeschiedenissen lezen veroorzaakt nogal eens verwarring.
Gods weg is niet met ieder hetzelfde, wel in de hoofdzaken vanzelf. Maar men moet zich niet gaan spiegelen aan een bekeringsgeschiedenis.
Anderzijds is het naar mijn mening wel aan te bevelen in een tijd als deze, omdat veel mensen niet meer weten hoe God een mens bekeerd. Daarom zou ik enkele bekeringsgeschiedinissen niet verkeerd vinden. Mits het werk Gods centraal staat natuurlijk.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Gods weg is niet met ieder hetzelfde, wel in de hoofdzaken vanzelf. Maar men moet zich niet gaan spiegelen aan een bekeringsgeschiedenis.
Anderzijds is het naar mijn mening wel aan te bevelen in een tijd als deze, omdat veel mensen niet meer weten hoe God een mens bekeerd. Daarom zou ik enkele bekeringsgeschiedinissen niet verkeerd vinden. Mits het werk Gods centraal staat natuurlijk.

Zou het niet in Gods Woord staan hoe God een mens bekeerd ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:

Zeker wel, maar als een mens eens uit zijn hart, tot Gods eer, zijn weg mag vertellen kan dat ook wel eens beslag leggen, en tot jaloersheid verwekken. Bovendien leven wij in een tijd dat ieder het Woord van God naar eigen believen uitlegd. Er zullen vele Refoforummers zijn die geen door God bekeerd mens meer kennen. Enkel uit de verhalen van de ouderen. Dat heeft ons toch wel iets te zeggen dacht ik.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Er zullen vele Refoforummers zijn die geen door God bekeerd mens meer kennen. Enkel uit de verhalen van de ouderen. Dat heeft ons toch wel iets te zeggen dacht ik.
DIA, DIA, wat denk je toch klein van de Heere.
En wat heb je toch een verwrongen beeld van de samenleving. Je doet het voorkomen alsof - nou ja, je zegt het zelf: alsof er amper meer mensen bekeerd worden. Hier en daar misschien nog eens ééntje, bij hoge uitzondering.
Wat zou ik je graag op andere gedachten brengen, want dit is niet gezond. Echt niet. Maar ik weet de woorden niet om je de ogen te openen voor de almacht van onze God, Die ook vandaag nog mensen trekt uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Het gebeurt! Maar je moet het wel willen zien.
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:

Zeker wel, maar als een mens eens uit zijn hart, tot Gods eer, zijn weg mag vertellen kan dat ook wel eens beslag leggen, en tot jaloersheid verwekken. Bovendien leven wij in een tijd dat ieder het Woord van God naar eigen believen uitlegd. Er zullen vele Refoforummers zijn die geen door God bekeerd mens meer kennen. Enkel uit de verhalen van de ouderen. Dat heeft ons toch wel iets te zeggen dacht ik.
Toch houd ik het maar bij Gods Woord die is "vaster" en betrouwbaarder dan welk bekeerd mens dan ook.
19 En wij hebben het profetische woord , dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht , schijnende in een duistere plaats , totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
65) het profetische woord,

Namelijk dat in de schriften der profeten staat beschreven, hetwelk van de kracht en de komst van Christus overvloedig getuigt. Zie Luk. 1:70; Joh. 5:39; Hand. 10:43; Rom. 1:2; 1 Petr. 1:10.

66) dat zeer vast is,

Grieks dat vaster is; hetwelk verstaan kan worden zo het luidt: in vergelijking van deze getuigenis van Petrus, ten aanzien van de Joden; gelijk Hand. 17:11, of naar een Hebreeuwse wijze van spreken, allervast, of zeer vast; namelijk om daarop, als op een zeer vasten grond, ons geloof te bouwen, Ef. 2:20, welke verklaring de eenvoudigste is.

67) daarop acht hebt,

Of u daaraan houdt.

68) een licht, schijnende

Of een lantaarn, kaars, gelijk de Schrift ook elders zo wordt genoemd, Spreuk. 6:23; Ps. 19:9, en Ps. 119:105, omdat het het middel is, waardoor wij verlicht worden met de kennis der zaligheid.

69) in een duistere plaats,

Dat is, in de harten der mensen, die van nature verduisterd, ja de duisternis zelf zijn, in zaken die de zaligheid aangaan, Joh. 1:5; 1 Cor. 2:14; Ef. 4:17,18, waarvan de overblijfselen in de wedergeborenen nog zijn, zolang zij hier op aarde nog leven; 1 Cor. 13:9, enz.

70) de dag aanlichte,

Grieks de dag doorschijne; dat is doorbreke; door welken dag verstaan wordt de tijd der volmaakte kennis in het toekomende leven.

71) morgenster

Dat is, Christus, die in ons zal opgaan in Zijn volmaaktheid in het toekomende leven, gelijk God het licht, en het Lam de kaars en morgenster van het hemelse Jeruzalem wordt genoemd, ten opzichte van de volle kennis, die wij dan door Hem zullen ontvangen; Openb. 21:23, en Openb. 22:5,16.

72) opga in uw harten.

Dat is, dat gij daardoor volkomen moogt verlicht worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:

Laat staan dat ze zelf bekeerd zijn, moet je er nog bijzetten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Toch houd ik het maar bij Gods Woord die is "vaster" en betrouwbaarder dan welk bekeerd mens dan ook.
19 En wij hebben het profetische woord , dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht , schijnende in een duistere plaats , totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
65) het profetische woord,

Namelijk dat in de schriften der profeten staat beschreven, hetwelk van de kracht en de komst van Christus overvloedig getuigt. Zie Luk. 1:70; Joh. 5:39; Hand. 10:43; Rom. 1:2; 1 Petr. 1:10.

66) dat zeer vast is,

Grieks dat vaster is; hetwelk verstaan kan worden zo het luidt: in vergelijking van deze getuigenis van Petrus, ten aanzien van de Joden; gelijk Hand. 17:11, of naar een Hebreeuwse wijze van spreken, allervast, of zeer vast; namelijk om daarop, als op een zeer vasten grond, ons geloof te bouwen, Ef. 2:20, welke verklaring de eenvoudigste is.

67) daarop acht hebt,

Of u daaraan houdt.

68) een licht, schijnende

Of een lantaarn, kaars, gelijk de Schrift ook elders zo wordt genoemd, Spreuk. 6:23; Ps. 19:9, en Ps. 119:105, omdat het het middel is, waardoor wij verlicht worden met de kennis der zaligheid.

69) in een duistere plaats,

Dat is, in de harten der mensen, die van nature verduisterd, ja de duisternis zelf zijn, in zaken die de zaligheid aangaan, Joh. 1:5; 1 Cor. 2:14; Ef. 4:17,18, waarvan de overblijfselen in de wedergeborenen nog zijn, zolang zij hier op aarde nog leven; 1 Cor. 13:9, enz.

70) de dag aanlichte,

Grieks de dag doorschijne; dat is doorbreke; door welken dag verstaan wordt de tijd der volmaakte kennis in het toekomende leven.

71) morgenster

Dat is, Christus, die in ons zal opgaan in Zijn volmaaktheid in het toekomende leven, gelijk God het licht, en het Lam de kaars en morgenster van het hemelse Jeruzalem wordt genoemd, ten opzichte van de volle kennis, die wij dan door Hem zullen ontvangen; Openb. 21:23, en Openb. 22:5,16.

72) opga in uw harten.

Dat is, dat gij daardoor volkomen moogt verlicht worden.
Kun jij er woorden voor vinden om dit te vehalen? Zo goddelijk! Dat alle menswoorden tekort schieten. Dit werk is door Gods alvermogen, door Zijn hand alleen geschied. Het is een wonder in onze ogen (als we het mogen opmerken) maar wij doorgronden het niet. Wie zal dit in orde kunnen verhalen. En toch: ik heb nog mensen gekend, en er zijn er nog enkelen dit deze bewuste genade mogen kennen.
edmund

Bericht door edmund »

Nou, ik ben het helemaal met DIA eens. Waar vindt je ze nog. Ik zou het niet weten.

Ik heb er wel eens een enkele ontmoet. tJa, als ik daar aan terug denk. 'k Kan ze wel noemen: Jaantje van de duunkant uit Ouddorp. In haar kleine huisje kon je (de liefde) 'proeven' dat de Heere onder haar dakje woonde.

Toch laat ik het niet aan om een op Gods Woord gegrond boekje van een bekeringsgeschiedenis aan te prijzen: Bekeringsweg van Eva van der Groe. Daarmee hoef je je niet te bedriegen.
helma

Bericht door helma »

edmund schreef:Nou, ik ben het helemaal met DIA eens. Waar vindt je ze nog. Ik zou het niet weten.

Ik heb er wel eens een enkele ontmoet. tJa, als ik daar aan terug denk. 'k Kan ze wel noemen: Jaantje van de duunkant uit Ouddorp. In haar kleine huisje kon je (de liefde) 'proeven' dat de Heere onder haar dakje woonde.

Toch laat ik het niet aan om een op Gods Woord gegrond boekje van een bekeringsgeschiedenis aan te prijzen: Bekeringsweg van Eva van der Groe. Daarmee hoef je je niet te bedriegen.
Elisa dacht ook dat er geen meer waren. Er waren er nog 7000
Dat heeft ons wat te zeggen.
Zolang de zon en de maan er zijn zullen zál Zijn naam worden voortgeplant.

(als je zelf in verwachting bent zie je opeens allemaal zwangere vrouwen.....zou dat er niet mee te maken hebben? Als je zelf vervuld bent van iets dan kom je ook anderen tegen. Anna wist ze wel te vinden.)
refo

Bericht door refo »

Het is ook wonderlijk zoals dat wordt gezegd tegen Elia:

Maar Ik zal er in Israël zevenduizend overlaten, allen die de knieën niet gebogen hebben voor de Baäl, en allen van wie de mond hem niet gekust heeft.

Wij zouden dat veel positiever verwoorden als alleen maar 'niet buigen'/'niet kussen', maar voor God is gehoorzamen genoeg.

Zoals Hij ook beloofd had:
10 wanneer u de stem van de HEERE, uw God, gehoorzaam bent door Zijn geboden en Zijn verordeningen, die in dit wetboek geschreven zijn, in acht te nemen; wanneer u zich bekeert tot de HEERE, uw God, met heel uw hart en met heel uw ziel.
11 Want dit gebod, dat ik u heden gebied, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg.
12 Het is niet in de hemel, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons naar de hemel opstijgen om het voor ons te halen en ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen?
13 Het is ook niet aan de overzijde van de zee, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons oversteken naar de overzijde van de zee om het voor ons te halen en het ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen?
14 Want dit woord is heel dicht bij u, in uw mond en in uw hart, om het te doen.
15 Zie, ik heb u heden het leven en het goede voorgehouden, maar ook de dood en het kwade.
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef: Er zullen vele Refoforummers zijn die geen door God bekeerd mens meer kennen. Enkel uit de verhalen van de ouderen. Dat heeft ons toch wel iets te zeggen dacht ik.
Wat erg als je dit werkelijk meent DIA. En dat Edmund dat ook aangeeft.
Toch is het een tekort doen aan de HEERE, Die ook anno 2012 rijk wil werken en Zijn genade wil geven en dat ook doet.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Helder stuk weer van ds Visscher in het RD: http://www.refdag.nl/opinie/refo_s_bere ... d_1_677649
Gesloten