albion schreef:Hendrikus schreef:refo schreef:Hier ga je de mist in.albion schreef: Wat bedoelt hij met beknotting??? Ik dacht dat het bijbels is als je naar Gods wetten leeft? Ook al weet je niet voor jezelf dat je gered, gereinigd en verzoend bent moet je leven naar Gods gebod. Hierop kregen de Israëlieten ook zegeningen. Ze werden gestraft als ze afweken en gingen leven zoals hun buurlanden.
De Israelieten kregen niet zegeningen omdat ze Gods geboden hielden.
Ze kregen die omdat ze Zijn volk waren.
Wederkerig hielden ze Zijn geboden omdat ze Zijn volk waren.Hendrikus schreef: Vraag 63
Hoe? Verdienen onze goede werken niet, die God nochtans in dit en in het toekomende leven wil belonen?
Deze beloning geschiedt niet uit verdienste, maar uit genade.
De Rechabieten werden toch gezegend omdat ze luisterden naar het woord van hun vader om geen sterke drank te drinken.
Tot het huis nu der Rechabieten zeide Jeremia: Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israëls: Omdat gijlieden het gebod van uw vader Jonadab zijt gehoorzaam geweest, en hebt al zijn geboden bewaard, en gedaan naar alles, wat hij ulieden geboden heeft;
19 Daarom alzo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israëls: Er zal Jonadab, den zoon van Rechab, niet worden afgesneden een man, die voor Mijn aangezicht sta, al de dagen.
Aanvallen op reformatorische gewoonten
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
refo schreef:Hendrikus schreef:Vraag 63refo schreef:Hier ga je de mist in.albion schreef: Wat bedoelt hij met beknotting??? Ik dacht dat het bijbels is als je naar Gods wetten leeft? Ook al weet je niet voor jezelf dat je gered, gereinigd en verzoend bent moet je leven naar Gods gebod. Hierop kregen de Israëlieten ook zegeningen. Ze werden gestraft als ze afweken en gingen leven zoals hun buurlanden.
De Israelieten kregen niet zegeningen omdat ze Gods geboden hielden.
Ze kregen die omdat ze Zijn volk waren.
Wederkerig hielden ze Zijn geboden omdat ze Zijn volk waren.
Hoe? Verdienen onze goede werken niet, die God nochtans in dit en in het toekomende leven wil belonen?
Deze beloning geschiedt niet uit verdienste, maar uit genade.
Dat is buiten kijf. Maar ik blijf erbij dat iemand die Gods kind is ook kan afwijken en gestraft wordt (zie David) zo worden onbekeerden die doordat ze rekening houden met Gods geboden uiterlijk gezegend.
Ik weet niet waar ze het vandaan halen.
Blijkbaar wilden ze iets over 'goede werken' zeggen en is wat van het Roomse zuurdesem blijven zitten.
Het juiste antwoord luidt: Neen, onze werken verdienen niets.
Als bewijs moet dienen deze tekst uit Lukas: Alzo ook gij, wanneer gij zult gedaan hebben al hetgeen u bevolen is, zo zegt: Wij zijn onnutte dienstknechten; want wij hebben maar gedaan, hetgeen wij schuldig waren te doen.
Dat geeft precies weer wat ik zeg. Er volgt geen beloning op goede werken. Gods volk dient Hem omdat ze zijn volk is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Op refoforum doen we niet anders dan 'zeuren' over de wereld om ons heen.Luther schreef: Volgens mij wil hij ons de volgende dingen leren:
- Stop met zeuren over de wereld om ons heen. (we voelen ons beknot als refo's etc.)

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Precies. En daar wil ds WV nou juist vanaf.artistiek schreef:Op refoforum doen we niet anders dan 'zeuren' over de wereld om ons heen.Luther schreef: Volgens mij wil hij ons de volgende dingen leren:
- Stop met zeuren over de wereld om ons heen. (we voelen ons beknot als refo's etc.)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Met beknotting bedoelt ds. Visscher dat mensen in onze gezindte zich benknot voelen door de atheïstische samenleving om ons heen. Dus dat is iets heel anders dan wat jij hier stelt.albion schreef:Wat bedoelt hij met beknotting??? Ik dacht dat het bijbels is als je naar Gods wetten leeft? Ook al weet je niet voor jezelf dat je gered, gereinigd en verzoend bent moet je leven naar Gods gebod. Hierop kregen de Israëlieten ook zegeningen. Ze werden gestraft als ze afweken en gingen leven zoals hun buurlanden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
En misschien kan artistiek nu nog even ingaan op deze stelling van ds. Visscher.freek schreef:Precies. En daar wil ds WV nou juist vanaf.artistiek schreef:Op refoforum doen we niet anders dan 'zeuren' over de wereld om ons heen.Luther schreef: Volgens mij wil hij ons de volgende dingen leren:
- Stop met zeuren over de wereld om ons heen. (we voelen ons beknot als refo's etc.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Wij beknot worden door de atheïstische samenleving?????? In welk opzicht dan?Luther schreef:Met beknotting bedoelt ds. Visscher dat mensen in onze gezindte zich benknot voelen door de atheïstische samenleving om ons heen. Dus dat is iets heel anders dan wat jij hier stelt.albion schreef:Wat bedoelt hij met beknotting??? Ik dacht dat het bijbels is als je naar Gods wetten leeft? Ook al weet je niet voor jezelf dat je gered, gereinigd en verzoend bent moet je leven naar Gods gebod. Hierop kregen de Israëlieten ook zegeningen. Ze werden gestraft als ze afweken en gingen leven zoals hun buurlanden.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Niet vrij om hardop te zeggen wat we denken en willen.albion schreef:Wij beknot worden door de atheïstische samenleving?????? In welk opzicht dan?Luther schreef:Met beknotting bedoelt ds. Visscher dat mensen in onze gezindte zich benknot voelen door de atheïstische samenleving om ons heen. Dus dat is iets heel anders dan wat jij hier stelt.albion schreef:Wat bedoelt hij met beknotting??? Ik dacht dat het bijbels is als je naar Gods wetten leeft? Ook al weet je niet voor jezelf dat je gered, gereinigd en verzoend bent moet je leven naar Gods gebod. Hierop kregen de Israëlieten ook zegeningen. Ze werden gestraft als ze afweken en gingen leven zoals hun buurlanden.
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Dat je klaagt over: 't Is toch wat tegenwoordig, de subsidie van de SGP gaat eraan. We mogen niet eens meer weigeren een homohuwelijk te sluiten, het refo-onderwijs gaat eraan, we worden niet echt meer serieus genomen door deze samenleving,albion schreef:Wij beknot worden door de atheïstische samenleving?????? In welk opzicht dan?Luther schreef:Met beknotting bedoelt ds. Visscher dat mensen in onze gezindte zich benknot voelen door de atheïstische samenleving om ons heen. Dus dat is iets heel anders dan wat jij hier stelt.albion schreef:Wat bedoelt hij met beknotting??? Ik dacht dat het bijbels is als je naar Gods wetten leeft? Ook al weet je niet voor jezelf dat je gered, gereinigd en verzoend bent moet je leven naar Gods gebod. Hierop kregen de Israëlieten ook zegeningen. Ze werden gestraft als ze afweken en gingen leven zoals hun buurlanden.
en al dit soort geklaag meer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Ik ben het met hem eens dat er veelal wordt geklaagd en gezeurd zonder werkelijk werkzaam te zijn aan de troon van Gods genade.Luther schreef:En misschien kan artistiek nu nog even ingaan op deze stelling van ds. Visscher.freek schreef:Precies. En daar wil ds WV nou juist vanaf.artistiek schreef:Op refoforum doen we niet anders dan 'zeuren' over de wereld om ons heen.Luther schreef: Volgens mij wil hij ons de volgende dingen leren:
- Stop met zeuren over de wereld om ons heen. (we voelen ons beknot als refo's etc.)
Maar als bevindelijk gereformeerde je beknot voelen in deze samenleving vind ik niet echt vreemd. Dat men bangig is evenmin omdat de kloof tussen de seculiere samenleving en strenge refo's in rap tempo groter wordt. Ik denk dat hun grootste zorg is (en daarover dus het meest klagen) dat een groeiend gedeelte van de reformatorische mensen rustig mee hobbelen en makkelijk instemmen met de gewoonten van de seculiere samenleving.
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Ik zal de stelling van ds. Visscher iets scherper formuleren. Het is dus nu mijn stelling:artistiek schreef:Ik ben het met hem eens dat er veelal wordt geklaagd en gezeurd zonder werkelijk werkzaam te zijn aan de troon van Gods genade.
Maar als bevindelijk gereformeerde je beknot voelen in deze samenleving vind ik niet echt vreemd. Dat men bangig is evenmin omdat de kloof tussen de seculiere samenleving en strenge refo's in rap tempo groter wordt.
"Het is één van tweeën: Of je voelt je beknot en je zegt dat ook met zoveel woorden; of je reist naar een beter Vaderland en dan neem je de dingen zoals ze zijn, maar voel je je i.i.g. niet beknot."
Hoe reageer je daar dan op?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Simpel: als je naar het Vaderland reist dan voel je je niet alleen beknot maar dan bén je ook beknot. Om de eenvoudige reden dat je in een groot aantal zaken niet met de seculiere samenleving mee wíl en niet mee kán.Luther schreef:Ik zal de stelling van ds. Visscher iets scherper formuleren. Het is dus nu mijn stelling:artistiek schreef:Ik ben het met hem eens dat er veelal wordt geklaagd en gezeurd zonder werkelijk werkzaam te zijn aan de troon van Gods genade.
Maar als bevindelijk gereformeerde je beknot voelen in deze samenleving vind ik niet echt vreemd. Dat men bangig is evenmin omdat de kloof tussen de seculiere samenleving en strenge refo's in rap tempo groter wordt.
"Het is één van tweeën: Of je voelt je beknot en je zegt dat ook met zoveel woorden; of je reist naar een beter Vaderland en dan neem je de dingen zoals ze zijn, maar voel je je i.i.g. niet beknot."
Hoe reageer je daar dan op?
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Nee hoor, helemaal niet. Ik ben helemaal niet beknot een groot aantal zaken. Als ik er niet aan mee wil doen, omdat het zonde is, is er geen sprake van een beperking. Dat wil je dat uit liefde doen, niet omdat het moet. Beknotten heeft een negatieve lading, die er hier m.i. niet bij hoort.artistiek schreef:Simpel: als je naar het Vaderland reist dan voel je je niet alleen beknot maar dan bén je ook beknot. Om de eenvoudige reden dat je in een groot aantal zaken niet met de seculiere samenleving mee wíl en niet mee kán.Luther schreef:Ik zal de stelling van ds. Visscher iets scherper formuleren. Het is dus nu mijn stelling:artistiek schreef:Ik ben het met hem eens dat er veelal wordt geklaagd en gezeurd zonder werkelijk werkzaam te zijn aan de troon van Gods genade.
Maar als bevindelijk gereformeerde je beknot voelen in deze samenleving vind ik niet echt vreemd. Dat men bangig is evenmin omdat de kloof tussen de seculiere samenleving en strenge refo's in rap tempo groter wordt.
"Het is één van tweeën: Of je voelt je beknot en je zegt dat ook met zoveel woorden; of je reist naar een beter Vaderland en dan neem je de dingen zoals ze zijn, maar voel je je i.i.g. niet beknot."
Hoe reageer je daar dan op?
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Als je de beknotting als een last ziet dan krijgt het inderdaad een negatieve lading...Mister schreef:Nee hoor, helemaal niet. Ik ben helemaal niet beknot een groot aantal zaken. Als ik er niet aan mee wil doen, omdat het zonde is, is er geen sprake van een beperking. Dat wil je dat uit liefde doen, niet omdat het moet. Beknotten heeft een negatieve lading, die er hier m.i. niet bij hoort.artistiek schreef:Simpel: als je naar het Vaderland reist dan voel je je niet alleen beknot maar dan bén je ook beknot. Om de eenvoudige reden dat je in een groot aantal zaken niet met de seculiere samenleving mee wíl en niet mee kán.Luther schreef:Ik zal de stelling van ds. Visscher iets scherper formuleren. Het is dus nu mijn stelling:artistiek schreef:Ik ben het met hem eens dat er veelal wordt geklaagd en gezeurd zonder werkelijk werkzaam te zijn aan de troon van Gods genade.
Maar als bevindelijk gereformeerde je beknot voelen in deze samenleving vind ik niet echt vreemd. Dat men bangig is evenmin omdat de kloof tussen de seculiere samenleving en strenge refo's in rap tempo groter wordt.
"Het is één van tweeën: Of je voelt je beknot en je zegt dat ook met zoveel woorden; of je reist naar een beter Vaderland en dan neem je de dingen zoals ze zijn, maar voel je je i.i.g. niet beknot."
Hoe reageer je daar dan op?
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
Sjonge, of je snapt het niet, of je wilt het niet snappen. Ik ga de stelling nog een keer herformuleren:artistiek schreef:Simpel: als je naar het Vaderland reist dan voel je je niet alleen beknot maar dan bén je ook beknot. Om de eenvoudige reden dat je in een groot aantal zaken niet met de seculiere samenleving mee wíl en niet mee kán.Luther schreef:Ik zal de stelling van ds. Visscher iets scherper formuleren. Het is dus nu mijn stelling:artistiek schreef:Ik ben het met hem eens dat er veelal wordt geklaagd en gezeurd zonder werkelijk werkzaam te zijn aan de troon van Gods genade.
Maar als bevindelijk gereformeerde je beknot voelen in deze samenleving vind ik niet echt vreemd. Dat men bangig is evenmin omdat de kloof tussen de seculiere samenleving en strenge refo's in rap tempo groter wordt.
"Het is één van tweeën: Of je voelt je beknot en je zegt dat ook met zoveel woorden; of je reist naar een beter Vaderland en dan neem je de dingen zoals ze zijn, maar voel je je i.i.g. niet beknot."
Hoe reageer je daar dan op?
"Het is één van tweeën: Of je voelt je beknot (en je vindt dat niet leuk) en je zegt dat ook met zoveel woorden; of je reist naar een beter Vaderland en dan neem je de dingen zoals ze zijn, maar voel je je i.i.g. niet beknot."
Hoe reageer je daar dan op?"
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)