Stichting 'Jij daar'

Fjodor

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Cremar schreef:@Dia, je kunt deze twee preken toch niet met elkaar vergelijken? Jijdaar moet getoetst worden aan de Bijbel en onze belijdenisgeschriften. Dus niet aan een preek van Ds. van Boven waar volgens mij een hoop inlegkunde inzit. Ik vraag me werkelijk af of dít wel de bijbelse lijn is. Er komen dingen in voor die me een beetje vreemd in de oren klinken, het wordt er alleen maar ingewikkelder op.

Ik heb nu geen tijd om die jijdaar avond te bekijken. Dat ga ik morgen doen denk ik.
Maar we kunnen er wel uithalen waar de geesten uiteen gaan.
En het is zeer belangrijk (ik zou zeggen van levensbelang) om daar juist oog voor te krijgen.
Ds. van Boven noemt er nog iets over in het stukje wat ik plaatse.
Maar nu liever even niet vooruit lopen want dan wordt het te ingewikkeld.
Precies. Aan @allen laat DIA nu eerst eens uitpraten en reageer dan pas.
Mm, ik doe wel eens m'n uiterste best om mensen in de rede te vallen, maar et lukt niet echt :).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Panny

Bericht door Panny »

zeester schreef:Verklaar je nader Panny ;)
Vind ik best lastig! Omdat ik ook niet alles weet natuurlijk (en ik moet zelf ook nog veel leren).
En ik wil ook niet direct oordelen of generaliseren. Er zit ook gewoon veel verschil tussen de verschillende boodschappen die gebracht worden.
Dat verward ook een beetje.

Ik denk er nog even over na!
zeester

Bericht door zeester »

Panny schreef:
zeester schreef:Verklaar je nader Panny ;)
Vind ik best lastig! Omdat ik ook niet alles weet natuurlijk (en ik moet zelf ook nog veel leren).
En ik wil ook niet direct oordelen of generaliseren. Er zit ook gewoon veel verschil tussen de verschillende boodschappen die gebracht worden.
Dat verward ook een beetje.

Ik denk er nog even over na!
Ik snap wat je bedoelt hoor! En gelukkig weten wij hier met elkaar ook niet alles. Beter een nachtje erover slapen over hoe je het gaat formuleren, dan dat je overhaast met een onderbouwing komt waar je achteraf weer spijt van hebt. Weltrusten!
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Cremar schreef:@Dia, je kunt deze twee preken toch niet met elkaar vergelijken? Jijdaar moet getoetst worden aan de Bijbel en onze belijdenisgeschriften. Dus niet aan een preek van Ds. van Boven waar volgens mij een hoop inlegkunde inzit. Ik vraag me werkelijk af of dít wel de bijbelse lijn is. Er komen dingen in voor die me een beetje vreemd in de oren klinken, het wordt er alleen maar ingewikkelder op.

Ik heb nu geen tijd om die jijdaar avond te bekijken. Dat ga ik morgen doen denk ik.
En het is zeer belangrijk (ik zou zeggen van levensbelang) om daar juist oog voor te krijgen.

Hoe bedoel je dat Huisman.
Als iemand een bericht heeft geplaatst, dan is iemand toch uitgesproken?
Of wil je een berichten stop inlassen tot een nader moment?
Iedereen kan in een volgend bericht weer verder spreken toch?
Of je moet een samenkomst in de Chat afspreken voor eventuele belangstellenden........

Om over na te denken:
@ "Jij daar", willen we liever de jeugd zien op een Houseparty, of op Jij Daar?

Johannes 7
Het water des levens
37 En op de laatste, de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Indien iemand dorst heeft, hij kome tot Mij en drinke!
38 Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.
39 Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.
40 Sommigen dan uit de schare, die naar deze woorden geluisterd hadden, spraken: Deze is waarlijk de profeet.
41 Anderen zeiden: Deze is de Christus; weer anderen zeiden: De Christus komt toch niet uit Galilea?
42 Zegt de Schrift niet, dat de Christus komt uit het geslacht van David en van het dorp Betlehem, waar David was?
43 Er ontstond dan verdeeldheid bij de schare om Hem;
44 en sommigen van hen wilden Hem grijpen, maar niemand sloeg de handen aan Hem.
Wat een verdeeldheid bij de schare!
Laten we vooral in Gebed gaan rondom dit onderwerp.....
@ Jij Daar => wat een verdeeldheid brengt het mee
@ Christelijk / Reformatorisch Nederland => wat een verdeeld brengt het mee
@ enz....

Johannes 3
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
Als je deze bijbeltekst goed leest, staat er toch echt..... alzo lief heeft God de wereld gehad.
(Er staat Niet, "alzo lief heeft God Zijn volk gehad")

Marcus 2
16 En toen de schriftgeleerden der Farizeeën Hem met de zondaars en tollenaars zagen eten, zeiden zij tot zijn discipelen: Waarom eet Hij met de tollenaars en zondaars?
17 En Jezus hoorde het en zeide tot hen: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.
@ Jij Daar, niets is volmaakt hier op aarde, ook niet binnen je eigen kerkelijk leefkring, Bid om vergeving van wat niet goed is, Bid om een zegen voor al het Christelijke Jongerenwerk.
Bid voor de Organisaties en de mensen die Leiding hieraan geven.
Ga zelf in organisaties waar dingen verbeterd kunnen worden, naar dat je meent en hiervan overtuigd bent.
Mijn ervaring is, dat als je hier zelf aan deelneemt, je ook een stem hierin hebt, om dingen positief te veranderen.
Roepen langs de kant kan iedereen, maar daad kracht is effectiever.

Bid en Werk....
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

huisman schreef:
-DIA- schreef:

Hoe bedoel je dat Huisman.
Als iemand een bericht heeft geplaatst, dan is iemand toch uitgesproken?
Of wil je een berichten stop inlassen tot een nader moment?
Iedereen kan in een volgend bericht weer verder spreken toch?
Of je moet een samenkomst in de Chat afspreken voor eventuele belangstellenden........

Om over na te denken:
@ "Jij daar", willen we liever de jeugd zien op een Houseparty, of op Jij Daar?

Johannes 7
Het water des levens
37 En op de laatste, de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Indien iemand dorst heeft, hij kome tot Mij en drinke!
38 Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.
39 Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.
40 Sommigen dan uit de schare, die naar deze woorden geluisterd hadden, spraken: Deze is waarlijk de profeet.
41 Anderen zeiden: Deze is de Christus; weer anderen zeiden: De Christus komt toch niet uit Galilea?
42 Zegt de Schrift niet, dat de Christus komt uit het geslacht van David en van het dorp Betlehem, waar David was?
43 Er ontstond dan verdeeldheid bij de schare om Hem;
44 en sommigen van hen wilden Hem grijpen, maar niemand sloeg de handen aan Hem.
Wat een verdeeldheid bij de schare!
Laten we vooral in Gebed gaan rondom dit onderwerp.....
@ Jij Daar => wat een verdeeldheid brengt het mee
@ Christelijk / Reformatorisch Nederland => wat een verdeeld brengt het mee
@ enz....

Johannes 3
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
Als je deze bijbeltekst goed leest, staat er toch echt..... alzo lief heeft God de wereld gehad.
(Er staat Niet, "alzo lief heeft God Zijn volk gehad")

Marcus 2
16 En toen de schriftgeleerden der Farizeeën Hem met de zondaars en tollenaars zagen eten, zeiden zij tot zijn discipelen: Waarom eet Hij met de tollenaars en zondaars?
17 En Jezus hoorde het en zeide tot hen: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.
@ Jij Daar, niets is volmaakt hier op aarde, ook niet binnen je eigen kerkelijk leefkring, Bid om vergeving van wat niet goed is, Bid om een zegen voor al het Christelijke Jongerenwerk.
Bid voor de Organisaties en de mensen die Leiding hieraan geven.
Ga zelf in organisaties waar dingen verbeterd kunnen worden, naar dat je meent en hiervan overtuigd bent.
Mijn ervaring is, dat als je hier zelf aan deelneemt, je ook een stem hierin hebt, om dingen positief te veranderen.
Roepen langs de kant kan iedereen, maar daad kracht is effectiever.

Bid en Werk....
Een Parel in Gods Hand!
henriët

Bericht door henriët »

Ik denk niet dat het eerlijk is een houseparty te vergelijken met een avond van Jijdaar.
Er zijn onderdelen/ sprekers van/ bij Jijdaar die goed werk doen. Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Naast het openen van Gods Woord en het spreken daaruit, kom ik veel verwarring tegen bij de jeugd die jijdaar avonden bezoeken.
Jongeren zijn eerlijk en zijn op zoek naar authenticiteit.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Overigens, zelf zou ik sommige dingen ook anders zien bij de JIJ Daar bijeenkomsten....

Het gesproken Woord is duidelijk (voor zover ik een kort stukje beluisterd heb)
De Muziek invulling, tja....
Zie zelf liever de bekende Geestelijke Liederen van weleer, Psalmen, Gezangen.......

"God heb ik lief want die Getrouwe Heer"
"Leer mij naar Uw wil te handelen"
"Jezus die mijn ziel bemint"
"k Ben Reizend naar die Stadt"
"Geen smart meer daar Omhoog"
"Lichtstad met Uw Paarlen Poorten"
"Eens zal op die Grote Morgen"

En dan met passend orgelspel, piano misschien erbij, maar geen harde gitaren e.d.

Zo zie je maar weer, ik heb ook een beeld bij de dingen.
Maar wil het graag wel in het juiste perspectief plaatsen.
want ik begrijp best dat de leefwereld van de huidige jeugd, niet meer is, zoals die in mijn jeugd was.

Met alleen het werk van Dominee van Boven komen we er niet
Met alleen de ideeen van MoesTuin komen we er niet
Met ... (vul maar zelf in)...

Terughoudendheid past enkel.
Gebed hierin is vereist.

Daarom past terughoudendheid in beoordelen zeker en mogen we vertrouwen op de Heere en dit ook zeker vragen en smeken in gebed..."Heere wilt U, de (christelijke) jeugd vast houden.....U wegen zijn ondoorgrondelijk en zijn voor ons mensen niet te bevatten. Maar U Alleen, U overziet alles, U overziet ook dit. wilt U Leiden en Zegenen"
Een Parel in Gods Hand!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

TER OVERWEGING

Eerst wat items die elders kunnen worden behandeld. Beter om er hier niet op in te gaan.
- Wat betekent het ‘akelig zwart’ waarin deze bijeenkomst staat?
- Doet het niet wat denken aan het ‘uitgaansleven’?
- Is het niet om een sfeer op te roepen waarin jongeren zich thuis lijken te voelen?
- Vraag verder: Mogen we zo de wereld gelijkvormig worden om zo het christendom ‘geloofwaardig’ te maken voor jongeren?
- Wat betekent het Bijbelse woord: ‘Gij geheel anders’, voor jou?

Dan meer inhoudelijk over de vorm.
Ik kom hier in een wereld die ik niet ken. Ik wist natuurlijk wel een en ander, maar het was toch ‘reformatorisch’?
De hele entourage lijkt me persoonlijk niet getuigen van de werkelijkheid.
Er is, naar ik geloof, goed gekeken naar optredens in discotheken:
De donkerheid en duisternis met de gekleurde lampen.

Maar goed, het thema van de avond is dus: “Hij voor mij”

INTRODUCTIE
De introductie door de man met groene trui, komt bij mij over als een soort cabaretier. De man is erg beweeglijk en maakt
aldoor bewegingen met zij handen. Het komt niet zo voor als een mens die werkelijk beseft dat hij met zielen omgaat die op
weg zijn naar een alles beslissende eeuwigheid.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier met opzet een sfeer wordt gecreëerd die de mens van nu niet afstoot.
Een sfeer die aansluiting zoekt bij de mens, met name de jongere mens van nu.
Mag dat?
Vraag:
Paulus was de Joden een Jood en de Grieken een Griek. Toch?
Of ligt het hier toch ietsjes anders?

Dit zou een puntje kunnen zijn om eens over na te denken.

ZIJSPRONG
We weten wat een anachronisme is? Denk het wel. Het is niet realistisch, maar toch zou ik in gedachten zo’n anachronisme voor ogen willen stellen. Je ziet hier een donkere zaal met vooral jonge mensen. Ze lijken ernstig, ze kijken zelfs ernstig. Wat gaat er
in hun hoofden om in deze omgeving?
Stel, het kan niet, maar ik zeg stel: Er komt een man binnen, Een oude man. Hij is gekleed naar de gewoonte van deze
omgeving: In het akelig zwart.
Ik zie hem in gedachten langzaam het podium oplopen. Hij geeft de man met de groene trui een hand, en zegt: "Lamain, is de naam, aangenaam." De man met de groene trui is even in verwarring. Huh? Lamain? Hij had er ergens wel van gehoord.
Wat denken we: Zou de man, die zich voorstelde als ‘Lamain’ zich hier op zijn gemak hebben gevoeld?
Misschien is dit te ver gezocht. Laten we dan ‘Lamain’ vervangen door een hedendaags persoon. Hetzelfde verhaal, alleen bij zijn voorstelling zegt hij: ‘Van Belzen is de naam, aangenaam’.
Weer de vraag:
Zou deze meneer die evenals de oude ‘Lamain’ in het akelig zwart is gekleed, naar de entourage van deze omgeving, zich daar ondanks dat akelig zwart, thuis hebben gevoeld? Ik zeg niets, het is alleen ‘stuff tot nadenken’.

HET BEGIN
Ik weet niet hoe je hier gekomen bent vanavond… of je het bijvoorbeeld heel druk had.. en verlangde naar rust, gewoon even een avondje lekker dr uit. Of misschien.. . ja.. zit je eigenlijk wel vol vragen, vol gedachten, vol emoties, en denk je van: ja…. hoe moet het allemaal? of misschien ben je wel bezig met toekomstplannen, zo van waar gaat de weg precies heen? Misschien ben gewoon hier gekomen gezellig om een partner te zoeken of weet ik veel. Kan ook zijn dat je voor de eerste keer ben… en dat je door iemand meegenomen bent. Nou hoe je ook gekomen bent, wie je ook bent, hoe je je ook voelt, allemaal heel erg hartelijk welkom! Enne... ik zou zeggen: Laten we even alles van ons af laten glijen en gewoon alleen maar denken aan die ene Naam, Die boven alle naam gegeven is: Jezus.
En laten we met elkaar, en ik zou zeggen ga ga gewoon vast staan en laten we gewoon volledig op Hem gericht zijn en zingen: Heer ik prijs Uw grote Naam, heel mijn hart wil ik U geven. Want U bent de weg gegaan die mij redding bracht en leven, U daalde neer van Uw troon om mens te zijn.
Zullen we allen zo aan het begin van de avond, van deze hele avond ons richten op God en alleen dat uit volle borst meezingen … ja…
*muziek en zang*

Tijdens het zingen zijn de blikken van de zingen soms hemelwaarts gericht, toch komen er momenten dat ik denk dat het showelement ook wel aanwezig is. Er word wat mee gewiegd op de muziek, Ik moet zeggen dat de muziek ook meeslepend is.
Maar voor mij leidt deze muziek af van het Woord. Dat is een persoonlijke ondervinding,

Weer een vraag om te bespreken: Wat vinden we van deze muziek? Kan dat zo gebracht worden? Of is er teveel naar een wereldse presentatie gekeken?

Dan eerst iets algemeen over de tekst: Kunnen we die allen, wetende dat wij van nature haters Gods en elkander
hatende zijn “uit volle borst”
en ik zou er aan willen toevoegen “uit geheel ons hart” meezingen? Dit: Heer ik prijs Uw grote Naam, heel mijn hart wil ik U
geven. We hebben hier, zo het lijkt te doen met allen ernstige Godzoekende mensen. Is dat zo? We kunnen vanzelf niet in
hun harten kijken. Ik denk dat menig hart hier leeg is. Ik denk dat er ook zijn die hier even van genieten. In extase komen en denken zo God werkelijk te aanbidden.
Vraag om te bespreken: Zijn wij dan alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad? In deze hele avond wordt er niet over gesproken, vandaar deze vraag. Mogen we daar overheen zien?

*Na de muziek en de zang*
De man in de groene trui komt weer in beeld en met zijn rechterhand een beweging maken zegt hij:
Ga lekker weer zitten. Wat voelt het heerlijk om hiero te zijn hè? Ik was euh… ik loop tegenwoordig stage in Almere en… en ik
was in Almere, vandaag kwam ik hierheen met het openbaar vervoer, enne,,, ik stap die bus in. Ik zag altijd heel blij: “Goeie middag!” weetjewel tegen die chauffeur. *klinkt opgewekt en vrolijk* En die chauffeur die zat mij aan te kijken van…
van euh nah ja.. die’s gek *maakt een ongepast gebaar* enne die zegt gewoon “heeuy”. Ik ga zitten, er zit een vrouw en die zit
een beetje zo *gaat staan met hoofd scheef en handen over elkaar* zo, en dat had ik niet gezien dus ik ga zo op dr tenen staan… *lacht* en zat me zo heel venijnig aan te kijken, weet je wel helemaal op dr teentjes getrapt… enne… Ik zit daar: twee meiden tegenover me, beginnen ze te klagen over ’t weer! Zegt die ene tegen die andere: ja waarm hea? en zegt die andere: Ja ik stík,
ik zw..zweet me helemaal lam! En die zon in de ogen! Ik denk mens! waar héb je ‘t over? Is ’t eindelijk.. al die sneeuw weg , k bedoel daar ben ‘k hartstikke blij mee, want ‘k vond t maar helemaal nix, en dan schijnt de zon in januari en dan ga je zo lopen zeuren? Kom ik op ’t station, opeens begint er zo’n man te schelden dat de trein vertraging heeft, en dat allemaal met ziektes
enne…jodentrein enne weet ik wat allemaal, Denk ik : die spoort ook niet *maakt weer een ongepast gebaar* Enne.. najaa ‘k
had ’t eigenlijk helemaal ’n beetje gehad. Ik denk van ja.,. al die chagrijnige om me heen…
Kwam thuis,. enne… tot overmaat van ramp, zeg maar, daar zit m’n zusje met een heel zuur gezicht *maakt geen lief gebaar* achter een bord zuurkool *maakt een gebaar of ie aan tafel zit* te mekkeren over een worst die niet goed was.. enne… njaaa …
loop je hierbinnen… en dan voel je je meteen in een warm bad. Het voelde heerlijk. Een lief meisje die je zeg maar gewoon een
hand geeft, een blije glimlach. Hier is ’t mooi gemaakt met allemaal lampjes en sfeer, en van die.. eh Ikea nepplantjes.
Geweldig toch? Al die vrijwilligers hebben super hun best gedaan , ik zeg, geef die vast een heel warm applaus
*applaus* Die hebben jullie alvast in je zak he jongens!
We gaan euh... het thema is Hij voor mij. Hij voor mij *wijst bij ‘Hij’ naar boven en bij ‘mij’ naar zijn borst*
Ook voor jouw?

Ik ga eerst een stukje lezen met jullie en das eigenlik een beetje een samenvatting, denk ik, van, van het hele idee van Hij
voor mij… *weer dezelfde gebaren bij ‘Hij’ en ‘mij’*, van Jezus voor ons.

OM VERDER OVER NA TE DENKEN
Laat ik hier stoppen met letterlijk citeren. Een eerst weer wat vragen opwerpen. Hij zegt: Jezus voor ons. Is die man met die groene trui een helderziende? Ik vroeg het me zo af, omdat hij dat zo stellig lijkt te weten.

Maar goed, verder serieus. Is dit niet het algehele beeld van deze avond? Mensen die goed zijn. mensen doe God zoeken. Mensen die bekeerd willen worden… zo komt het wel wat over. Vraag is dit een Bijbelse benadering of kunne we hier spreken van een ‘makkelijke, fijne, ongedwongen sfeer kweken, zonder dat er gedacht hoeft te worden aan mijn diepe ellendestaat? Het is zeker een vraag die de moeite waard is om te overdenken.
Opdracht: Overdenken we dit eens?

Ik heb mijn best gedaan om overeenkomsten in de leer te zoeken met het Schriftuurlijk-bevindelijke stukje van ds, van Boven.
Ik heb dat niet kunnen vinden tot mijn grote verbazing. Dit staat, als we het eerlijk onder ogen zien, zo ver van ons reformatorisch belijden af, dat ik me niet meer afvraag of dit nog echt gereformeerd mag heten. Nee, het is heel duidelijk dat er geen gereformeerde leert wordt gebracht. Leg de Dordtse Leerregels, onze Heidelberger, en de Nederlandse geloofsbelijdenis er eens naast. Klopt het dan nog? Ik zou zeggen: Onderzoekt deze dingen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Dia, prima dat je wat vervreemding voelt. En de Boodschap in deze lezing zou wat mij betreft ook wel wat evenwichtiger mogen. Sommige uitspraken gaan mij zelfs wat te ver.
Maar wat je hier doet is op basis van gevoel en cultuur iets afschrijven. Dat is niet eerlijk. Ga inhoudelijk op de dingen in.
Want geloof me, jij zal je in een kerkdienst in China , Noord Korea of bij de baptisten in Rusland ook niet thuis voelen, als je de manieren van ds Lamain en ds v Belzen als maatstaf neemt.
Goed als er opbouwende kritiek is, maar doe dat dan wel met argumenten uit de Schrift.
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Dia, prima dat je wat vervreemding voelt. En de Boodschap in deze lezing zou wat mij betreft ook wel wat evenwichtiger mogen. Sommige uitspraken gaan mij zelfs wat te ver.
Maar wat je hier doet is op basis van gevoel en cultuur iets afschrijven. Dat is niet eerlijk. Ga inhoudelijk op de dingen in.
Want geloof me, jij zal je in een kerkdienst in China , Noord Korea of bij de baptisten in Rusland ook niet thuis voelen, als je de manieren van ds Lamain en ds v Belzen als maatstaf neemt.
Goed als er opbouwende kritiek is, maar doe dat dan wel met argumenten uit de Schrift.
Voel jij geen vervreemding dan ??? Ik neem ds Lamain en ds v Belzen niet als maatstaf maar wel ons reformatorisch belijden, ons verstaan van Gods Woord en dan is er veel wat bij mij uiterst bevreemdend werkt op veel Jij daar avonden
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marco

Bericht door Marco »

Ik kon het toch niet laten...
-DIA- schreef:TER OVERWEGING

Eerst wat items die elders kunnen worden behandeld. Beter om er hier niet op in te gaan.
- Wat betekent het ‘akelig zwart’ waarin deze bijeenkomst staat?
- Doet het niet wat denken aan het ‘uitgaansleven’?
- Is het niet om een sfeer op te roepen waarin jongeren zich thuis lijken te voelen?
- Vraag verder: Mogen we zo de wereld gelijkvormig worden om zo het christendom ‘geloofwaardig’ te maken voor jongeren?
- Wat betekent het Bijbelse woord: ‘Gij geheel anders’, voor jou?
Even een opmerking over dat laatste: Lees alsjeblieft dat 'Gij geheel anders' in zijn verband. Door dit hier zo los te laten beschuldig je de goedwillende mensen van Jijdaar van de ergste vormen van losbandigheid die je je kunt voorstellen. Bovendien mag je het nooit loskoppelen van wat er volgt: Gij hebt Christus leren kennen (en misschien moet je dat tweede 'Gij' er zelfs uitknippen, en dan staat er: Gij geheel anders hebt Christus leren kennen, oftewel: maar zó heb je Christus niet leren kennen..!

(geldt trouwens voor iedereen, niet alleen voor Dia)
-DIA- schreef:
Dan meer inhoudelijk over de vorm.
Ik kom hier in een wereld die ik niet ken. Ik wist natuurlijk wel een en ander, maar het was toch ‘reformatorisch’?
De hele entourage lijkt me persoonlijk niet getuigen van de werkelijkheid.
Er is, naar ik geloof, goed gekeken naar optredens in discotheken:
De donkerheid en duisternis met de gekleurde lampen.

Maar goed, het thema van de avond is dus: “Hij voor mij”

INTRODUCTIE
De introductie door de man met groene trui, komt bij mij over als een soort cabaretier. De man is erg beweeglijk en maakt
aldoor bewegingen met zij handen. Het komt niet zo voor als een mens die werkelijk beseft dat hij met zielen omgaat die op
weg zijn naar een alles beslissende eeuwigheid.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier met opzet een sfeer wordt gecreëerd die de mens van nu niet afstoot.
Een sfeer die aansluiting zoekt bij de mens, met name de jongere mens van nu.
Mag dat?
Vraag:
Paulus was de Joden een Jood en de Grieken een Griek. Toch?
Of ligt het hier toch ietsjes anders?

Dit zou een puntje kunnen zijn om eens over na te denken.

ZIJSPRONG
We weten wat een anachronisme is? Denk het wel. Het is niet realistisch, maar toch zou ik in gedachten zo’n anachronisme voor ogen willen stellen. Je ziet hier een donkere zaal met vooral jonge mensen. Ze lijken ernstig, ze kijken zelfs ernstig. Wat gaat er
in hun hoofden om in deze omgeving?
Stel, het kan niet, maar ik zeg stel: Er komt een man binnen, Een oude man. Hij is gekleed naar de gewoonte van deze
omgeving: In het akelig zwart.
Ik zie hem in gedachten langzaam het podium oplopen. Hij geeft de man met de groene trui een hand, en zegt: "Lamain, is de naam, aangenaam." De man met de groene trui is even in verwarring. Huh? Lamain? Hij had er ergens wel van gehoord.
Wat denken we: Zou de man, die zich voorstelde als ‘Lamain’ zich hier op zijn gemak hebben gevoeld?
Misschien is dit te ver gezocht. Laten we dan ‘Lamain’ vervangen door een hedendaags persoon. Hetzelfde verhaal, alleen bij zijn voorstelling zegt hij: ‘Van Belzen is de naam, aangenaam’.
Weer de vraag:
Zou deze meneer die evenals de oude ‘Lamain’ in het akelig zwart is gekleed, naar de entourage van deze omgeving, zich daar ondanks dat akelig zwart, thuis hebben gevoeld? Ik zeg niets, het is alleen ‘stuff tot nadenken’.
Zeg het of zeg het niet. Loop niet te bazelen met 'ik zeg niets', want je zegt het wel. Je probeert het alleen zó te zeggen dat jij het wel zegt, maar niemand er commentaar op mag geven. In conversatiekunde staat dat te boek als een laagstaande communicatietruuk. Moet je niet willen (wil je denk ik ook niet).

Inhoudelijker: Stel dat iemand gekleed in een veel ouder kostuum binnen kwam lopen. Laten we zeggen: uit de eerste eeuw na Christus. "Goedenavond, blij hier te zijn na al die eenzaamheid op Patmos".
-DIA- schreef:
HET BEGIN
Ik weet niet hoe je hier gekomen bent vanavond… of je het bijvoorbeeld heel druk had.. en verlangde naar rust, gewoon even een avondje lekker dr uit. Of misschien.. . ja.. zit je eigenlijk wel vol vragen, vol gedachten, vol emoties, en denk je van: ja…. hoe moet het allemaal? of misschien ben je wel bezig met toekomstplannen, zo van waar gaat de weg precies heen? Misschien ben gewoon hier gekomen gezellig om een partner te zoeken of weet ik veel. Kan ook zijn dat je voor de eerste keer ben… en dat je door iemand meegenomen bent. Nou hoe je ook gekomen bent, wie je ook bent, hoe je je ook voelt, allemaal heel erg hartelijk welkom! Enne... ik zou zeggen: Laten we even alles van ons af laten glijen en gewoon alleen maar denken aan die ene Naam, Die boven alle naam gegeven is: Jezus.
En laten we met elkaar, en ik zou zeggen ga ga gewoon vast staan en laten we gewoon volledig op Hem gericht zijn en zingen: Heer ik prijs Uw grote Naam, heel mijn hart wil ik U geven. Want U bent de weg gegaan die mij redding bracht en leven, U daalde neer van Uw troon om mens te zijn.
Zullen we allen zo aan het begin van de avond, van deze hele avond ons richten op God en alleen dat uit volle borst meezingen … ja…
*muziek en zang*

Tijdens het zingen zijn de blikken van de zingen soms hemelwaarts gericht, toch komen er momenten dat ik denk dat het showelement ook wel aanwezig is. Er word wat mee gewiegd op de muziek, Ik moet zeggen dat de muziek ook meeslepend is.
Maar voor mij leidt deze muziek af van het Woord. Dat is een persoonlijke ondervinding,

Weer een vraag om te bespreken: Wat vinden we van deze muziek? Kan dat zo gebracht worden? Of is er teveel naar een wereldse presentatie gekeken?
Dat is een kwestie die al heel oud is. Voor zover er vanuit de Bijbel iets over muziek gezegd kan worden, denk ik dat er geen bezwaar is tegen deze vorm van muziek.
-DIA- schreef: Dan eerst iets algemeen over de tekst: Kunnen we die allen, wetende dat wij van nature haters Gods en elkander
hatende zijn “uit volle borst”
en ik zou er aan willen toevoegen “uit geheel ons hart” meezingen? Dit: Heer ik prijs Uw grote Naam, heel mijn hart wil ik U
geven. We hebben hier, zo het lijkt te doen met allen ernstige Godzoekende mensen. Is dat zo? We kunnen vanzelf niet in
hun harten kijken. Ik denk dat menig hart hier leeg is. Ik denk dat er ook zijn die hier even van genieten. In extase komen en denken zo God werkelijk te aanbidden.
Hier heb je een punt te pakken waar goed over gesproken moet worden. Want hier ligt het punt waarin deze avonden ongereformeerd zouden kunnen zijn. De rest is bijzaak. Maar let wel op: wat je zegt over het zingen van deze tekst gaat deels ook op voor het zingen van psalmen. Wie zingt "Ik zal met heel mijn hart uw eer / bezingen, Heer..." moet daar ook achter staan, of hij huichelt zijn ziel door elkaar.
-DIA- schreef:Vraag om te bespreken: Zijn wij dan alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad? In deze hele avond wordt er niet over gesproken, vandaar deze vraag. Mogen we daar overheen zien?
Nogmaals: hier gaat het m.i. om.
Tegenvraag: moet hierover op elke avond gesproken worden?
-DIA- schreef:*Na de muziek en de zang*
De man in de groene trui komt weer in beeld en met zijn rechterhand een beweging maken zegt hij:
Ga lekker weer zitten. Wat voelt het heerlijk om hiero te zijn hè? Ik was euh… ik loop tegenwoordig stage in Almere en… en ik
was in Almere, vandaag kwam ik hierheen met het openbaar vervoer, enne,,, ik stap die bus in. Ik zag altijd heel blij: “Goeie middag!” weetjewel tegen die chauffeur. *klinkt opgewekt en vrolijk* En die chauffeur die zat mij aan te kijken van…
van euh nah ja.. die’s gek *maakt een ongepast gebaar* enne die zegt gewoon “heeuy”. Ik ga zitten, er zit een vrouw en die zit
een beetje zo *gaat staan met hoofd scheef en handen over elkaar* zo, en dat had ik niet gezien dus ik ga zo op dr tenen staan… *lacht* en zat me zo heel venijnig aan te kijken, weet je wel helemaal op dr teentjes getrapt… enne… Ik zit daar: twee meiden tegenover me, beginnen ze te klagen over ’t weer! Zegt die ene tegen die andere: ja waarm hea? en zegt die andere: Ja ik stík,
ik zw..zweet me helemaal lam! En die zon in de ogen! Ik denk mens! waar héb je ‘t over? Is ’t eindelijk.. al die sneeuw weg , k bedoel daar ben ‘k hartstikke blij mee, want ‘k vond t maar helemaal nix, en dan schijnt de zon in januari en dan ga je zo lopen zeuren? Kom ik op ’t station, opeens begint er zo’n man te schelden dat de trein vertraging heeft, en dat allemaal met ziektes
enne…jodentrein enne weet ik wat allemaal, Denk ik : die spoort ook niet *maakt weer een ongepast gebaar* Enne.. najaa ‘k
had ’t eigenlijk helemaal ’n beetje gehad. Ik denk van ja.,. al die chagrijnige om me heen…
Kwam thuis,. enne… tot overmaat van ramp, zeg maar, daar zit m’n zusje met een heel zuur gezicht *maakt geen lief gebaar* achter een bord zuurkool *maakt een gebaar of ie aan tafel zit* te mekkeren over een worst die niet goed was.. enne… njaaa …
loop je hierbinnen… en dan voel je je meteen in een warm bad. Het voelde heerlijk. Een lief meisje die je zeg maar gewoon een
hand geeft, een blije glimlach. Hier is ’t mooi gemaakt met allemaal lampjes en sfeer, en van die.. eh Ikea nepplantjes.
Geweldig toch? Al die vrijwilligers hebben super hun best gedaan , ik zeg, geef die vast een heel warm applaus
*applaus* Die hebben jullie alvast in je zak he jongens!
We gaan euh... het thema is Hij voor mij. Hij voor mij *wijst bij ‘Hij’ naar boven en bij ‘mij’ naar zijn borst*
Ook voor jouw?

Ik ga eerst een stukje lezen met jullie en das eigenlik een beetje een samenvatting, denk ik, van, van het hele idee van Hij
voor mij… *weer dezelfde gebaren bij ‘Hij’ en ‘mij’*, van Jezus voor ons.

OM VERDER OVER NA TE DENKEN
Laat ik hier stoppen met letterlijk citeren. Een eerst weer wat vragen opwerpen. Hij zegt: Jezus voor ons. Is die man met die groene trui een helderziende? Ik vroeg het me zo af, omdat hij dat zo stellig lijkt te weten.

Maar goed, verder serieus. Is dit niet het algehele beeld van deze avond? Mensen die goed zijn. mensen doe God zoeken. Mensen die bekeerd willen worden… zo komt het wel wat over. Vraag is dit een Bijbelse benadering of kunne we hier spreken van een ‘makkelijke, fijne, ongedwongen sfeer kweken, zonder dat er gedacht hoeft te worden aan mijn diepe ellendestaat? Het is zeker een vraag die de moeite waard is om te overdenken.
Opdracht: Overdenken we dit eens?

Ik heb mijn best gedaan om overeenkomsten in de leer te zoeken met het Schriftuurlijk-bevindelijke stukje van ds, van Boven.
Ik heb dat niet kunnen vinden tot mijn grote verbazing. Dit staat, als we het eerlijk onder ogen zien, zo ver van ons reformatorisch belijden af, dat ik me niet meer afvraag of dit nog echt gereformeerd mag heten. Nee, het is heel duidelijk dat er geen gereformeerde leert wordt gebracht. Leg de Dordtse Leerregels, onze Heidelberger, en de Nederlandse geloofsbelijdenis er eens naast. Klopt het dan nog? Ik zou zeggen: Onderzoekt deze dingen.
Ik heb al vaker gepleit voor een beter onderzoek naar de DL en ben het dus best met je eens. Want er wordt hier met de DL in de hand enorm veel afge- eh- praat.. zonder dat er ingegaan wordt op wat daar precies staat. Voor wat betreft de Catechismus: er wordt wel troost uitgereikt, voor mensen die weten dat ze eigendom zijn van Christus.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:Dia, prima dat je wat vervreemding voelt. En de Boodschap in deze lezing zou wat mij betreft ook wel wat evenwichtiger mogen. Sommige uitspraken gaan mij zelfs wat te ver.
Voel jij geen vervreemding dan ??? Ik neem ds Lamain en ds v Belzen niet als maatstaf maar wel ons reformatorisch belijden, ons verstaan van Gods Woord en dan is er veel wat bij mij uiterst bevreemdend werkt op veel Jij daar avonden
Dan heb je m'n post niet goed gelezen.
Ja, ik heb ook wat moeite met de sfeer die opgeroepen wordt, en vooral met de opstelling van de mensen van Jij daar zelf die de avonden 'aan elkaar praten' De heiligheid voor God en Zijn dienst is mi dan wel eens ver te zoeken.
Maar aan de andere kant besef ik ook dat als het gaat om de sfeer opzich, het ook te maken heeft met de cultuur waarin ikzelf 'gebakerd' ben. Dus dat maakt me wel voorzichtig in mijn oordeel.
Waar ik ook moeite mee heb is dat er generaliserend over de avonden wordt gesproken. Ik heb vele lezingen beluisterd en ik moet zeggen dat ik (ondanks wat ik hierboven schrijf) er geregeld door gesticht en bemoedigd ben. Dat maakt me erg voorzichtig in het generaliserende oordeel. zeker als het vooral allerlei gevoelsargumenten lijken te zijn.
Desiree

Bericht door Desiree »

Als ik tijd heb, zal ik ook naar een uitzending luisteren. En dan proberen te antwoorden.

Vroeger ben ik er veel geweest, ik hou van ze.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik wacht even met reageren tot Panny gereageerd heeft. Ik heb het tenslotte voor haar geschreven. Natuurlijk mag iedereen reageren, dat wil ik natuurlijk ook niet verbieden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Desiree

Bericht door Desiree »

O, ja, natuurlijk. Ik had dat verhaal van Huisman nog in mijn hoofd. Van wacht nu even...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Plaats reactie