Huishouden en dat soort zaken..

Mara

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Willem, blijf dromen, ik gun het je van harte. Maar profiteer van de gratis adviezen die je hier krijgt. Doe er je voordeel mee..... :) ooit ....... ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Vanaf 6 jaar heeft iedereen bij ons een 'taakje' na het eten
en de basisschoolkinderen 's morgens ook. (om 7.15 zijn we klaar; dus een ruimt de tafel af en de ander ruimt de vaatwasser uit)
Na het avondeten doen we dus met z'n allen de boel aan kant. Tafel leeg/vaat inruimen/aanrecht schoon/vegen-dweilen/fietsen e.d. opruimen.
Binnen tien minuten is iedereen klaar.
Doe je 't niet goed; moet het over. Is het dan nog niet goed krijg je een opdracht erbij.

Op zaterdag krijgt ook iedereen een (grotere) taak.
En in de vakantie doen we leuke dingen maar hebben wel elke week 1 mama-help-dag
Dan rennen we met elkaar door 't huis en is in een halve dag het hele huis weer 'klaar'
Doen we dat niet dan heb ik geen tijd voor leuke dingen doen. Zo simpel is dat.
de dag voor we op vakantie gaan is iedereen die meegaat paraat.
de dag voor we weer naar huis gaan ook.
Iedereen wordt ingezet voor allerhande werkzaamheden. samen uit; samen thuis.

Volgens mij redt je het anders niet als moeder van een groot gezin.
En ik ben ervan overtuigd dat het voor de kinderen goed is om te weten dat er in het leven bepaalde verantwoordelijkheden te dragen zijn.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:Vanaf 6 jaar heeft iedereen bij ons een 'taakje' na het eten
en de basisschoolkinderen 's morgens ook. (om 7.15 zijn we klaar; dus een ruimt de tafel af en de ander ruimt de vaatwasser uit)
Na het avondeten doen we dus met z'n allen de boel aan kant. Tafel leeg/vaat inruimen/aanrecht schoon/vegen-dweilen/fietsen e.d. opruimen.
Binnen tien minuten is iedereen klaar.
Doe je 't niet goed; moet het over. Is het dan nog niet goed krijg je een opdracht erbij.

Op zaterdag krijgt ook iedereen een (grotere) taak.
En in de vakantie doen we leuke dingen maar hebben wel elke week 1 mama-help-dag
Dan rennen we met elkaar door 't huis en is in een halve dag het hele huis weer 'klaar'
Doen we dat niet dan heb ik geen tijd voor leuke dingen doen. Zo simpel is dat.
de dag voor we op vakantie gaan is iedereen die meegaat paraat.
de dag voor we weer naar huis gaan ook.
Iedereen wordt ingezet voor allerhande werkzaamheden. samen uit; samen thuis.

Volgens mij redt je het anders niet als moeder van een groot gezin.
En ik ben ervan overtuigd dat het voor de kinderen goed is om te weten dat er in het leven bepaalde verantwoordelijkheden te dragen zijn.
dat bedoel ik!
Wat ik bij jullie daarvan in al die jaren zag vond ik altijd een prima voorbeeld :super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma

Bericht door helma »

Hoe leren je kinderen anders het huishouden doen??
Het is toch ook iets wat je ze als ouders thuis aan moet leren.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

helma schreef:Hoe leren je kinderen anders het huishouden doen??
Hoeft niet hoor, ik heb 2 schoonzussen, die hebben voor hun huwelijk nog nooit wat in het huishouden gedaan, en het gaat prima! Het ziet er meestal schoner en netter uit als bij mij :huhu
En ze hebben het meer op orde als ik :hum Daar komt natuurlijk bij dat ik er weleens flink de balen in heb, omdat ik van jongsaf altijd maar met het huishouden bezig moest zijn, en toen ging ik ook nog eens 10 jaar de gezinsverzorging in fulltime...als ik het nog eens over kon doen...leerde ik voor een ander vak, zodat huishouden en andere zaken een beetje in evenwicht zouden zijn :)
Je kan ook weleens teveel met het huishouden bezig zijn, en er je afgod van maken...
:)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Leer je kinderen dan het huishouden door dingen te moeten doen?
Ik voel helemaal met je mee, orchidee, ik baal er ook wel eens van, omdat ik het vanaf jongsaf aan al op mijn nek draag.
Gelukkig heb ik ook een paar keer per week iets totaal anders aan mijn hoofd dan alleen een huishouden draaiende te houden.

Onze kids leren het ook, alleen ongedwongen.
Alle bedden liggen netjes open 's ochtends, ontbijtspullen zijn opgeruimd, enz.
Zonder dat ze deze taken moeten doen, doen ze het uit zichzelf.

Familie en vrienden van ons hebben ook grote gezinnen, daar moeten de kinderen ook van alles doen.
Wat wij juist zien gebeuren is, dat als die kinderen de gelegenheid vinden, ze er stilletjes van tussen piepen.
Ik zal niet zeggen dat het bij ons ideaal is, maar de bereidheid om te helpen is in ons gezin veel meer aanwezig.
Daar hecht ik persoonlijk meer waarde aan, dan het je kinderen dwingen taken op zich te nemen.
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Hoeft niet hoor, ik heb 2 schoonzussen, die hebben voor hun huwelijk nog nooit wat in het huishouden gedaan, en het gaat prima! Het ziet er meestal schoner en netter uit als bij mij :huhu
En ze hebben het meer op orde als ik :hum Daar komt natuurlijk bij dat ik er weleens flink de balen in heb, omdat ik van jongsaf altijd maar met het huishouden bezig moest zijn, en toen ging ik ook nog eens 10 jaar de gezinsverzorging in fulltime...als ik het nog eens over kon doen...leerde ik voor een ander vak, zodat huishouden en andere zaken een beetje in evenwicht zouden zijn :)
Je kan ook weleens teveel met het huishouden bezig zijn, en er je afgod van maken...
De volgende generatie zal er waarschijnlijk ook veel makkelijker mee omgaan. Als ik bij AH de zakjes met (dure) geschilde aardappelen en voorgesneden groente de winkel uit zie vliegen, nog ff om kwart voor 6 boodschappen doen, snel savonds de stofzuiger door het huis, de ramen ? Ach die doen wel als we er echt niet meer doorheen kunnen kijken. Huishouden, lekker boeiend :huhu
Tja, als ik dat hoor en zie, voel ik me opeens stok :hi

O ja dames, zijn jullie er ook makkelijker in geworden ? Ik bedoel: het geheel, niet meer elke maand alle keukenkastjes uitsoppen, smorgens dekbedhoes in de was, savonds er weer op ? Dat laatste doe ik dan niet, maar hoor dat veel.
Ook alles strijken ben ik blijven doen.
Alles wat kreukt wel te verstaan.
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik ben blij dat ik de fijne kneepjes van het huishouden van m'n moeder heb geleerd.
:super
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Orchidee schreef:
De volgende generatie zal er waarschijnlijk ook veel makkelijker mee omgaan. Als ik bij AH de zakjes met (dure) geschilde aardappelen en voorgesneden groente de winkel uit zie vliegen, nog ff om kwart voor 6 boodschappen doen, snel savonds de stofzuiger door het huis, de ramen ? Ach die doen wel als we er echt niet meer doorheen kunnen kijken. Huishouden, lekker boeiend :huhu
Tja, als ik dat hoor en zie, voel ik me opeens stok :hi

O ja dames, zijn jullie er ook makkelijker in geworden ? Ik bedoel: het geheel, niet meer elke maand alle keukenkastjes uitsoppen, smorgens dekbedhoes in de was, savonds er weer op ? Dat laatste doe ik dan niet, maar hoor dat veel.
Ook alles strijken ben ik blijven doen.
Alles wat kreukt wel te verstaan.
Oh ik doe alles allang niet meer zoals 20 jaar geleden hoor...gewoon omdat ik er de fut en energie niet meer voor heb, en dat ik van heel veel dingen het nut niet meer inzie...
Iedere maand binnen de ramen zemen, terwijl ze nog schoon zijn...jah duuuhhh, omdat het regerl is of hoort, nou echt niet meer hoor :nonnon
Persé vrijdags het hele huis, buitenboel enz doen voor de zondag? nou als ik zin heb om op ma/di/wo/do dat te doen, ook goed toch?, en als ik het een keer moet of wil overslaan, gebeurt er ook niets wat schadelijk is :slurp
Beddengoed doe ik inderdaad, vooral nu en in de zomermaanden, er zodra ze droog zijn er direct weer op...ik zoek geen werk :nonnon
Tja ik ben een luie huisvrouw... :huhu
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
refo

Bericht door refo »

Lassie schreef:Ik ben blij dat ik de fijne kneepjes van het huishouden van m'n moeder heb geleerd.
Fijne kneepjes...

De oma van mijn vrouw had van haar moeder geleerd dat matrassen iedere dag gekeerd moeten worden.
Tot op hoge leeftijd bleef ze dat doen. Elke dag! (Voor strozakken zal dat wel nodig geweest zijn)

Toen de hulpen dat niet wilden zat ze te mopperen dat er tegenwoordig niet meer gewerkt wordt.
Straatje schrobben: iedere zaterdagmiddag.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lassie

Bericht door Lassie »

Haha... hier zit er totaal geen schema in. Wel vindt ik toilet belangrijk, maar die maak ik maar 1 keer in de week echt helemaal goed schoon (uitzuigen (de vloer en de hoekjes), alles eruit en plafond).
Elke keer een doekje over het aanrechtblad en omgeving van het gasfornuis na het eten.
1 keer in de week stofzuigen.
1 keer in de 2 a 3 weken zuigen.

Verder wel 1 keer in de 1 a 2 weken de bedden.

Dat gaat denk ik wel veranderen straks als er een kleine is.

@Refo, ja de fijne kneepjes. Maar ik verwacht niet dat andere mensen die me ooit komen helpen mijn schema volgen (ze mogen van mij hun eigen gang gaan).
vlinder

Bericht door vlinder »

Toen ik net getrouwd was deed ik mijn huishouden ook heel stipt. Nu ben ik daar makkelijker in kortweg omdat ik ook minder tijd heb. Aan de buitenkant zijn mijn ramen de laatste 6 jaar niet gewassen en mogelijk langer. Zelf kan ik er niet bij en pas kreeg ik een compliment dat mijn ramen zo schoon waren, hoe ik dat deed. (nee niet cynisch, maar gemeend ;). Eigenlijk doe ik elke week alles een beurtje geven. De keuken schoonmaken is de klus waar ik het meest hekel aan heb. Klein, staat vol en is veel werk. Ach...iedereen zo zijn eigen manieren. Stofzuigen doe ik normaal 1-2 keer per week als we allebei veel weg zijn. Als we een logé hebben of we zijn zelf veel thuis stofzuig ik om de dag.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:
Lassie schreef:Ik ben blij dat ik de fijne kneepjes van het huishouden van m'n moeder heb geleerd.
Fijne kneepjes...

De oma van mijn vrouw had van haar moeder geleerd dat matrassen iedere dag gekeerd moeten worden.
Tot op hoge leeftijd bleef ze dat doen. Elke dag! (Voor strozakken zal dat wel nodig geweest zijn)

Toen de hulpen dat niet wilden zat ze te mopperen dat er tegenwoordig niet meer gewerkt wordt.
Straatje schrobben: iedere zaterdagmiddag.
Ik heb een boekje met grootmoeders tips. Wat hadden de vrouwen het vroeger toch zwaar, logisch dat er niemand buitenshuis werkte :nonnon De was in de bleek zetten, in een handwasmachine doen (als je geluk had, sommige winkels verhuurden een langzaamwasser !!) of koken in een grote ketel op de kachel, spoelen, door de wringer en drogen. De volgende dag strijken. Op zaterdag het hele huis schoonmaken, wat op maandag natuurlijk weer een zooi was, maar ja, dan moest de was. Maar... het goede nieuws was dat er veel minder was in de mand lag. Men ging 1 x per week in bad, hield het ondergoed rustig ook een week aan :oO , de bedden werd niet elke week verschoond, kom daar nu maar eens om.
Bij mijn moeder thuis was er een mooie kamer, daar kwam je alleen met deftige visite, dus de dominee, de dokter, en ander "hoog" bezoek. Het gezin leefde in de keukenkamer.
Mijn moeder trok op zaterdag een grote pan bouillon, maakte daar soep van. De stoofpeertjes werden gekookt, de aardappels geschild, groente schoongemaakt, vlees gebraden. Ze waste wel af. Maar bij sommige tantes werd de afwas in het gootsteenkastje gezet, met de ontbijtboel van maandag erbij zal dat vast een hele berg geweest zijn !
Ik weet niet hoe dat bij jullie was, maar op zondag werd er "luxe" groente gegeten, dus sperzie- of snijboontjes, witlof, met kip of rundvlees. Ik denk dat er veel meer "moeten" was, het was gek als je rode kool at op zondag.
Wij hadden buren die 18 kinderen hadden, op zondag een blokje rundvlees en op woensdag gehaktdag, dus gehaktballetje.
Moeder zette 4 kinderen tegelijk in het bad, om water te sparen. Maar ik kwam er zo graag, het was zo gezellig, met een glaasje ranja, die zo waterig was, maar toch heerlijk smaakte en een droog biskwietje :)
Buurmeisje at bij ons en zag voor het eerste wortel tussen de aardappelen bij de hutspot. Bij hen was het een verdwaald stukje peen en heel veel aardappel en ui. Ik zie buurvrouw nog wel eens, ze loopt helemaal krom van het vele werken.
helma

Bericht door helma »

toen ik 5 kinderen had en de oudste 6 jaar was zette ik er ook 4 tegelijk in bad :)
albion

Bericht door albion »

helma schreef:toen ik 5 kinderen had en de oudste 6 jaar was zette ik er ook 4 tegelijk in bad :)
Mijn zus was geopereerd aan beide voeten en kon dus geen kant op. Ik mocht daar gaan helpen. Ze had toen 5 kinderen. De oudste 4.
De tweede van het stel moest met spalkjes aan naar bed, dus luiers om. De derde was nog niet zindelijk 's nachts en de tweeling waren
nog zo klein dat ze overdag en 's nachts nog luiers om hadden. Om zes uur stond ik al aan de was en om 8 uur hing het al op.
De stommiteiten die ik daar uitgehaald heb zijn legio en die zal ik hier op het forum maar niet op biechten. Maar doordat je het zo druk
had, waren de dagen snel om en het was oergezellig. Een wasmachine hadden ze toen niet, maar ze hadden (daar zal wel een naam voor zijn)
in de badkamer een soort kuip waar zo'n 'draaimolen' in paste en nadat ik de luiers gekookt had op het gasfornuis werden ze nog een keer
gewassen in de 'badkuip'. Daarna in de centrifuge en dan aan de lijn. (de eerste keer dat ik dat moest doen, vergat ik dat ik de luiers op het
gasfornuis had staan en toen ik koffie in ging schenken dreef de kokosloper al en kon ik eerst gaan dweilen).. enfin het was een leuke, maar een
hele drukke tijd waar ik veel geleerd heb (van het huishouden) en mijn zus heeft veel geduld moeten leren :huhu
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie