Re: Reikwijdte van het verbond (vh: Gezelligheid op het forum)
Geplaatst: 22 sep 2009, 12:46
Een beetje vilein, niet?Erasmiaan schreef:
Nou, geef dat dan eens weer, wordt eens concreet?
Een beetje vilein, niet?Erasmiaan schreef:
Nou, geef dat dan eens weer, wordt eens concreet?
Het antwoord daarvan vinden we in 1 Korinthe 10, waar Paulus hun weldaden opnoemt: allen door de zee doorgegaan, allen in Mozes gedoopt, allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben, allen dezelfde geestelijken drank gedronken, etc.MarthaMartha schreef:hoe zit dat met het volk van Israël? die behoorden toch niet echt tot het verbond? en wat is de waarde van het uitwendig bij het verbond horen? want dat is dan de doop? dat je uitwendig bij het verbond hoort maar er niet echt in deelt? welke waarde heeft dit volgens jou?
Bureaucraat schreef:Een beetje vilein, niet?Erasmiaan schreef:
Nou, geef dat dan eens weer, wordt eens concreet?
Nou nee, meer een vraag om de theologische basis eens uit te werken.vi·lein bn, bw gemeen, boosaardig
Dan kan je altijd nog in het gemeente-topic reageren.Afgewezen schreef:Vanavond hoop ik wellicht uitgebreider te reageren (als de topic dan nog niet op slot zit).
Dat lijkt me wel ja. Het verbond dat al met de pasgeboren kinderen gesloten wordt houdt belofte en eis in en de ouders zijn verplicht de kinderen bij het opgroeien hun doop te leren verstaan. Belofte en eis. Wie hem de rug toekeert of maar voor de vorm blijft "geloven" en er niet naar leeft, of passief blijft wachten tot er iets gebeurt, tegen hen zal Jezus zeggen: Ik heb u nooit gekend. Dat wordt "zelfs in de GKV" geleerd.Erasmiaan schreef:Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen; Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt. Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd. En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid! Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham, en Izak, en Jakob, en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen.Tiberius schreef: Verder gaat het ons niet aan om ons af te vragen "zullen er veel kinderen zalig worden?"
Leren we dit onze kinderen nog?
Wat? Jij doet onconcrete uitspraken met als onderbouwing: Dat zegt de DL en anders ken je die niet goed. Ik vroeg om een heldere, Bijbelse onderbouwing en heb die nog niet gekregen. Daarom heb ik het ook nog maar even algemeen gehouden. Ik wacht dus op jou onderbouwing en dan wil ik daar graag op ingaan.Nou, geef dat dan eens weer, wordt eens concreet?
In het paradijs hebben we Hem al verlaten. We moeten van nieuws geboren worden. En weet je wat geboren worden is? Dat is een wonder, dat is niet "in het pad van je jeugd blijven lopen".Marnix schreef:Dat lijkt me wel ja. Het verbond dat al met de pasgeboren kinderen gesloten wordt houdt belofte en eis in en de ouders zijn verplicht de kinderen bij het opgroeien hun doop te leren verstaan. Belofte en eis. Wie hem de rug toekeert of maar voor de vorm blijft "geloven" en er niet naar leeft, of passief blijft wachten tot er iets gebeurt, tegen hen zal Jezus zeggen: Ik heb u nooit gekend. Dat wordt "zelfs in de GKV" geleerd.
Ik zeg wat, en dat is niet waar volgens jou, kijk maar naar de DL, de HC en het formulier.Wat? Jij doet onconcrete uitspraken met als onderbouwing: Dat zegt de DL en anders ken je die niet goed. Ik vroeg om een heldere, Bijbelse onderbouwing en heb die nog niet gekregen. Daarom heb ik het ook nog maar even algemeen gehouden. Ik wacht dus op jou onderbouwing en dan wil ik daar graag op ingaan.
...sprak zij met veel gevoel voor understatement.Afgewezen schreef:Ik vind de discussie wat onoverzichtelijk worden.
Op zich zegt deze bewering niets over kinderen. Het zegt alleen iets over jou. Bovendien maakt het nogal uit of dit gezegd wordt door iemand die twintig jaar in het jeugdwerk zit of door iemand die nauwelijks ervaring heeft met het opvoeden en/of werken met kinderen. Voor de discussie is het daarom misschien handig als je aangeeft hoe jouw discussiegenoten deze opmerking moeten waarderen.Zeker is het mogelijk dat kinderen van jongsaf aan wedergeboren zijn, maar ik ben er nog niet zoveel tegengekomen, eerlijk gezegd.
in welke zin apart gezet bedoel jij dat?Tiberius schreef:Het antwoord daarvan vinden we in 1 Korinthe 10, waar Paulus hun weldaden opnoemt: allen door de zee doorgegaan, allen in Mozes gedoopt, allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben, allen dezelfde geestelijken drank gedronken, etc.MarthaMartha schreef:hoe zit dat met het volk van Israël? die behoorden toch niet echt tot het verbond? en wat is de waarde van het uitwendig bij het verbond horen? want dat is dan de doop? dat je uitwendig bij het verbond hoort maar er niet echt in deelt? welke waarde heeft dit volgens jou?
Deze weldaden komen ook de kinderen (en ouderen) van de gemeente toe: ze mogen onder de prediking verkeren, elke zondag, de woorden Gods zijn hun toebetrouwd, ze zijn apart gezet van de wereld.
Ze hebben Gods geboden, in het houden waarvan grote loon is.
Ik ben benieuwd naar de reikwijdte van dit topic..Ik vind de discussie wat onoverzichtelijk worden.
Dat is jou mening en gelukkig delen veel christenen die niet met je. Maar goed, ik heb jou gevraagd om een goede Bijbelse onderbouwing en die wil je niet geven. Je roept alleen: Als je dat en dat gelooft en dit niet snap je de DL niet goed, moet je die nog maar een keer gaan lezen. Ik wil best dingen onderbouwen (wat ik hier ook gewoon doe) maar als ik een discussie voer verwacht ik ook dat beide partijen dat doen.... En wat dat betreft, ik heb een poos terug een heldere Bijbelse onderbouwing aan je gevraagd, maar daar heb je nog niet op gereageerd... je negeerde het en de enige reactie was: ga jij het maar eens goed onderbouwen.... Dat vind ik geen manier van discussieren...Erasmiaan schreef:Ik zeg wat, en dat is niet waar volgens jou, kijk maar naar de DL, de HC en het formulier.
Lekker makkelijk. Je redeneert ongeveer op deze manier: ik ben het niet met je eens, kijk maar in de Bijbel, daar staat het (in één van de ongeveer 31.000 teksten).
Overigens hoef je het niet te doen hoor. Ik ken zo ongeveer je standpunt al vanuit eerdere topics. En weet dat ze slechts een, in mijn ogen, zeer wankele Bijbelse basis hebben (dat heeft Afgewezen al meerdere keren aangetoond).
Dus stel je de eis voorop en daarna pas beloften. Dat er boze gedachten, verkeerde dingen in het kind naar boven komen klopt, net zo goed overigens als dat gedoopte mensen die gedachten ook nog hebben. De doop houdt niet in dat we zonder zonde zijn maar dat we zondig zijn, maar we door Christus worden schoongewassen. Wij en onze kinderen. Als iemand zondigt vergeeft Hij wie in Hem geloven, en hun kinderen, die zonde, Hij wast ze schoon. Dat beeldt de doop uit.Afgewezen schreef:Ik vind de discussie wat onoverzichtelijk worden.
Ik geloof niet dat kinderen op een andere manier zalig worden dan volwassenen. Vanaf heel jong al komen boze gedachten en daden bij het kind naar buiten en blijkt het doorsnee verbondskind absoluut geen veranderde natuur te hebben.
Zeker is het mogelijk dat kinderen van jongsaf aan wedergeboren zijn, maar ik ben er nog niet zoveel tegengekomen, eerlijk gezegd.
Maar als je ervan uitgaat dat kinderen toch al 'iets' hebben op grond van het verbond, dan ga je wellicht sneller van die gedachte uit. Ik denk dat 'm daar de kneep zit.
Vanavond hoop ik wellicht uitgebreider te reageren (als de topic dan nog niet op slot zit).
Ik moet dan iets gemist hebben. Ik ben nooit te beroerd mijn standpunten te onderbouwen.En wat dat betreft, ik heb een poos terug een heldere Bijbelse onderbouwing aan je gevraagd, maar daar heb je nog niet op gereageerd...
In die zin, dat het kinderen van de gemeente zijn.MarthaMartha schreef:in welke zin apart gezet bedoel jij dat?Tiberius schreef:Het antwoord daarvan vinden we in 1 Korinthe 10, waar Paulus hun weldaden opnoemt: allen door de zee doorgegaan, allen in Mozes gedoopt, allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben, allen dezelfde geestelijken drank gedronken, etc.MarthaMartha schreef:hoe zit dat met het volk van Israël? die behoorden toch niet echt tot het verbond? en wat is de waarde van het uitwendig bij het verbond horen? want dat is dan de doop? dat je uitwendig bij het verbond hoort maar er niet echt in deelt? welke waarde heeft dit volgens jou?
Deze weldaden komen ook de kinderen (en ouderen) van de gemeente toe: ze mogen onder de prediking verkeren, elke zondag, de woorden Gods zijn hun toebetrouwd, ze zijn apart gezet van de wereld.
Ze hebben Gods geboden, in het houden waarvan grote loon is.
Natuurlijk is er meer. Ze behoren God toe; het zijn kinderen Gods, krachtens het verbond.MarthaMartha schreef:ongedoopte kinderen die naar de kerk gaan hebben namelijk de andere voorrechten die je noemt ook...
er moet dus meer zijn...
Alleen in uitwendige zin, maar nooit in inwendige zin. Daarom zijn er tweeërlei kinderen des verbonds: Jakob en Ezau.MarthaMartha schreef:Ja, je geeft een mooi antwoord over Israël, maar deelden ze nou echt in het verbond of niet? en konden ze zich daar dan uit zondigen of niet? want dat is mijn vraag....