dat bedoel ik!helma schreef:Vanaf 6 jaar heeft iedereen bij ons een 'taakje' na het eten
en de basisschoolkinderen 's morgens ook. (om 7.15 zijn we klaar; dus een ruimt de tafel af en de ander ruimt de vaatwasser uit)
Na het avondeten doen we dus met z'n allen de boel aan kant. Tafel leeg/vaat inruimen/aanrecht schoon/vegen-dweilen/fietsen e.d. opruimen.
Binnen tien minuten is iedereen klaar.
Doe je 't niet goed; moet het over. Is het dan nog niet goed krijg je een opdracht erbij.
Op zaterdag krijgt ook iedereen een (grotere) taak.
En in de vakantie doen we leuke dingen maar hebben wel elke week 1 mama-help-dag
Dan rennen we met elkaar door 't huis en is in een halve dag het hele huis weer 'klaar'
Doen we dat niet dan heb ik geen tijd voor leuke dingen doen. Zo simpel is dat.
de dag voor we op vakantie gaan is iedereen die meegaat paraat.
de dag voor we weer naar huis gaan ook.
Iedereen wordt ingezet voor allerhande werkzaamheden. samen uit; samen thuis.
Volgens mij redt je het anders niet als moeder van een groot gezin.
En ik ben ervan overtuigd dat het voor de kinderen goed is om te weten dat er in het leven bepaalde verantwoordelijkheden te dragen zijn.
Hoeft niet hoor, ik heb 2 schoonzussen, die hebben voor hun huwelijk nog nooit wat in het huishouden gedaan, en het gaat prima! Het ziet er meestal schoner en netter uit als bij mijhelma schreef:Hoe leren je kinderen anders het huishouden doen??
Het is toch ook iets wat je ze als ouders thuis aan moet leren.
De volgende generatie zal er waarschijnlijk ook veel makkelijker mee omgaan. Als ik bij AH de zakjes met (dure) geschilde aardappelen en voorgesneden groente de winkel uit zie vliegen, nog ff om kwart voor 6 boodschappen doen, snel savonds de stofzuiger door het huis, de ramen ? Ach die doen wel als we er echt niet meer doorheen kunnen kijken. Huishouden, lekker boeiendOrchidee schreef:Hoeft niet hoor, ik heb 2 schoonzussen, die hebben voor hun huwelijk nog nooit wat in het huishouden gedaan, en het gaat prima! Het ziet er meestal schoner en netter uit als bij mijhelma schreef:Hoe leren je kinderen anders het huishouden doen??
Het is toch ook iets wat je ze als ouders thuis aan moet leren.![]()
En ze hebben het meer op orde als ikDaar komt natuurlijk bij dat ik er weleens flink de balen in heb, omdat ik van jongsaf altijd maar met het huishouden bezig moest zijn, en toen ging ik ook nog eens 10 jaar de gezinsverzorging in fulltime...als ik het nog eens over kon doen...leerde ik voor een ander vak, zodat huishouden en andere zaken een beetje in evenwicht zouden zijn
![]()
Je kan ook weleens teveel met het huishouden bezig zijn, en er je afgod van maken...
Oh ik doe alles allang niet meer zoals 20 jaar geleden hoor...gewoon omdat ik er de fut en energie niet meer voor heb, en dat ik van heel veel dingen het nut niet meer inzie...Mara schreef:De volgende generatie zal er waarschijnlijk ook veel makkelijker mee omgaan. Als ik bij AH de zakjes met (dure) geschilde aardappelen en voorgesneden groente de winkel uit zie vliegen, nog ff om kwart voor 6 boodschappen doen, snel savonds de stofzuiger door het huis, de ramen ? Ach die doen wel als we er echt niet meer doorheen kunnen kijken. Huishouden, lekker boeiendOrchidee schreef:Hoeft niet hoor, ik heb 2 schoonzussen, die hebben voor hun huwelijk nog nooit wat in het huishouden gedaan, en het gaat prima! Het ziet er meestal schoner en netter uit als bij mijhelma schreef:Hoe leren je kinderen anders het huishouden doen??
Het is toch ook iets wat je ze als ouders thuis aan moet leren.![]()
En ze hebben het meer op orde als ikDaar komt natuurlijk bij dat ik er weleens flink de balen in heb, omdat ik van jongsaf altijd maar met het huishouden bezig moest zijn, en toen ging ik ook nog eens 10 jaar de gezinsverzorging in fulltime...als ik het nog eens over kon doen...leerde ik voor een ander vak, zodat huishouden en andere zaken een beetje in evenwicht zouden zijn
![]()
Je kan ook weleens teveel met het huishouden bezig zijn, en er je afgod van maken...
![]()
Tja, als ik dat hoor en zie, voel ik me opeens stok
O ja dames, zijn jullie er ook makkelijker in geworden ? Ik bedoel: het geheel, niet meer elke maand alle keukenkastjes uitsoppen, smorgens dekbedhoes in de was, savonds er weer op ? Dat laatste doe ik dan niet, maar hoor dat veel.
Ook alles strijken ben ik blijven doen.
Alles wat kreukt wel te verstaan.
Fijne kneepjes...Lassie schreef:Ik ben blij dat ik de fijne kneepjes van het huishouden van m'n moeder heb geleerd.
Ik heb een boekje met grootmoeders tips. Wat hadden de vrouwen het vroeger toch zwaar, logisch dat er niemand buitenshuis werkterefo schreef:Fijne kneepjes...Lassie schreef:Ik ben blij dat ik de fijne kneepjes van het huishouden van m'n moeder heb geleerd.
De oma van mijn vrouw had van haar moeder geleerd dat matrassen iedere dag gekeerd moeten worden.
Tot op hoge leeftijd bleef ze dat doen. Elke dag! (Voor strozakken zal dat wel nodig geweest zijn)
Toen de hulpen dat niet wilden zat ze te mopperen dat er tegenwoordig niet meer gewerkt wordt.
Straatje schrobben: iedere zaterdagmiddag.
Mijn zus was geopereerd aan beide voeten en kon dus geen kant op. Ik mocht daar gaan helpen. Ze had toen 5 kinderen. De oudste 4.helma schreef:toen ik 5 kinderen had en de oudste 6 jaar was zette ik er ook 4 tegelijk in bad